Spring naar bijdragen

De Waldenzen


Aanbevolen berichten

Na er het een en ander over gelezen te hebben en in Zuid -Frankrijk effen hun sporen nagetrokken te hebben heb ik een zekere mate van sympathie voor deze mensen die in hun tijd streven naar zuivere aanbidding.Worden soms wel eens verward met de Katharen.

Over het algemeen waren zij voorstanders van een terugkeer tot de geloofsopvattingen en gebruiken van het vroege christendom. Zij betwistten onder andere de leer van het vagevuur, het bidden voor de doden, de aanbidding van Maria, het bidden tot de „heiligenâ€, de verering van het crucifix, aflaten, de eucharistieviering en de kinderdoop.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 januari 2007 21:08:57 schreef Aimé het volgende:

Na er het een en ander over gelezen te hebben en in Zuid -Frankrijk effen hun sporen nagetrokken te hebben heb ik een zekere mate van sympathie voor deze mensen die in hun tijd streven naar zuivere aanbidding.Worden soms wel eens verward met de Katharen.

Over het algemeen waren zij voorstanders van een terugkeer tot de geloofsopvattingen en gebruiken van het vroege christendom. Zij betwistten onder andere de leer van het vagevuur, het bidden voor de doden, de aanbidding van Maria, het bidden tot de „heiligenâ€, de verering van het crucifix, aflaten, de eucharistieviering en de kinderdoop.

Ja... en? Je vertelt iets, maar het komt op mij over als ins blaue hinein kletsen. Wat wil je met dit onderwerp bereiken; dat je met een aantal mensen van gedachten wisselt over de Waldenzen? Of wil je een Waldenzengroep starten op het internet? Misschien dat je dan wel weet, dat de Waldenzen nog steeds bestaan in het Noorden van Italië. Heb je met één van die groepen al contact gehad?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 januari 2007 21:24:56 schreef de vegaloog het volgende:

Misschien dat je dan wel weet, dat de Waldenzen nog steeds bestaan in het Noorden van Italië.

True, en een ander deel van de Waldenzen zijn in Luterse en Calvinistische kerken opgegaan.

Volgens mij rekent men (iig zij zelf) ze ook tegenwoordig tot het protestantisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgens mij wil hij gezellig kletsen over de Waldenzen, en kijken of er nog meer mensen zijn, die zich in dit gedachtegoed kunnen vinden knipoog_dicht.gif

Gewoon, hij kaart een onderwerp aan.

Ik weet dat er een Waldenzenkerk is in Rome, maar ik weet niet in hoeverre dat nog iets te maken heeft met de oorspronkelijke beweging van de 'armen van Lyon'. Die hun armoede inderdaad deelden met de katharen, en hun gewoonte om rond te trekken en te preken, maar veel orthodoxer waren smile.gif

Het is wel leuk om de verbanden tussen de katharen, de waldenzen, en ook de fransiscanen en later de begijnen/begharden te onderzoeken. Umberto Eco kaart het wel eens aan in zijn boeken, maar ik moet er nog steeds werk van maken smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 januari 2007 21:41:02 schreef LaRosa het volgende:

Umberto Eco kaart het wel eens aan in zijn boeken, maar ik moet er nog steeds werk van maken
smile.gif

Ja, en daar ontstaat ook gelijk een ruzie waar William duidelijk benadrukt dat de ene ketterse beweging nog niet de ander is.

De kataren zijn een compleet andere stroming dan de Waldenzen.

Waldenzen zijn (zoals ik eerder aangaf) ook opgegaan in het protestantisme, dat zie ik de katharen niet doen.

En ondanks dat ze in de middeleeuwen op een gegeven moment verboden werden, werden ze soms wel eens ingezet tegen de katharen, omdat die als gevaarlijker gezien werden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een compleet andere stroming, maar er zijn wel verbanden.

Het is niet toevallig dat in Noord Italie en Zuid Frankrijk in die tijd de ene na de andere armoedebeweging ontstond. Het was niet allemaal hetzelfde, anders waren er niet vele bewegingen egweest, maar een knipoog_dicht.gif

Maar zoals ik al zei, ik moet er nog eens induiken. Ik heb wel wat articelen gelezen waarin verbanden werden gelegd, maar het fijne weet ik er (nog) niet van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 01 januari 2007 21:24:56 schreef de vegaloog het volgende:

[...]

Ja... en? Je vertelt iets, maar het komt op mij over als kletsen. Wat wil je met dit onderwerp bereiken;

Sorry als dit bij jou kletsen is.Ik ga het proberen zo educatief mogelijk te houden.

Ik was gewoon aangenaam verast door La Rosa's reactie en wou gewoon effen dieper peilen.

Trouwens de topics Katharen en Waldenzen bestonden nog niet,het is denk ik elementaire geschiedenis die wel op elk forum thuis hoort waar over religie wordt gesproken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 01 januari 2007 21:55:19 schreef LaRosa het volgende:

Het is een compleet andere stroming, maar er zijn wel verbanden.

Tuurlijk, maar die zijn er ook tussen de rkk en de waldenzen. En op het eerste oog zijn daar er meer van.

Samengevoegde post 01-1-2007 22:24:52:

Btw, ik vond nog een website van die mensen:

link

(is ook in het engels te bijken)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Waldenzen waren volgelingen van Petrus Waldez een een van de voorlopers van de reformatie. Bijvoorbeeld in de Bohemen had je Johannes Hus in andere delen van Frankrijk de Hugenoten.

Ze zijn later grotendeels opgegaan in andere stromen van de reformatie toen het wat meer georganiseerd werd. Soms blijft zo'n stroming bestaan. Je had binnen het baptisme ook de Mennonieten dat is nu ook grotendeels 'gewoon baptistisch/dopers'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:
Op maandag 01 januari 2007 21:58:49 schreef Aimé het volgende:

[...]

Sorry als dit bij jou kletsen is.Ik ga het proberen zo educatief mogelijk te houden.

Fijn... dat waardeer ik, als oude educatiejunkie! party.gif

Quote:
Ik was gewoon aangenaam verast

*schrik* Wat?! Ben jij gecremeerd?! En dat noem jij áángenaam?! widegrin.gif

Quote:
door La Rosa's reactie en wou gewoon effen dieper peilen.

O, spijt me... je was nog niet uitgesproken... widegrin.gif

Quote:
Trouwens de topics Katharen en Waldenzen bestonden nog niet,het is denk ik elementaire geschiedenis die wel op elk forum thuis hoort waar over religie wordt gesproken.

Dat ben ik met je eens. Mijn opmerking was ook niet aanvallend bedoeld hoor. (Als ik aanval, dan merk je het wel! devil.gif ) Een beetje kerkgeschiedenis schaadt niemand, en verheldert veel. Ik ben er van overtuigd, dat heb leren van de geschiedenis een les voor de toekomst kan zijn.

Quote:
Op dinsdag 02 januari 2007 00:56:07 schreef Harm-Jan het volgende:

De Waldenzen waren volgelingen van Petrus Waldez een een van de voorlopers van de reformatie. Bijvoorbeeld in de Bohemen had je Johannes Hus in andere delen van Frankrijk de Hugenoten.

Ken ik. In zijn geboorteplaatsje in Tsjechië (ben even de naam kwijt...) staat nog een standbeeld van hem) Heet het dorpje ... Husinec?

Quote:
Ze zijn later grotendeels opgegaan in andere stromen van de reformatie toen het wat meer georganiseerd werd.

En dat is met de Hussieten dus níet gebeurd. Die stroming bestaat nog steeds.

Quote:
Soms blijft zo'n stroming bestaan. Je had binnen het baptisme ook de Mennonieten dat is nu ook grotendeels 'gewoon baptistisch/dopers'.

Ik weet van Mennonieten in Amerika, die strikt leven volgens de 'oude' gewoonten die ze nog hebben uit de 17de en 18de eeuw. Ik weet ook van Menonieten in Siberië; de zogeheten Wolgaduitsers. Ik weet ook, dat Nederlandse doopsgezinden de naam Mennonieten niet gebruiken, ook al volgen zij Menno Simonsz. Maar... ik heb nog nooit gehoord van Mennonieten binnen de Baptisten. Kun je dit nader uitleggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het Anabaptisme hebt bekend als de Wederdopers, dat was een stroming daaruit voort komen bijvoorbeeld Doperse kerken (wat blijkbaar weer wat anders als Baptistengemeente), uit het Anabaptisme kwam ook de Mennonieten, later was er een Mennoniet met een groep die naar Amerika ging, we kennen die groep nu als Amish.

Binnen Amish heb je weer oldorder en neworder Amish, de ene mag wel telefoon thuis de ander niet en zulke dingen. De stromingen bestaan nog wel, maar zo groot als vroeger, nee aangezien de meeste gemeenten van die stromingen opgingen in de 'gewone' reformatie. Er zijn nog steeds Hugenoten (Hugenotenkirche in Berlijn, nog steeds een evangelisch-reformierte gemeinde), maar dat laat al weer zien, ze zijn opgegaan in andere stromingen..

Vaak, niet altijd en niet altijd geheel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke historici hebben de waldenzen als manicheïsch betiteld?

Niet dat het veel uitmaakt. Historici hebben het immers ook over ketters, al weten ze ook wel dat ketters van katharen afkomstig is en lang niet alle ketters katharen waren.

Wat me wel verbaasd is dat jij het specifiek over katholieke hostorici hebt. Dus ben ik benieuwd over welke historici je het hebt, en waarom je de nadruk op het woord katholiek legt. Impliceert dat, dat protestantse, atheïstische, etc, historici het dus niet over manicheïsche sekten hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:46:06 schreef Gorthaur het volgende:

Welke historici hebben de waldenzen als manicheïsch betiteld?

Niet dat het veel uitmaakt. Historici hebben het immers ook over ketters, al weten ze ook wel dat ketters van katharen afkomstig is en lang niet alle ketters katharen waren.

Wat me wel verbaasd is dat jij het specifiek over katholieke hostorici hebt. Dus ben ik benieuwd over welke historici je het hebt, en waarom je de nadruk op het woord katholiek legt. Impliceert dat, dat protestantse, atheïstische, etc, historici het dus niet over manicheïsche sekten hebben?

Dat is natuurlijk met die vervelende inquisitie in het achterhoofd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid