Spring naar bijdragen

Getuigen is buigen..


Aanbevolen berichten

Quote:
Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig. Er is een ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.

Nee geen spectaculair verhaal met dopen van de Geest of Tongentaal. Gewoon een doodnormale getuigenis. Ik ben geboren en getogen in Rijssen en daar ook met Gods Woord opgevoed. Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente, eerst met Ds. Kleppe en nu al weer 5 jaar Ds. Van Dieren.

Ik ben op mijn 11e naar catechisatie en leerde de ‘feitjes’ over onze geloofsleer (de enige ware) van buiten, raad des vredes, predestinatie, vierschaar der consciëntie, tweevoudige dood, drieënigheid van de HEERE en vier verschillende manieren van geloven (wondergeloof, historiëel-geloof, tijdgeloof en waar zaligmakend geloof). Een aantal jaren later en vele ervaringen (vooral negatieve: denk ik de trend van automolestatie, zelfmoord, incest en pesterijen) ben ik mij afgaan zetten van God; expres en doelbewust.

Rond mijn zestiende was ik weer eens zwaar depressief en wilde vertrekken, dat heb ik op het laatste moment toch niet gedaan. Achteraf zie ik daar de hand van God in. Ik heb een relatie gekregen op mijn 17e, ik was toen nog depressief. Halve wegen die relatie was dat gelukkig over, echter mijn vriendin werd toen depressief; dat sloopte mij. Die relatie is stuk gelopen, maar ik heb veel geleerd van die relatie; en ook daar zie ik de hand van God in.

Ondertussen had God mij toch wat meer open gebroken, met het breekijzer van liefde (die ik ontkende). Ik ging meer openstaan voor God c.q. religie en heb God gezocht in meerdere dingen; waaronder (zen)-boeddhisme; waar ik nog steeds dingen uit gebruik. Ik zie God steeds meer; gewoon in mijn dagelijks leven, veel zou je interpretatie kunnen noemen (volgens mij is dat een term van Ol-Moth). Daar bedoel ik mee; dat je bid of er een vogeltje voor je fiets mag vliegen als bewijs van Gods Liefde voor jou, en dat gebeurd. Ik ben zelf terughoudend daarover, niet elke gebed wordt verhoord en niet elk vogeltje vliegt omdat God hem aan een touwtje beweegt. Hij is geen Master of Puppets.

Ik heb vaak het verwijt gekregen dat ik geloof in een passieve God, vergeleken met de gedachten van de Gereformeerde Gemeente die alles wat er gebeurd en directe taak van Hem is, een soort plannende God; waar ik niet echt in geloof. Alles ligt in zijn plan (we’re al a part of the Masterplan) maar niet alles is Zijn planning.

Ik geloof in de continuïteit van een bekering, dat is bij mij iets wat elke dag weer gebeurd, niet alleen in het maken van keuzes. Soms kan ik wel wat jaloers zijn op mensen hier; op Credible die ‘binnen’ zijn, Jezus aangenomen hebbende en vergeven zijnde gewoon geloven. De Heidelberger Catechismus is bijvoorbeeld opgebouwd op het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid; wat in veel kerken weer een soort stappenplan naar God is geweest (Ræið, Raido… een weg die ik zocht, je begint ergens en je eindig ergens). Ik ervaar echter steeds meer dat die weg niet bestaat en dat het idee Ellende, Verlossing en Dankbaarheid ook ene continuïteit is. Je zondigt elke dag, je krijgt elke dag vergeving en je bent elke dag dankbaar.

Uiterlijkheden doen mij eigenlijk weinig, ik heb woensdag een Oud-Katholieke dienst bezocht, het deed mij wel wat, ik vind het wel mooi, vind de traditie ook erg mooi maar een traditie moet mensen in stand houden; niet andersom. Ik probeer God te laten spreken in mijn doen en laten; wat uiteraard vaak mislukt, The Spirit That Guides Us.

Quote:
If you open your mind for me

You won't rely on open eyes to see

The walls you built within

Come tumbling down, and a new world will begin

Living twice at once you learn

You're safe from the pain in the dream domain

A soul set free to fly

A round trip journey in your head

Master of illusion, can you realize

Your dream's alive, you can be the guide but...

I- will be watching over you

I- am gonna help to see it through

I- will protect you in the night

I- am smiling next to you....

Dat is mijn gevoel meer, leven in afhankelijkheid van God, leven naar het Woord van God niet alleen in de kerk maar ook in je keuzes, niet alleen voor jou maar ook voor de mensen om je heen. Of ik in de hemel kom? Dat weet ik niet, ik leef mijn leven; met God en dan mag ik dat geloven; de hemel is niet mijn doel, hier en nu.. en leven, getuigen voor Hem.

Wir sind Betler. Hoc est verum!

O God! ik dank U, dat ik ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

om me dan ook maar met punten uit te drukken:

1. ds Kleppe rulez smile.gif

2. Wat heb jij alles op cathechesatie goed onthouden

3. Mooi getuigenis, 's Heeren hand in je leven

4. ds Tanis zou het met je eens zijn, die zegt altijd: zonder strijd geen geloof. Volgens mij is dat ook anti sit-back-and-relax houding smile.gif

5. Echt mooi getuigenis.

6. Ik ben het met je eens.

Het zijn wel wat teveel punten, en ik heb geen toepassing big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 19 april 2006 13:15:26 schreef Raido het volgende:

Sit-back-and-relax als in:

1. Predestinatie is dogma van de stilzittende vroomheid/calvinism: shit happens etcetra? dus meer wat er binnen het hypercalvinisme gedaan wordt.

2. Ik ben binnen, vergeven, het is gooood.

Optie 2 bedoelde ik, al ben ik ook geen liefhebber van optie 1. Om een lekkere dooddoener te pakken: 'Geloven is een werkwoord'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 19 april 2006 12:50:04 schreef Raido het volgende:

Of ik in de hemel kom? Dat weet ik niet, ik leef mijn leven; met God en dan mag ik dat geloven; de hemel is niet mijn doel, hier en nu.. en leven, getuigen voor Hem.

[

Je leeft je leven, met God dankzij Jezus...

Je mag zeker geloven dat je naar de Hemel gaat!

Ik denk zelfs dat dit een taak is, ik zou het zo een gebod durven te noemen. Jezus stierf voor jou, jij hebt eeuwig leven. Maar tis inderdaad niet je huidige doel. Er is veel te doen voor God's kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien heb je gelijk Helena, maar ik denk dat het daar niet om gaat. De Hemel is niet zo belangrijk, het belagnrijke is te leven tot eer van God; en dat begint nu al. En als dat niet je doel is; dan is het ook niet nodig om te weten of je naar de Hemel mag of niet. Dat mag God dan beslissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Natuurlijk is het wel nodig om die zekerheid te hebben. Als je niet zeker weet of je naar de hemel gaat, verandert dat je hele beeld van God. Wat voor God vereer je dan als Hij je na dit leven in de hel gooit?

Bovendien denk ik dat je de hemel ook best als een doel mag zien: Wat is nou mooier dan de eeuwigheid samen met God door te brengen?

Een ander doel vloeit daar automatisch uit voort, namelijk zoveel mogelijk mensen over Jezus vertellen, zodat zij ook naar de hemel kunnen. En leven tot eer van God heeft daar ook weer veel mee te maken, omdat je door je manier van leven een boodschap meegeeft aan mensen.

Ik geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, zodat wij niet verloren gaan, maar eeuwig leven mogen hebben. Dat is voor mij de kern van het geloof. Als dat wegvalt blijft er dus niet veel zekerheid meer over....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Natuurlijk is het wel nodig om die zekerheid te hebben. Als je niet zeker weet of je naar de hemel gaat, verandert dat je hele beeld van God.

Verandering van Godsbeeld hoeft helemaal niet erg te zijn hoor. Bij mij ging het van een Enge Rechtergod, via een Knuffel/Pappagod naar een Almachtige God.

Quote:
Wat voor God vereer je dan als Hij je na dit leven in de hel gooit?

In de eerste plaats geloof ik niet dat God je na dit leven direct in de hel gooit, de hel bestaat nu nog niet pas na het Oordeel wordt de poel des vuursch onstoken waarin de demonen en de ongelovigen gegooid zullen worden. Daarnaast doelde ik er op dat ik niet zeker weet dat ik naar de hemel ga (als het om mijzelf gaat, vind jij jezelf in de Hemel thuis horen?) maar ik weet wel dat zij die geloven, later in de Hemel/in God zullen zijn. Maar dat is niet mijn doel.

Quote:
Bovendien denk ik dat je de hemel ook best als een doel mag zien: Wat is nou mooier dan de eeuwigheid samen met God door te brengen?

Ik vind dat dus erg consumptief. Ik geloof omdat dat Jezus mij eerst heeft lief gehad, niet omdat ik anders naar de hel zou gaan. Dat vind ik dus een angstgeloof, zou je niet geloven als er geen hel was?

Quote:
Een ander doel vloeit daar automatisch uit voort, namelijk zoveel mogelijk mensen over Jezus vertellen, zodat zij ook naar de hemel kunnen. En leven tot eer van God heeft daar ook weer veel mee te maken, omdat je door je manier van leven een boodschap meegeeft aan mensen.

Ik vind dat dus mensgericht, je gaat mensen van God vertellen zodat de mensen naar de hemel kunnen. Ik zou mensen van God vertellen omdat God van hun houd en Hij gedient moet worden (en dat je daar dan ook nog eens een beloning voor krijgt is alleen maar mooi). Daarom vind ik het geloof van veel Jehovah's Getuigen ook veel sterker dan het gros van de andere christenen (in zoverre Jehovah's Getuigen christenen zijn). Ze geloven niet in een hel, en geloven dus omdat God van hun hield.

Quote:
Ik geloof dat Jezus voor mijn zonden is gestorven, zodat wij niet verloren gaan, maar eeuwig leven mogen hebben. Dat is voor mij de kern van het geloof. Als dat wegvalt blijft er dus niet veel zekerheid meer over....

Bij mij is de kern: heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles (en daar zegt Jezus niets over zodat je later mooi naar de hemel gaat). De hemel is altijd ondergeschikt aan het geloof. Je zou ook moeten geloven als er geen hemel, of geen hel was. En ja, de hel is als mooie stok achter de deur gebruikt in alle kerken.

Quote:
Je leeft je leven, met God dankzij Jezus...

Je mag zeker geloven dat je naar de Hemel gaat!

Klopt. en geloven is weten (of hopen knipoog_dicht.gif).

Het mooiste is denk ik gewoon dat als jij sterft, en stel dat God niet bestaat je dan toch nog terug kunt kijken op een 'goed' leven. Ik acht die kans overigens zo goed als nihil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:
Op woensdag 26 april 2006 08:23:43 schreef Raido het volgende:

[...]Bij mij is de kern: heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles (en daar zegt Jezus niets over zodat je later mooi naar de hemel gaat). De hemel is altijd ondergeschikt aan het geloof. Je zou ook moeten geloven als er geen hemel, of geen hel was. En ja, de hel is als mooie stok achter de deur gebruikt in alle kerken.

Beste Raido,

Dat zijn 2 geboden uit de wet, zoals je weet val je nu onder de genade en niet meer onder de wet. Jezus heeft de wet vervuld voor jou smile.gif

Wij leven hier op aarde maar als gelovige ben je al een burger van de hemel. Tuurlijk is het onwijs belangrijk dat je deze zekerheid hebt, waarom denk je dat je nog zo op zoek bent? Zekerheid geeft rust en vrede, ik ben heilig, ik ben rechtvaardig, ik ben vergeven en God houdt van mij. Geloof is persoonlijk, een innige relatie, niet ach ja ik zie het wel, het kan vriezen of het kan dooien. Als ik maar genoeg mijn best doet dan hoop ik dat God me wel in de hemel toelaat, zo niet, dan jammer.

Niets is zo killing als onzekerheid, onrust, veroordeling etc, dat maakt je geloof en relatie lastig en geeft de duivel heel veel macht om op je gemoedstoestand in te spelen. Ben ik wel goed genoeg? houdt God wel van me? Moet ik niet een beter christen worden? Ben ik wel vroom genoeg? Al deze vragen zijn zelfrechtvaardiging en weer gericht op 'ik' terwijl Jezus juist zegt richt je oog op mij. Kijk naar wat Jezus heeft volbracht en waarin jij mag rusten.

Jij bent gered door Zijn genade en niet door jou werken. Neem Zijn genade gewoon aan, zal je zien dat je veel meer rust zal krijgen smile.gif

Gr,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 26 april 2006 08:23:43 schreef Raido het volgende:

[...]Bij mij is de kern: heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles (en daar zegt Jezus niets over zodat je later mooi naar de hemel gaat). De hemel is altijd ondergeschikt aan het geloof. Je zou ook moeten geloven als er geen hemel, of geen hel was. En ja, de hel is als mooie stok achter de deur gebruikt in alle kerken.

Veel mensen vinden het niet goed om toe te leven naar de hemel. Maar voor mij is het een van de belangrijkste dingen in het geloof. Hier op aarde willen we iedere keer wel het goede doen, maar lukken doet het toch niet.

De hemel zie ik als een plaats waar ik eindelijk helemaal mezelf kan zijn en waar ik niet constant strijd hoef te leveren tussen wat lichaam en geest. Bovendien lijkt het me geweldig om zo dicht bij God te leven.

Ik zie het dus als thuiskomen...

Is dat dan niet iets om je op te richten? Waarom is het fout om gefocust te zijn op de nieuwe aarde? Het is het uiteindelijke doel van God toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet verkeerd om het als troost te gebruiken, maar als je het als doel gebruikt.. dan zou je dus niet in God geloven als Hij geen hemel had gemaakt. Dan geloof je dus voor jezelf, het gaat dan om jou. Terwijl geloof draait om God.

Maar als je mag weten dat je naar de hemel gaat, dan kan ik me voorstellen dat je er naar verlangt en het belangrijk vind. Wat dat betreft kan ik er ook wel zo mee bezig zijn, omdat je dan eindelijk, eindelijk van alle zonden af bent... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 11 mei 2006 20:18:01 schreef holla het volgende:

Het is niet verkeerd om het als troost te gebruiken, maar als je het als doel gebruikt.. dan zou je dus niet in God geloven als Hij geen hemel had gemaakt. Dan geloof je dus voor jezelf, het gaat dan om jou. Terwijl geloof draait om God.

Maar als je mag weten dat je naar de hemel gaat, dan kan ik me voorstellen dat je er naar verlangt en het belangrijk vind. Wat dat betreft kan ik er ook wel zo mee bezig zijn, omdat je dan eindelijk, eindelijk van alle zonden af bent...
smile.gif

smile.gif Daar zit inderdaad wat in. Toen ik nog aan vereniging meedeed binnen de kerk (heeeel lang geleden puh2.gif) was er een meisje dat tijdens vereniging bekend maakte dat ze een tijdje bij de kerk wegging omdat ze een aantal dingen wilde uitzoeken en het niet meer zo wist met het geloof.

Toen was er dus ook iemand die haar probeerde te overtuigen met als redenatie: Je kan maar beter zeker weten dat je in de hemel komt als die bestaat....

Dat vond ik (en zij) niet zo'n geslaagde uitspraak puh2.gif Geloof moet idd vanuit je hart komen en liefde voor God is niet af te dwingen door te dreigen met de hel... Maar dat betekent niet dat ik de hemel ondergeschikt vind aan geloven, zoals Raido zegt.

Ik denk eerder dat het een heel belangrijk onderdeel van het geloof is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juischt!

Quote:
want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien.

14 Daarom dan heb Ik het huis van Eli gezworen: Zo de ongerechtigheid van het huis van Eli tot in eeuwigheid zal verzoend worden door slachtoffer of door spijsoffer!

Ãámènn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien.

14 Daarom dan heb Ik het huis van Eli gezworen: Zo de ongerechtigheid van het huis van Eli tot in eeuwigheid zal verzoend worden door slachtoffer of door spijsoffer!

* Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat zijn 2 geboden uit de wet, zoals je weet val je nu onder de genade en niet meer onder de wet.

Ik geloof dat die wet mijn geloof exact verwoord, en ik tracht dan ook om die te houden zo goed als ik dat kan smile.gif

Quote:
Wij leven hier op aarde maar als gelovige ben je al een burger van de hemel.

Klopt, daar ben ik het dus ook mee eens, het koninkrijk der hemelen begint bij je wedergeboorte.

Quote:
Als ik maar genoeg mijn best doet dan hoop ik dat God me wel in de hemel toelaat, zo niet, dan jammer.

Quote:
Jij bent gered door Zijn genade en niet door jou werken. Neem Zijn genade gewoon aan, zal je zien dat je veel meer rust zal krijgen

Ik heb ook rust hoor, niet altijd, gelukkig niet het is gewoon een turbulente relatie. Wat ik bedoelde; ik geloof dat ik naar de hemel ga als ik in Jezus geloof, maar Jezus is mijn doel... niet de hemel.

P.S. alle quotes van Dave puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 10 months later...

Mist U Mij?

De nacht kleurt grijs

De dag breekt aan

De wind die waait

Ik hoor jouw naam

En langzaam kom ik bij

Ik mis U

Mist U mij

Het daglicht schreeuwt

Ik ben verdoofd

Een wervelstorm raast door mijn hoofd

Toch is het stil naast mij

Ik mis U

Mist U mij?

En ik weet niet wat ik zeg

En ik weet niet wat ik doe

Ik weet niet welke weg

En ik weet niet waar naartoe

Ik mis U

Ik mis U

Ik zie U in een droom voor mij

Er staat een ander aan Uw zij

En langzaam breekt het beeld in mij

Ik mis U

Mist U mij?

Een nieuwe dag

En alles verstomt,

Ik lig en wacht

Tot niemand komt

Ik wacht

Tot niemand komt

Ik mis U

En ik weet niet wat ik zeg

En ik weet niet wat ik doe

Ik weet niet welke weg

En ik weet niet waar naartoe

Ik mis U

Ik mis U

U moest eens weten hoe... veel

vrij naar Stef Bos in het kader van continuiteit wat ik noemde in mijn getuigenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid