Spring naar bijdragen

De doop, alle aspecten


Aanbevolen berichten

Teksten over de doop met water, opmerkelijk hoe de gedachte over de doop aan de hand van de teksten opgebouwd wordt tot begrip van hen die geloven:
Mattheüs 3 vertelt over  de doop van Johannes de Doper:
Vers 6: "en zij werden door hem gedoopt in de Jordaan, terwijl zij hun zonden beleden."
Vers 11: "Ik doop u wel met water tot bekering, maar Hij Die na mij komt, is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem Zijn sandalen na te dragen. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur."

Daarnaast Markus 1:4-5:
"Het is zoals er geschreven staat in de profeten: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken, De stem van iemand die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht. Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden. En heel het Judese land en de inwoners van Jeruzalem liepen naar hem uit; en zij werden allen door hem gedoopt in de rivier de Jordaan, terwijl zij hun zonden beleden."

En Lukas 3:
Vers 3: "En hij kwam in heel de omgeving van de Jordaan en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden,
Vers 10-14: "En de menigte vroeg hem: Wat moeten wij dan doen? Hij antwoordde en zei tegen hen: Wie twee stel onderkleren heeft, moet delen met hem die er geen heeft, en wie voedsel heeft, moet ook zo doen. Er kwamen ook tollenaars om gedoopt te worden en zij zeiden tegen hem: Meester, wat moeten wij doen? Hij zei tegen hen: Eis niet meer dan wat u voorgeschreven is. Ook de soldaten vroegen aan hem: En wij, wat moeten wij doen? Hij zei tegen hen: Val niemand lastig, pers niemand af en wees tevreden met uw soldij."

De doop van Johannes staat in verband met bekering van zonden. Johannes predikt de doop in verband met de vergeving van zonden waarbij mensen hun zonden belijden. Ook maakt hij duidelijk wat deze bekering inhoudt in de praktijk. Dus de doop houdt verband met bekering en verandering van gedrag in de praktijk.
Johannes spreekt ook over de doop met de Heilige Geest die door Jezus gegeven zal worden: Lukas 3:16: "antwoordde Johannes allen: Ik doop u wel met water, maar Hij komt Die sterker is dan ik, bij Wie ik niet waard ben de riem van Zijn sandalen los te maken. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur."

Markus 16:15-16: "En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden,"
Dit zijn woorden van Jezus die hij tot zijn discipelen spreekt na zijn opstanding. Hij zegt hier dat wie geloof hecht aan het evangelie dat zijn discipelen brengen en gedoopt zal zijn zal zalig worden. 


Johannes blijft dopen in Enon en Jezus met zijn discipelen doopt ook, hoewel Jezus niet zelf doopte maar dat zijn discipelen dat deden.
Johannes 3:22-23: "Daarna ging Jezus met Zijn discipelen naar het Judese land en verbleef daar met hen en doopte. Maar ook Johannes doopte in Enon bij Salim, omdat daar veel water was; en de mensen kwamen daar en werden gedoopt,"
Zie Johannes 4:1-2: "Toen nu de Heere merkte dat de Farizeeën gehoord hadden dat Jezus meer discipelen maakte en doopte dan Johannes – hoewel Jezus Zelf niet doopte, maar Zijn discipelen – "

Jezus brengt het woord dopen ook in verband met het lijden dat hij zal dragen.
Mattheüs 20:22 Maar Jezus antwoordde en zei: U weet niet wat u vraagt; kunt u de drinkbeker drinken die Ik drinken zal, en met de doop gedoopt worden waarmee Ik gedoopt word? Zij zeiden tegen Hem: Dat kunnen wij.
en Lukas 12:50: Maar Ik moet met een doop gedoopt worden, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is.


Handelingen 2:37-38: "En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders? En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen"
Ook hier vraagt men wat men moet doen, net als bij Johannes waarop Petrus zegt dat men zich bekere en zich late dopen in de naam van Jezus Christus tot vergeving van zonden, hij beloofd daarbij dat men de gave van de Heilige Geest zal ontvangen. Dat men de Heilige Geest ontvangt.

Handelingen 8:12: "Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk van God en van de Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, zowel mannen als vrouwen."
De doop geldt dus voor zowel mannen als vrouwen.

Handelingen 10:37-38: "U weet wat er gebeurd is in heel Judea, wat begon in Galilea na de doop die Johannes gepredikt heeft: hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem."
Dit is uit een rede van Petrus waaruit blijkt dat de doop een begin is van de bediening van Jezus, zoals er ook staat dat men de Heilige Geest ontvangt bij de doop en ook dat is een begin van een nieuw leven in Christus in d ekracht van de Heilige Geest waardoor men ook in staat is praktisch een nieuwe leven te leiden overeenkomstig de bekering. Het is de Heilige Geest die de kracht daarvoor geeft. Deze doop is ook voor de heidenen zoals Petrus in het vervolg verklaard:
Vers 45-48: "En de gelovigen die van de besnijdenis waren, zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd, want zij hoorden hen spreken in vreemde talen en God grootmaken. Toen antwoordde Petrus: Kan iemand soms het water weren, zodat deze mensen, die evenals wij de Heilige Geest ontvangen hebben, niet gedoopt zouden worden? En hij beval dat zij gedoopt zouden worden in de Naam van de Heere. Toen vroegen zij hem enkele dagen bij hen te blijven."
Dus de doop is voor gelovigen uit de alle natieën en volkeren.


Handelingen 13:24 bevestigd dat de doop verband houdt met de bekering. In deze tekst spreekt Paulus tot Israëlieten die in Antiochië zijn.
Hand:13:24: "nadat Johannes, voorafgaand aan Zijn komst, eerst aan heel het volk Israël de doop van bekering gepredikt had."
Deze bekering is een bekering tot Jehovah, de God van Johannes de Doper, die zijn wet geeft in de wet van Mozes waarin God opdraagt om God en de naaste lief te hebben als jezelf. Jezus legt uit dat dat de hele wet is en deze wordt vervuld in Jezus Christus die voor ons de wet volbracht heeft opdat hij zonder zonde aan het kruis kon gaan waardoor de wetten ten aanzien van de offers in Jezus vervuld werden en hij het ultieme offer is geworden waardoor zijn bloed ons reinigt van alle zonden en dit is het nieuwe verbond waardoor wij rein worden en waardoor wij een nieuw leven van bekering kunnen leven. De doop vertegenwoordigt dat, staat aan het begin daarvan. Een nieuw leven wandelende in bekeerde werken tot eer van God. De doop is dus een bekering tot Jehovah bereikt door het offer van Jezus Christus. De bekering door geloof in en tot Jezus Christus die ook Jehovah is. Jehovah die zowel de Vader, de Zoon als de Heilige Geest is, beschreven in het oude testament.

In Handelingen 16:14-15 lezen we dat Lydia, een vrouw die de God diende, zich laat dopen met haar hele huis, op het woord van Paulus: "En een zekere vrouw, van wie de naam Lydia was, een purperverkoopster uit de stad Thyatira, die God diende, luisterde naar ons. En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd. En toen zij gedoopt was, en haar huisgenoten, drong zij er bij ons op aan: Als u van oordeel bent dat ik trouw ben aan de Heere, kom dan in mijn huis en blijf er. En zij drong er sterk bij ons op aan."
Dus de doop is geschikt voor alle huisgenoten van Lydia, hierbij wordt geen grens gesteld op grond van leeftijd.

Handelingen 16:27-33 gaat over een cipeir die met zijn hele huis tot geloof in de Heere komt en zich met heel zijn huis laat dopen:
Hand 16:27-33: "En de cipier, die wakker geworden was en zag dat de deuren van de gevangenis open waren, trok een zwaard en zou zichzelf gedood hebben, omdat hij dacht dat de gevangenen ontvlucht waren. Paulus riep echter met luide stem: Doe uzelf geen kwaad, want wij zijn allemaal hier. En toen hij om licht gevraagd had, sprong hij naar binnen en begon erg te beven, en hij viel voor Paulus en Silas neer; en hij bracht hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om zalig te worden? En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten. En zij spraken het Woord van de Heere tot hem en tot allen die in zijn huis waren. En hij nam hen in dat nachtelijke uur met zich mee en waste hun striemen, en hij werd onmiddellijk gedoopt, en al de zijnen."
Ook uit dit gedeelte blijkt dat aan de doop geen leeftijdsgrens gesteld wordt. Zowel Lydia als de cipier worden met heel hun huisgezin gedoopt. Merk op dat de doop niet cruciaal is voor de zaligmaking maar dat Paulus als antwoord aan de cipeir geeft dat het geloof in de Heere Jezus Christus zalig maakt, de doop is geen voorwaarde maar een aanvulling.

Handelingen 18:8: "En Crispus, het hoofd van de synagoge, geloofde met heel zijn huis in de Heere; en velen van de Korinthiërs die Paulus hoorden, geloofden en werden gedoopt."
Nadat Handelingen gesproken heeft over een vrouw en een man die met heel hun huis gedoopt werden wordt dit verder niet meer gemeld hoewel Crispus net als Lydia en de cipier met hun hele huis tot geloof gekomen zijn. Hij zegt alleen dat velen gedoopt werden.

In Handelingen 19 zien we hoe Apollos gedoopt is volgens de doop van Johannes de Doper, dat is tot bekering van zonden, waarna hij opnieuw gedoopt wordt omdat hij de doop in de Heilige Geest niet kende. Daarom wordt hij opnieuw gedoopt waarna hij en ongeveer elf andere mannen onder handoplegging in tongen spreekt en profeteert.
Hand 19:1-6: "En het gebeurde terwijl Apollos in Korinthe was, dat Paulus, die de hogergelegen delen van het land doorgetrokken was, in Efeze kwam. Hij trof daar enige discipelen aan en zei tegen hen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam? En zij zeiden tegen hem: Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is. En hij zei tegen hen: Waarmee bent u dan gedoopt? En zij zeiden: Met de doop van Johannes. Maar Paulus zei: Johannes doopte wel een doop van bekering, maar hij zei ook tegen het volk dat zij moesten geloven in Hem Die na hem kwam, dat is in Christus Jezus, en nadat zij dat gehoord hadden, werden zij gedoopt in de Naam van de Heere Jezus. En nadat Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken in vreemde talen en profeteerden."
Bij deze doop is dus sprake van wederdopen, een tweede keer dopen, waarbij het blijkt te gaan om de kennis van de doop in de Heilige Geest. Apollos verklaard dat hij niet eens over een doop in de Geest gehoord heeft.
Zo blijkt er geen leeftijdsgrens gesteld te worden voor de doop terwijl er tevens van een wederdoop sprake kan zijn. De bijbel sluit niet het ene uit ten gunste van het andere maar verkondigt beiden. Daarbij blijkt het kriterium (voor wederdoop) het weten van de doop in de Heilige Geest, dat is het kennen in de zin van kennen door te leven met, dus een kennen door er in te handelen.
Nu is de vraag of het mogelijk is dat een pas geboren kind het koninkrijk van God kan zien. Dat kan want Jezus spreekt over de geboorte uit de Geest waarbij Jezus het koninkrijk kon zien op het moment dat hij geboren werd uit de maagd Maria. Er staat dat God te rein van ogen is om het kwaad te aanschouwen, dus Jezus, die God was, zag alleen het goede want dat is uit God. Hij zag dus vanaf het moment dat hij de wereld kon zien het koninkrijk
Daarbij zondigde hij niet omdat hij God was en deed vanaf het begin goed omdat God goed is. Hij kende geen zonde en was vanaf het prilste begin een tempel van de Heilige Geest, gevuld met de Geest. Hij werd besneden toen hij acht dagen oud was als teken dat hij bij God de Vader hoorde.

In Handelingen 2 zegt Petrus desgevraagd tegen een aantal mannen: "Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen". Dit staat in het verhaal van de uitstorting van de Heilige Geest over de discipelen waarbij Petrus en andere discipelen in een taal spreken die zij niet kenden maar wel verstaan werden door de omstanders. Dit is de uitstorting van de Heilige Geest waarover Jezus hen gesproken had. Deze ging gepaard met het spreken in tongen zoals ook Apollos en de andere mannen gebeurde nadat zij de Heilige Geest ontvingen door handoplegging. Zij spraken in vreemde talen.

Petrus legt uit dat de doop gepaard gaat met het ontvangen van de gave van de Heilige Geest. Men zou kunnen denken: Hoe kan de Geest komen met de doop terwijl Apollos geen weet heeft van de doop met de Heilige Geest? Oftewel: Kan een man (als kind) gedoopt toch de Heilige Geest niet hebben.
De doop is als een vlag op een schip dat de lading moet dekken. De Heilige Geest is de Geest van de waarheid. De bekering waaruit de doop voortkomt moet dan ook een echte bekering van het hart zijn. Wanneer een kind meegedoopt wordt met de ouders geldt voor ieder dat de Geest alleen komt wanneer de bekering er echt is. Hoe een kind een dergelijke beslissing maakt is een tweede vraag, maar Jezus kon het koninkrijk zien met zijn geboorte en hij is gelijk aan de mens, dus heeft iedere baby die mogelijkheid ook.

Romeinen 6:1-4
"Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? Volstrekt niet! Hoe zullen wij, die met betrekking tot de zonde gestorven zijn, nog daarin leven? Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen."
De doop is dus een symbool van de dood van de zonde en het opstaan ten leven. De zonden blijven symbolisch achter in het watergraf en men staat daaruit op als een persoon met een nieuw leven. Dus de doop is een symbool van de doop in Christus Jezus, een doop waarbij wij het nieuwe leven aandoen en de zonde achterlaten. De echte doop is dus een doop in Christus. Waarbij het bloed van Jezus de zonden wegwast. Ook hier komt het dus aan op een daadwerkelijke bekering van het hart omdat Christus de waarheid is. Daarom ook spreekt Rom 6 er ook over dat wij niet in de zonde moeten blijven, want niet de doop neemt de zonde weg maar Christus.


In 1 Kor 1 roept Paulus op tot eensgezindheid en het voorkomen van scheuringen. met name vermeldt hij het dopen. In deze tekst waarschuwt Paulus, namens Christus, voor scheuringen vanwege de doop.
1 Kor 1:10-16: "Maar ik roep u ertoe op, broeders, door de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat u allen eensgezind bent in uw spreken, en dat er onder u geen scheuringen zijn, maar dat u hecht aaneengesmeed bent, één van denken en één van gevoelen. Want mij is over u bekendgemaakt, mijn broeders, door de huisgenoten van Chloë, dat er ruzies onder u zijn. Ik bedoel dit, dat ieder van u zegt: Ik ben van Paulus, ík van Apollos, ík van Kefas, en ík van Christus. Is Christus verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of bent u in de naam van Paulus gedoopt? Ik dank God dat ik niemand van u gedoopt heb dan Crispus en Gajus, zodat niemand kan zeggen dat ik in mijn naam gedoopt heb. Ik heb echter ook nog het huisgezin van Stefanas gedoopt. Verder weet ik niet of ik nog iemand anders gedoopt heb."
Hij noemt oa Apollos die wedergedoopt is terwijl anderen alleen één doop hebben gehad. Dit mag dus geen reden tot scheuring zijn.


Galaten 3:26-29 spreekt er over dat zij die in Christus gedoopt zijn ook met Christus bekleed zijn: "Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed. Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; Joh. 17:21want allen bent u één in Christus Jezus.
Deze tekst verklaard dat degenen die in Christus, dat is dus door de doop van Johannes door het geloof in Christus, gedoopt zijn ook met Christus bekleed zijn. Dit is een herstel naar het paradijs voordat Adam en Eva van God gescheiden raakten door de zonde. De zonde is weggewassen en wij zijn hersteld in de gemeenschap met God. Daarom spreekt de bijbel er over dat zij na de zondeval zagen dat zij naakt waren. Hoewel Adam en Eva al naakt waren waren zij bekleed met Christus en wandelden zij in Christus omdat Christus God is. Na de zonde zagen zij dat zij naakt waren maar deze naaktheid was geen natuurlijke naaktheid omdat hun lichaam al naakt was. Daarom betreft het een geestelijke naaktheid. Want door de zonde verliet Christus hen als bekleding en de schellen die hen van de ogen vielen waren geestelijke schellen in Christus. Daardoor waren zij dus geestelijk naakt en zij zagen dat in. Maar de doop herstelt dat tot heerlijkheid met God. 


Efeze 4:1-6
"Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is, in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen, en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede: één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping, één Heere, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is."
Er is dus maar één doop, de waterdoop van Johannes tot bekering van zonden die symbool staat voor de doop in Jezus Christus. De kinderdoop en de volwassendoop zijn dus één en dezelfde doop.

Kollosenzen 2:10-14:
"En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht. In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus. U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt, door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt. En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven, en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen."
Kollosenzen spreekt over een geestelijke besnijdenis die hetzelfde betekent als de doop, namelijk het afleggen van de zonde, het sterven aan de zonde waardoor wij dood zijn voor de zonde en dat is de besnijdenis. Want de besnijdenis is het weghalen van het vlees, het afleggen van de zondige begeerten van het vlees. Het handschrift, dat is de wet, heeft grip op ons leven door de zonde, maar de geeestelijke mens leeft door de Geest en vervult de wet in gehoorzaamheid aan Christus.
De besnijdenis was voorgeschreven voor jongetjes van acht dagen houd als teken van het verbond met God. Zo ook werd Christus besneden toen hij acht dagen oud was en daarnaast werd hij met water gedoopt bij het begin van zijn bediening. Zo gelden voor Christus twee verbonden, de eerste door de besnijdenis volgens het oude verbond en de tweede door de doop van Johannes tot een wandel zonder zonde, want de doop van Johannes was tot bekering van zonden tot een rein leven, echter Christus had niet gezondigd en dus was zijn doop alleen tot een rein leven. Ook dit was een verbond met God tot een rein leven die bekrachtigd werd door de dood met de Heilige Geest in de vorm van een duif. Voor ons die zondigen is dat het nieuwe verbond waardoor wij vrij zijn van de wet en de besnijdenis, de doop in Christus die wij verkrijgen door het geloof in hem.

1 Petrus 3:13-22
"En wie is het die u kwaad zal doen, als u navolgers bent van het goede? Maar als u ook zou moeten lijden vanwege de gerechtigheid, dan bent u zalig. En wees niet bevreesd zoals zij bevreesd zijn, laat u niet in verwarring brengen, maar heilig God, de Heere, in uw hart; en wees altijd bereid tot verantwoording aan ieder die u rekenschap vraagt van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en ontzag. En heb een goed geweten, opdat in datgene waarin zij kwaad van u spreken als van kwaaddoeners, zij beschaamd gemaakt worden die uw goede levenswandel in Christus belasteren. Want het is beter te lijden – als God dat wil – terwijl u goeddoet dan terwijl u kwaad doet. Want ook Christus heeft eenmaal voor de zonden geleden, Hij, Die rechtvaardig was, voor onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen. Hij is wel ter dood gebracht in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest, door Wie Hij ook, toen Hij heenging, aan de geesten in de gevangenis gepredikt heeft, namelijk aan hen die voorheen ongehoorzaam waren, toen God in Zijn geduld nog eenmaal wachtte in de dagen van Noach, terwijl de ark gebouwd werd, waarin weinige – dat is acht – mensen behouden werden door het water heen. Het tegenbeeld daarvan, de doop, behoudt nu ook ons. Maar niet als een verwijderen van het vuil van het lichaam, maar als vraag aan God van een goed geweten, door de opstanding van Jezus Christus, Die aan de rechterhand van God is, opgevaren naar de hemel, terwijl de engelen, machten en krachten Hem onderworpen zijn."
De doop is dus een vraag om een goed geweten. Een vraag aan God. De doop van Jezus houdt dus in dat ook Jezus aan de Vader vroeg om een goed geweten. Dat is waarom Jezus zich liet dopen. Een goed geweten houdt verband met niet zondigen en met goed doen. Omdat er staat dat alleen God goed is staat niet zondigen gelijk aan (alleen maar) goed doen, zoals ook Jezus deed. Goed doen is dus hetzelfde als niet zondigen. De doop van Johannes is ook tot bekering en dat is ook niet zondigen. Na de bekering roept God op tot een leven in Christus waarbij we de zonde achter ons laten.
De tekst zegt ook dat de doop niet bedoeld is als afwassing van vuil van het lichaam. Dus het gaat niet om de materiele kant van de zaak maar om de innerlijke, de vraag om een goed geweten. Het leven van een rein leven. Daarom heeft de doop alleen zin voor zover de vlag de lading dekt.
Daarbij stelt de tekst de vraag wie u kwaad zal doen wanneer u het goede doet. De doop is het begin van een goed leven, een leven in goede werken zoals Jezus deed, en wanneer wij het goede doen kan het zijn dat men daarom beledigd wordt of moet lijden vanwege kwaaddoeners. Maar de bijbel inspireert om in het goede te blijven wandelen omdat het beter is te lijden voor het goede dan vanwege de eigen zonden. Daarom lijdt ook Jezus en spreekt hij van een doop van het lijden waarmee hij doelt op zijn kruisiging waarbij hij met zijn leven betaalt voor de zonden van de wereld. Zie Lukas 12:50.
De doop is ook een (tegen)beeld van de zondvloed waarbij het slechte van de mensheid omkwam in het water zoals er ook staat dat de doop als een begravenis van de oude mens is en daar achtergelaten wordt. Maar Noach wordt met acht mensen gered en staat voor het nieuwe leven. Daarom belooft God ook dat hij de mensheid niet opnieuw (geheel) onder water zal zetten. Maar wanneer wij in het nieuwe leven opnieuw zondigen en deze zonde volwassen wordt wordt het opnieuw nodig om daaraan te sterven en opnieuw tot een nieuw leven te komen. Zo kan ook een kind (of jong persoon) gedoopt worden waarbij hij gedeeltelijk de Heilige Geest ontvangt, zoals ook Noach door genade gered werd en dus nog wel zonde had in zijn leven. Dus een kinderdoop kan inhouden dat de Heilige Geest in beperkte mate op een persoon komt in de mate waarin hij God volgt. Wanneer deze persoon opgroeit en bij volwassen hedi nog als Apoloos is, dat hij niet gehoord heeft van de doop in de Heilige Geest, dat is dat hij deze doop niet kent, dan is het gerechtvaardigt om opnieuw gedoopt te worden.
Met de doop is er ook steeds sprake van een nieuw begin. Een nieuw begin met een rein leven, een nieuw begin van Noach met een nieuwe mensheid en een begin van een bediening in Christus, het leven in goede werken.
Daarom ook is de doorgang door de Rode Zee door de Israëlieten onder Mozes ook een beeld van de doop. Een nieuw begin voor het volk van God, een mogelijkheid om een nieuw leven te beginnen in een eigen land van melk en honing, dat zij in de kracht van de Heilige Geest ingenomen hadden kunnen hebben en waar zij in goede werken konden leven, maar zij weigerden te geloven waardoor zij onder de wet van Mozes kwamen. Daarom werd het volk opnieuw gedoopt onder leiding van Jozua, door de doortocht door de Jordaan. Jozua die samen met Kaleb de enige overlevenden waren en de enigen die onder leiding van Christus (Jehovah) in geloof het heilige land wilden innemen. Zo was de eertse doop van Israël een kinderdoop, nadat het volk geboren was uit de moederschoot van Egypte, en was de doortocht door de Jordaan als een tweede (weder) doop waarbij Kaleb en Jozua de degene die God vanaf het begin, bij de eerste doop, geloofd hadden en op wie de Geest ruste tot geloof en inname van het land. Daarom had Jozua de leiding over de inname van het land en was Kaleb bij machte zijn erfelijk bezit zelfstandig te veroveren.
Met de doop in de Rode Zee werden ook de ongeborenen gedoopt in de moederschoot. Zoals de ongeborenen door de Rode Zee gingen in hun moeders. Kan dat dan? Ja dat kan want ook Jezus was al vanaf het prilste begin in de Geest. Want de kracht om goed te doen is door de Geest en dat betekent dat er niet gezondigd wordt. Daarom schrijft David in Psalm 22 die verwijst naar het werk van Jezus aan het kruis (vers 11-12): "Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af, vanaf de moederschoot bent U mijn God. Blijf dan niet ver van mij, want de nood is nabij; er is immers geen helper." Dus Jezus was met God en zijn helper was de Heilige Geest vanaf de moederschoot. Dus zoals Jezus de kracht van de Heilige Geest heeft reeds heeft ontvangen in de moederschoot, zo is dat ook de bedoeling voor de mens, want deze is aan Christus gelijk. Zo zou je ook de moederschoot als een doop in water (vruchtwater) kunnen zien waarbij dit tevens een doop in de helige Geest is waarbij opvalt dat de Heilige Geest vrouwelijk is evenals Maria. De moederschoot is dus als het ware een doop in de Heilige Geest.
In die kracht sprong Johannes de Doper ook op terwijl hij nog in de moederschoot was door het horen van de stem van Maria. Ook hij had reeds de Heilige Geest ontvangen in de moederschoot. Maar David zegt ook dat hij reeds zondigde vanaf de moederschoot. Dus een kind kan vanaf de moederschoot een keuze maken voor God en leven in de kracht van de Helige Geest door de gave van de Geest.
De Vader geeft de Heilige Geest want de Heilige Geest is de vrouw van de Vader zoals er staat: Ik ben van mijn geliefde en mijn geliefde is van mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid