IKBENANDERS 2 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden Weet iemand iets over Hans küng te vertellen? Ik bedoel zijn persoon, zijn kerngedachten … Heeft iemand van jullie iets van hem over over hem gelezen. Wat waren je bevindingen? Ben erg benieuwd naar jullie verhalen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 840 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden Ik lees nergens interessante theologisch verhandelingen van deze man. Wel veel over zijn conflicten met de kerk en dat hij de resultaten van de natuurwetenschap accepteert. Niet erg interessant dus. Küng moet niets hebben van erfzonde, onbevlekte ontvangenis of geheimen van Fatima, maar heeft grote bewondering voor kwantumtheorie en darwinisme. Darwinisme heeft niks van doen met theologie. De geheimen van Fatima zijn alleen voor Fatima van belang. De kwantumtheorie gaat de meesten van ons de pet te boven. En wat zijn conflicten met de kerk betreft zal ik het waarschijnlijk wel met hem eens zijn, maar dan vind ik het imposanter dat iemand als Meister Eckhart binnen de kerk is gebleven. Dat hij niks van de erfzonde moet hebben lijkt te zeggen dat hij Genesis niet heeft begrepen. De erfzonde is een van de belangrijkste leerstukken uit de Bijbel lijkt mij. Zonder de erfzonde kun je de zonde -en daarmee de dood- ook niet overwinnen. "Dood, waar is uw prikkel?" is een retorische vraag uit de Bijbel,( 1 Korintiërs 15:55,) waarin Paulus de overwinning op de dood door Jezus Christus viert. Zonder erfzonde blijft er weinig van de Bijbel over. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
IKBENANDERS 2 Geplaatst 1 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 25 minuten geleden zei Hopper: Küng moet niets hebben van erfzonde, onbevlekte ontvangenis of geheimen van Fatima, maar heeft grote bewondering voor kwantumtheorie en darwinisme. Zou fijn zijn geweest als je de bron ook even had vermeld waar je dit vandaan hebt: https://www.math.ru.nl/~landsman/kueng.pdf. Citaat Dat hij niks van de erfzonde moet hebben lijkt te zeggen dat hij Genesis niet heeft begrepen Theologen denken onderling soms zó anders en niet ‘Bijbels’, maar dat mag ik wel. Neem nou Kuitert: hij kwam op het eind van zijn leven tot de slotsom dat God eigenlijk niet echt bestaat, maar dat het ‘concept’ de mens wel heel erg kan helpen op zijn weg door het leven. (Kan zijn dat ik het niet helemaal goed zeg, maar dit heb ik ervan begrepen). Dit gaat voor mij trouwens ook wel een brug te ver hoor. Of D. Sölle die de almacht van God in twijfel trok en om deze reden dan maar de conclusie trok: God is dood (dus niet als een wezen, als een zijnde, maar ‘God in Zijn almacht’ is: dood). 52 minuten geleden bewerkt door IKBENANDERS Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten