ninos 0 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Ik ben benieuwd hoe christenen in Nederland digitale Bijbelstudie ervaren. Stel dat er een Nederlandstalige app zou bestaan waarin je niet alleen de Bijbeltekst leest, maar ook dieper kunt onderzoeken hoe christenen uit de eerste eeuwen de Schrift begrepen. Wat mij daarbij opvalt, is dat er in het Nederlands relatief weinig volledige en goed toegankelijke boeken van kerkvaders beschikbaar lijken te zijn. Veel werken zijn moeilijk verkrijgbaar, verouderd vertaald of alleen in een andere taal te lezen. Ik ben benieuwd of anderen dit gemis ook ervaren. Denk bijvoorbeeld aan: - Bijbeltekst in helder modern Nederlands; - uitleg van kerkvaders per vers of Bijbelgedeelte; - typologische verbanden tussen het Oude en Nieuwe Testament; - historische context en duidelijke bronvermelding; - meerdere uitleggingen naast elkaar kunnen vergelijken; - zoeken, markeren, notities en bladwijzers; - leesplannen en dagelijkse Bijbelteksten; - eventueel audio en offline lezen. Met kerkvaders bedoel ik vroegchristelijke schrijvers en bisschoppen zoals Athanasius, Augustinus, Chrysostomus, Irenaeus en anderen. Ik ben vooral benieuwd naar jullie eerlijke mening: 1. Zou je een app zoals deze gebruiken? Waarom wel of niet? 2. Welke drie functies zouden voor jou het belangrijkst zijn? 3. Zou je uitleg van kerkvaders daadwerkelijk lezen, of gebruik je liever moderne commentaren? 4. Wat zou ervoor zorgen dat je de uitleg vertrouwt? 5. Zou je zo’n app gebruiken als aanvulling op je huidige Bijbel, of zou je verwachten dat alles erin zit? 6. Wat zou je redelijk vinden om te betalen? - helemaal gratis; - gratis basisversie met betaalde extra’s; - €2,99 per maand; - €4,99 per maand; - €9,99 per maand; - een eenmalige betaling van bijvoorbeeld €20–€50; - alleen interessant als een kerk of gemeente het aanbiedt. 7. Zou je behoefte hebben aan volledige boeken van kerkvaders in modern Nederlands? - korte citaten en uitleg bij Bijbelverzen; - volledige werken digitaal lezen; - losse boeken kunnen kopen; - toegang tot een volledige digitale bibliotheek; - beide: eerst een kort fragment en daarna het volledige werk. 8. Welke kerkvaders of werken zou je als eerste willen lezen? 9. Vanuit welke kerkelijke achtergrond bekijk je dit? Bijvoorbeeld protestants, katholiek, oosters-orthodox, oriëntaals-orthodox, evangelisch of niet-confessioneel. Alle ervaringen, kritiek en ideeën zijn welkom. Ik probeer vooral te begrijpen waar mensen in bestaande Bijbelapps behoefte aan hebben en wat een dergelijke app écht waardevol zou maken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Fundamenteel 1.033 Geplaatst 43 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 43 minuten geleden Als ge u echt wilt onderscheiden, een chatroom, profielen met blogs en enkel donaties vragen. Mensen kiezen 11 op 10 iets gratis he. Tenzij ge al een sterke community hebt, wat ge als starter niet hebt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
ninos 0 Geplaatst 22 minuten geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 22 minuten geleden 13 minuten geleden zei Fundamenteel: Als ge u echt wilt onderscheiden, een chatroom, profielen met blogs en enkel donaties vragen. Mensen kiezen 11 op 10 iets gratis he. Tenzij ge al een sterke community hebt, wat ge als starter niet hebt. Daar heb ik inderdaad ook over na gedacht. Op dit moment weet ik het nog niet als het gaat om hoe ik het te koop ga zetten. Of donaties, of een kleine bijdrage van een paar euros per maand of een eenmalige bijdrage. Of helemaal gratis. Ik ben er zelf al 8 maanden mee bezig en het grootste en moeilijkste werk zit hem in de boeken verkrijgen van de kerkvaders. Ik heb in totaal meer dan 230 kerkvaders en vrijwel al hun werken( boeken, brieven en preken) en bij vrijwel de meeste is dit nog nooit eerder vertaald naar het Nederlands. Vandaar dat ik eerst benieuwd was of er überhaupt vraag naar is of wellicht als jullie tips of advies hebben dan is dat meer dan welkom. In de bijlage heb ik een screenshot van hoe ongeveer het eruit zou zien Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten