Spring naar bijdragen

Heb jij je begrafenis op papier?


Heb jij je wensen bij overlijden kenbaar gemaakt?   

  1. 1. Heb jij je wensen bij overlijden kenbaar gemaakt?

    • Ja, ik heb het besproken met mensen
      4
    • Ja, ik heb het op papier staan
      2
    • Ja, heb het op papier en besproken
      3
    • Nee, maar wil het nog wel doen.
      14
    • Nee, ik heb er nog nooit bij stil gestaan
      12
    • Nee, het intesseert me niet wat er dan gebeurt
      6
    • Nee, ik vind het een enge gedachte
      4
    • Anders, nl
      6


Aanbevolen berichten

Weer een redelijk serieus topic van mij deze dag puh2.gif Wederom niet echt weer een subforum kunnen vinden omdat het weer met alle subfora verband kan houden. hoop dat hij hier goed staat, en anders merk ik het wel smile.gif

Gisteren heb ik mijn wensen bij overlijden weer aangepast. Al een tijdje heb ik het één en ander op papier gezet mocht ik komen te overlijden.

Ik las laatst (ik meen in het Psychologie magazine) dat 90% van de nabestaanden het fijn zouden vinden als de overledene iets op papier had gezet, terwijl slechts een heel klein percentage dit ook doet.

Ik heb het toen gedaan om te zorgen dat er geen ruzies/problemem kunnen ontstaan tussen mensen om wie ik geef en deze mensen ook weten wat ik gewild zou hebben. Op deze manier kunnen mensen in een periode van rouw gewoon deze brief erbij pakken, wat een hoop vraagstukken oplossen scheelt.

Toch merk ik in gesprekken met veel mensen dat ze er nog nooit over nagedacht hebben, laat staan dat ze het met mensen besproken hebben of op papier hebben gezet.

Mijn vraag aan jullie:

Heb jij je begravenis op papier of dergelijke, en waarom wel/niet?

En zo nee, heb ik je nu op een idee gebracht?

En zo nee, vind je het niet belangrijk?

Zo ja op alle vragen, zijn er nog bijzondere dingen omtrent jouw begravenis die je wilt delen?

(jaja, even wat serieuse topics openen hier smile.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb jij je begravenis op papier of dergelijke, en waarom wel/niet?

Nee ik ben niets op papier. Waarom niet?

- Ik hoop voorlopig nog niet dood te gaan.

- Het maakt me niet zoveel uit. Je mag me bij wijze van ook in een zak gooien.

- De enige reden waarom ik eventueel iets zou regelen is voor m'n nabestaanden.

En zo nee, heb ik je nu op een idee gebracht?

Wel een klein beetje. Voor mijzelf maakt het me niet zoveel uit. Wat ik niet wil is dat m'n nabestaanden ruzie gaan maken over m'n eigendommen. Misschien dat is wel een keer een lijstje ga maken wie wat krijgt...

En zo nee, vind je het niet belangrijk?

Nee, ik vind het niet belangrijk. Op het moment dat ik sterf, ben ik niet meer hier. Ik heb niets meer aan dat lichaam. Ze mogen nemen wat ze nog voor een ander kunnen gebruiken of m'n lichaam gebruiken voor medisch onderzoek (maar dan niet voor klonen of iets dergelijks). Ook als ik ooit in een coma raak, dan hoeft men mij niet 20 jaar te laten leven in de hoop dat ik ooit wakker word. Dan kunnen ze beter m'n organen weggeven. Des te sneller ben ik op een veel betere plek!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik word aan het nadenken gezet over dit onderwerp deze week...

Een vriendin vroeg me of ik ook een uitvaartverzekering had, zodat je nabestaanden niet met een hoop kosten komen te zitten. Had ik nog noit bij stil gestaan, maar die ga ik toch maar es afsluiten (eerst maar es even m'n ouders vragen of zij niet toevallig iets geregeld hebben).

Over hoe ik het wil heb ik nog nooit echt nagedacht, behalve dat ik begraven wil worden niet gecremeerd. En ik weet eigenlijk niet hoe belangrijk ik het vind. Het is ervoor dat m'n nabestaanden goed afscheid kunnen nemen en daarbij denk ik dat het ook belangrijk is dat zij er een hand in hebben hoe de uitvaart gaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het er weleens over gehad over begrafenissen enzo maar niet heel uitgebreid. Van mij mogen ze me mooi in een zelfgetimmerd kistje van mdf (bij de gamma vandaan puh2.gif)in de grond stoppen dat scheelt een heel hoop geld en het geld wat er dan overblijft wat normaal die kist zou kosten mogen ze aan iemand geven die evangelisatie/ontwikkelingshulp doet. Verder wat er op mn steen zou komen te staan ben ik nog niet uit aan de ene kant denk ik iets van ik ben dood maar Jezus leeft ofzo maar aan de andere kant heeft dat misschien ook wel niet zoveel uitwerking en zou ik er een bemoedigende tekst op willen voor nabestaanden. Verder hoop ik dat er niet telang stil gestaan wordt bij mijn dood en niet teveel gehuild word ofzo ik ben gewoon 1 van de zovelen die dood gaat maar ik mag bij Jezus zijn en dat is 10000000000 tot de macht oneindig veel keer beter ik hoop dat de nabestaanden gewoon hun leven weer oppakken en verder gaan met de roeping die ze van God gekregen hebben smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 14 december 2006 00:51:10 schreef -eva- het volgende:

Wel een klein beetje. Voor mijzelf maakt het me niet zoveel uit. Wat ik niet wil is dat m'n nabestaanden ruzie gaan maken over m'n eigendommen. Misschien dat is wel een keer een lijstje ga maken wie wat krijgt...

Dat heb ik dan weer niet op papier gezet. Zoveel waardevolle spullen heb ik niet, dus rijk ervan worden ze toch niet puh2.gif

Maar ik heb wel beschreven wat ik wel of niet wil. Stel dat een nabestaande een idee heeft, maar een andere dat totaal niet wil. Dan kunnen ze teruggrijpen naar dat wat ik opgeschreven heb. Stel dat ze een voorganger kiezen die ik absoluut niet gewild had, dan weten ze dat. Of zo zeg maar....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb het er laatst toevallig over gehad thuis... Ben nu twee keer bij een crematie/begrafenis geweest van iemand van mijn eigen leeftijd en dan ga je wel nadenken over wat je zelf zou willen. Maar intussen staat er nog steeds nix op papier, het schiet ook echt niet op hier...puh2.gif

Ik zou in ieder geval een bemoedigende dienst willen, dwz dat de nadruk ligt op het feit dat ik niet dood ben maar bij God leef. Wat ik helemáál niet zou willen is dat iedereen in het zwart komt.. En verder denk ik dat mijn familie en vrienden en dominee wel weten wat ik graag in de dienst gewild had (welke bijbeltekst, muziek, etc.)...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb niets op papier, ook nooit echt over nagedacht. ik ben in zoverre bang voor de dood dat k daar niet aan wil beginnen voor k 80 ben(niet dat k echt bang ben voor de dood zelf, maar voor t verdriet wat mn nabestaanden zullen hebben... puh2.gif) ik bedoel, hallo, k ben net 17, k hoop voorlopig nog wel hier rond te lopen... bovendien hoef k t nog maar max 15 jaar vol te houden, k geloof dat binnen die tijd Jezus terug komt(ja daar heb k mn redenen voor voor de genen die t willen weten)smile.gif dus, k denk(/hoop) niet dat k zo'n lijstje nodig ga hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 december 2006 16:06:58 schreef K. het volgende:

Nee, ik heb mijn begravenis niet op papier. Ik ga er vanuit dat ik nog wel een tijdje blijf...
engel.gif
Alhoewel ik dat natuurlijk niet zeker weet.

Helemaal mee eenssmile.gif

En 14 jaar vind ik ook nog wel wat jong om dat al een soort van testament te maken...

Samengevoegde post 14-12-2006 16:16:09:

Edit:

Oh ja, ik had op enge gedachte gestemd, omdat ik dat vind.puh2.gif

Wil daar nu nog liever niet aan denken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn sinasappelkistje is besteld party.gif

Of terwijl, het kan mij totaal niet boeien hoe ik in de aarde wordt gestopt. Ik hoef geen dure kist, geen mobiel mee onder de grond of andere geldverslindende dingen waar ik niks aan heb. Dat ik niet in een sinasappelkistje begraven wordt zal wel door mijn omgeving worden tegen gehouden, van mij persoonlijk mag het.

Ik wil geen "waarheen leidt de weg" of "daar in dat kleine cafe aan de haven", ik laad me dit keer ook niet leiden door De Uitvaartmuziek dance toppers en kies voor psalmen/opwekking.

Ik wil geen voordrachten hebben met als titel: "Groninger we zullen je missen" ik ben niet perfect en dat wil ik ook niet lijken. Zelfs niet op mijn begrafenis nooo.gif

Ik wil geen witte kist, 8 paarden of een bloemenzee. Kieper mij maar in mijn gat in de grond in m'n sinasappelkistje, dan ben ik meer dan tevreden yes.gif

R.I.P.

PS. voor mensen die nog niet precies weten wat echt helemaal in is op een moderne begrafenis, klik eens op de de uitvaart top 50.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid