Figulus 150 Geplaatst 1 december Rapport Share Geplaatst 1 december Op veel plekken in Europa, waaronder steden als Londen, worden predikers soms geconfronteerd met weerstand, klachten of zelfs arrestaties. Dit roept de vraag op hoe gelovigen hiermee om kunnen gaan. Een nuttig uitgangspunt is te kijken naar hoe Jezus zelf omging met situaties waarin Hij niet welkom was. Zijn reacties bieden een verrassend praktische en strategische benadering. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 1 december Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december In Lukas 9:51–56 wordt Jezus niet ontvangen in een Samaritaans dorp. Zijn reactie was eenvoudig: Hij ging naar een ander dorp. Geen escalatie. Geen poging om mensen te overtuigen die niet openstonden. Dit laat zien dat het niet zijn strategie was om weerstand te bevechten, maar om ontvankelijkheid te zoeken. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 1 december Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december Toen zijn eigen dorp Nazareth Hem afwees (Marcus 6:1–6), deed Hij daar weinig en trok verder naar dorpen waar mensen meer bereid waren te luisteren. Jezus koppelde zijn tijd en energie aan vruchtbaarheid, niet aan koppige tegenstand. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 1 december Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december Matteüs 10:14 is helder: als je niet ontvangen wordt, schudt het stof van je voeten. Dit is geen symbolische vervloeking, maar een vorm van mentale hygiëne. Het betekent: laat los, neem niets persoonlijk, verspil geen energie aan mensen die niet willen, en ga waar wel ruimte is. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 1 december Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december Jezus vermeed situaties waarin men Hem wilde gebruiken voor verkeerde doeleinden (Johannes 6) of waarin de vijandigheid zo hoog opliep dat Zijn aanwezigheid niets meer kon bereiken (Johannes 8:59). Zijn aanpak was doelgericht, niet strijdlustig. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 2 december Auteur Rapport Share Geplaatst 2 december In steden met strenge openbare-orde-regels kan het verkondigen van een boodschap botsen met wetgeving of met groepen die zich snel aangevallen voelen. De lessen uit Jezus' optreden bieden handvatten: Spreek waar mensen daadwerkelijk bereid zijn te luisteren. Vermijd provocerende toon of confrontatie. Houd rekening met lokale regels over geluid en openbare orde. Luister naar de mensen die de openbare orde moeten handhaven. Trek je waardig terug wanneer de sfeer omslaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 2 december Auteur Rapport Share Geplaatst 2 december In steden zoals Londen ontstaat hierdoor een extra complicatie. Een kleine groep klagende individuen kan voldoende zijn om handhaving in gang te zetten, waardoor predikers nauwelijks ruimte krijgen. Tegelijk laat dit zien dat de bredere bevolking deze regels ondersteunt. De meerderheid kiest ervoor om te leven in een omgeving waar strikte openbare-orde-wetten gelden, en draagt daarmee verantwoordelijkheid voor het feit dat de boodschap minder gehoord wordt. In zekere zin is dit een bewuste keuze voor een context waar evangelisatie wordt beperkt. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 3 december Auteur Rapport Share Geplaatst 3 december De uitspraak uit Matteüs 7:6 "Geef het heilige niet aan de honden en werp uw parels niet voor de zwijnen" sluit nauw aan bij deze strategie. Het gaat niet om minachting voor mensen, maar om onderscheidingsvermogen: besteed waardevolle tijd, energie en waarheid niet aan mensen die er niets mee willen en het zelfs zullen vertrappen. Jezus’ woorden wijzen op een gezonde begrenzing: sommige harten staan zó gesloten dat verdere uitleg alleen maar schade of frustratie oplevert. Ook dit past bij het principe van doelgerichtheid boven verspilling. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 41 Geplaatst 3 december Rapport Share Geplaatst 3 december 19 minuten geleden zei Figulus: De uitspraak uit Matteüs 7:6 "Geef het heilige niet aan de honden en werp uw parels niet voor de zwijnen" sluit nauw aan bij deze strategie. Het gaat niet om minachting voor mensen, maar om onderscheidingsvermogen: besteed waardevolle tijd, energie en waarheid niet aan mensen die er niets mee willen en het zelfs zullen vertrappen. Jezus’ woorden wijzen op een gezonde begrenzing: sommige harten staan zó gesloten dat verdere uitleg alleen maar schade of frustratie oplevert. Ook dit past bij het principe van doelgerichtheid boven verspilling. Amen! Soms kan je alleen maar bidden of ze hun hart willen openen. En dan laat je het aan de Heer! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst Auteur Rapport Share Geplaatst Deze aanpak kan lijken op de “weg van de minste weerstand”, maar het verschil is belangrijk. Traditioneel betekent die uitwijk vaak gemakzucht of angst voor conflict. Bij Jezus gaat het juist om doelgericht omgaan met obstakels. Energie wordt niet verspild aan weerstand, maar gericht op plekken waar ontvankelijkheid is. Het gaat dus om de “weg van de minste verspilde energie”, niet om de weg van de minste moeite. Jezus' manier van handelen laat zien dat effectiviteit boven koppigheid staat. Waar weerstand overheerst, is het vaak verstandig om verder te gaan en te zoeken naar mensen die openstaan voor de boodschap. Dit maakt de verkondiging niet zwakker, maar juist doelgerichter. Het stof van je voeten schudden is geen nederlaag, maar een strategische keuze. In een moderne context kan deze strategie helpen om de boodschap te richten op ontvankelijke mensen, terwijl energie en tijd niet verloren gaan aan onontvankelijke tegenstanders. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Naatje1973 0 Geplaatst gisteren om 15:23 Rapport Share Geplaatst gisteren om 15:23 Op 3-12-2025 om 09:56 zei Dannyr: Amen! Soms kan je alleen maar bidden of ze hun hart willen openen. En dan laat je het aan de Heer! Bid je ook als je wil dat de afwas gedaan word? Of alleen om zaken die je niet kan bewijzen dat het ligt aan het bidden? Ik zou bidden weleens wetenschappelijk onder de loep willen nemen. Kijken of welke God dan ook meedoet aan zo'n experiment. Aangezien Hij dit blijkbaar wel deed met Elia en de priesters van de baal. Dan lijkt "ik bid om het doen van de afwas" een stuk onschuldiger. En als een God dan als winnaar uit de bus komt dan doden we de dienaren van de andere goden niet. Op 1-12-2025 om 13:44 zei Figulus: Toen zijn eigen dorp Nazareth Hem afwees (Marcus 6:1–6), deed Hij daar weinig en trok verder naar dorpen waar mensen meer bereid waren te luisteren. Jezus koppelde zijn tijd en energie aan vruchtbaarheid, niet aan koppige tegenstand. Vandaar dat Jezus ook naar kinderen ging. Die zijn nog makkelijk te brainwashen en die geloven alles wat volwassenen hen zeggen. Op 3-12-2025 om 09:36 zei Figulus: De uitspraak uit Matteüs 7:6 "Geef het heilige niet aan de honden en werp uw parels niet voor de zwijnen" sluit nauw aan bij deze strategie. Het gaat niet om minachting voor mensen, maar om onderscheidingsvermogen: besteed waardevolle tijd, energie en waarheid niet aan mensen die er niets mee willen en het zelfs zullen vertrappen. Jezus’ woorden wijzen op een gezonde begrenzing: sommige harten staan zó gesloten dat verdere uitleg alleen maar schade of frustratie oplevert. Ook dit past bij het principe van doelgerichtheid boven verspilling. Net zo gesloten staan jullie harten als een moslim de islam komt prediken.. Daar willen jullie ook niks van weten. En zo willen weldenkende mensen niks weten van de Joodse Godheid die in het OT genocide laat plegen, en dan de mensheid oproept om perfect te zijn.. Of in goden die dierenoffers willen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 21 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 21 uur geleden 5 uur geleden zei Naatje1973: Net zo gesloten staan jullie harten als een moslim de islam komt prediken.. Daar willen jullie ook niks van weten. En zo willen weldenkende mensen niks weten van de Joodse Godheid die in het OT genocide laat plegen, en dan de mensheid oproept om perfect te zijn.. Of in goden die dierenoffers willen. Het gaat niet om een gesloten hart, maar om consistentie. Iedereen — inclusief jij — verwerpt claims die zij onwaarschijnlijk, incoherent of moreel onvoldoende onderbouwd vinden. Dat is geen bias, dat is onderscheidingsvermogen. Wat betreft ‘genocide’ in het OT: dat woord is een moderne beschuldiging die geen recht doet aan de historische, juridische en morele context waarin die teksten staan. Er is een groot verschil tussen God die gericht brengt over extreem gewelddadige culturen (met waarschuwingen en uitstel) en moderne genocide. Maar wie die context weglaat, valt een stropop aan, niet het echte Bijbelse verhaal. Als God werkelijk God is, dan is luisteren geen optie maar een realiteit. De Schepper vraagt geen toestemming van het schepsel. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Naatje1973 0 Geplaatst 1 uur geleden Rapport Share Geplaatst 1 uur geleden 19 uur geleden zei Figulus: Het gaat niet om een gesloten hart, maar om consistentie. Iedereen — inclusief jij — verwerpt claims die zij onwaarschijnlijk, incoherent of moreel onvoldoende onderbouwd vinden. Dat is geen bias, dat is onderscheidingsvermogen. Wat betreft ‘genocide’ in het OT: dat woord is een moderne beschuldiging die geen recht doet aan de historische, juridische en morele context waarin die teksten staan. Er is een groot verschil tussen God die gericht brengt over extreem gewelddadige culturen (met waarschuwingen en uitstel) en moderne genocide. Maar wie die context weglaat, valt een stropop aan, niet het echte Bijbelse verhaal. Als God werkelijk God is, dan is luisteren geen optie maar een realiteit. De Schepper vraagt geen toestemming van het schepsel. Ach natuurlijk.. De volkeren rondom de Israelieten luisterden niet naar de Israelieten en hun waarschuwingen, dus moesten ze allemaal kapot.. Even jezelf indenken in de situatie. Jij denkt dat jij Gods wil doet, of dat jouw beeld van God de juiste is. Dan komen moslims en die zeggen "bekeer je tot Allah, of je zult branden in de hel!".. Jij bekeert je dan meteen tot Allah omdat anderen het zeggen? Of zal je denken "die lui zijn niet goed snik, ik geloof in de enige ware God".. En projecteer dat eens op het OT. Waar een klein k*t volkje door de woestijn loopt en tegen woestijnvolkeren zegt "bekeer je tot onze God, of je zal ervan lusten!"... Man man, die lui lachten zich kapot.. Tevens maakt consistentie geen reet uit. Want voor ieder volk dat eeuwenlang gelooft heeft in een bepaalde god en wereldbeeld is dat beeld consistent. Zoals voor jullie het consistent is dat God mens is geworden en zichzelf geofferd heeft voor de vergeving der mensheid, want zonder zijn eigen offer kon hij de mens niet vergeven. Voor mensen die er niet in zijn grootgebracht is het waanzin (Paulus geeft dit ook toe) maar voor mensen die erin zijn grootgebracht en gebrainwasht is het prima te verklaren en consistent. Zo werken onze hersenen nou eenmaal. En hele volkeren uitmoorden is slecht, hoe je het noemt maakt niet uit. Al noem je het klaplopen, klaplopen betekend dat je een heel volk uitmoord, inclusief ouderen, babies en vee, dan is klaplopen enorm slecht. Probeer eens in andermans schoenen te staan en kom dan weer terug. Je zal je kapot schamen, als je enig sympathie en empathie voor de mensheid kan opbrengen. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.