Spring naar bijdragen

Toch niet vrij van de wet?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

In de (jongeren)bijbel staan extra stukjes zoals bv eerlijk=eerlijk,eyeopeners ect.

en daar word gezegd (als bijlage van) 1 Johannes 3

wie dicht bij Jezus blijft zondigt niet als je wel zondigt hoor je bij de duivel

en eerder schreef de schrijver nadrukkelijk over Gods liefde en vergeving.... (er word ook aangegeven dat de schrijver het nogal zwart wit ziet)

de schrijver ontkent niet dat gelovigen zondigen,maar maakt wel duidelijk dat geloven en een zondige levenstijl niet bij elkaar passen

maar zijn we dan niet alsnog een slaaf van de zonde en dus eigenlijk niet echt vrij van de wet??

Omdat we God lief hebben willen we niet zondigen maar toch doen we het..

is het toch sterk waan aan te raden om ons aan de geboden te houden?

bepaalde site's geven mij namelijk het idee dat je juist niet het gevoel moet hebben door je aan de regels te houden goed te doen,omdat we de wet toch niet kunnen houden

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op zondag 29 oktober 2006 17:33:38 schreef *Roos* het volgende:

maar zijn we dan niet alsnog een slaaf van de zonde en dus eigenlijk niet echt vrij van de wet??

Volgens mij is dit meer een protestants iets, als ik me niet vergis leert de Kerk dat wij nooit onder de Joodse Wet hebben gevallen en daarom ook niet van dié wet zijn vrijgekocht. Tenminste dat meen ik er uit op te maken, maar het is nogal taaie stof.

bron

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn christenen vrij van de wet?... ja en nee... Christus heeft ons vrijgekocht van de mosaische wetten (10 geboden + rest van de wetten zoals spijswetten etc.) maar heeft zelf wel een aantal geboden ervoor weer terug gegeven... Heb uw naaste lief als u zelfe en G'd boven alles. De brieven van Paulus sluiten hier mooi op aan met name de brief aan de Galaten (een niet-Joodse christelijke gemeenschap)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@eentje

kan het zijn dat het vervallen van de wetten alleen voor de joden bedoeld was? (zoals Pius_X||)de mogelijkheid aangeeft..

en dus niet voor ons geldt??

wat zal de schrijver dan bedoelen met,als je zondigt hoor je bij de duivel...(zie begin post)

dit is namelijk het NT....

omdat het NT naar wat ik tot nu toe heb begrepen laat zien dat we ondanks ons geloof toch zullen zondigen

en dat we juist het slavenjuk af moeten doen omdat we anders slaaf worden van de wet,zegmaar...

terwijl we alleen door genade behouden blijven en omdat we God darvoor willen danken zullen we dus proberen niet te zondigen..

zo had ik het begrepen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

@roos

mss een beet theoretisch voor de vroege morgen maar toch...

Als eerste geeft Paulus aan dat er alleen zonde kan zijn als men naar de wet leeft... want zonder het bewustzijn van een wet kan men niet zondigen.

Als wij er ons van bewust zijn dat we zondigen moet er dus een wet zijn waartegen wij zondigen.

De mosaische wetten (10 geboden+deutrn.+leviticus) gelden alleen voor de joden (ook voor de messiasbelijdende joden) aangezien het de regels zijn die te maken hebben met het verbond tussen G'd en Abraham, maar niet voor de christenen onder de heidenen (wij dus).

De mosaische wet is niet afgeschaft... Jezus zegt Zelf tegen de schrifgeleerden: ...ik ben gekomen om de wet te vervullen... wel brengt Hij de wet terug tot de basis.. al die regels brengt Jezus terug tot beginselen.. Hij herhaald 9 van de 10 geboden en het 4e gebod (houden van de shabat) brengt Hij terug tot de essentie niet met alle regeltjes die de schriftgeleerden er bij bedacht hebben.

Daarna vat Hij de tien geboden samen in deze twee regels, Heb uw naaste lief als uzelf en G'd boven alles.

Hiertegen kunnen wij dus zondigen en zullen wij ook zondigen maar door de genade van G'd zijn wij toch gered maar dit mag geen vrijbrief zijn om te zondigen...

Dit benadrukt Johannes in zijn brief, ookal weten wij dat we kinderen G'ds zijn we moeten proberen niet te zondigen want de zonde is van de duivel en wij zijn van G'd. De krachtigste manier om dit te laten zien aan een wereld die G'd niet kent is door niet te zondigen... 1 Joh. 3:10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar....

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog langer in zonden kunnen leven?" - romeinen 6:2

God's wet is nooit afgeschaft, maar vervuld. Dit betekend dat het in Christus tot de volheid is gekomen. Wij worden opgeroepen om Christus te volgen, en moeten wij ons best doen om de wet te vervullen. Dit houd in dat wij naar het hart van de wet moeten kijken.

"Heb God lief BOVEN ALLES, en de naaste als JEZELF"

Alles wat jij doet en in strijd hiermee is, is zonde. Dan struikel je zeg maar.

Maar als jij geniet van die zonde en erin blijft rondlopen, dan leef je in zonde en dat kan niet, als je dood bent voor de zonde (gestorven bent in je oude leven en opgestaan in het nieuwe leven met Christus).

Wij zouden geen slaaf van de zonde moeten zijn, maar een diensknecht (volgeling/discipel) van Jezus en achter Hem aangaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft de wet haar ware betekenis gegeven, niet vervuld in de zin van afgeschaft. Want dat zegt hij namelijk één vers daarvoor. Meent niet dat ik ben gekomen om de Thora of de profeten af te schaffen.

Jezus is de wandelende Thora, Hij leefde zonder zonde, naar alles zoals in de thora is geschreven. Hij roept ons op om te wandelen zoals Hij gewandeld heeft, ook ons heidenen.

De Thora (in de bijbels vertaald met wet) vind haar ware betekenis in dit: "Heb uw naasten lief als uzelf, en God boven alles". Dit staat ook al in de Thora, het is dus geen nieuw gebod, maar een oud gebod. Jezus laat zien waar het om draait, dat het niet gaat om de letter van de wet, maar dat het gaat om de juiste bedoeling van de wet. Het is dan ook raar om te zeggen dat zonde wetteloosheid is, en tegelijker tijd zeggen dat er geen wet meer is waar we ons aan moeten houden. Jezus kwam geen nieuwe religie stichten, maar kwam de Joden en daarna de heidenen laten zien waar het om draait bij God.

God zegt: "Barmhartigheid wil ik, en geen offers". Barmhartigheid, liefde, daar draait het om. Daar draaide het ook al om in het Oude Testament. Er is niets nieuws gebracht door Jezus, alleen een verduidelijking waar het om draait.

Je moet de wet niet als wet gaan houden, dan sta je onder de wet. Noem de wet een verlustiging en ga genieten van de goede dingen die de wet inhoudt. Het brengt zegen met zich mee. Leef met de wet, niet er onder.

Ieder die zegt dat de wet, of zelfs maar een kleinste letter, is afgeschaft en een ander dat leert is een leugenaar en zal zeer klein heten in het Koninkrijk van God. Die zijn niet mijn woorden, maar de woorden van Jezus.

De wet is Heilig, puur, goed, en leven met de wet brengt zegen met zich mee. Zie de wet niet als vervelend, maar als iets heiligs.

Wij hebben last van grieks denken, we zouden eens proberen moeten Joods te gaan denken. Klein voorbeeld:

Er staat een heiden voor het rode licht, hij kijkt links en naar rechts. Niets te zien, hij ergert zich eraan dat hij voor niets staat te wachten en niet gewoon kan doorrijden. Nu is hij weer 5 minuten later op de plek van bestemming. Naast hem staat een Jood voor het zelfde licht, deze begint te bidden en dankt God dat er een verkeerslicht staat zodat hij veilig op zijn plaats van bestemming kan komen. Hij ziet het als iets goed, zo is ook de wet.

Het zijn geen vervelende regels die God alleen maar heeft ingesteld om ons te plagen. Hij wil ons er mee zegenen en ons een goed verblijf op aarde schenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 30 oktober 2006 17:47:43 schreef Renaldo het volgende:

Wij hebben last van grieks denken, we zouden eens proberen moeten Joods te gaan denken. Klein voorbeeld:

Er staat een heiden voor het rode licht, hij kijkt links en naar rechts. Niets te zien, hij ergert zich eraan dat hij voor niets staat te wachten en niet gewoon kan doorrijden. Nu is hij weer 5 minuten later op de plek van bestemming. Naast hem staat een Jood voor het zelfde licht, deze begint te bidden en dankt God dat er een verkeerslicht staat zodat hij veilig op zijn plaats van bestemming kan komen. Hij ziet het als iets goed, zo is ook de wet.

Het zijn geen vervelende regels die God alleen maar heeft ingesteld om ons te plagen. Hij wil ons er mee zegenen en ons een goed verblijf op aarde schenken.

So true yes.gif

Het gekke is dat we het allemaal van Paulus hebben overgenomen, een Jood nog wel. Of zou hij toch verkeerd begrepen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind je? Eerder heel Joods...

De Katholieken leren namelijk wel degelijk dat er letters van de wet zijn afgeschaft of veranderd.

Maar goed, daar is dit topic niet voor.

Samengevoegde post 30-10-2006 18:32:00:

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 17:48:48 schreef Michie23 het volgende:

[...]

So true
yes.gif

Het gekke is dat we het allemaal van Paulus hebben overgenomen, een Jood nog wel. Of zou hij toch verkeerd begrepen worden?

Ik denk inderdaad dat het Christendom Paulus vaak verkeerd begrepen heeft en begrijpt.

Het frapante vind ik zelf nog wel, dat ze Jezus woorden gaan weerleggen met de "woorden" van Paulus. Ik heb het tussen haakjes gezet omdat ik denk dat het juiste deze "woorden" zijn, die vaak verkeerd begrepen zijn.

Paulus schrijft gewoon moeilijk. En hij wist dat het niet goed was om de heidenen lastig te vallen met allerlei wetten, omdat hun dit in de eerste instantie verder bij God vandaan zou houden. Eerst de liefde, dan komt de rest vanzelf.

Dat zien we ook duidelijk in het eerste concilie van de appostelen. Daarin wordt gezegd dat ze zich in de eerste instantie hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed. De rest volgt wel, dat staat namelijk één vers daarna. Immers Mozes wordt iedere sabbat voorgelezen in de synagoge, daar zullen ze de rest wel horen.

Het grappige is hiervan dat in de talmoed staat dat men zich in geval van uiterste nood (dus een kwestie van leven of dood) de wet mag overtreden, maar men moet zich wel blijven onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 17:38:06 schreef Pius_XII het volgende:

Volgens mij is dit meer een protestants iets, als ik me niet vergis leert de Kerk dat wij nooit onder de Joodse Wet hebben gevallen en daarom ook niet van dié wet zijn vrijgekocht. Tenminste dat meen ik er uit op te maken, maar het is nogal taaie stof.

Paulus schrijft in verschillende brieven dat Christus ons vrijgekocht heeft van de wet, door deze te vervullen. (Het is volgens mij geen protestant iets en je bron zal ik later nog lezen.) Wellicht is het vrijkopen van de wet door Christus geschreven vanuit de vraag "Hoe kan ik tot God komen", vanuit Joods perspectief is dit de wet houden, echter door Christus is de wet vervult en valt de wet weg. Christus zelf geeft aan wat de belangrijkste wet is, maar hij geeft niet aan dat het houden van de wet niet meer nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Binnen het Jodendom heb je ook de zogenaamde wetten van noach als het goed is. Dit zijn de wetten waar "niet-Joden"zich aan moeten houden om zoals men zegt "een waardige plek in de hemel te krijgen".

De Noachitische Geboden zijn als volgt verwoord:

Gebod om rechtvaardigheid te betrachten, rechtbanken in te stellen en in stand te houden om de volgende verboden te kunnen handhaven.

Verbod om de Schepper te vervloeken of Zijn Naam te gebruiken of om (iets van) het geschapene te vervloeken.

Verbod op afgoderij (schepselen dienen of aanbidden).

Verbod om te doden.

Verbod op onzedelijkheid zoals incest.

Verbod om te stelen of iemand te ontvoeren.

Verbod op het eten van het vlees van een nog levend dier.

Bron: wikipedia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey, dit lijkt op waar we laatst een discussie over hadden... dit topic was me nog niet opgevallen... widegrin.gif

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 17:47:43 schreef Renaldo het volgende:

Jezus heeft de wet haar ware betekenis gegeven, niet vervuld in de zin van afgeschaft. Want dat zegt hij namelijk één vers daarvoor. Meent
niet
dat ik ben gekomen om de Thora of de profeten af te schaffen.

Jezus is de wandelende Thora, Hij leefde zonder zonde, naar alles zoals in de thora is geschreven. Hij roept ons op om te wandelen zoals Hij gewandeld heeft, ook ons heidenen.

De Thora (in de bijbels vertaald met wet) vind haar ware betekenis in dit: "Heb uw naasten lief als uzelf, en God boven alles". Dit staat ook al in de Thora, het is dus
geen
nieuw gebod, maar een oud gebod. Jezus laat zien waar het om draait, dat het niet gaat om de letter van de wet, maar dat het gaat om de juiste bedoeling van de wet. Het is dan ook raar om te zeggen dat zonde wetteloosheid is, en tegelijker tijd zeggen dat er geen wet meer is waar we ons aan moeten houden. Jezus kwam geen nieuwe religie stichten, maar kwam de Joden en daarna de heidenen laten zien waar het om draait bij God.

God zegt: "Barmhartigheid wil ik, en geen offers". Barmhartigheid, liefde, daar draait het om. Daar draaide het ook al om in het Oude Testament. Er is niets nieuws gebracht door Jezus, alleen een verduidelijking waar het om draait.

Er kwamen farizeeën op Hem af om Hem op de proef te stellen. Ze zeiden: ‘Is het een man geoorloofd zijn vrouw te verstoten om een willekeurige reden?’ Hij gaf ten antwoord: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper hen vanaf het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt? En dat Hij gezegd heeft: Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één zijn? Ze zijn dus niet meer twee, maar één. Dus, wat God heeft verbonden, moet de mens niet scheiden.’ Ze zeiden Hem: ‘Waarom heeft Mozes dan bevolen haar te verstoten door haar een scheidingsakte te geven?’ Hij zei hun: ‘Omdat u verstokt van hart bent, heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten, maar dat was niet zo vanaf het begin. Mat. 19

Toen Hij thuisgekomen was, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen Hem om uitleg van dit beeld. En Hij zei tegen hen: ‘Zijn jullie óók zo vol onbegrip? Weet je niet dat alles wat van buitenaf in de mens komt, hem niet onrein kan maken, omdat het niet in zijn hart komt maar in zijn buik, en er weer uitgaat op het gemak?’ Daarmee verklaarde Hij alle eten rein. Mar. 7

Wanneer de volmaaktheid was gekomen door het Levitische priesterschap – en op deze basis heeft het volk toch de wet ontvangen – waarom was het dan nog nodig dat er een andere priester zou komen, een priester op de wijze van Melchisedek en niet op de wijze van Aäron? Want uit een verandering van priesterschap volgt onvermijdelijk een verandering van wet. Degene van wie hier sprake is, behoorde tot een andere stam, waarvan nog nooit iemand toegang had tot het altaar; het is algemeen bekend dat onze Heer is voortgekomen uit Juda, een stam die Mozes in zijn bepalingen over de priesters niet heeft vermeld. Dit wordt nog veel duidelijker, wanneer wij bedenken dat als evenbeeld van Melchisedek een nieuwe priester opstaat, die niet op grond van een wettelijk vereiste afstamming priester is geworden, maar uit kracht van een onvergankelijk leven. Want op Hem slaat het getuigenis: U bent priester voor eeuwig, op de wijze van Melchisedek. Het bestaande voorschrift werd afgeschaft omdat het krachteloos en zonder nut was – de wet heeft trouwens in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht – en werd vervangen door hoop op iets beters, die ons dichter bij God brengt. Heb. 7

In feite echter is de bediening die Jezus gekregen heeft veel verhevener, zoals ook het verbond waarvan Hij de middelaar is beter is, omdat het op betere beloften berust. Was dat eerste verbond onberispelijk geweest, dan was er geen plaats geweest voor een tweede. Heb. 8

Quote:
Je moet de wet niet als wet gaan houden, dan sta je onder de wet. Noem de wet een verlustiging en ga genieten van de goede dingen die de wet inhoudt. Het brengt zegen met zich mee. Leef met de wet, niet er onder.

Ieder die zegt dat de wet, of zelfs maar een kleinste letter, is afgeschaft en een ander dat leert is een leugenaar en zal zeer klein heten in het Koninkrijk van God. Die zijn niet mijn woorden, maar de woorden van Jezus.

De wet is Heilig, puur, goed, en leven met de wet brengt zegen met zich mee. Zie de wet niet als vervelend, maar als iets heiligs.

Wij hebben last van grieks denken, we zouden eens proberen moeten Joods te gaan denken. Klein voorbeeld:

Er staat een heiden voor het rode licht, hij kijkt links en naar rechts. Niets te zien, hij ergert zich eraan dat hij voor niets staat te wachten en niet gewoon kan doorrijden. Nu is hij weer 5 minuten later op de plek van bestemming. Naast hem staat een Jood voor het zelfde licht, deze begint te bidden en dankt God dat er een verkeerslicht staat zodat hij veilig op zijn plaats van bestemming kan komen. Hij ziet het als iets goed, zo is ook de wet.

Het zijn geen vervelende regels die God alleen maar heeft ingesteld om ons te plagen. Hij wil ons er mee zegenen en ons een goed verblijf op aarde schenken.

Volgens mij is Paulus er vrij duidelijk over:

Broeders en zusters, weet u niet – ik richt mij immers tot mensen die de wet kennen – dat de wet over een mens slechts zolang gezag heeft als hij leeft? Zo is een getrouwde vrouw door de wet aan haar man gebonden, zolang die leeft; sterft hij, dan is zij ontslagen van de wet die haar bond aan haar man. Men zal haar terecht als een overspelige beschouwen als zij bij het leven van haar man de vrouw wordt van een ander; is haar man echter gestorven, dan is zij van die band ontslagen, en pleegt zij geen echtbreuk als zij zich aan een ander geeft.

Broeders en zusters, zo bent ook u door het lichaam van Christus gestorven met betrekking tot de wet, en u behoort nu aan een ander, aan Hem die uit de doden is opgewekt, opdat wij vrucht dragen voor God. Toen wij een zondig leven leidden, werden onze daden beheerst door zondige begeerten die de wet in ons opwekte en die slechts vrucht afwierpen voor de dood. Nu echter zijn wij dood voor de wet en ontslagen van haar boeien, zodat wij niet langer onderworpen zijn aan een verouderd wetboek, maar God dienen in het nieuwe leven van de Geest.

Betekent dit dat wet en zonde een en hetzelfde zijn? Volstrekt niet! Maar wel is het waar dat ik de zonde alleen heb leren kennen door de wet. Ik zou van de begeerte geen weet hebben als de wet niet zei: U zult niet begeren. Het is de zonde die gebruik heeft gemaakt van het gebod, om allerlei begeerte in mij op te wekken. Zonder de wet is de zonde dood. Ooit leefde ik zonder de wet. Maar toen het gebod kwam, begon de zonde te leven en zelf stierf ik. Zo bleek het gebod, dat bedoeld was om leven te brengen, voor mij juist de dood te betekenen. De zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om mij te verleiden en ter dood te brengen. De wet is dus heilig, en het gebod is heilig, rechtvaardig en goed. Heeft dan iets dat goed is mij de dood gebracht? Dat niet, maar de zonde – en daarmee toonde ze haar ware aard – heeft door iets goeds mijn dood bewerkt! Rom. 7

Volgens mij is het hele Nieuwe Testament er vrij duidelijk over... we noemen het niet voor niets het Nieuwe Testament. Het verbond in het bloed van Christus en Zijn gebod van liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shaloom K.

En wat zegt Paulus in vers 12 van Romeinen 7?

"Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed."

En in een Engelse vertaling, "Complete Jewish Bible" vertaald door een messiasbeleidende Jood zegt het op deze manier:

"So the Torah is holy; that is, the commandment is holy, just and good.

In deze vertaling komt de boodschap van Romeinen 7 ook iets duidelijker over. Wat Paulus hier laat zien is de ware betekenis van de Thora. Hij zegt hier absoluut niet dat wij niet naar de Thora zouden moeten streven te leven.

Vers 6 wordt in deze vertaling op deze manier vertaald:

"But now we have been released from this aspect of the Torah, because we have died to that which had us in its clutches, so that we are serving in the new way provided by the Spirit and not in the old way of outwardly following the letter of the law."

Welk verbond sloot God dan met jou? Dit is het verbond dat Jezus met ons sloot:

Quote:

Jer. 31:31-34

31 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda een
nieuw verbond
sluiten zal. 32 Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. 33
Maar dít is het verbond
, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN:
Ik zal mijn Thora
in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. 34 Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.

God zegt Mijn Thora, niet de Thora van de Jood of heiden! Het is God's Heilige Thora!

Quote:

Ezechiel 36:26-27

26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. 27 Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.

Wij zijn inderdaad geen Jood, maar we dienen wel dezelfde God, namelijk de God van Israël. En deze is voor een ieder gelijk, eerst voor Jood, maar ook voor de heiden. En deze God wil op één en dezelfde manier door ieder gediend worden. Hij is niet anders voor de Israëliet dan voor de Christen. Hij is altijd dezelfde en zal nooit veranderen, ook zijn Thora niet. Deze is Heilig, leer daarvan, lees eruit. Zoals Deuteronomium zegt:

Quote:

Deut. 6:4-7

4 Hoor, Israël: de HERE is onze God; de HERE is één! 5 Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. 6 Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.

Lees zelf maar verder. We moeten God liefhebben zegt Jezus, Hij citeerd uit deuteronomium 6 en verder. Hoe wij God lief zouden moeten hebben staat hier, in het Oude Testament, in de Thora.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 20:47:04 schreef K. het volgende:

Ik ben geen Jood (of proseliet) en val dus niet onder het verbond dat God sloot met Israel.

Dat was mijn vraag ook niet... jij sugereert in je'n post dat het oude verbond niet meer van kracht is, ik wil dus van je weten of je het ook zo bedoeld of niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:18:38 schreef eentje het volgende:

[...]

Dat was mijn vraag ook niet... jij sugereert in je'n post dat het oude verbond niet meer van kracht is, ik wil dus van je weten of je het ook zo bedoeld of niet...

Ja, maar je vraag is dan ook niet zo simpel als jij suggereert. Ten eerste maakt het verschil uit over wie je spreekt, de Joden of niet - Joden. En wat is je invulling van het "van kracht zijn"?

Ik als niet - Jood zie mezelf niet gebonden aan de wet. In de eerste plaats omdat ik simpelweg niet behoor tot het volk van Israel. In de tweede plaats omdat in Christus de wet haar vervulling vindt. En ik richt me dan ook op onze Heer. Hebreeen maakt duidelijk hoe het Oude Verbond word vervult en vervolmaakt in het Nieuwe. Zoals het citaat van Renaldo al aangeeft, is het een verbond van vergeving en liefde en daar richt ik me op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 30 oktober 2006 23:08:06 schreef K. het volgende:

[...]

Ja, maar je vraag is dan ook niet zo simpel als jij suggereert. Ten eerste maakt het verschil uit over wie je spreekt, de Joden of niet - Joden. En wat is je invulling van het "van kracht zijn"?

Ik als niet - Jood zie mezelf niet gebonden aan de wet. In de eerste plaats omdat ik simpelweg niet behoor tot het volk van Israel. In de tweede plaats omdat in Christus de wet haar vervulling vindt. En ik richt me dan ook op onze Heer. Hebreeen maakt duidelijk hoe het Oude Verbond word vervult en vervolmaakt in het Nieuwe. Zoals het citaat van Renaldo al aangeeft, is het een verbond van vergeving en liefde en daar richt ik me op.

Ik weet niet of je een beetje verstand hebt van wetten en recht, maar misschien dat dat linkje van mij je nog van nut kan zijn. smile.gif

Het is in elk geval inderdaad tamelijk ingewikkelde stof voor een alpha zoals ik. (of misschien ben ik gewoon lui en is het droog. puh2.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid