Spring naar bijdragen

Omgaan met profetie


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van een gesprek in dit topic.


Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 12:21:12 schreef Pris het volgende:

[...]

In principe hebben we het toch nog over het onderwerp? Het gaat over tekenen van God en wij hebben het er momenteel over op welke manieren Hij zich kan laten zien en over de betrouwbaarheid van wat je bijv. van anderen hoort. Leek mij eerlijk gezegd niet off-topic.

Ik heb toen je het over Marcus 7 had, dat hoofdstuk thuis doorgelezen in de Bijbel. Ik wilde wel weten of en wat er nou nog meer stond.

De tekst gaat voornamelijk over mensen die niet luisteren naar God, mensen Zijn naam dus wel kunnen gebruiken maar verder niet luisteren. Mediums en waarzeggers hebben het doorgaans niet over God/Jezus en doen ook geen dingen in Zijn naam.

Tja, en verder denk ik dat het gewoon is zoals het er staat: mensen die zich niets van God aantrekken maar wel zeggen in Zijn naam te spreken.

Matteüs 7 is een algemeen onderricht van Jezus en (kennelijk) een vervolg op de zaligsprekingen van de bergrede (Matteüs 5). De Heer spreekt daar tegen mensen die hem gevolgd zijn en in die zin - omdat ook wij Hem willen volgen - lijkt het mij dat het ook voor ons bedoeld is.

Volgens mij gaat het wel degelijk over christenen en niet zozeer over mediums en waarzeggers, want de tekst spreekt letterlijk van mensen die beweren dat ze van alles in Zijn Naam doen. Dat het om christenen gaat wordt ook duidelijk uit de brieven van de apostelen:

'Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang.' (2 Petrus 2)

Quote:
Ik sprak gisteren met iemand over dit onderwerp en hij zei toen iets wat ik een heel goede tip vond om zaken te toetsen: als dingen je van God afhouden is het niet van Hem!! Satan zal namelijk op allerlei mogelijke manieren (twijfel, ruzie etc.) de band die we met God hebben kapot willen maken. Vond het zelf een hele goeie, ik denk dat wij best aardig kunnen beoordelen wanneer we dichterbij God zijn en wanneer we voelen dat we de verkeerde kant uitgaan.

Het is maar de vraag op welke manier satan probeert om mensen van de Eeuwige af te houden. Door de eeuwen heen hefet hij al van alles geprobeerd. Het begon met de vervolging van christenen, maar dat had niet zo'n geweldig resultaat. Zou het niet juist heel slim van hem zijn om mensen fijn hun christelijke religie te gunnen, maar ondertussen de waarheid te verdraaien? Er is niets mooier dan een stel mensen die denken dat ze christelijk zijn en dat alle wonderbaarlijke genezingen en profetieën van de Eeuwige af komen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:24:17 schreef Levi het volgende:

Naar aanleiding van een gesprek in
topic.


[...]

Matteüs 7 is een algemeen onderricht van Jezus en (kennelijk) een vervolg op de zaligsprekingen van de bergrede (Matteüs 5). De Heer spreekt daar tegen mensen die hem gevolgd zijn en in die zin - omdat ook wij Hem willen volgen - lijkt het mij dat het ook voor ons bedoeld is.

Volgens mij gaat het wel degelijk over christenen en niet zozeer over mediums en waarzeggers, want de tekst spreekt letterlijk van mensen die beweren dat ze van alles in Zijn Naam doen. Dat het om christenen gaat wordt ook duidelijk uit de brieven van de apostelen:

'Toch zijn er destijds onder het volk ook valse profeten opgetreden, en zo zullen er ook onder u dwaalleraren verschijnen. Ze zullen met verderfelijke ketterijen komen en zelfs de meester die hen heeft vrijgekocht verloochenen. Daarmee bewerken ze spoedig hun eigen ondergang.' (2 Petrus 2)

[...]

Het is maar de vraag op welke manier satan probeert om mensen van de Eeuwige af te houden. Door de eeuwen heen hefet hij al van alles geprobeerd. Het begon met de vervolging van christenen, maar dat had niet zo'n geweldig resultaat. Zou het niet juist heel slim van hem zijn om mensen fijn hun christelijke religie te gunnen, maar ondertussen de waarheid te verdraaien? Er is niets mooier dan een stel mensen die denken dat ze christelijk zijn en dat alle wonderbaarlijke genezingen en profetieën van de Eeuwige af komen...

Ha Levi, we gaan hier weer vrolijk verder smile.gif Ik heb deze week thuis alleen naar Matteüs 7 gekeken dus kan mijn mening niet geven over of vers 5 en 7 met elkaar te maken hebben. En wat ik in Matteüs 7 zag, stond er dat het ging over mensen die niet naar God luisterden, alleen hun eigen zin deden.

Als ik Petrus 2 zo lees, (weet niet of het de volledige tekst is?), dan gaat het over mensen die Jezus verloochenen. Zou het niet kunnen zijn dat die mensen zich daar zelf ook van bewust zijn? Dat ze zeg maar geen zin hebben om naar God te luisteren maar hun eigen doen en laten belangrijker vinden?

Wat ook zo zou kunnen zijn en waar ik het gisteren nog met een vriend over heb gehad, is dat God hiermee bedoelt dat deze mensen geen RELATIE met Hem hebben maar wel in Zijn naam spreken.

En het zou de satan maar wat goed uitkomen om mensen te laten denken dat ze goed bezig zijn. Maar ik denk dat een medium ook een instrument van hem is en dan hoeft zo'n medium dat nog niet eens bewust te doen! Dit staat ook ergens in de Bijbel, dat een medium o.i.d. zegt wat mensen willen horen, hen naar de mond praat.

Ik denk dat we ons bij alles moeten afvragen: brengt dit ons dichter bij God of juist niet? Hierbij is Jezus ons voorbeeld.

Ik zal Petrus 2 ook nog eens even lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om de beginvraag te beantwoorden: het meest ruime begrip voor profetie is het uitspreken van Gods wil. Dat kan door middel van de Bijbel, door middel van iemand vermanen of prijzen om wat je geleerd hebt uit die Bijbel, of door woorden die je van de Heilige Geest ontvangt. Binnen evangelische kringen wordt de term toch meestal gebruikt voor het uitspreken van door de Heilige Geest gegeven woorden voor een persoon/gemeente/land etc.

Zelf ontvang ik wel regelmatig inspiratie van de Heilige Geest. Zoals woorden krijgen om te bidden, of tijdens aanbidding. Ook klanktaal valt voor mij onder die inspiratie.

Profetieën heb ik nog nooit gehad, maar zoals Paulus ons opdraagt streef ik er wel naar. Ik wil ontzettend graag leren Gods stem te verstaan, en daarmee anderen bemoedigingen. Zeker nu ik uit eigen ervaring weet hoe ontzettend bemoedigend zo'n woord kan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Mark,

Je verstaat dus, als ik het goed begrijp, onder bijv. tongentaal en woorden om te bidden de inspiratie van de HG. En zijn profetieën dan dat iemand anders iets namens God tegen jou zegt? Dus het spreken van God door andere mensen heen?

Is dus het verschil tussen inspiratie en een profetie dat je inspiratie rechtstreeks krijgt en een profetie via een ander?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Quote:

Hoi Mark,

Je verstaat dus, als ik het goed begrijp, onder bijv. tongentaal en woorden om te bidden de inspiratie van de HG. En zijn profetieën dan dat iemand anders iets namens God tegen jou zegt? Dus het spreken van God door andere mensen heen?

Is dus het verschil tussen inspiratie en een profetie dat je inspiratie rechtstreeks krijgt en een profetie via een ander?

Hey, er staat nog een vraag open voor Mark. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, maar met enige bijbelkennis, een goed psychologisch inzicht, wat kennis van kansberekening en wetende dat mensen de dingen die ze geloven vaak zelf waar maken kan ik heeeeeel overtuigend profeteren. En dat soort profeten kom ik vaker tegen dan ware profeten. In die zin spreek ik in jou geestelijke richting van een deflatie van het woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid