Barnabas 178 Geplaatst 2 augustus 2023 Rapport Share Geplaatst 2 augustus 2023 In Johannes 2;13-17 ontsteekt Jezus in woedde omdat het huis van Zijn Vader gebruikt wordt door dieven en rovers. Het huis van God, de tempel symboliseert het lichaam van Christus en Christus ijvert met grote jaloezie voor het volk omdat zij Zijn lichaam en Zijn bruid zijn. Johannes 2;13-17: "Kort voor het Joodse pesachfeest reisde Jezus naar Jeruzalem. Daar trof Hij op het tempelplein de handelaars in runderen, schapen en duiven aan, en de geldwisselaars die daar altijd zaten. Hij maakte een zweep van touw en joeg ze allemaal de tempel uit, met hun schapen en runderen. Hij smeet het geld van de wisselaars op de grond, gooide hun tafels omver en riep tegen de duivenverkopers: ‘Weg ermee! Jullie maken een markt van het huis van mijn Vader!’ Zijn leerlingen dachten aan wat er geschreven staat: ‘De hartstocht voor uw huis zal Mij verteren." In deze tekst misbruiken de verkopers de duiven die zij verkopen ten offer en Jezus zegt tegen hen: "weg ermee", sommige vertalingen spreken over "deze dingen". In het boek Ezechiël komt de tempel uitgebreid aan de orde en de centrale zonde is het voorwerp van naijver dat door de Israëlieten neergezet is. De liefde die God toekomt zoals het eerste gebod stelt wordt niet aan God gegeven en dat doet Hem opstaan in jaloezie, in de ijver voor zokn volk. In het inleidende visioen (Ezechiël 1) toont God Ezechiël een beeld van de grote ijver van Christus waarin engelen eenparig zeer intensief actief zijn. Het is een beeld van de ijver van God. Het boek handelt dus over ijver, naijver en jaloezie. Zoals er ook staat dat God een naijverig God is en Hij begeert Zijn volk met grote jaloezie/ijver. In Johannes 2 herinneren de discipelen zich de tekst: "De hartstocht voor uw huis zal mij verteren. Dat is waar Ezechiël op doelt. Ezechiël toont ook een beeld van de toekomende tempel waarin water onder de drempel van de tempel uitstroomt. Dit water verwijst naar het spreken van de God zoals Christus sprak door de kracht van de Heilige Geest nadat Hij in haar gedoopt was in de gestalte van een duif. Christus sprak Zijn woord tot het volk en reinigde hen daarmee zoals er ook staat dat er staat dat een man zijn vrouw moet reinigen in het waterbad van het woord. Zo is dus het spreken in Christus als water voor de ziel dat de mens reinigt. Dat water is het spreken door de kracht van de Geest zoals dat door alle kinderen van God gesproken kan worden, want man en vrouw zijn beide een tempel voor Christus. Ten behoeve van die reiniging werd Christus ook geofferd en leed pijn aan het kruis. Tot reiniging, verzoening en vergeving van onze zonden. Ezechiël werd door het water dat uit de tempel stroomde meegevoerd zoals het woord Gods de gewillige hoorder op een hoger plan brengt door het woord van God. Langs het water stonden bomen waarvan de bladeren genezing brachten. In Psalm 1 staat ook een boom aan het water, het is de man (of vrouw) die behagen heeft in het woord van de wet en de wet heeft gestalte gekregen in Christus omdat Christus de vervulling van de wet is (Mattheüs 5;17). Hier zien we ook de vergelijking van de rivier van God en Zijn woord. Het is ook een vergelijkng met Elia die dronk uit de rivier toen hij verzorgd werd door de voorziening van God toen Hij daarnaast raven zond om hem te voeden (1 Koningen 17:6). Spreuken 5;15-18 Brengt ons terug naar de reden dat Jezus ijverde voor een reine tempel: "Drink water uit je eigen bekken, ga naar de stromen van je eigen bron. Je wilt toch niet dat ze de vrije loop krijgen en de pleinen overstromen? Ze zijn van jou, van jou alleen, laat niemand anders ervan drinken. Moge je bron gezegend zijn, moge de geliefde van je jeugd je vreugde geven." Zijn bruid is van Hem en alleen van Hem. Daarom geeft Hij Zijn leven aan het kruis. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Hopper 813 Geplaatst 3 augustus 2023 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2023 https://mystiekfilosofie.com/2015/06/28/intravit-ie-sus-in-templum-et-coepit-eicere-vendentes-et-ementes/ In de preek van Meister Eckhart wordt de tempelreiniging als de reiniging van de menselijke ziel beschouwd, zodat God zijn intrek in de menselijke ziel kan in nemen. Citaat Die tempel, waarin God machtig wil heersen zoals Hij dat wil, is de menselijke ziel die Hij zo geheel gelijk aan zichzelf heeft gevormd en geschapen, zoals we lezen uit de woorden van de Heer zelf die zei: ‘Laat ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis.’ En dat heeft Hij ook gedaan. Zo gelijk aan zichzelf heeft Hij de menselijke ziel gemaakt, dat er in de hemel noch op aarde van al die prachtige schepselen die Hij zo vol vreugde heeft geschapen niet een zo aan Hem gelijk is als de menselijke ziel. Daarom wil God deze tempel leeg hebben, zodat zich er niets meer in bevindt dan Hij alleen. God verdraagt geen handelaren naast Zichzelf in de menselijke ziel. Citaat Daarom joeg onze Heer hen de tempel uit en dreef Hij hen naar buiten. Naast elkaar kunnen het licht en de duisternis niet bestaan. God is de waarheid en een licht in zichzelf. Wanneer God dan deze tempel binnenkomt, verdrijft Hij onwetendheid, dat wil zeggen de duisternis, en openbaart Hij zichzelf met licht en met waarheid. Waar de waarheid wordt gekend zijn de kooplui verdwenen, de waarheid verdraagt geen handelsgeest. God is niet uit op eigenbelang; bij al Zijn daden is Hij van belang ontbloot en vrij en verricht Hij ze uit echte liefde. Zo handelt ook de mens die met God is verenigd; ook hij is belangeloos en vrij in alles wat hij doet en hij handelt enkel ter ere van God en is niet uit op eigenbaat, doch het is God die in hem handelt. Het is God die de onwetenheid uit de mens verdrijft, mits de mens ruimte in zijn ziel schept voor God. Citaat Kijk, dit moeten jullie beslist weten: wanneer iemand anders dan Jezus het woord wil voeren in de tempel, dat wil zeggen in de ziel, dan zwijgt Jezus alsof Hij er niet thuis is, en Hij is ook niet thuis in de ziel wanneer zij vreemde gasten heeft met wie zij praat. Wil Jezus echter het woord voeren in de ziel, dan moet zij alleen zijn en zelf zwijgen om Jezus te horen spreken. Welnu, Hij gaat dus naar binnen en begint te spreken. Wat zegt Heer Jezus? Hij zegt dat Hij is. Wat is Hij dan? Hij is een woord van de Vader. Jezus kan het woord niet innerlijk voeren zolang de mens in de ziel nog iets of iemand anders toe laat. Jezus vraagt toewijding aan Hem alleen. Citaat Wanneer Jezus zich met deze rijkdom en weldadigheid openbaart en zich met de ziel verenigt, dan stroomt de ziel met deze rijkdom en weldadigheid in zichzelf en uit zichzelf en boven zichzelf en alle dingen uit door genade onmiddellijk met kracht terug in haar eerste begin. Dan is de uiterlijke mens tot aan zijn dood gehoorzaam aan zijn innerlijke mens. De ziel leert zichzelf kennen in de tempelreiniging, de ziel wordt terug gevoerd naar haar eerste begin. Als gij niet zijt als de kinderen.. De ziel is dan vrij van alle eerder begane zonden. Citeren Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.