Spring naar bijdragen

Bassisten/drummers/geluidsmannen !


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,'bye.gif

Het leek mij wel leuk om hier een topic op poten te zetten speciaal voor bassisten, drummers en geluidsmannen (cq vrouwen) die actief zijn in het gospel/begeleidings/praise band circuit.engel.gif

Dit eigenlijk speciaal om dat de bassisten (en ook de drummers) een beetje ondersneeuwen bij de overige muziekanten en (vocale)solisten.

Voor de meeste instrumenten en zang partijen bijvoorbeeld zijn partituren in overvloed te koop en wij moeten ons vaak maar redden met deze partijen.nooo.gif

Ook lopen met name drummers vaak tegen specifieke problemen aan zoals onvoldoende monitoring of dat hun instrument te hard klinkt, een drumstel kun je nu eenmaal niet zachter zetten en zachter drummen gaat vaak ten koste van de sound en de expressie.........stuutje.gif

En geluidsmannen wagen helemaal vaak een sprong in het diepe als ze deze job op zich nemen en worden geconfronteerd met allerlei exotische apparaten zoals compressors, equalizers, rose-ruis generatoren, ed.

Om maar niet te spreken van de eeuwige problemen met feedback, brom, ruis en kapotte snoeren en andere aanpassings problemen.hamer.gif

Vaak zijn wij allemaal hobbyisten die het wiel opnieuw uit moeten vinden omdat er voor ons te weinig info is of vraagbaken zijn..............verbaasd.gif

Dus als jullie je nood willen klagen, advies van mede bassisten/drummers/geluidsmannen nodig hebt of goede tips o.i.d. wilt geven.........

NOW THIS IS THE PLACE TO BE ! ! party.gif

Vr.gr. Jan 'De Bassman' muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik speel af en toe voor geluidstechnicus, maar das ook niet simpel hoor (vind ik. Hoor regelmatig de frustraties bij 't geluidsteam op school, en dan ben ik blij dat ik daar niet bij zit puh2.gif

aan de andere kant heb ik een jaar lang elke maandag morgen de singin gedaan met m'n bas en soms was ik ook niet al te lief voor hen geloof ik engel.gif

Maar ben 't verder wel 'n beetjeengel.gif met je eens hoor Jan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je vaak ziet is dat de bassisten en drummers niet uitversterkt worden (te weinig kanalen). Maar alsjeblieft de basedrum en de bas over de PA anders krijg je de balans er nooit in.

En een snoeischaar meenemen. Kun je mee dreigen als bassisten met hun vingertjes aan knopjes zitten waar ze niet aan mogen komen...

Snoeischaar.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Allemaal,bye.gif

Als bassist heb ik de ervaring dat het geluid zowel in de zaal als op het podium tijdens de soundcheck anders is dan tijdens het optreden.

De oorzaak hiervan is o.a. de toegenomen demping van de massa (lees; publiek) in de zaal.

Een reaktie hierop van een boel instumentalisten is het volume opdraaien waardoor vervolgens de geluidsman weer 'over de rooie' gaat......boosrood.gif

Wat voor mij een erg nuttige ondekking was, is dat niet het volume maar het spectrum de hoorbaarheid van je eigen instrument sterk beinvloed........stuutje.gif

Het klinkt misschien raar voor een bassist, maar blijf nou eens wat van die volume knop af en gooi wat meer hoog in je versterker en je zult merken dat je jezelf veel beter hoort.yes.gif

(Om deze reden speel ik ook altijd over speaker kasten met ingebouwde tweeter)

Idiaal zijn versterkers met een pré-eq output, het geluid voor de eq gaat naar de geluidsman, die kan er zijn ding mee doen en een mooie algemene sound maken.

Het geluid dat door de instelling van de eq wordt gevormd is dan voor jezelf heerlijk op de demping van de zaal in te stellen zonder dat de geluidsman er last van heeft.party.gif

Vr.gr. Jan 'De Bassman' muur.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

Quote:

Op dinsdag 22 november 2005 20:15:52 schreef Hester het volgende:

Volgens mij is het andersom. Hebben de geluidsmannen alles goed ingesteld, gaan de bassisten stiekem hun geluid nog wat harder zetten...
knipoog_dicht.gif

Quote:

Op dinsdag 22 november 2005 20:46:42 schreef Rafox het volgende:

Wat je vaak ziet is dat de bassisten en drummers niet uitversterkt worden (te weinig kanalen). Maar alsjeblieft de basedrum en de bas over de PA anders krijg je de balans er nooit in.

En een snoeischaar meenemen. Kun je mee dreigen als bassisten met hun vingertjes aan knopjes zitten waar ze niet aan mogen komen...

Ik ontken alles...engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben zelf bassist en drummer (en gitarist, maar die mogen heir niet komen zker puh2.gif), dus kan me hier mooi aansluiten,

Over niet genoeg informatie ben ik het niet eens met je smile.gif

basgitaarforum.nl is voor mij 'n goede plaats om te praten over nieuwe gitaren, versterkers, technieken, nummers, bassisten, gadgets, techniek en alles smile.gif

ook voor drummers bestaat er geloof ik zoiets, alleen ben ik daar minder actief mee

als drummer drum ik niet in 'n bandje, aleen in de kerk, maar das niet bijster spectaculair puh2.gif

met m'n bas ben ik actief in meerdere bandjes (www.purpleoak.nl en www.paintboxband.nl) waar ik met m'n combo of mini-stack over het algemeen wel goede ervaringen heb.

zag een opmerking staan over geluidsmannen; mijn mening is dat je gewoon goed naar elkaar moet luisteren, ben er tot nu toe echt altijd goed uitgekomen.

Een keer eentje die duidelijk zei dat als we het volume zouden opentrekken hij wel kon inpakken en dat ook zou doen, das logisch.. en zal liggen aann 't feit dat er hele zooien met bandjes zijn die zo hard mogelijk op 't podium willen om 'de feel' te hebben.

met m'n hartke combo'tje (120 Watt) heb ik tot nu toe bijna alles normaal kunnen draaien, af en toe met PA, in de kleinere zalen stond de PA uit

heb nu voor de wat grotere dingen 'n Crate (350W) versterker met 'n Mesa/Boogie speakerkast (210+horn) en kan daarmee nu echt genoeg spelen, maar ook die staat vaak op standje 3 of 4, omdat het niet hard hoeft om hoorbaar te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

ik ben een wannabe geluidspersoontje puh2.gif

op school doe k dan vooral stage werk, maar k heb ook nog niet zo veel verstand van F(rond)O(f )H(ouse)(mengpaneel enzo)... maar k ben verplan daar binnenkort verandering in te gaan brengen!

maar als k zie wat de mensen bij de FOH voor moeilijkheden hebben(vooral omdat we vaak geen tijd hebben om te soundchecken...)...dan ben k blij dat ik nog geen FOH doe puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Bassisten en geluidsmannen.

Ik als drummer zijnde heb er veel mee te maken.

Hier wat van mijn bevindingen.

Ten eerste als drummer en bassist combinatie heb je een doel dat is het bandje(bende?) strak houden.

Samen ervoor zorgen dat je niet uit de maat gaat en een goede show neer zet, let wel..

De drummer en bassist zijn de motor van de band het staat of valt met jullie.

Hoe bereik je nou dat je op een lijn komt met de baasist of drummer.

Zorg dat je weet van wat voor een muziek die ander houdt,

Wat zijn voorbeelden en helden zijn.

Vaak speelt die hier wel wat dingetjes van of dingen die erop lijken.

Als je weet wat het is en dr naar luistert en meespeelt, Weetje wat voor diegene logisch is.

Ten tweede zorg dat je samen dezelfde soort muziek wil maken.

Anders kom je nergens, je moet ergens 100 procent voor gaan al ben je nog zo slecht, anders kom je er nooit.

Wat ook belangerijk is, is om eens een keer met z`n 2en te gaan jammen zonder de rest van de band.

Hierdoor leer je elkaar speltechnisch kennen en heb je meestal wel een globaal idee waar die ander naar toe gaat.

Ook is het vrij handig om elkaars patronen te volgen.

Hierdoor kom je erachter dat het strakker klinkt.

Met geluidsmannen heb ik iets minder maar niet geen ervaring.

Het is belangerijk om er iets van af te weten.

En de gitarist/toetsenist/bassist die een paar maten kan drummen even te laten spelen en te gaan luisteren bij de geluidsman zodat je weet hoe je drumkit klinkt

En het totaal plaatje.

Dan kan je zeggen wat jou totaal niet aanstaat of wat je

geweldig vind.

Geluidsmannen zijn meestal net als jou mensen die het voor de hobby doen en ook gewoon mensen,

Dus bedank hem als die het geweldig heeft gedaan.

En geef hem inhoudelijke feedback.

Stel dat je hem nog een keer tegenkomt, hebben jullie er allebei wat aan..

Probeer verder ook niet om alles op het podium zo hard mogelijk te zetten. als je elkaar goed kan horen is het voldoende.

De geluidsman heeft de taak en meestal de kennis om er wel een goed zaalgeluid van te maken.

En He het scheelt je ook nog is een berg oorpijn.

Dus gun elkaar het beste dan heb je meestal het beste resultaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb gemerkt dat het in kleinere kerken en gebouwen heel veel helpt als de drums electrisch zijn, want dan kun je het volume precies zo instellen als je wilt. En dan kun je de rest van de instrumenten nog een beetje horen (en dan hoeft de drummer niet de drums te aaien, dan vind ik altijd zo vervelend.

Qua bassist klinkt het altijd beter als ze een redelijke versterker hebben, dan als ze in de PA zitten. Omdat P.As niet echt een mooi basgeluid geven. Het werkt wel om de Bas versterker in de direct imput van de P.A te doen.

Ik vind het zelf maar al te vaak voorkomen dat geluidsmannen er een rommeltje van maken, ik ben zelf geen echte geluidsman, maar ik dan nog wel horen dat bijvoorbeeld de gitaar/vocals of bas harder moeten.

Wat ook nog veel helpt is als de muziek-groep goeie versterkers/effecten gebruikt. Als dat een beetje op elkaar afgestemd is maakt dat het veel makkelijker voor de geluidsman.

Link naar bericht
Deel via andere websites

de truck is om zo zacht mogelijk te spelen maar dat je niet aait..

Dan zijn elketronische drums nergens voor nodig..

het mist de warmte van een echte drumkit..

dat van geluidsmannen en een rommeltje,,

De liefde moet van 2 kanten komen, ooit als geluidsman gemertk dat de bassist z`n versterker omhoog draait..

dan moet je toch goed snel kunnen mixen voor een mooi totaal geluid.

Nogmaals het is een beetje geven en nemen.

Maaar met een beetje liefde werk kan je een end komensmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je super zacht speelt kunt je bijna niets doen omdat, je doet zo hard je best om zo zacht mogelijk te spelen dat je er bijna geen drumroll uit kan krijgen. Als ik in een kleine setting speel heb ik 10x liever een elektrisch kitje, ik kan dan lekker normaal spelen, dingen een beetje interessant houden. Maarja verder zijn echte drumkits wel veel beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik speel elektrisch thuis op de Hayman dd-o3. Niet al te goed, maar wel goedkoop: mainmusic.nl. In de kerk speel ik wel akkoestisch, wat natuurlijk veel beter is.. alleen de buurman komt regelmatig binnen omdattie het te hard vindt.. :s

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid