Spring naar bijdragen

Oude vh Nieuwe Testament Godsbeeld


Aanbevolen berichten

Hoi vraagje,

Hoe zien jullie het Godsbeeld in het Oude Testament waarbij God kwade dingen toestaat? Als je het volgende vergelijkt:

God is liefde; en ieder die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem. (1 Johannes 4:16)

God is licht en in Hem is gans geen duisternis. (1 Johannes 1:5)

      

tegenover:

Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan maakte bij hem zijn opwachting. (Job 2:1)

Maar Job zei tegen haar: ?Je woorden zijn de woorden van een dwaas. Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet aanvaarden?? Ondanks alles zondigde Job niet en sprak hij geen onvertogen woord. (Job 2:10)

Zo zond God een bozen geest tussen Abimélech en tussen de burgers van Sichem; en de burgers van Sichem handelden trouweloos tegen Abimélech (Richteren 9:23)

Nu dan, zie, de HEERE heeft een leugengeest in den mond van al deze uw profeten gegeven; en de HEERE heeft kwaad over u gesproken. (1 Koningen 22:23)

En de Geest des HEEREN week van Saul; en een boze geest van den HEERE verschrikte hem. (1 Samuel 16:14)

En het geschiedde des anderen daags, dat de boze geest Gods over Saul vaardig werd, en hij profeteerde midden in het huis, en David speelde op snarenspel met zijn hand, als van dag tot dag; Saul nu had een spies in zijn hand. (1 Samuel 18:10)

Doch [19] 1 Sam 16:14; 18:10.de boze geest des HEEREN was over Saul, en hij zat in zijn huis, en zijn spies was in zijn hand; en David speelde op snarenspel met de hand; (1 Samuel 19:9)

Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer.

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen. (Jesaja 45:6-7)

en de Schrift niet kan gebroken worden (Johannes 10:35)

In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.(Job 2:10)

Ik ben die ik ben (Exodus 3:14)

Job meende de waarheid te spreken in het feit dat goed en kwaad van God komt.

Wat er in het Oude Testament staat over God is wel 'vervuld' met de Geest der Liefde met de komst van Jezus maar wat er in het schrift staat kan niet ongedaan gemaakt worden en God is altijd gezelfde.

Kan het zijn dat God 'alles' is maar we ons enkel op het goede moeten richten? Dus wat Jezus zei. Kan het zijn dat God 'bedekt' is met de mantel der liefde door Jezus? Jezus kwam om de wetten van het Oude Testament te vervullen maar niet ongedaan te maken.

Is voor degenen die buiten het lichaam voor Christus vallen, dus genene die de liefde niet nastreven, daar God streng doch reachtvaardig, ook kwaad? God beoordeelt rechtvaardig.

Ik zou graag jullie reactie hier op wel eens willen zien. De meeste voorgangers met wie ik hier in verschillende gemeenten over discussier hebben hier vaak niet echt een antwoord op.

Grt.,

Chris

Link naar bericht
Deel via andere websites

Umm... in het OT was er een ander verbond... meer met regeltjes enzo...

in NT sloot God een nieuw verbond... dus het lijkt me logisch als OT en NT anders zijn.

* BTW, NL teksten zou voor sommigen onder ons idd handig zijn. (www.statenvertaling.net ofzo, of bij google)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 09 oktober 2006 16:48:32 schreef godluver het volgende:

* BTW, NL teksten zou voor sommigen onder ons idd handig zijn. (www.statenvertaling.net ofzo, of bij google)

Nog sterker - het is verplicht.

Zo niet, dan gaat hier een slot op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

de bijbel die ik citeer is deze.....

link

Lekker makelijke indeling, goed te zoeken...en goed over geschreven.

1 Op een dag kwamen de hemelbewoners hun opwachting maken bij de HEER, en ook Satan maakte bij hem zijn opwachting.

10 Maar Job zei tegen haar: ?Je woorden zijn de woorden van een dwaas. Al het goede aanvaarden we van God, zouden we dan het kwade niet aanvaarden?? Ondanks alles zondigde Job niet en sprak hij geen onvertogen woord.

6 Zo zal iedereen, van oost tot west,

weten dat er niets is buiten mij.

Ik ben de HEER, er is geen ander

7 die het licht vormt en het donker schept,

die vrede maakt en onheil schept.

Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

Enz

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Moonspell,

Hier een paar gedachten die me zo te binnen schieten bij je vraag. Ze zijn niet geredeneerd vanuit een religieus standpunt, maar meer vanuit mijn eigen insteek. Ik kan me dus goed voorstellen dat je ze onzin vind, maargoed. Twee belangrijke redenen (denk ik) voor het verschil in de houding van God zijn:

1). De evolutie van het godsbeeld naarmate het geloof zich verspreidde.

2). De insteek die de 'nieuwe' gelovigen toendertijd hadden.

Laat ik proberen uit te leggen wat ik bedoel: Mensen geloven al sinds het begin der tijden in goden. Enerzijds om de natuurverschijnselen die ze zagen te verklaren (wisseling dag/nacht, onweer etc., maar ook leven en dood) en anderzijds om die natuurverschijnselen tegelijkertijd te kunnen beïnvloeden (gunstige jacht & volle oogst etc). Veel van oude goden hadden heel menselijke trekjes: Wanneer ze geïrriteerd waren zat het leven tegen, wanneer ze gunstig waren gestemd konden de aanbidders goede tijden tegemoet zien.

Een paar volken namen op een gegeven moment een monotheïstische visie aan: Er was geen scala aan goden, nee er was er maar één: Een schepper van alles en iedereen, die wel perfect moest zijn om zo'n macht te hebben. De Egyptenaren waren - voor zover we kunnen nagaan - de eersten die een monotheïstische visie hadden. Het is niet ondenkbaar dat dit beeld door het jonge volk van Abraham is overgenomen toen zij in dit land in slavernij leefden.

Anyway, de Oud-testamentische God kun je zien als een God in een 'overgangsfase': Hij heeft enerzijds nog veel trekjes van de oude goden, maar is anderzijds ook al de ultieme schepper, met een ultieme macht. Dat is ook niet zo vreemd als je kijkt naar zijn oorsprong: hij is dé God van het uitverkoren volk van Abraham; Een relatief kleine groep mensen die het vrij zwaar te verduren hadden in slavernij en ballingschap. God was erg machtig, maar gaf zijn liefde en zegen niet onvoorwaardelijk: Leef zus en zo, maar doe vooral níet dit, want anders...!

En het uitverkoren volk van Abraham leek inderdaad niet zomaar een god te hebben... Na de exodus en het bereiken van het beloofde land Kanaän wint Hij immer aan populariteit onder omringende volken. Wie wil immers niet zo'n machtige bondgenoot? Langzamerhand treedt er echter ook een verschuiving op van het Godsbeeld, want...

De komst van Jezus, het verspreiden van zijn woord en het optekenen daarvan in de eerste versies van de het Nieuwe testament geven een totaal andere wending aan de manier waarop jonge generaties tegen God aankijken. De snel vertoornde Heer maakt min of meer plaats voor een veel toegankelijkere versie, die vooral een liefdes- en vredesboodschap verkondigd. Dit beeld slaat ongelofelijk aan bij de Christenen van het eerste uur: In de turbulente tijden waarin zij leven, vervolgd, uitgebuit en zonder zicht op een beter bestaan, klinkt het beeld van een vredig Hiernamaals best wel oké. Geen wonder dus, dat deze invalshoek in het Nieuwe testament zo sterk aanwezig is, want het is er één van hoop.

(Eh, jeetje, lang verhaal.. eerst maar eens even koken! Dr. Strangelove heeft honger smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 09 oktober 2006 16:48:32 schreef godluver het volgende:

Umm... in het OT was er een ander verbond... meer met regeltjes enzo...

in NT sloot God een nieuw verbond... dus het lijkt me logisch als OT en NT anders zijn.

* BTW, NL teksten zou voor sommigen onder ons idd handig zijn. (www.statenvertaling.net ofzo, of bij google)

Een vernieuwd verbond is wat anders als een nieuw verbond knipoog_dicht.gif Als ik de Bijbel lees, zie ik voorin vooral een liefhebbende God, maar rond de tijd van Noach trekt niemand zich wat aan van God en denkt mij dat het Hem geen bal uitmaakt. Dan wordt God toornig (woede uit liefde) en straft de wereld met de zondvloed en vernieuwd het bestaande verbond van Adam in Noach.

Bij Mozes openbaard God zich verder, en komen er regelgevingen, die wij soms zien als barbaarse tiranieke Goddelijke onderdrukking maar ook dit kwam voort uit liefde. Dit vertroebeld in de tijd steeds meer, en rond Jezus tijd ziet men God enkel als een rechter die boos wordt als je één ding niet perfect houdt (en vaak waren dat zelfbedachte wetjes van de Rabbijnen). Dan komt Jezus om te laten zien dat God naat Recht ook Liefde is. Naast Rechtvaardigheid ook Barmhartigheid.

Nu 2000 jaar later heb ik soms het gevoel dat ons Godsbeeld doorslaat naar 'God is Liefde' en verword Hij tot een Knuffelgod, je beste vriendje etcetra. Ook dat Godsbeeld is denk ik niet geheel in overeenstemming met God zelf, zoals Hij zich openbaard in zijn Woord.

God veranderd niet, enkel wij.

P.S. Moonspell is wel vet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 09 oktober 2006 21:19:54 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Precies, intimiteit met God voert overal de boventoon.

Inderdaad, wat je telkens terug ziet komen in de Bijbel is de oproep om God persoonlijk te kennen. De ene keer als een smeekbede, de andere keer als een verplichting.

Het volk bestond uit gelovigen, maar neem bijvoorbeeld Mozes (Hij sprak van aangezicht tot aangezicht met de HEERE) zo staat dat in de Statenvertaling en het druk de intens intieme relatie uit met de HEERE die Mozes had. Of bijvoorbeeld David, die zijn binnenkamer opzocht om de verborgen omgang met God te zoeken (Psalm 25 bijvoorbeeld).

Het gaat niet om de relatie van een God met een volk, maar om de relatie van dé God met een mens, één op één. En dat vertroebeld telkens weer en wordt weer bijgesteld. Niet alleen in de Bijbel maar ik denk ook in onze tijd. Als wij mensen ervaringen hebben, en die opschrijven om anderen daarmee tot God te brengen. Maar dat die boeken een eigenleven gaan leiden en de weg naar God dichttimmeren omdat wij mensen dingen willen ervaren zoals andere dat ervaarden en die opschreven.

Gods relatie met mensen is niet alleen algemeen, maar ook van dichtbij. Niet alleen de mensheid, maar ook de mens. Niet alleen als Koning en bestuurder van een land maar ook als Vriend en Raadgever voor de individu. God houdt niet van kadaverdiscipline, jij zult God anders ontmoeten als Job, David of Paulus. Wat telt is dat jij Hem persoonlijk ervaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 09 oktober 2006 21:32:37 schreef Raido het volgende:

En ik denk dat er zeker wel richtlijnen te extraheren zijn uit de ervaringen van Bijbelheiligen. Hoe God wil dat je Hem zoekt etcetra. Maar dat is als leidraad, niet als wurgkoord.

Maar neig je niet altijd naar uitersten? Als ik het goed heb kijk ik anders tegen God aan als jij. Of zijn het meer de benamingen die het anders doen lijken? Ik noem God Papa maar weet wel zeker dat jij Hem ook Vader noemt. Dat is dan toch weer persoonlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Achter elke benaming schuilt wat. Ik kán en wil God geen Papa noemen omdat het voor mij een verkeerde benaming is voor de relatie die ik heb met God. Ik kan het woord 'Papa' enkel zien als iets op het zelfde 'Machtsniveau', Vader is voor mij meer onderdanig. God is niet alleen mij Vader maar ook mijn Schepper, Rechter, Koning en Leidsman..

En daar past Papa niet tussen voor mij smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok bedankt voor de verheldering. Ik zie mezelf als een kind van God en vanwege het beeld over (aardse)vaders kijk ik dus op een bepaalde manier naar God en kan ik Hem daardoor wel Papa noemen. Maar wat jij ook al aanhaalde, God heeft zoveel benamingen en is niet onder 1 naam vast te leggen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Op de volgende site staat dat God satan op Job heeft afgestuurd en zijn zonen ook zijn gedood

Wie heeft dan die (onschuldige?)kinderen gedood?God?

Ook heb ik begrepen dat we bij God altijd terug mogen komen

Maar hoe zien we dit dan bij de mensen die gedood zijn in het oude testament?vanwege hun zondes?

Wie kan me hierop antwoord geven vanuit de bijbel?

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 07 januari 2007 21:05:00 schreef *Roos* het volgende:

Op de volgende site staat dat God satan op Job heeft afgestuurd en zijn zonen ook zijn gedood

Wie heeft dan die (onschuldige?)kinderen gedood?God?

Ook heb ik begrepen dat we bij God altijd terug mogen komen

Maar hoe zien we dit dan bij de mensen die gedood zijn in het oude testament?vanwege hun zondes?

Wie kan me hierop antwoord geven vanuit de bijbel?

Voilgens Job 1:19 was het een grote stormwind, en overigens niet alleen de zonen maar ook de dochters moesten er aan geloven. Uit de aanloop kan je opmaken dat het satan is die de kinderen van Job doodt, maar het is God die hem daartoe de volledige vrijheid geeft. (en terzijde: op het eind krijgt Job deze kinderen niet terug)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 09 oktober 2006 16:23:54 schreef Moonspell het volgende:

Hoe zien jullie het Godsbeeld in het Oude Testament waarbij God kwade dingen toestaat? Als je het volgende vergelijkt:

hoi,

jij schrijft op een manier dat het lijkt of de Here twee verschillende persoonlijkheden heeft, maar dat kan niet ,omdat de Here zelf zegt dat Hij onveranderlijk is. Zijn naam is niet voor niets JAWEH, IK BEN DIE IK BEN.

ik zat even na te denken over het verschil tussen OT en NT. de gedachte die bij mij opkwam was, het is alsof de Here zich in het OT aan ons bekend maakt. of Hij daar laat weten hoe Hij door ons gekend wil worden. Hij is Heilig, Almachtig, Wijs, Rechtvaardig en vol Toorn over onze zonde en toch vol van Liefde! die liefde wordt zichtbaar wanneer Hij zich een volk verkiest en wordt volkomen zichtbaar wanneer Hij zelf naar de aarde komt om te redden.

het NT volgt op het OT. in het OT is duidelijk geworden hoe schandelijk de zonde is, wat de verschrikkelijke gevolgen van de zonden zijn en wat de geweldige toorn van God inhoud over de zonde. in het NT volgt DE redding.

betekend dat nu dat de Here God nu anders is? nee! absoluut niet. Hij is nog steeds wie Hij toen ook was! er gebeuren nu nog steeds de zelfde dingen als in het OT. Zijn toorn is nog steeds dezelfde, maar het NT is de afsluiting van het OT. de focus in dit deel van de bijbel is nu gericht op Gods grote Genade.

de bijbel is één geheel, niet twee verschillende bijbels in één! dat moeten we niet vergeten...

groeten johannes

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid