Spring naar bijdragen

Galaten 1: 6 t/m 9, wie is dat toch


Aanbevolen berichten

GALATEN 1: 6/TM 9

[6] Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. [7] Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. [8] Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! [9] Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Nadat ik deze vers las bekroop mij een naar gevoel.

Mohammed heeft toch zijn openbaringen verkregen van Gabriël (volgens de koran).

En hij vertelt ons dat Jezus niet aan het kruis is gestorven.

Is dit mogelijkerwijs de profeet waar Paulus over verhaalt?

Zijn er nog andere mensen die we hier letterlijk in zouden kunnen plaatsen?

Die een ander evangelie (betreft Jezus) van een engel hebben gekregen?

Ben benieuwd!

Seth.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We zijn mens met zijn allen. We hebben allen de neiging om dingen naar ons eigen inzicht in te vullen. Ook als het om geloof gaat. Dus ergens vallen we er allemaal wel onder.

Als je toch wat specifieker gaat kijken, denk ik aan mensen als Kuitert die het evangelie dusdanig vertalen dat de Bijbel enkel een boek met metaforen wordt en geen feitelijkheden vertelt, zeker niet waar het gaat om de rol van Jezus. Deze mensen willen zich toch christelijk blijven noemen en zijn ook geregeld nog verbonden aan kerkgenootschappen waar het evangelie van Jezus Christus verkondigd wordt zoals Paulus het ons ook brengt: als verlossingsevangelie door het leven, de dood en de opstanding van onze Heer Jezus Christus, God en mens tegelijk!

Paulus roept ons op om met de Bijbel in de hand goed te luisteren naar ieder die ons iets wil zeggen over Gods plan met ons. Allereerst naar mensen in onze omgeving, maar ook naar onze eigen ingevingen die vanuit de geestelijke wereld tot ons komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn wij allen de antichrist omdat wij dingen naar ons eigen inzicht invullen? Graag wel even lezen wat er werkelijk staat, al snap ik dat het nog vroeg is. Maar dan moet je gewoon even wachten met meedoen in een gesprek/discussie tot je wat beter ontwaakt bent knipoog_dicht.gif

Ik ben zelf iemand die niet zomaar iemand de personificatie van DE antichrist zal noemen. Wel constateer ik bij bepaalde mensen een duidelijke verkondiging van een geheel andere Jezus Christus dan die ons gepresenteerd wordt in de Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus laat hier duidelijk zien dat er mensen zullen komen die een vals evangelie zullen verkondigen. (verderop in de bijbel zal het ook bevestigd worden in 1 Johannes, dacht ik) Wanneer die mensen komen moet je ze dus niet geloven. Dat is wat Paulus hier zegt. Hij praat hier niet over een specifiek voorbeeld zoals de Islam bijv. Deze tekst is dus wel in het algemeen bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met bovengenoemden eens. De door TS aangehaalde verzen zijn de uitwerking van een stijlmiddel. Vergelijkbaar is het, als ik een bijdehandte opmerking van een leerling hoor, en dan de hand achter mijn oorschelp zet en heel quasi-verbaasd naar de klas uitroep; "Hé, wat is dat nou, hoor ik daar een kameel kotsen?!" (Er zijn ok nóg minder fraaie varianten bekend, maar deze allitereert zo lekker, net als lama-lebberen, schaap-sch**en, geit-gapen of nóg minder fraai, maar die bespaar ik jullie hier.

Het koppelen van dit vers aan de islam is ook in mijn hoofd opgekomen, maar als RK wil ik daaraan niet toegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp natuurlijk dat het soms moeilijk is om een specifiek persoon aan een geschetst figuur te koppelen.

En niet alles is natuurlijk voor letterlijke interpretaties geschikt.(Al zijn verschillende denominaties zoals het Jehova's getuige daar natuurlijk altijd wel voor in)

Toch doen we dit op vele plaatsen wel in de Bijbel (zo beroepen we ons namelijk ook in vele gevallen op de komst van Jezus).

Ik kan hier toch een duidelijke parallel trekken met Mohammed, ik word hier niet blij van, maar de constatering is er.

Paulus heeft het hier namelijk duidelijk over een ander evangelie betreft Christus, en het verdraaien van het bekende.

Niet over de gehele bijbel, ook niet over het naar de hand zetten van teksten.

Het gaat hier duidelijk over het verstaan van een ander evangelie, met waarschuwing dat zelfs een engel niet te vertrouwen is betreft dit verhaal.

Waarom waarschuwt Paulus ons voor een Engel?

Welke engel zou het evangelie verdraaien, terwijl het ook voor hen een blijde boodschap was?

Of zouden wij misschien niet in staat zijn engelen van demonen te onderscheiden? Misschien kunnen wij ons slechts beroepen op het evangelie verkregen door Jezus en zijn apostelen. Zij hebben het tenslotte meegemaakt.

Zijn er meer denominaties die de bestaande teksten betreft Jezus ontkennen en zelf een ander evangelie geloven?

Jesaja 14:12

12 O morgenster, zoon van de dageraad,

hoe diep ben je uit de hemel gevallen.

Overwinnaar van alle volken,

hoe smadelijk lig je daar geveld.

13 Je zei bij jezelf: Ik stijg op naar de hemel,

boven Gods sterren plaats ik mijn troon.

Ik zetel op de toppen van de Safon,

de berg waar de goden bijeenkomen.

14 Ik stijg op tot boven de wolken,

ik evenaar de Allerhoogste.

15 Nee! Je daalt af in het dodenrijk,

in de allerdiepste put.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:55:41 schreef Seth het volgende:

Ik begrijp natuurlijk dat het soms moeilijk is om een specifiek persoon aan een geschetst figuur te koppelen.

En niet alles is natuurlijk voor letterlijke interpretaties geschikt.(Al zijn verschillende denominaties zoals het Jehova's getuige daar natuurlijk altijd wel voor in)

....

Mag ik even als Getuige van Jehovah de teksten aangeven welke ons tot het aanwijzen van de "Antichrist" leiden?

Spreekt de bijbel over slechts één antichrist?

1 Joh. 2:18: „Jonge kinderen, het is het laatste uur, en zoals gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn er ook nu vele antichristen opgestaan.â€

2 Joh. 7: „Er zijn vele bedriegers tot de wereld uitgegaan, personen die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de bedrieger en de antichrist.†(Merk op dat de „vele antichristen†uit 1 Johannes 2:18 hier collectief als „de antichrist†worden betiteld.)

Moeten wij de komst van de antichrist pas ergens in de toekomst verwachten?

1 Joh. 4:3: „Elke geïnspireerde uiting die Jezus niet belijdt, spruit niet uit God voort. Wat meer is, dit is de geïnspireerde uiting van de antichrist, die, zoals gij gehoord hebt, zou komen, en nu is hij reeds in de wereld.†(Dit werd tegen het einde van de eerste eeuw G.T. geschreven.)

1 Joh. 2:18: „Zo zijn er ook nu vele antichristen opgestaan; uit welk feit wij te weten komen dat het laatste uur is aangebroken.†(Met het „laatste uur†bedoelde Johannes klaarblijkelijk het einde van de apostolische periode. De andere apostelen waren gestorven en Johannes zelf was hoogbejaard.)

Als antichrist worden onder meer aangemerkt —

Personen die loochenen dat Jezus werkelijk de Messías is

1 Joh. 2:22: „Wie anders is de leugenaar dan degene die loochent dat Jezus de Christus [of Messías, gezalfde] is? Dit is de antichrist.â€

Allen die loochenen dat Jezus in uniek opzicht de Zoon van God is

1 Joh. 2:22: „Dit is de antichrist, degene die de Vader en de Zoon loochent.â€

Vergelijk Johannes 10:36; Lukas 9:35.

Afvalligen

1 Joh. 2:18, 19: „Zo zijn er ook nu vele antichristen opgestaan . . . Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren niet van ons slag.â€

Zij die Christus’ ware volgelingen tegenstaan

Joh. 15:20, 21: „Indien zij mij hebben vervolgd, zullen zij ook u vervolgen . . . Maar zij zullen u al deze dingen aandoen wegens mijn naam.â€

Afzonderlijke personen en natiën die Christus als Koning tegenstaan of die zich ten onrechte voor de Messías uitgeven

Ps. 2:2: „De koningen der aarde stellen zich op en de hoogwaardigheidsbekleders zelf hebben zich als één blok aaneengesloten tegen Jehovah en tegen zijn gezalfde [Christus of Messías].â€

Zie ook Openbaring 17:3, 12-14; 19:11-21.

Matth. 24:24: „Er zullen valse Christussen en valse profeten opstaan, die grote tekenen en wonderen zullen doen ten einde, indien mogelijk, zelfs de uitverkorenen te misleiden.â€

Aimé

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Aimé

Bedankt voor je erg uitgebreide lezing en interpretatie betreft de antichrist.

Maar het ging om de tekst uit Galaten, kun je daar nog iets uit halen of aan toevoegen?

In principe bedoel je dus te zeggen dat een ieder die het evangelie uit de bijbel niet als het ware aanneemt en dat ook naar buiten brengt een antichrist is.

Is dan elke denominatie behalve de jehova's getuige een gemeenschap van antichristussen omdat zij zich niet kunnen vinden in jullie uitleg of belijdenis?

Zijn alle atheïsten antichristussen? En is het mogelijk voor een anti-christ te bekeren?

Ik vind het afdoen aan de boodschap om te zeggen dat een ieder die niet gelooft dat Jezus de messias is of afvallig is een Anti-christ is.

Shalom.

Seth

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Seth,

Volgens mij zijn niet zozeer alle andersgelovigen anti-christussen. Er zijn immers ook andersgelovigen die nog nooit van Christus gehoord hebben. Of die op zich best positief tegenover Hem staan, maar net dat ene ding niet kunnen geloven.

Onder antichristussen denk ik dat we degenen moeten verstaan die echt tegen Christus (en Zijn Kerk) gaan en zich echt als Zijn tegenstander opstellen. Dus andersgelovigen die het christendom echt haten en niets liever willen dan het uitroeien.

Zulke andersgelovigen verspreiden leugens over Christus en Zijn Kerk, beweren soms zelfs Christus daarmee te dienen, maken het geloof belachelijk en doen niets liever dan christenen pesten of zelfs vervolgen, met martelingen en soms executies tot gevolg.

Zij verhinderen mensen te blijven geloven en zullen hun loon zeker krijgen. Zulke andersgelovigen zijn mijns inziens dus echte antichristussen. Niet per se die aardige buurvrouw die een normaal burgerlijk leven leidt en probeert zo goed als het kan alle gelovigen te respecteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid