Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:
Op donderdag 19 oktober 2006 00:39:55 schreef diakio het volgende:

[...]Dit is feitelijk niet waar. Belast is in Nederland (en vermoedelijk in België) niet "geld dat je ontvangt", maar beloning die je krijgt voor werk. Loon in geld en loon in natura zijn fiscaal gezien precies hetzelfde. Sterker, met het opzetten van een punten-systeem voor ruilhandel, overtreedt je ook nog eens bancaire wetgeving. We hebben namelijk al zo'n puntensysteem, dat heet "de Euro". En alleen de Nederlandsche Bank mag in Nederland een dergelijk monetair systeem opzetten.

Ah, maar het is een club systeem. Mag het dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Quote:

De wetgeving is daar op berekend, tot een bepaald bedrag mag je gewoon belastingvrij bij verdienen.

Nee het mag niet.

Ik doe het zelf ook weleens, en voor ik er aan begon heeft mijn vader het gevraagd aan een financieel adviseur, en die gaf aan dat je per jaar E 5.500,00 euro zwart mag verdienen. raido heeft dus gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo dat je E5500 zwart mag verdienen. Zwart werk is van twee kanten fout. Van de werkgever omdat hij geacht wordt sociale premies e.d. af te dragen over loon dat hij werknemers betaald (hiervan worden mensen die in de WAO zitten enzo betaald), en van de werknemer omdat je loonbelasting moet betalen aan de belastingdienst.

Van de werkgever is het dus per definitie fout. De sociale premies moeten gewoon afgedragen worden.

De loonbelasting die de werknemer moet betalen kent een ander systeem. Je hebt verschillende boxes, tarieven, schijven, en je kan ook een aantal kortingen krijgen. Één korting die voor iedereen geld is de zogenaamde algemene heffingskorting, van ongeveer E2000.

Dit betekent dat, als werknemer, wanneer de totale belasting die je bent verschuldigt onder de E2000 blijft je niks hoeft te betalen. In de praktijk is dit zo zolang je minder dan ongeveer de genoemde E5500 euro per jaar verdient.

Het is dan ook niet erg als je als particulier onderling wat regelt, en bijvoorbeeld je nichtje inhuurt als oppas voor een paar euro per uur, omdat die dan toch niet meer dan de E5500 euro per jaar verdient. Officieel mag dit waarschijnlijk niet eens, maar ik denk niet dat het bestraft wordt.

Je mag dus belastingvrij bijverdienen, mits je daarnaast geen baan hebt (bv studenten), maar dat is wat anders dan zwart werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar als je al een vaste! baan hebt en b.v. oppast dan moet je dit opgeven omdat het anders zwart werken is?

Dus b.v. dat je maximaal 1500 euro (zwart?) per jaar bijverdiend...

Eigenlijk hoop ik nog op een goed onderbouwd antwoord op mijn bovenstaande vragen(vorige post) bloos.gifflower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid