Spring naar bijdragen

Toch niet vrij van de wet?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Op dinsdag 07 november 2006 11:04:37 schreef Levi het volgende:

Toch staat er nergens dat ook de mensen de shabbat hielden. Bovendien is het opmerkelijk dat eerst zes scheppingsdagen beschreven worden, die allemaal een einde kennen, terwijl van de zevende dag alleen maar vermeldt wordt dat die begon. Het einde van die dag wordt niet beschreven. Net zoals ik niet geloof dat de scheppingsdagen letterlijke, aardse dagen waren, zo denk ik ook om dezelfde reden dat deze zevende dag niet een letterlijke dag is.

Hai levi

Er kwamen een paar vragen in me op na je bovenstaande post(weet er zelf allemaal nog niet echt veel vanaf)vandaar...

Als de shabbat niet letterlijk was/is waarom zou het dan in de 10 geboden staan...

en zou de kans dat er joden waren die zich hier aan hielden niet groot zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten zegt hier inderdaad interessante dingen over.

Uit hoofdstuk 5:

1 Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. 2 Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. 3 Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. 4 Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld. 5 Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. 6 In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.

En:

3 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Ik geloof dat de boodschap van Paulus aan de natiën weldegelijk een andere strekking heeft dan de boodschap aan het Joodse volk, waar de wet in de eerste plaats ook aan gericht is. Voor mensen die op grond van genade worden aangenomen geldt het geloof in Christus en de leiding van de Geest, kernwoord: onzelfzuchtige liefde en vrijheid. Geen gebondenheid door regels. Dat wil niet zeggen dat je niet naar de wet mag kijken of er goeie dingen staan. Maar het wil wel zeggen dat je je niets op moet leggen om daardoor God te behagen.

Lees in dit verband ook hoofdstuk 15 van Handelingen:

19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig eet ik sowieso vegetarisch... wie wil er nou bloed eten, bah. Sowieso aanstootgevend smile.gif. Maar ff serieus, ik denk dat dat te maken heeft met de rol van bloed in de Joodse gebruiken en dat de heidenen (niet-Joden) met de consumptie van bloed teveel aanstoot zouden geven. Aanstoot geven is niet goed, dus liever niet doen.

Groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Yeshua (Jezus) leerde ons Zijn voorbeeld te doen volgen, Zijn voorbeeld was echter niet gebaseerd op Christenlijke princiepes maar op de door HaSjem gegeven wetten en regels van de Thora ofwel Joods...

Math 5

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om [die] te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie [dezelve] zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Math 23

1 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen,

2 Zeggende: De Schriftgeleerden en de Farizeen zijn gezeten op den stoel van Mozes;

3 Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt [dat] en doet [het]; maar doet niet naar hun werken; want zij zeggen het, en doen het niet.

Marc 7

Yeshua (Jezus) zei:

7 Doch tevergeefs is het, dat zij mij dienen, dewijl zij leringen leren, die niet anders dan mensengeboden zijn".

8 Gij verlaat Gods gebod, en houdt de instellingen der mensen: wasschingen van kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.

9 En hij zeide tot hen: Ja, voortreffelijk hebt gij Gods gebod te niet gedaan, opdat gij uwe instellingen zoudt onderhouden!

Marc 12

29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.

30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.31 En het tweede [aan] [dit] gelijk, [is] dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Openb 22

Yeshua zei:

13 Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.

14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Joh 7

Yeshua zei:

19 Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet. Wat zoekt gij Mij te doden?

Joh 8

Yeshua zei:

5 En Mozes heeft ons in de wet geboden, dat dezulken gestenigd zullen worden; Gij dan, wat zegt Gij?

1 Cor 9

8 Spreek ik dit naar den mens, of zegt ook de wet hetzelfde niet?

9 Want in de wet van Mozes is geschreven: Gij zult een dorsenden os niet muilbanden. Zorgt ook God voor de ossen?

Gal 3

12 Doch de wet is niet uit het geloof; maar de mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.

1Tim1

8 Doch wij weten, dat de wet goed is, zo iemand die wettelijk gebruikt;

9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers,

10 Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;

11 Naar het Evangelie der heerlijkheid des zaligen Gods, dat mij toebetrouwd is

Hebr 8

10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israels maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Hebr 10

28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;

29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?

Jak 1

25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, [zeg] [ik], zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.

26 Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en [hij] zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.

27 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, [en] zichzelven onbesmet bewaren van de wereld.

Jak 2

8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;

1 Joh2

3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.

4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.

6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.

7 Broeders! Ik schrijf u geen nieuw gebod, maar een oud gebod, dat gij van den beginne gehad hebt; dit oud gebod is het woord, dat gij van den beginne gehoord hebt.

Shma Yisrael Adonai Elohenu Adonai Echad

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joh 5

46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.

47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?


Samengevoegd:

Shalom Aleichem, (De Vrede zij op u)

Ik geloof dat zowel voor Joden,Rechtvaardigen en Gelovige uit de volken die in de Messias Yeshua geloven, de Torah van HaSjem een eeuwig verbond is...

In het nieuwe Yerusalahim zal De Ark van het Verbond wederkeren...

In het Koninkrijk van YHWH (vertaald als het Koninkrijk der Hemelen) waar Yeshua zal regeren als Koning over geheel de aarde, en de Torah zal de wetgeving zijn over geheel de aarde...

De wetten en regels van de Torah zijn de wens van de Eeuwige hoe wij zullen leven, in Zijn Koninkrijk...

Het houden van de Torah is niet om behouden te worden, maar om te leven zoals de Eeuwige wil dat wij zijn!

En bovenal om liefde terug te geven, immers al zo lief heeft de Eeuwige de wereld lief gehad, dat Hij zond Zijn enige Zoon...

Yeshua deed geen kerken stichten, Yeshua kwam in de synagoge, met andere woorden wij moeten bij Israël gaan horen, en geen subreligie vormen... (en jawel er zijn zat Joden de in de Messias Yeshua geloven, beter bekend als Messias Belijdende Joden ik ben er één van)

Nathanaël


Samengevoegd:

Marc 12

29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel! de Heere, onze God, is een enig Heere.

30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.31 En het tweede [aan] [dit] gelijk, [is] dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Hier leerde Yeshua ons de geloofsbelijdenis (als is deze vaak door mensen ingevuld)

Shma Yisrael (Hoor ow Israël) Adonai Elohenu Adonai Echad (De Here uw G'd De Here is Eén) welke dus ook de Joodse geloofsbelijdenis is

link (Holland/Nederland is Joods)

Nathanaël

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Quote:

@roos

mss een beet theoretisch voor de vroege morgen maar toch...

Als eerste geeft Paulus aan dat er alleen zonde kan zijn als men naar de wet leeft... want zonder het bewustzijn van een wet kan men niet zondigen.

Als wij er ons van bewust zijn dat we zondigen moet er dus een wet zijn waartegen wij zondigen.

De mosaische wetten (10 geboden+deutrn.+leviticus) gelden alleen voor de joden (ook voor de messiasbelijdende joden) aangezien het de regels zijn die te maken hebben met het verbond tussen G'd en Abraham, maar niet voor de christenen onder de heidenen (wij dus).

De mosaische wet is niet afgeschaft... Jezus zegt Zelf tegen de schrifgeleerden: ...ik ben gekomen om de wet te vervullen... wel brengt Hij de wet terug tot de basis.. al die regels brengt Jezus terug tot beginselen.. Hij herhaald 9 van de 10 geboden en het 4e gebod (houden van de shabat) brengt Hij terug tot de essentie niet met alle regeltjes die de schriftgeleerden er bij bedacht hebben.

Daarna vat Hij de tien geboden samen in deze twee regels, Heb uw naaste lief als uzelf en G'd boven alles.

Hiertegen kunnen wij dus zondigen en zullen wij ook zondigen maar door de genade van G'd zijn wij toch gered maar dit mag geen vrijbrief zijn om te zondigen...

Dit benadrukt Johannes in zijn brief, ookal weten wij dat we kinderen G'ds zijn we moeten proberen niet te zondigen want de zonde is van de duivel en wij zijn van G'd. De krachtigste manier om dit te laten zien aan een wereld die G'd niet kent is door niet te zondigen... 1 Joh. 3:10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar....

@eentje

Nadat ik het weer even heb doorgelezen vraag ik me het volgende af:

De wetten van Mozes gelden dus niet voor christenen maar nadat Jezus is gekomen zijn ze wel tot de basis terug gebracht en daardoor hebben wij als wet:

Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf

Begrijp ik het op deze manier goed?en we hebben dus geen verplichte rustdag daardoor,of begrijp ik dit verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

@eentje

Nadat ik het weer even heb doorgelezen vraag ik me het volgende af:

De wetten van Mozes gelden dus niet voor christenen maar nadat Jezus is gekomen zijn ze wel tot de basis terug gebracht en daardoor hebben wij als wet:

Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf

Begrijp ik het op deze manier goed?en we hebben dus geen verplichte rustdag daardoor,of begrijp ik dit verkeerd?

Beste Roos,

Denk jij dat er iemand op deze wereld werkelijk deze samenvatting van de wet kan houden? Heb je naaste lief als jezelf? Eerlijk wezen nu smile.gif

Nee, aangezien het nog steeds de wet is en de enige die dat wel heeft gekund was Jezus zelf. God had ons al lief toen wij nog zondaars waren. In Christus mogen wij nu zijn liefde ontvangen, elke dag weer door genade en vanuit die liefde kunnen wij liefde geven aan onze naasten.

We love because he loved us first!

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor julie reactie smile.gif

Het is me alleen nog steeds niet duidelijk of de 10 geboden alleen! zijn gegeven voor het volk van Mozes?

Wat word er precies met de natuurwet bedoeld? ben er (nog)niet zo in thuis.

We kunnen ons niet aan de wet houden en zijn door genade alleen behouden,maar waren de 10 geboden van oorsprong ook voor ons bedoeld?

Sommige christenen denken hier weer anders over dan andere christenen merk ik...

Groetjes Roos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bedankt voor julie reactie
smile.gif

Het is me alleen nog steeds niet duidelijk of de 10 geboden alleen! zijn gegeven voor het volk van Mozes?

Nee hoor, ze gelden ook voor Christenen, Christus herhaalt ze immers allemaal in het NT op één na.

Quote:
Wat word er precies met de natuurwet bedoeld? ben er (nog)niet zo in thuis.

[/quoten]Het is (o.a.) het in ons ingeschapen gevoel voor goed en kwaad.

We kunnen ons niet aan de wet houden en zijn door genade alleen behouden,maar waren de 10 geboden van oorsprong ook voor ons bedoeld?

Ja, in die zin dat het bij ons zit ingeschapen vermoed ik. Maar ik ben geen jurist. widegrin.gif Het is in elk geval niet zo dat een heiden die Christus buiten zijn schuld niet kent zomaar kan gaan moorden en er mee weg kan komen. (Rom. 2:14)

Quote:
Sommige christenen denken hier weer anders over dan andere christenen merk ik...

Meer dan de helft van de Christen denkt er net zo over als ik, wellicht tweederde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nee hoor, ze gelden ook voor Christenen, Christus herhaalt ze immers allemaal in het NT op één na.[...]

Nou begin maar dan en graag in context a.u.b. wat ik ben benieuwd waar je dit leest.

Je verwart 2 dingen, de wet op zich is goed, daar is niets mis mee maar de bijbel leert ons duidelijk dat de wet gegeven is om onze zonden te openbaren. Niemand is in staat de wet te houden behalve Jezus. Wat jij Roos nou duidelijk probeert te maken is dat ze toch weer de wet moet proberen te houden. En als haar dat niet lukt (wat duidelijk is aangezien niemand dat lukt), wat dan? Voel je je dan weer veroordeeld? Slecht, niet waardig om christen te zijn? De wet rechtvaardigd niet maar die veroordeeld, lees je bijbel er eens op na.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nou begin maar dan en graag in context a.u.b. wat ik ben benieuwd waar je dit leest.

Het 5e t/m 10e gebod in Mat. 19:17:19.

Het 1e en 2e gebod in Mat. 4:10.

Het 3e gebod in Mat. 5:34.

Quote:
Je verwart 2 dingen, de wet op zich is goed, daar is niets mis mee maar de bijbel leert ons duidelijk dat de wet gegeven is om onze zonden te openbaren. Niemand is in staat de wet te houden behalve Jezus. Wat jij Roos nou duidelijk probeert te maken is dat ze toch weer de wet moet proberen te houden.

Nee hoor, als je terugleest, dan kan je lezen je dat ik gezegd heb dat de Joodse wet nooit voor heidenen heeft gegolden. Kijk maar naar Melchizedek de Jebusiet, Jethro de Midianiet, Balaam de Pethoriet en Naaman de Syriër.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even terzijde; Dave, wat vind jij van Deut. 30:1-12?

1.Wanneer alles werkelijkheid is geworden wat ik u beschreven heb, zegeningen en vervloekingen, en wanneer u ten slotte, door de HEER, uw God, uiteengejaagd en verstrooid onder alle volken, daar lering uit getrokken hebt 2 en samen met uw kinderen naar de HEER, uw God, terugkeert en hem weer met hart en ziel gaat gehoorzamen – daartoe heb ik u vandaag aangespoord –, 3 dan zal de HEER, uw God, in uw lot een keer brengen: hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen. 4 Zelfs al zijn sommigen verbannen naar het eind van de wereld, de HEER, uw God, zal u terughalen en weer bij elkaar brengen. 5 Hij zal u terugbrengen naar het land dat uw voorouders ooit bezaten en het u weer in bezit geven. Hij zal u meer nog dan uw voorouders zegenen en in aantal doen toenemen. 6 De HEER, uw God, zal uw hart besnijden en ook dat van uw nakomelingen, zodat u hem weer met hart en ziel zult liefhebben en in leven zult blijven. 7 De vervloekingen zal hij bestemmen voor uw vijanden en voor iedereen die op uw ondergang uit was. 8 En u zult de HEER weer gehoorzaam zijn en al zijn geboden, zoals ik ze u vandaag heb voorgehouden, in acht nemen. 9 De HEER, uw God, zal u voorspoed geven in alles wat u onderneemt, u kinderrijk maken en uw vee en uw land vruchtbaar maken. Hij zal er weer vreugde in vinden om u te zegenen, zoals voorheen bij uw voorouders. 10 Want u toont de HEER, uw God, dan uw gehoorzaamheid door de geboden en bepalingen in dit wetboek in acht te nemen, en u wilt hem weer met hart en ziel toebehoren.

11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het 5e t/m 10e gebod in Mat. 19:17:19.

Ik zei niet voor niets in context. Het is wel belangrijk om te kijken naar de volgende 2 voorbeelden hoe Jezus met de wet en de genade omgaat.

Jon 1:

17 Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.

De rijke jongeling:

Hier past Jezus de wet toe op deze man aangezien hij voorstaat op zijn eigen rechtvaardigheid, namelijk het houden van de wet (vergeet niet, Jezus kwam als Jood onder de Joden die op dat moment onder de wet leefde). Als Jezus hem dan test op het eerste gebod, namelijk heb de Heer u God lief met geheel uw hart, ziel en verstand en dus vraagt om zijn bezittingen weg te doen (liefde voor geld) dan kan hij dat al niet. Zoals je ziet wordt iedereen die zichzelf probeert via de wet rechtvaardig te verklaren uiteindelijk veroordeeld.

Zacheus de tollenaar:

Luk 19:

5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheüs! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.

6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.

7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.

Jezus gaat dus in bij een zondaar en in die tijd was dat 'not done' als rabbi. Wat gebeurt er nou met deze man als Jezus niet de wet begint te dicteren:

8 En Zacheüs stond, en zeide tot den Heere: Zie, de helft van mijn goederen, Heere, geef ik den armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.

9 En Jezus zeide tot hem: Heden is dezen huize zaligheid geschied, nademaal ook deze een zoon van Abraham is.

10 Want de Zoon des mensen is gekomen, om te zoeken en zalig te maken, dat verloren was.

Genade maakt vrij, de wet veroordeeld. De rijke jongeling antwoord Jezus met de wet en het resultaat is dat de man bedroeft weggaat. De tollenaar benadert Jezus met genade en hij begint uit zichzelf dat te doen wat de ware betekenis van de wet is. Mooi hè smile.gif

Quote:
Het 1e en 2e gebod in Mat. 4:10.

Mat 4:

10 Toen zeide Jezus tot hem: Ga weg, satan, want er staat geschreven: Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen.

De context is hier wel dat Jezus tegen de duivel spreekt vanuit het woord.

Quote:
Het 3e gebod in Mat. 5:34.

33 Wederom hebt gij gehoord, dat van de ouden gezegd is: Gij zult den eed niet breken, maar gij zult den Heere uw eden houden.

34 Maar Ik zeg u: Zweert ganselijk niet, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods;

Jezus haalt hier de wet aan het legt het nog wat scherper neer, waarom? Om dit te begrijpen moet je naar de wet in het oude testament kijken en hoe Jezus daarin terug te vinden is.

Num 30 (hele hoofdstuk):

2 Wanneer een man den HEERE een gelofte zal beloofd, of een eed zal gezworen hebben, zijn ziel met een verbintenis verbindende, zijn woord zal hij niet ontheiligen; naar alles, wat uit zijn mond gegaan is, zal hij doen.

3 Maar als een vrouw den HEERE een gelofte zal beloofd hebben, en zich met een verbintenis in het huis haars vaders in haar jonkheid zal verbonden hebben;

4 En haar vader haar gelofte, en haar verbintenis, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zal horen, en haar vader tegen haar zal stilzwijgen, zo zullen al haar geloften bestaan, en alle verbintenis, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zal bestaan.

5 Maar indien haar vader dat zal breken, ten dage als hij het hoort, al haar geloften, en haar verbintenissen, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zullen niet bestaan; maar de HEERE zal het haar vergeven; want haar vader heeft ze haar doen breken.

6 Doch indien zij immers een man heeft, en haar geloften op haar zijn, of de uitspraak harer lippen, waarmede zij haar ziel verbonden heeft;

7 En haar man dat zal horen, en ten dage als hij het hoort, tegen haar zal stilzwijgen, zo zullen haar geloften bestaan, en haar verbintenissen, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zullen bestaan.

8 Maar indien haar man ten dage, als hij het hoorde, dat zal breken, en haar gelofte, die op haar was, zal te niet maken, mitsgaders de uitspraak harer lippen, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zo zal het de HEERE haar vergeven.

Alleen in vers 2 zie je de man die een belofte maakt aan de Heer, die zit er blijkbaar aan vast aangezien er geen manier is om hem nog vrij te kopen van zijn eed. Daarna is het de hele tijd de vrouw die door haar vader en haar man weer vrijgemaakt kan worden van een eed.

Jezus is de man in vers 2, wat die heeft de wil van de Vader uitgevoerd en heeft alles volbracht. De vrouw is de kerk, en als wij dus soms domme dingen over onzelf uitspreken en daarmee een eed aangaan dan is Jezus in ons die ons hiervan weer vrijmaakt.

Jezus heeft al de wetten vervuld, wij kunnen nu dus zeggen dat we vrij zijn van de vloek die de wet bracht en nu in genade leven door Christus. Christus in ons vervuld de wet en van binnenuit worden we steeds meer naar zijn beeld veranderd. Niet langer meer vanuit veroordeling maar vanuit genade.

De wet is dus goed, maar was niet bedoeld om ons te rechtvaardigen maar om onze noodzaak voor Jezus duidelijk te maken.

Quote:
Nee hoor, als je terugleest, dan kan je lezen je dat ik gezegd heb dat de Joodse wet nooit voor heidenen heeft gegolden. Kijk maar naar Melchizedek de Jebusiet, Jethro de Midianiet, Balaam de Pethoriet en Naaman de Syriër.

Quote:

Nee hoor, ze gelden ook voor Christenen, Christus herhaalt ze immers allemaal in het NT op één na.

Bedoel je dat voor heidenen (dus niet gelovigen) ze niet gelden maar wel voor christenen of ook niet voor christenen, ik ben een beetje abuis nou smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Even terzijde; Dave, wat vind jij van Deut. 30:1-12?

1.Wanneer alles werkelijkheid is geworden wat ik u beschreven heb, zegeningen en vervloekingen, en wanneer u ten slotte, door de HEER, uw God, uiteengejaagd en verstrooid onder alle volken, daar lering uit getrokken hebt 2 en samen met uw kinderen naar de HEER, uw God, terugkeert en hem weer met hart en ziel gaat gehoorzamen – daartoe heb ik u vandaag aangespoord –, 3 dan zal de HEER, uw God, in uw lot een keer brengen: hij zal zich over u ontfermen en u, na u eerst verstrooid te hebben, weer uit al die landen bijeenbrengen. 4 Zelfs al zijn sommigen verbannen naar het eind van de wereld, de HEER, uw God, zal u terughalen en weer bij elkaar brengen. 5 Hij zal u terugbrengen naar het land dat uw voorouders ooit bezaten en het u weer in bezit geven. Hij zal u meer nog dan uw voorouders zegenen en in aantal doen toenemen. 6 De HEER, uw God, zal uw hart besnijden en ook dat van uw nakomelingen, zodat u hem weer met hart en ziel zult liefhebben en in leven zult blijven. 7 De vervloekingen zal hij bestemmen voor uw vijanden en voor iedereen die op uw ondergang uit was. 8 En u zult de HEER weer gehoorzaam zijn en al zijn geboden, zoals ik ze u vandaag heb voorgehouden, in acht nemen. 9 De HEER, uw God, zal u voorspoed geven in alles wat u onderneemt, u kinderrijk maken en uw vee en uw land vruchtbaar maken. Hij zal er weer vreugde in vinden om u te zegenen, zoals voorheen bij uw voorouders. 10 Want u toont de HEER, uw God, dan uw gehoorzaamheid door de geboden en bepalingen in dit wetboek in acht te nemen, en u wilt hem weer met hart en ziel toebehoren.

11 De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?†13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?â€
14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen.

Mooi stuk smile.gif

Als we uitgaan van het feit dat het nieuwe verbond ook voor de Joden geldt dan sluit het prima aan, namelijk dat Jezus de wet vervuld heeft en als we Hem aannemen Hij in ons komt wonen en de wet in ons vervuld. Dat is heel dichtbij smile.gif

Nogmaals, de wet is goed, dat is de discussie niet. Mij gaat het puur om gelovigen vertellen dat ze de wet moeten houden om het met God in orde te houden/maken. Want als je faalt (en dat doen we allemaal) dan zijn we niet meer in relatie met God en moeten we eerst onze zonden weer belijden om het weer in orde te maken. Daarna zondigen we weer, moeten we weer belijden etc etc etc

Als de bijbel nou leert dat onze zonden voor eens en altijd weggenomen zijn door het eenmalige offer van Christus, dan is het toch in orde of niet?

Joh 13:

10 Jezus zeide tot hem: Die gewassen is, heeft niet van node, dan de voeten te wassen, maar is geheel rein.

Eenmaal gewassen zijn wij voor altijd rein. Alleen onze voeten raken het stof en daardoor worden wij vervuild. Het is daarom noodzakelijk dat we onder het woord zijn waardoor we weer gewassen worden want de vuiligheid van de wereld is elke dag op ons.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Genade maakt vrij, de wet veroordeeld. De rijke jongeling antwoord Jezus met de wet en het resultaat is dat de man bedroeft weggaat. De tollenaar benadert Jezus met genade en hij begint uit zichzelf dat te doen wat de ware betekenis van de wet is. Mooi hè
smile.gif

Prachtig

Quote:
De context is hier wel dat Jezus tegen de duivel spreekt vanuit het woord.

Ok, dus dat gebod geldt niet voor jou? Jij hoeft God niet te aanbidden?

Quote:
Alleen in vers 2 zie je de man die een belofte maakt aan de Heer, die zit er blijkbaar aan vast aangezien er geen manier is om hem nog vrij te kopen van zijn eed. Daarna is het de hele tijd de vrouw die door haar vader en haar man weer vrijgemaakt kan worden van een eed.

Jezus is de man in vers 2, wat die heeft de wil van de Vader uitgevoerd en heeft alles volbracht. De vrouw is de kerk, en als wij dus soms domme dingen over onzelf uitspreken en daarmee een eed aangaan dan is Jezus in ons die ons hiervan weer vrijmaakt.

Jezus heeft al de wetten vervuld, wij kunnen nu dus zeggen dat we vrij zijn van de vloek die de wet bracht en nu in genade leven door Christus. Christus in ons vervuld de wet en van binnenuit worden we steeds meer naar zijn beeld veranderd. Niet langer meer vanuit veroordeling maar vanuit genade.

De wet is dus goed, maar was niet bedoeld om ons te rechtvaardigen maar om onze noodzaak voor Jezus duidelijk te maken.

Daar zit het verschil dan ook niet, d.w.z. over het feit dat het genade is wat ons red. Het verschil zit 'm in instantgenade vs. meewerken met je genade.

Quote:
Bedoel je dat voor heidenen (dus niet gelovigen) ze niet gelden maar wel voor christenen of ook niet voor christenen, ik ben een beetje abuis nou
smile.gif

De Tien Geboden gelden voor iedereen, ook nu nog, wat voor geloof men ook heeft, omdat deze geboden bij eenieder min of meer in het hart geschreven staat:

Rom. 2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Quote:
Mooi stuk
smile.gif

Als we uitgaan van het feit dat het nieuwe verbond ook voor de Joden geldt dan sluit het prima aan, namelijk dat Jezus de wet vervuld heeft en als we Hem aannemen Hij in ons komt wonen en de wet in ons vervuld. Dat is heel dichtbij
smile.gif

Ook dit is bijna helemaal katholieke leer, behalve dan dat de wet voor ons nooit heeft gegolden, d.w.z. de wet van Mozes, want de wet van God en de daar van geabstraheerde natuurwet is weet iets anders. En ook hoe het genade proces verloopt, is verschillend.

Quote:
Nogmaals, de wet is goed, dat is de discussie niet. Mij gaat het puur om gelovigen vertellen dat ze de wet moeten houden om het met God in orde te houden/maken. Want als je faalt (en dat doen we allemaal) dan zijn we niet meer in relatie met God en moeten we eerst onze zonden weer belijden om het weer in orde te maken. Daarna zondigen we weer, moeten we weer belijden etc etc etc

Sinds wanneer zijn katholieken verplicht om de Wet van Mozes te houden? verbaasd.gif

Quote:

Als de bijbel nou leert dat onze zonden voor eens en altijd weggenomen zijn door het eenmalige offer van Christus, dan is het toch in orde of niet?

Natuurlijk, het gaat er alleen om of het aannemen een éénmalige gebeurtenis is, of dat het procesmatig gebeuren is. De laatste versie heeft betere historische papieren op z'n minst. En het verklaart ook de verzen over het verliezen van de genade.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Quote:

Hallo allemaal

In de (jongeren)bijbel staan extra stukjes zoals bv eerlijk=eerlijk,eyeopeners ect.

en daar word gezegd (als bijlage van) 1 Johannes 3

wie dicht bij Jezus blijft zondigt niet als je wel zondigt hoor je bij de duivel

en eerder schreef de schrijver nadrukkelijk over Gods liefde en vergeving.... (er word ook aangegeven dat de schrijver het nogal zwart wit ziet)

de schrijver ontkent niet dat gelovigen zondigen,maar maakt wel duidelijk dat geloven en een zondige levenstijl niet bij elkaar passen

maar zijn we dan niet alsnog een slaaf van de zonde en dus eigenlijk niet echt vrij van de wet??

Omdat we God lief hebben willen we niet zondigen maar toch doen we het..

is het toch sterk waan aan te raden om ons aan de geboden te houden?

bepaalde site's geven mij namelijk het idee dat je juist niet het gevoel moet hebben door je aan de regels te houden goed te doen,omdat we de wet toch niet kunnen houden

Volgens mij is het erg simpel, het staat al in de

Bijbel, in 1 van de brieven van Paulus: Wie zijn

naaste lief heeft, die heeft de wet vervuld. Gefilosofeer

over wetten, joods of christelijk, wordt daarmee in 1

hele grote dreun, door Paulus, geinspireerd door de

Allerhoogste, overbodig gemaakt. Paulus leerde niets

anders dan Jezus, want dezelfde Geest woonde in hem.

De Vader heeft u al vergeven, dus nu moeten wij elkaar

kunnen vergeven. Heb God lief boven alles, en (bijna

gelijk aan) heb uw naaste lief als uzelve. Heb niet

alleen uw naasten lief, maar ook uw vijanden. (Jezus)

Kinderen, heb uw elkaar hartelijk lief (Johannes)

Als er dan van meerwaarde van het NT sprake zou kunnen

zijn t.o.v. het OT met al z'n wetten, dan is dit wel

zo'n beetje de belangrijkste reden!

Indien gij mij niet gelooft, geloof dan mijn werken.

(Jezus) Niet zomaar wonderen, maar genezingen, zelfs

doden opwekken, en een goede Heer zijn voor de minsten

van het volk. En dat omdat die wetjes zo gruwelijk

belangrijk waren? Nee, blijkbaar houdt Hij van mensen.

"De mens is niet geschapen om de wet, maar de wet is

gegeven om de mens" (Jezus) De wet is er voor goddelozen,

overspelers, dieven, etc... (apostel X, zoek maar op ;-)

Volgens Levinas is iedere ander een arme t.o.v. van mij.

Wat mij noopt om hem lief te hebben. Een kind kun je nog

knuffelen, met volwassenen gaat dat iets moeilijker. ;-)

Respect en waardering tonen is trouwens ook niet slecht.

Beetje humor op z'n tijd kan ook geen kwaad. En als je

het niet met iemand eens bent, niet meteen je geweer

leegschieten, of een gebouw opblazen, maar gewoon eerlijk

uitpraten... ;-) Best moeilijk, maar ja, volgens de "wet"

is dat wel beter hoor!... ;-)

Je negatief denken vaarwel zeggen, over de wereld en

over andere (ook ongelovige) mensen is ook niet verkeerd.

Voor Jezus was de barmhartige Samaritaan waarschijnlijk

net zo erg als Midas Dekkers voor de creationisten van

tegenwoordig, geloof me! Maar ja, als het hart toch van

goud blijkt te zijn... ;-) (en volgens mij is Midas een

hartstikke toffe vent, vooral omdat hij gruwt van... ;-)

Geen geloof hechten aan al die Eindtijd verhalen op

internet en weet ik wat voor sektes die er mee te koop

lopen. Als je niet meer kunt kopen of verkopen volgens

Johannus op Patmos, denk je dan echt dat hij het over

supercomputers en databases had, of over geld wat hem

echt geen zak interesseerde, of over: Koop bij mij,

om niet! Je ziel en je zaligheid, niet met wetjes, maar

de Liefde die ik je kan geven om niet!

De Liefde die trouw is, die verdraagzaam is, die...

O ja, en God gaat straks, als hij terug komt op de

wolken, alle mensen, levenden en doden oordelen.

Ik zie het al voor me. Stel dat ik in die positie zou

zijn, al die mensen die niet netjes naar de kerk zijn

gegaan, weet ik wat voor zondigs hebben bedreven, maar

wel toevallig mensen die ik ken, en waar ik ook nog wel

een beetje van hou, die zou ik (als ik Jezus was, Hij

die hoeren en tollenaren bezocht, mensen genas etc)

dan moeten gaan veroordelen naar de eeuwig hel! Victorie!

( ????? ) De Hel, wat is dat, nou ja, zoiets als een

gaskamp in WO2, maar dan 1000 keer erger, en dan voor

altijd, zonder einde. Leuke god hoor... God van de Liefde

???

Denk even na zeg! Wat stond er ook al weer? Wetten?

Voor wie? Voor ons mensen! Waarom? Voor God, of voor

ons?

Wordt vernieuwd in uw denken, hervormd in je denken!!!

Zonder "bloedstorting" zal er geen vergeving zijn.

Aha, dus God had een offer nodig? De God die het heelal

schiep, de hemel en de aarde, dat geloven wij toch, had

een offer nodig. (?) Van wie dan, van een andere god, die

niet bestaat, van een mens of dier die niets kunnen

betalen omdat ze zelf Zijn creatie zijn? Uiteindelijk

is er niemand dien aan God kan betalen dan God alleen

als Hij de enige God is. Logisch toch? "De aarde is een

voetbank mijner voeten, waarmee zoudt gij mij betalen?"

Maar, wat een afgrijselijk idee zeg, een God die een

soort kwadraat van Hitler en Stalin tegelijk is, die

zijn eigen Zoon laat afranselen, aan het kruis hangen,

en dan een kerk vol zondige wetteloze gelovigen

uitverkoort omdat hij eindelijk z'n gram heeft kunnen

halen op z'n eigen zoon, die toevallig halfgod is, en

het dan nog net kon hebben. Tsja, je moet toch wat als

je je primitieve woede op iemand wilt botvieren, zeg nou zelf.

Wat zou jij doen als je almachtige god was, en

het niet over je kant liet gaan?

Of zat het toch even iets anders? Je kunt de wet, pardon,

de liefde, tonen door iemands schuld te betalen of te...

vergeven.

Wat bezielde Jezus toen Hij bad, Vader vergeef het hun,

want ze weten niet wat ze doen? Zijn Vader was, en is

Liefde. Dat bezielde zijn Hart. Dat was zijn Koning,

en Zijn God. En daarnaast natuurlijk ook nog wat wetjes van Mozes en zo...

Hoe kijk jij tegen je eigen kind aan, als die bijv. ziek

is? Wat wil je dan het liefst? Genezing en Leven, ja

toch?

Leuk hoor, al die wetjes, maar wat een leven is er

voor nodig om ze ooit te begrijpen. 6000 jaar, of

zelfs miljoenen jaren... (?)

vriendelijk groet van Judas, de verrader...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid