TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 17:48 Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:48 1 minuut geleden zei Najrebii: Kerel, anders ga je elders trollen... Dit begint op dat andere topic te lijken, over de brede en smalle weg. Waar 50 mensen langs elkaar heen praten. Top, gelukkig is er niets aan veranderd, hier net hetzelfde. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Najrebii 3 Geplaatst gisteren om 17:48 Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:48 Zojuist zei Figulus: Het verschil is helder: ik leef door Christus, en mijn leven en liefde komen uit Hem. Dat is een realiteit die niemand kan wegvoelen of verminderen, ook al voelt het ongemakkelijk voor wie nog dood is. De liefde waar ik naar verwijs is niet iets wat ik kan afdwingen; zij vloeit uit de bron van mijn leven: Christus. Wie in Hem geworteld is, leeft en heeft lief, niet uit eigen kracht, maar door de werkelijke, objectieve liefde die van Hem komt. Dat geldt voor mij en kan gelden voor wie zich daarvoor openstelt. Aan de bladeren herken je de boom kerel. En als jij de liefde van Christus hebt dan stelt dat allemaal bijster weinig voor.. Met je gedrag in real life (according jezelf) en op dit forum (met je grote mond tegen moslims en andere religieuzen)... Maar goed, ik vind de liefde van Jezus dan ook best meevallen.. Als je leest dat "je moet wel in mij geloven, en Mij dankbaar zijn, anders is mijn offer niet voor jou geweest!".. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst gisteren om 17:50 Rapport Share Geplaatst gisteren om 17:50 Zojuist zei Najrebii: Aan de bladeren herken je de boom kerel. En als jij de liefde van Christus hebt dan stelt dat allemaal bijster weinig voor.. Met je gedrag in real life (according jezelf) en op dit forum (met je grote mond tegen moslims en andere religieuzen)... Maar goed, ik vind de liefde van Jezus dan ook best meevallen.. Als je leest dat "je moet wel in mij geloven, en Mij dankbaar zijn, anders is mijn offer niet voor jou geweest!".. Kleine misvatting weliswaar, alsof je water met een schepnet kan vangen? Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Najrebii 3 Geplaatst gisteren om 18:10 Rapport Share Geplaatst gisteren om 18:10 20 minuten geleden zei TTC: Kleine misvatting weliswaar, alsof je water met een schepnet kan vangen? precies... Heel goed geformuleerd! Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 12 uur geleden zei Figulus: Binnen andere stromingen wordt dit juist niet hetzelfde gesteld. Een śramaṇa is een persoon ‘die arbeid verricht, zwoegt of zich inspant voor een hoger of religieus doel’ of ‘zoeker of asceet, iemand die daden van soberheid verricht’. De śramaṇa-traditie omvat voornamelijk het jaïnisme, het boeddhisme, en andere zoals de Ājīvika. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 14 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 11 uur geleden zei Najrebii: Aan de bladeren herken je de boom kerel. Vriend, je hebt zowel een lesje biologie als een Bijbelstudie nodig. Bladeren zeggen niks; vruchten bewijzen wat de boom echt waard is. Aan de bladeren herken je de boom niet. Bladeren kunnen misleiden: ze verschillen per leeftijd, per standplaats en lijken vaak op die van andere soorten. In de Bijbel staat ook niet voor niets: ‘Aan de vruchten herkent men de boom’ (Matth. 7:16). Vrucht is het bewijs van de soort én van de gezondheid, niet het blad. Een boom kan vol blad zitten en tóch geen vrucht dragen. Dus bladerpraat zegt weinig, vrucht laat de ware aard zien. .Een boom met alleen bladeren heet kaal als het om vrucht gaat — net als jouw redenering, bladerprater. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 14 uur geleden Rapport Share Geplaatst 14 uur geleden 9 minuten geleden zei Figulus: Vriend, je hebt zowel een lesje biologie als een Bijbelstudie nodig. Bladeren zeggen niks; vruchten bewijzen wat de boom echt waard is. Aan de bladeren herken je de boom niet. Bladeren kunnen misleiden: ze verschillen per leeftijd, per standplaats en lijken vaak op die van andere soorten. In de Bijbel staat ook niet voor niets: ‘Aan de vruchten herkent men de boom’ (Matth. 7:16). Vrucht is het bewijs van de soort én van de gezondheid, niet het blad. Een boom kan vol blad zitten en tóch geen vrucht dragen. Dus bladerpraat zegt weinig, vrucht laat de ware aard zien. Een boom met alleen bladeren heet kaal als het om vrucht gaat — net als jouw redenering, bladerprater. Synesthetische associaties kunnen in elke combinatie en in elk aantal zintuigen of cognitieve paden voorkomen, ongeacht deze of gene religie waarin ze ingebed worden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 11 uur geleden Rapport Share Geplaatst 11 uur geleden Op 6-9-2025 om 19:27 zei Figulus: Bekering tot God geeft dus direct resultaat ipv een leven lang zwoegen voor resultaat. De term mandala laat niet onbegrijpelijk nogal snel associaties met Oosterse visies toe, maar in werkelijkheid, denk ik, komen veel meer termen in aanmerking om er raakvlakken mee te duiden. Maar sowieso, door de complexiteit en gelaagdheid die inherent verbonden is aan deze, naargelang levensfase en niche van interesse van het nietige zelf, misschien vooral introspectieve bezigheden, is het vaak ook quasi onmogelijk om er in de buitenwereld expressie aan te geven. Ergo, de innerlijk gecultiveerde hoop die nu net door een proces van vallen en opstaan gerealiseerd kan worden, kan tegelijk ook met een simpele pennentrek teniet gedaan worden, wat het worstelende zelf, ondanks alle hoop, onbeholpen achterlaat, betekenisloos. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 10 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 10 uur geleden 30 minuten geleden zei TTC: De term mandala laat niet onbegrijpelijk nogal snel associaties met Oosterse visies toe, maar in werkelijkheid, denk ik, komen veel meer termen in aanmerking om er raakvlakken mee te duiden. Maar sowieso, door de complexiteit en gelaagdheid die inherent verbonden is aan deze, naargelang levensfase en niche van interesse van het nietige zelf, misschien vooral introspectieve bezigheden, is het vaak ook quasi onmogelijk om er in de buitenwereld expressie aan te geven. Ergo, de innerlijk gecultiveerde hoop die nu net door een proces van vallen en opstaan gerealiseerd kan worden, kan tegelijk ook met een simpele pennentrek teniet gedaan worden, wat het worstelende zelf, ondanks alle hoop, onbeholpen achterlaat, betekenisloos. Mijn opmerking kan dan ook beter worden geherformuleerd: Bekering tot God geeft dus direct resultaat ipv een leven lang zwoegen voor uiteindelijk geen resultaat. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 10 uur geleden Rapport Share Geplaatst 10 uur geleden (bewerkt) 2 minuten geleden zei Figulus: Mijn opmerking kan dan ook beter worden geherformuleerd: Bekering tot God geeft dus direct resultaat ipv een leven lang zwoegen voor uiteindelijk geen resultaat. Ja, en als je per se met woorden wil blijven jongleren zodat geen enkele vorm van consensus mogelijk wordt, is de wortel 0, niets, leegte, bodemloosheid, chaos. 10 uur geleden bewerkt door TTC Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Najrebii 3 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden 9 uur geleden zei Figulus: Vriend, je hebt zowel een lesje biologie als een Bijbelstudie nodig. Bladeren zeggen niks; vruchten bewijzen wat de boom echt waard is. Aan de bladeren herken je de boom niet. Bladeren kunnen misleiden: ze verschillen per leeftijd, per standplaats en lijken vaak op die van andere soorten. In de Bijbel staat ook niet voor niets: ‘Aan de vruchten herkent men de boom’ (Matth. 7:16). Vrucht is het bewijs van de soort én van de gezondheid, niet het blad. Een boom kan vol blad zitten en tóch geen vrucht dragen. Dus bladerpraat zegt weinig, vrucht laat de ware aard zien. .Een boom met alleen bladeren heet kaal als het om vrucht gaat — net als jouw redenering, bladerprater. Hahahaha, dombo... Zeg dit aub niet tegen mij, ik ben hovenier.. En ik kan je vertellen: Aan de hand van de bladeren kan ik wel degelijk de boom herkennen.. Dat is het eerste wat ik leerde op de opleiding Maar inderdaad, de Jezus citaat gaat over de vrucht. Had ik verkeerd. Probleem bij jou is dat je altijd op de fouten inhakt en dan de rest negeert. Ik heb het over jouw gedrag. Hier en volgens jezelf in real life. Als dat de liefde van God moet voorstellen, geef mijn portie dan maar aan Fikkie! Mensen op fouten wijzen is overigens iets wat Jezus omschreef als "wat ziet u wel de splinter in de oog van de ander maar bemerkt de balk in eigen oog niet?"... 6 uur geleden zei Figulus: Mijn opmerking kan dan ook beter worden geherformuleerd: Bekering tot God geeft dus direct resultaat ipv een leven lang zwoegen voor uiteindelijk geen resultaat. Bij jou is er van een direct resultaat geen sprake.. Jij gelooft in sprookjes. En wilt snel resultaat. Terwijl het iedere dag weer je best doen is om aardig, vriendelijk en behulpzaam te zijn. Dat God dit gratis in mensen inplanteert is voer voor de luie mensen onder ons.. Daarom dat christendom ook zo'n volks geloof werd. Iedereen kon het. Terwijl andere mensen langzaam zwoegden om beter te worden.. De laatste groep werd inderdaad beter en aardiger en behulpzamer. De eerste groep niet. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
TTC 1.564 Geplaatst 3 uur geleden Rapport Share Geplaatst 3 uur geleden 10 uur geleden zei Figulus: Vrucht is het bewijs van de soort én van de gezondheid, niet het blad. In een andere taal kan hetzelfde nogal snel het vermoeden scheppen dat het ook wel Chinees zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan, naargelang de eigen cultuur, het nogal exotisch klinkende vitakka-vicāra. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Figulus 150 Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Share Geplaatst 2 uur geleden 2 uur geleden zei Najrebii: Hahahaha, dombo... Zeg dit aub niet tegen mij, ik ben hovenier.. En ik kan je vertellen: Aan de hand van de bladeren kan ik wel degelijk de boom herkennen.. Dat is het eerste wat ik leerde op de opleiding Op een hoveniersopleiding leren ze je dat je een boom determineert aan de hand van meerdere kenmerken. Blad is handig in de zomer, maar kan bedriegen — denk maar aan jonge eiken tegenover tamme kastanje, of populier versus wilg — en in de winter heb je er niks aan. Dan moet je kijken naar bast, knoppen, standplaats, habitus, enzovoort. Wie alleen op blad vertrouwt, heeft dus de halve les gemist. Blad helpt soms, maar als je écht zeker wilt weten wat voor boom het is, wacht je op de vrucht. Appels groeien nu eenmaal niet aan een bananenboom. 2 uur geleden zei Najrebii: Bij jou is er van een direct resultaat geen sprake.. Jazeker wel. Elke vrucht begint klein. Wie alleen op volle appels wacht, mist vaak de bloesem. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten