Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Voordat ik de vraag wil beantwoorden, zou ik eigenlijk eerst willen weten wat jij onder „religie” verstaat.

Ik vraag dat omdat ik zelf onderscheid zou maken tussen religie en geloof in God. Wanneer je met „religie” een systeem bedoelt waarin de mens door bepaalde werken, rituelen, voorschriften of verdiensten zijn verhouding tot God moet herstellen of zijn heil moet verdienen, dan is dat iets anders dan het Bijbelse geloof.

De Bijbel legt namelijk juist sterk de nadruk op het feit dat een mens niet door eigen werken gerechtvaardigd wordt:

„Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof [...] niet uit werken, opdat niemand zou roemen.” (Efeze 2:8-9)

En Romeinen 3:28 zegt:

„Wij concluderen dus dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.”

Goede werken hebben in het christelijk geloof dus wel degelijk een plaats, maar niet als middel waarmee iemand zijn heil verdient. Ze volgen op het geloof; ze zijn er niet de grond van.

Daarom ben ik benieuwd wat jij precies bedoelt met „één ware religie”. Bedoel je daarmee één religieus systeem, of bedoel je eigenlijk: één ware God en de waarheid die Hij aan de mens heeft geopenbaard?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi tortelduif, 

Het.is duidelijk dat je hier goed overna hebt gedacht.

En dat er verschil is tussen geloof en religie heb je gelijk in.

En hoe sterk je geloof is heeft inderdaad niks te maken met waar je je bij aan hebt gesloten

Wat ik met mijn vraag bedoelde is:

Is er op dit moment een georganiseerde groep mensen waar God zich van bediend om zuiver geestelijke kennis met de mensen te delen? De vraag is gebaseerd op Matth 24:45-47 en Matth 28:19,20.

Of is er een goede rede om aan te nemen dat God zich bediend van iedere groepering, zolang die maar een Bijbel onder zijn arm heeft.

In de eerste eeuw was er wel een groep de 'De Weg' werd genoemd.

Niet een weg.

In die tijd werden er veel kerken (gemeenten)opgericht, maar erkenden de leiding van de apostelen en oudere mannen in Jeruzalem.  Dat lichaam functioneerde als een bestuur,  en zorgde voor éénheid tussen die gemeenten. Hand 16:4.

In die tijd waren er al dwaalleraren, maar na de dood van de Apostelen zou het gaan overwoekeren.

Het is interresant dat Jezus voorspelde dat in de eindtijd je duidelijk het verschil zou zien tussen tarwe en onkruid. Matth 13:24-30, 37-40.

Ze zouden ook georganiseerd moeten zijn om over de hele wereld de mensen te onderwijzen 'alles wat jezus hun geleerd heeft.

Daarom. Waar kan je de ware discipelen aan herkennen?

Bedankt voor je goed overdachte antwoord. Het wordt zeer gewardeerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De groep mensen waar Jezus over spreekt, zijn volgens mij allereerst gewoon Zijn discipelen: christenen. Jezus noemt hen „het zout der aarde” en „het licht van de wereld” (Mattheüs 5:13-14).

Daarbij valt mij op dat Jezus de ware discipelen niet in de eerste plaats identificeert aan de hand van een organisatorische structuur, maar aan de hand van hun geloof, hun gehoorzaamheid en hun vruchten.

„Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen” (Johannes 8:31).

En:

„Hieraan zullen allen weten dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt” (Johannes 13:35).

Ook zegt Hij:

„Aan hun vruchten zult u hen dus herkennen” (Mattheüs 7:20).

Daarom vraag ik mij af of we niet een stap overslaan wanneer we van „er zijn ware discipelen van Christus” naar „er moet dus één specifieke georganiseerde groep zijn die God gebruikt om geestelijke kennis aan de mensheid te verschaffen” gaan.

Dat eerste zie ik heel duidelijk in de Bijbel. Voor dat tweede zou ik graag de Bijbelse onderbouwing zien.

Mattheüs 28:19-20 begrijp ik bovendien als een opdracht die Christus aan Zijn discipelen geeft: zij moeten mensen tot discipelen maken en hen leren onderhouden wat Hij geboden heeft. Dat zegt mij in ieder geval dát christenen georganiseerd kunnen en moeten samenwerken, maar ik zie daarin nog niet vanzelfsprekend de aanwijzing van één hedendaagse organisatie.

Misschien is daarom de kernvraag wel niet: „Welke organisatie is de ware?”

Maar: „Waaraan herken je volgens de Bijbel een ware discipel van Christus?”

Als we dat eerst volledig uit de Schrift halen, kunnen we daarna kijken of daaruit inderdaad één specifieke hedendaagse organisatie volgt.

Ik vraag me af of we bij „de ware discipelen” niet te snel aan één georganiseerde groep denken.

Het kan immers ook zijn dat met de groep die Jezus bedoelt eenvoudigweg alle ware christenen worden bedoeld: mensen die Hem werkelijk volgen, Zijn woorden bewaren en vrucht dragen. Die mensen kunnen vervolgens organisatorisch over verschillende gemeenten of denominaties verspreid zijn.

bewerkt door Tortelduif
Link naar bericht
Deel via andere websites