Spring naar bijdragen

Het zwijgen der vrouwen, vrede en orde


Aanbevolen berichten

Deze tekst staat in verband met rust en vrede in de gemeente. De gemeente kwam voort uit een cultuur waarbij zedeloosheid aan de orde was. De gelovigen waren bekeerlingen uit deze cultuur en waren hun gewoonten nog niet ontgroeid. De schrift spreekt namelijk over het voorkomen van hoererij. 1 Korinthiërs 5:1: "Inderdaad men spreekt van hoererij onder u, en zulk een hoererij, als zelfs onder de heidenen niet (voorkomt), dat iemand leeft met de vrouw van zijn vader." Deze cultuur was aanwezig onder de gelovigen toen zij zich bekeerden en wijst er op dat de cultuur was dat vrouwen en mannen te pas en te onpas spraken. Daarom spreekt de schrift over gebrek aan orde en vrede.

De cultuur van God is dat er orde en vrede is. Eigenlijk is dat geen cultuur maar een vast patroon in Gods koninkrijk waarbij het aan de orde is dat deze orde en vrede eeuwig aanwezig is. De cultuur die afwijkt is dus de wanorde in de gemeente, het spreken voordat je aan de beurt bent en het spreken van vrouwen in het algemeen. Deze cultuur veroorzaakt ruzie en afwijkingen en van het koninkrijk.

Deze ruzies waren ook aan de orde in de gemeente. De schrift spreekt over verdeelheid en ruzies aangaande de leer. Deze ruzies zijn gelinkt aan de cultuur vcan overspel.

De schrift leert dat de man rust vind bij zijn vrouw (psalm 131;2) en dat de vrouw rust vindt bij haar man. Daarboven is de rust bij Christus en voorwaarde van een huwelijk (of omgang tussen man en vrouw) is dat men Christus in de relatie betrekt en Zijn woord daarin betrekt. Daar is de rust. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees in die brief niet dat het fout zou zijn dat mannen en vrouwen te pas en te onpas spraken.  Daarnaast begint 1 Kor 5 met de vast stelling dat het om één geval in de gemeente gaat. En vervolgens adviseert Paulus niet zodanig dat men de gelegenheid krijgt om die gewoontes de ontgroeien; hij adviseert om die persoon uit de gemeente te verwijderen.

Ook zie je in hoofdstuk 1 dat Paulus de gemeente prijst: ze zijn in elk opzicht rijk geworden;  ook laat hun kennis en dat wat ze zeggen zien dat het woord van Jezus bij hen is verankerd (1Kor 1: 5).

Eigenlijk blijkt dus uit de brief dat ze het heel goed doen, op dat ene geval na.
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik lees in die brief niet dat het fout zou zijn dat mannen en vrouwen te pas en te onpas spraken.  Daarnaast begint 1 Kor 5 met de vast stelling dat het om één geval in de gemeente gaat. En vervolgens adviseert Paulus niet zodanig dat men de gelegenheid krijgt om die gewoontes de ontgroeien; hij adviseert om die persoon uit de gemeente te verwijderen.

Ook zie je in hoofdstuk 1 dat Paulus de gemeente prijst: ze zijn in elk opzicht rijk geworden;  ook laat hun kennis en dat wat ze zeggen zien dat het woord van Jezus bij hen is verankerd (1Kor 1: 5).

Eigenlijk blijkt dus uit de brief dat ze het heel goed doen, op dat ene geval na.
 

Wanordelijk spreken is te onpas spreken.

1Kor 5;1 lijkt een specifiek geval aan te duiden tussen een breder voorkomen van het probleem. Dit probleem kwam kennelijk in verschillende vormen voor want in Hfst 7;1 en 2 staat: "Wat nu de dingen betreft waarover u mij geschreven hebt: het is goed voor een mens om geen vrouw aan te raken. Maar laat vanwege allerlei vormen van hoererij iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man."

Het is juist dat de gemeente begenadigd is met vele gaven van de Geest, zij waren geestelijk rijk en volgden Jezus. Dat zie je juist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Barnabas:

Wanordelijk spreken is te onpas spreken.

1Kor 5;1 lijkt een specifiek geval aan te duiden tussen een breder voorkomen van het probleem. Dit probleem kwam kennelijk in verschillende vormen voor want in Hfst 7;1 en 2 staat: "Wat nu de dingen betreft waarover u mij geschreven hebt: het is goed voor een mens om geen vrouw aan te raken. Maar laat vanwege allerlei vormen van hoererij iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man."

Het is juist dat de gemeente begenadigd is met vele gaven van de Geest, zij waren geestelijk rijk en volgden Jezus. Dat zie je juist.

Waaruit concludeer je dan dan dit probleem breder voorkomt binnen die gemeenschap? 

Er wordt weliswaar gesteld 'dat er allerlei vormen van hoererij'  zijn, maar dat is een algemeen statement zoals er ook 'allerlei merken auto's' zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Waaruit concludeer je dan dan dit probleem breder voorkomt binnen die gemeenschap? 

Er wordt weliswaar gesteld 'dat er allerlei vormen van hoererij'  zijn, maar dat is een algemeen statement zoals er ook 'allerlei merken auto's' zijn.

Wanneer iemand een vraag over een dingo stelt dan is het absurd om te antwoorden met een antwoord over honden in het algemeen.
Paulus geeft antwoord op vragen die hem gesteld zijn en zijn antwoord betreft niet één persoon maar het gedrag in het algemeen. Ook spreekt hij niet van één geval van hoererij maar van meerdere gevallen van hoererij. Wanneer de vrag slechts die ene persoon bvetroffen had was het niet relevant om daarmee te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid