Spring naar bijdragen

Joodse wortels evangelie naar Johannes


Aanbevolen berichten

Jezus van Nazareth was een jood.  Hij had een joodse moeder en werd op de 8ste dag besneden.

Alle auters van het Nieuwe Testament (ja ook Lukas!) waren joods en dachten joods.

Ik ben benieuwd in de joodse achtergrond van met name het vierde evangelie naar Johannes. Heeft iemand hier artikelen over geschreven?  Wat is er zoal op internet over de joodse oorsprong van het evangelie naar Johannes geschreven?  Heeft iemand bijvoorbeeld Engelse sites geraadpleegd? Of een goede serie preken / studies (mag ook in Engels).  Kan de joods Messiaanse beweging ons verder helpen?   Kortom, ik hoor graag jullie reacties.

Groet,  Jelte

Ik ben heel erg benieuwd naar nieuwe inzichten om zo dichter bij Jezus / Yeshua te komen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Joodse ras was het bloed van Abraham, maar door Christus kan nu iedereen tot God komen. Jezus was/is een Jood, maar ook de Christus die de Wet vervulde en de juk ervan op zich nam. 

Iedereen kan tot de Vader komen door Christus. De Joden aanvaardden Hem echter niet als de Christus en daar is dan de breuk tussen Christenen en Joden gekomen. Vanuit Israël alzo naar Samaria is het Evangelie.

Probeer Jood en heiden ook in een tijdsgeest van toen te benaderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Jelte:

Jezus van Nazareth was een jood.  Hij had een joodse moeder en werd op de 8ste dag besneden.

Alle auters van het Nieuwe Testament (ja ook Lukas!) waren joods en dachten joods.

Ik ben benieuwd in de joodse achtergrond van met name het vierde evangelie naar Johannes. Heeft iemand hier artikelen over geschreven?  Wat is er zoal op internet over de joodse oorsprong van het evangelie naar Johannes geschreven?  Heeft iemand bijvoorbeeld Engelse sites geraadpleegd? Of een goede serie preken / studies (mag ook in Engels).  Kan de joods Messiaanse beweging ons verder helpen?   Kortom, ik hoor graag jullie reacties.

Groet,  Jelte

Ik ben heel erg benieuwd naar nieuwe inzichten om zo dichter bij Jezus / Yeshua te komen!

Het evangelie van Johannes is geschreven door de Joodse apostel Johannes, één van de twaalf leerlingen van Jezus, die ook de brieven van Johannes heeft geschreven en Openbaring opgetekend. Meer dan de andere evangeliën legt hij de nadruk op de goddelijkheid van Jezus. Zo belicht elke van de vier evangeliën een belangrijk aspect van Jezus. Mattheüs belicht Hem als de Koning van Israël, Marcus als de dienaar, de knecht van God en Lucas Zijn menszijn. Dit komt ook overeen met de vier wezens rondom Gods troon. Het evangelie van Johannes is ons overgeleverd in het Grieks maar er zijn aanwijzingen dat dit een vertaling uit het Aramees betreft. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat bedoel je dan met Joodse oorsprong? Alles heeft een Joodse oorsprong als we de geschriften erbij nemen.

Jood heeft aftakkingen naar meerdere betekenissen naargelang in welke tijdsgeest u kijkt.

Joden werden toen als een ras gezien, een volk. Je kon er enkel in geboren worden. Maar nu is niet het bloed van Abraham dat 1 volk bindt, maar het bloed van Christus. Christus was zo voor op Zijn tijd. Christendom is echt het allermooiste geloof ter aarde.

Alzo komt er een heel nieuw Jeruzalem.

Theologie is leuk, maar vergeet niet te lezen met je hart omdat we vaak ons eigen verstand niet kunnen vertrouwen. We zijn geboren in zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor jullie reactie.  Of er nu een speciaal joods ras bestaat hangt af of je in een rassenleer geloofd. Ik was eigenlijk meer op zoek naar een wetenschappelijke basis  (engelse theologische litteratuur etc).   Vandaar ik deze post maar ga afsluiten.  Dank voor de reacties.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Jelte, jammer. Het is echter niet ter orde hoe wij vandaag naar de term “Jood” kijken, maar hoe de schrijvers dat deden. De tijdsgeest om zoiets te plaatsen is zeer belangrijk eens u er theologisch naar kijkt. De Bijbel spreekt van het Joodse ras, vandaag zijn we 1 ras. Alle schrijvers hadden Joodse achtergrond maar er is nu maar 1 bloed dat ons kan verbinden en dat is het bloed van Christus.

De Joodse oorsprong van het Evangelie zijn dus de schrijvers en waar ze geboren zijn. Ik mis de wetenschappelijke relevantie? :)

De vader van Johannes: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zebedee

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid