Figulus 150 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden (bewerkt) Jezus sprak vaker over de hel dan over de hemel. Hij gebruikte de dreiging van oordeel en verlies om mensen wakker te schudden. Psychologisch gezien is dat slim: mensen zijn gevoeliger voor verlies dan voor winst, een principe dat bekendstaat als verliesaversie. Wat je kunt verliezen, voelt altijd zwaarder dan wat je kunt winnen. Deze neiging tot angst en passiviteit kan worden gezien als een gevolg van de zondeval (Genesis 3). Door de val werden mensen geneigd tot zelfbescherming, voorzichtigheid en het vermijden van risico’s, waardoor vertrouwen en moed vaak verzwakt raken. Verliesaversie weerspiegelt deze gevallen menselijke conditie: we voelen dreiging en mogelijk verlies sterker dan toekomstige beloning. De gelijkenis van de talenten illustreert dit concreet. Drie dienaren ontvangen talenten van hun meester. Twee zetten ze winstgevend in, terwijl één zijn talent begraaft uit angst om te verliezen. Zijn passiviteit komt voort uit verliesaversie en gebrek aan vertrouwen, een directe manifestatie van de gevallen menselijke natuur. Jezus laat zien dat wie uit angst niets doet, zijn kansen verliest, terwijl actie en initiatief, zelfs met risico, vruchtbaar en beloond zijn. Kortom: Jezus’ lessen verbinden psychologie en spiritualiteit op meesterlijke wijze. De hel maakt de gevolgen van verkeerde keuzes concreet, verliesaversie verklaart waarom waarschuwingen zo effectief zijn, de gelijkenis van de talenten laat zien hoe verlammende angst werkt, en de zondeval verklaart de diepere oorsprong van deze menselijke neiging. Zo roept Jezus op tot actieve, moedige gehoorzaamheid en het vruchtbaar inzetten van de gaven die God geeft. 3 uur geleden bewerkt door Figulus Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.