Spring naar bijdragen

De band met Paulus...


Aanbevolen berichten

Als we in onze Bijbel lezen en steeds bekender worden met verhalen en figuren, kan dat soms komisch, hard en ontzagwekkend zijn. Het charisma van Christus is niemand ontgaan.

Maar hoe staan we in Europa nog tegenover Paulus? Kennen wij Paulus den apostel nog? Is het niet belangrijk ook relatie met zijn hele schrijven aan te gaan en in de geest van zijn persoon te komen? 5% tot 20% toepassen, is dat nog wel voldoende om bewapend te staan in Zijn uitrusting? Als we de Bijbel en de apostelen niet kennen en enkel Evangelisch kijken, hoeveel kanten kan het dan niet opgaan?

Ik bedoel dan: Enkel Christus kennen en de rest cherrypicken, is dat voldoende?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fundamenteel:

Als we in onze Bijbel lezen en steeds bekender worden met verhalen en figuren, kan dat soms komisch, hard en ontzagwekkend zijn. Het charisma van Christus is niemand ontgaan.

Maar hoe staan we in Europa nog tegenover Paulus? Kennen wij Paulus den apostel nog? Is het niet belangrijk ook relatie met zijn hele schrijven aan te gaan en in de geest van zijn persoon te komen? 5% tot 20% toepassen, is dat nog wel voldoende om bewapend te staan in Zijn uitrusting? Als we de Bijbel en de apostelen niet kennen en enkel Evangelisch kijken, hoeveel kanten kan het dan niet opgaan?

Ik bedoel dan: Enkel Christus kennen en de rest cherrypicken, is dat voldoende?

Paulus is zeker interessant. Neem de Romeinenbrief, waar hij de religieuze mensen (hfd. 2 en 3) op het oog heeft, die anderen in hun levenswandel veroordelen, maar die in hun eigen levenswandel zelf behoorlijk ontsporen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zeer fundamenteel, maar niet religieus. Anders zou ik niet posten op zaterdagen en zondagen. Religie is nog iets anders dan doctrine. Religie gaat imo aan doctrine voorbij. En wie wierp als de beste licht op de relatie tussen het oude en het nieuwe? Paulus imho.

45 minuten geleden zei Breuk:

Paulus is zeker interessant. Neem de Romeinenbrief, waar hij de religieuze mensen (hfd. 2 en 3) op het oog heeft, die anderen in hun levenswandel veroordelen, maar die in hun eigen levenswandel zelf behoorlijk ontsporen.

Ik zit op mijn eigen trein en zie de samenleving ontsporen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Fundamenteel:

Ik ben zeer fundamenteel, maar niet religieus. Anders zou ik niet posten op zaterdagen en zondagen. Religie is nog iets anders dan doctrine. Religie gaat imo aan doctrine voorbij. En wie wierp als de beste licht op de relatie tussen het oude en het nieuwe? Paulus imho.

Ik zit op mijn eigen trein en zie de samenleving ontsporen.

Dat is precies het probleem van de religieuze mens. Hij (meestal een hij) schept op over zijn eigen religie.
“Kijk eens hoe goed ik het doe en weet en kijk eens hoe slecht de ander is…”..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Breuk:

Dat is precies het probleem van de religieuze mens. Hij (meestal een hij) schept op over zijn eigen religie.
“Kijk eens hoe goed ik het doe en weet en kijk eens hoe slecht de ander is…”..

Als ik dat zou doen, dan zie ik daar graag een quote van.

Imo is het probleem, bij vele Europese christenen, dat ze hun geloof op basis van Google samenvatten en niet meer op basis van de hele Bijbel.

Religie is niet meer van doen, en dat zou iedereen weten die het NT van Mattheus tot de Openbaringen las. Er wordt ons iets gezegd en duidelijk gemaakt hoe het vandaag in relatie staat tot het oude, maar hoe het wegleiden ervan tot de Armageddon zal leiden. Religie zonder doctrine is als liefde zonder waarheid. Paulus hamert heel goed op de waarheid en de wil van God. Dus als we over liefde zouden spreken, moet God wel voor de ander en jezelf staan. Anders is het liefde vanuit een verderfelijke geest. (Romeinen 1).

Doctrine valt principaliteiten aan en geen mens. Die richt de aandacht op het slechte dat het kan veroorzaken en wil daarin de goede weg van God bewaren. Die wil dat voorkomen door de waarheid te benoemen. Maar die kan dan als beledigend ervaren worden omdat ze onder invloed van andere principaliteiten dan die van de Bijbel staan?

Niet mijn waarheid, maar die van het nieuwe testament.

Als we nu allemaal op massa schaal onder invloeden komen die antithetisch aan de Bijbel zijn?

Hoe reageert de geest van een individuele christen vandaag als die alles van Paulus zou lezen? Trigger warnings meegeven? lol

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit het oudste boek van Paulus, Tessalonicenzen.

2 Tessalonicenzen 2:3-12

Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs; Die zich tegenstelt, en verheft boven al wat God genaamd, of als God geeerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, zichzelven vertonende, dat hij God is. Gedenkt gij niet, dat ik, nog bij u zijnde, u deze dingen gezegd heb? En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd. Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden. En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst; Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen; En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Efeziërs 5

Zijt dan navolgers Gods, als geliefde kinderen; En wandelt in de liefde, gelijkerwijs ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelven voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer, Gode tot een welriekenden reuk. Maar hoererij en alle onreinigheid, of gierigheid, laat ook onder u niet genoemd worden, gelijkerwijs het den heiligen betaamt, Noch oneerbaarheid, noch zot geklap, of gekkernij, welke niet betamen; maar veelmeer dankzegging. Want dit weet gij, dat geen hoereerder, of onreine, of gierigaard, die een afgodendienaar is, erfenis heeft in het Koninkrijk van Christus en van God. Dat u niemand verleide met ijdele woorden; want om deze dingen komt de toorn Gods over de kinderen der ongehoorzaamheid. Zo zijt dan hun medegenoten niet. Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts. (Want de vrucht des Geestes is in alle goedigheid, en rechtvaardigheid, en waarheid), Beproevende wat den Heere welbehagelijk zij. En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer. Want hetgeen heimelijk van hen geschiedt, is schandelijk ook te zeggen. Maar al deze dingen, van het licht bestraft zijnde, worden openbaar; want al wat openbaar maakt, is licht. Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten. Ziet dan, hoe gij voorzichtiglijk wandelt, niet als onwijzen, maar als wijzen. Den tijd uitkopende, dewijl de dagen boos zijn. Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij. En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart; Dankende te allen tijd over alle dingen God en den Vader, in den Naam van onzen Heere Jezus Christus; Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods. Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere; Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams. Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles. Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven; Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord; Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk. Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief. Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente. Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen. Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen. Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente. Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Romans 7:7 KJV "What shall we say then? Is the law sin? God forbid. Nay, I had not known sin, but by the law: for I had not known lust, except the law had said, Thou shalt not covet."    

Romeinen 7:7 OSV  "Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren."

Romeinen 7:7 BB "Wat moeten we hier verder over zeggen? Is de wet slecht? Nee! Maar ik begrijp nu pas wat verlangen is, omdat de wet zegt: 'Je mag niet verlangen naar wat van een ander is.'"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid