IKBENANDERS 19 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) Korte samenvatting AI over het verschil tussen de natuurlijke en de geestelijke mens: Citaat [De natuurlijk mens mist] de 'antenne' voor het bovennatuurlijke, terwijl de geestelijke mens door geloof verbonden is met een diepere, onzichtbare realiteit. Dit onderscheid kan ik wel accepteren. Nu een wat langer antwoord, ook van de AI: Citaat Het onderscheid tussen de natuurlijke mens (Grieks: psychikos) en de geestelijke mens (Grieks: pneumatikos) komt rechtstreeks uit de christelijke theologie en de Bijbel (specifiek 1 Korintiërs 2:14-16). De natuurlijke mens: Vertrouwt volledig op eigen verstand, zintuigen, emoties en logica. Richt zich op aardse, tastbare en tijdelijke zaken. Kan godsdienstige of spirituele waarheden niet doorgronden. Vindt de diepere dingen van God vaak onlogisch of "dwaasheid". [1, 2, 3] De geestelijke mens: Leeft in verbinding met God en laat zich leiden door geloof en goddelijke wijsheid. Richt zich op de onzichtbare, eeuwige en morele werkelijkheid. Bezit het vermogen om situaties en waarheden geestelijk te beoordelen. Begrijpt de motieven van God, maar wordt zelf vaak niet begrepen door de natuurlijke mens. Omdat het verschil in Korinthiërs wordt gemaakt, moeten we het onderscheid dat Hopper maakt denk ik wel serieus willen nemen. Vreemd genoeg heeft Hopper op dit forum laten doorschemeren dat hij dit onderscheid kon opmaken uit het Johannes-evangelie (als ik hem goed heb begrepen en als ik het mij goed herinner); Korinthiërs heeft hij zeker niet genoemd. Zelf heeft hij overigens het verschil nooit willen toelichten. Natuurlijk kan ik het onderscheid ook zelf goed maken zonder hulp van de AI, maar de opsomming geeft toch een goede basis. Voortbordurend op deze basis, kan ik de eigenschappen van de pneumatikos verder aanvullen met mijn eigen denkbeelden, maar dan gaat de tegelijkertijd de verdeeldheid ook toenemen; dat kun je aanvoelen en zul je mogelijk straks ook wel zien. En dan is het maar de vraag of wij en met name Hopper er goed aan blijven doen om dit onderscheid te blijven handhaven. Ik vul aan … onder de pneumatikos valt ook: De mens die uit ervaring weet dat reïncarnatie een feit is – of hij beschouwd het als waar, gebaseerd op de aannemelijkheid van het concept of omdat hij ervarings-verhalen van derden tot zich heeft genomen die plausibel overkomen. Voor de natuurlijke mens is en blijft reïncarnatie natuurljk een onzinnig concept. De mens die weet – of voor waar houdt – dat er engelen, aartsengelen en vele andere wezen bestaan naast al de wezens die we op aarde aantreffen; m.a.w. het zichtbare én niet-zichtbare universum is groter en diverser dan de aardbol waar de mens op woont. De mens die beseft dat de geestelijke wereld de aardse wereld wel moet doordringen en voortdurend vormgeven, omdat zonder dit levensprincipe, de geest die leven aan het leven geeft, de materie uit elkaar valt. Een geestelijk mens weet of houdt voor waar dat er overledenen en overleden dieren bestaan, want er-niet-meer-zijn is/lijkt niet mogelijk. Hij weet dit omdat hij zelf dingen voelt, gezien of gehoord heeft of omdat hij door informatie van derden, bv. documentaires over mensen die geesten spotten en daarmee in communicatie treden, mensen die een seance hebben bijgewoond, mensen die erover hebben gelezen enz. hierover meer te weten is gekomen. Het individu dat beseft, dat hij weliswaar over een fysiek lichaam beschikt, maar ook dat hij dit lichaam niet is of kan zijn. Wat is hij dan wel? Er moet – naast zijn fysieke lichaam – ook iets zijn dat dit lichaam in stand houdt (van leven voorziet) en vorm geeft, want anders valt het uit onherroepelijk uit elkaar (fysieke dood). Daarnaast beseft hij dat hij natuurlijk een individu is, een ik, maar dat hij naast allerlei fysieke zaken ook gevoelens en gedachten waarneemt, waar hij zich meer of minder mee verweven mee kan weten, afhankelijk van de afstand die hij tot zijn gevoelens en denken kan inbouwen. De geestelijke mens neemt dus ten minste vier zaken waar: zijn fysiek lichaam, de levenskrachten, zijn ziel (gevoelens en gedachten) en zijn Ik (geest). 1 uur geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 842 Geplaatst 10 minuten geleden Rapport Share Geplaatst 10 minuten geleden (bewerkt) 1. De geestelijke mens onderscheidt zich van niemand. 2. De geestelijke mens leert niet met mensenwoorden, maar met woorden van de Heilige Geest. 3. Zodoende geestelijke dingen met het geestelijke samenvoegend. 4. De geestelijke mens heeft ontvangen de Geest Gods en heeft zich afgewend van de geest der wereld. Tot zover wat Paulus er over te melden heeft. 5. De geestelijke mens kent het geestelijk zelf wat zich van niemand onderscheidt. (Eigenlijk hetzelfde als 1, maar dan anders gezegd) De geestelijke mens kent dus het universele zelf. 6. De geestelijke mens is Gods-ontvankelijk. Eigenlijk hetzelfde als 2, maar dan uitgebreider. Wat de geestelijke mens vooral niet is: 1. De geestelijke mens heeft geen contact met overleden mensen en woont geen seances bij. 2. De geestelijke mens gelooft niet in reïncarnatie, want de geestelijke mens is niet de natuurlijke mens. Alleen natuurlijke mensen geloven dat soort dingen. 3. De geestelijke mens beschikt niet over een fysiek lichaam, want hij houdt zich aan de woorden van Christus. Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest. (Joh 3:6) En dan dit nog: 4. De geestelijke mens neemt de natuurlijke mens waar en neemt er afstand van. De geestelijke mens neemt zijn etherisch lichaam waar en neemt er afstand van. Dit doet hij omdat hij weet dat er geschreven staat: De Geest maakt levend. (2 Korinthiërs 3:6) 5. De geestelijke mens weet dat de ziel geen gedachten heeft. Het is de natuurlijke mens die gedachten heeft. 6. De geestelijke mens weet dat je het 'ik' in geen enkel geval kunt waarnemen. 8 minuten geleden bewerkt door Hopper Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten