Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

heey allemaalsmile.gif

ik heb vorige week een meeloopdag gpw gedaan.

het was echt heerlijk om te zien hoe mensen daar met elkaar omgingen. er werd niet geoordeeld. iedereen werd geaccepteerd hoe die is. je bent bij die studie dus de hele tijd met geloof bezig. dat is fantastisch.

helaas was het maar een meeloopdag. ik zit nog 1 1/2 jaar op de havo en dit is een niet Christelijke school.

ik word gepest en ik hou het hier amper uit.

hier word ik zelfs veroordeeld op mijn geloof boosrood.gif

kan niet wachten totdat ik gpw kan doen.

xxxxFjoontje

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

he fjoontje, ik denk niet dat je GPW moet gaan doen (in de toekomst) omdat het zo'n fijne christelijke school is. Doe het omdat het beroep bij je past. Er zijn genoeg christelijke scholen waar je een opleiding kunt doen, denk bijvoorbeeld aan de CHE (Christelijke Hogeschool Ede) waar je ook vanalles kunt studeren. Als je per se naar een christelijke school wilt, kun je beter naar een andere christelijke middelbare school gaan. Een opleiding kies je namelijk om het beroep wat je later wilt gaan doen, en niet omdat de school zo christelijk is.

Als je na de havo niet weet wat je wilt worden, en je wilt een jaar naar een christelijke school, dan kan ik je EH basisjaar aanradenknipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 13 december 2006 23:52:35 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Heb jij dat besloten of God?

Jullie spreken elkaar niet meer in real life? knipoog_dicht.gif

Ik volg GPW, de Evangelische variant daarvan (ETH) op de CHE in Ede. Officieel heet de opleiding GPW-ETH.

Dat doe ik in deeltijd en bevalt me echt goed! smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de reformatorische stroming is het vooral een opleiding tot pastoraal medewerker. Het is niet het idee dat je met je GPW opeens de leiding over een gemeente kan krijgen oid.

Bij de EHT ligt het weer iets anders. Daar komt het namelijk nog wel eens voor dat er voorgangers zijn die dus GPW als vooropleiding gedaan hebben. De EHT is daarom dacht ik ook breder in de zin van dat er op meer dingen die belangrijk zijn in het leiden van een gemeente wordt gelet.

En verder zijn er natuurlijk gewoon nog de grote verschillen tussen de evangelische gemeentes en de reformatorische kerken zelf. Evangelischen hebben er bijvoorbeeld minder aan als ze weten hoe de kerkelijk structuur, het kerkrecht of de kerktucht allemaal in elkaar zit bij de reformatorischen. Daar kunnen ze natuurlijk wel wat van leren. Maar veel praktischer voor hun is dan weer om onderwijs te krijgen in dingen als het in goede banen leiden van als er 'vreemde' dingen gebeuren met gaven van de Geest oid. Wat dan weer niet wil zeggen dat dat voor reformatorischen niet van belang is. Maar ik denk dat je het punt wel hebt. knipoog_dicht.gif

En als ik onzin loop te verkopen moet K. me maar verbeteren. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoihoi

ik ga de studie niet doen omdat ik op een Christelijke school wil zitten, maar ik wil deze opleiding al heel lang doen. alleen vorige week heb ik een meeloop dag gehad en heb toen gezien hoe erg mijn school is.

een andere Christelijke school is er bij mij niet in de buurt. maar ik heb de keuze voor deze studie gemaakt om de studie niet voor een andere reden.

groetjes

Fjoontje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd weet ik dat nog niet precies. Nou heb ik nog geen roeping ontvangen of iets dergelijks en ben nu al men derde jaar studiefinanciering aan het verbruiken, dus ik ga deze opleiding afmaken. Daarmee kan ik aan de slag op HBO niveau, bijvoorbeeld als pastoraal werker / geestelijk verzorger in instellingen.

In hoeverre ik met deze opleiding binnen de R.K.K. mag werken weet ik niet. Maar ik denk eraan om zowel vanuit persoonlijk - als professioneel oogpunt hierna een deeltijd studie te doen. Master theologie op een Katholieke universiteit of iets dergelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 17 december 2006 19:24:37 schreef Tom het volgende:

Mag ik vragen waarom je met die opleiding bent begonnen als je je niet geroepen voelde? Ik denk namelijk dat je voor het pastorale werk ook een roeping moet hebben.
knipoog_dicht.gif

Ik studeerde eerst voor godsdienstleraar, dat was omdat ik een Godsbesef had, en het verder allemaal (religie) heel boeiend vond. In dat eerste jaar kwam ik tot bekering, en toen begon ik te zien hoeveel die opleiding de historisch kritische lijn volgde en dat was allerminst opbouwend voor mijn pasgevonden geloof. En daarnaast had ik ook twijfels over in hoeverre het leraarschap voor mij geschikt was.

Toen hoorde ik bij toeval over de CHE en ik ben gewoon een keer gaan kijken. En ik dacht, als ik toch nog 4 jaar moet studeren kan het maar iets zijn wat mij persoonlijk echt aanspreekt, en waar ik ook echt opbouw in mijn geloof kon vinden. Dus ik besloot om gewoon maar in het diepe te duiken en te kijken wat het zou brengen.

Nu ik daaraan terugdenk was ik zo onbevangen, ik had er serieus niet over nagedacht of ik een roeping zou moeten hebben ofzo. Ik weet niet eens meer of ik het in gebed heb gebracht, ik was pas een paar maanden christen en wist nog lang niet alle "ins en outs" van het christelijk leven. Heel typisch nu er ik zo aan terugdenk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid