Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Petra.:

Je klinkt alsof de de bloedlijn van Cham iets heel ergs is.. omdat ik niet begreep waarom ben ik ff gaan googelen.  Omdat het off topic is met jouw vissen kwestie heb ik er een ander topic voor gemaakt:  De vloek van Kanaän

 

 

Het christendom is een jonkie onder religies. Er zijn nou eenmaal enorm vele oudere met allemaal tradities, symbolen, rituelen, gebruiken, feestdagen etc.  met vergelijkbare thema's.  De mensen die christen werden waren daarvoor Joods of Heiden.  Dan is het toch niet raar dat er veel dingen werden overgenomen en verweven. 

 

 

Cham is de vader van Kanaän. Cham stal de kledij van Adam en Eva van Noach. <- wat betekent dit werkelijk? Nimrod (nakomeling van Cham) wordt de eerste wereldheerser. 

Ik vind het zeer abnormaal paganistische invloeden aan Zijn doctrine toe te voegen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-11-2022 om 07:35 zei Fundamenteel:

Waarom is de overlap logisch als het afkomstig is uit de bloedlijn van Cham, waaruit Nimrod kwam, de eerste wereldheerser na de vloed. En die de toren van Babel bouwde.

Dank je :)

Nu ga ik even ver gaan: kan het niet zijn dat er bij de Romeinse interventie paganistische symbolen en rituelen zijn toegevoegd die niet Schriftelijk zijn?

Er zijn grofweg twee stromingen binnen het christendom te bespeuren als het gaat om het duiden van paganistische, christelijk aandoende symbolen.
De eerste stroming leert dat deze symbolen van de duivel zijn, bedoeld om het christendom te imiteren en zo mensen van Christus af te houden. De tweede stroming leert dat deze symbolen voorafschaduwingen zijn van het christendom, bedoeld om de heidenen daarop voor te bereiden, en dus van God komen.
De eerste stroming kom je met name bij de protestanten en de Jehovah's Getuigen tegen. De tweede stroming kom je met name binnen de katholieke kerk tegen, hoewel de eerste stroming ook een sterk verleden binnen haar kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Er zijn grofweg twee stromingen binnen het christendom te bespeuren als het gaat om het duiden van paganistische, christelijk aandoende symbolen.
De eerste stroming leert dat deze symbolen van de duivel zijn, bedoeld om het christendom te imiteren en zo mensen van Christus af te houden. De tweede stroming leert dat deze symbolen voorafschaduwingen zijn van het christendom, bedoeld om de heidenen daarop voor te bereiden, en dus van God komen.
De eerste stroming kom je met name bij de protestanten en de Jehovah's Getuigen tegen. De tweede stroming kom je met name binnen de katholieke kerk tegen, hoewel de eerste stroming ook een sterk verleden binnen haar kent.

Maar er zijn ook 2 zijdes, de goede en de slechte. Zoals wij een Heilige triniteit hebben, hebben zij een onheilige triniteit. Waar wij een patriarchaat zijn is de ander eerder op het vrouwelijke gericht, niet persé matriarchaat. Waar wij de Christus hebben, hebben zij de antichrist. Tammuz, Horus, ...

Zeer verwarrend allemaal om aan elkaar te knopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Fundamenteel:

@Robert Frans en met “zij” bedoelde ik niet de RKK maar de occulte onderwereld.

Dat had ik al begrepen, geen zorgen. :)

Wat je verder zegt klopt op zich wel natuurlijk, alleen is het goede natuurlijk oneindig sterker dan het kwade. De enige reden dat het kwaad nog wat in de melk te brokkelen heeft, is omdat God hem dat toestaat.
Ik zelf houd daarom een beetje de vuistregel aan dat als iets zowel aan het conto van de duivel als aan het conto van God kan worden toegeschreven, zoals dus bijvoorbeeld zo'n paganistisch symbool, ik het dan graag aan God toeschrijf, omdat uiteindelijk toch alles wel uit zijn hand komt.

Het is dus heel mogelijk dat zo'n paganistische triniteit de gelovigen destijds (al dan niet onbewust) voorbereidde op de openbaring van de echte Drievuldigheid, zodat deze relatief gemakkelijk kon worden aanvaard.
Net zoals de joodse tempeldienst met haar offers, voorschriften en andere riten de Joden op eigen wijze voorbereidde op de komst van Christus en Hem daartoe voorafschaduwden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Dat had ik al begrepen, geen zorgen. :)

Wat je verder zegt klopt op zich wel natuurlijk, alleen is het goede natuurlijk oneindig sterker dan het kwade. De enige reden dat het kwaad nog wat in de melk te brokkelen heeft, is omdat God hem dat toestaat.
Ik zelf houd daarom een beetje de vuistregel aan dat als iets zowel aan het conto van de duivel als aan het conto van God kan worden toegeschreven, zoals dus bijvoorbeeld zo'n paganistisch symbool, ik het dan graag aan God toeschrijf, omdat uiteindelijk toch alles wel uit zijn hand komt.

Het is dus heel mogelijk dat zo'n paganistische triniteit de gelovigen destijds (al dan niet onbewust) voorbereidde op de openbaring van de echte Drievuldigheid, zodat deze relatief gemakkelijk kon worden aanvaard.
Net zoals de joodse tempeldienst met haar offers, voorschriften en andere riten de Joden op eigen wijze voorbereidde op de komst van Christus en Hem daartoe voorafschaduwden.

Soepernice! Wat een perspectief. Dwingt tot denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid