Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

De bruid van de koning in Psalm 45:9-18, heeft ook aantal vereisten. Goed zien en horen, zich versieren, hun volk en vader vergeten, hun Heer liefhebben. Het is ook een feestdag. Een dag van grote verandering. Gejuich, gezang en een kleurige stoet begeleiden de bruid naar het paleis. Ook de opdracht van het huwelijk wordt aangegeven: uw zonen zullen heersen en je zult blijven zingen voor God. 

Wat doe jij om grote veranderingen in blijdschap te vieren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk kan ik het niet helpen dan dat ik spontaan ga zingen van vreugde als ik blij ben. Niet alleen in mijn blijdschap over wat Jezus voor ons persoonlijk heeft gedaan, maar ook in andere situaties waarin ik erg blij of vrolijk ben.  Dat kunnen religieuze liederen zijn maar ook andere mooie, positieve of gewoon grappige liederen uit de popcultuur. Of een kinderliedje zelfs. 

Elke keer als God een metafoor kiest zodat we hem beter gaan begrijpen, toont die metafoor ons ook iets van hoe hij ons ziet. Als Jezus onze bruidegom is, dan wil dat zeggen dat hij zich echt in ons verheugt als wij onszelf in geloof aan Hem geven. Elke keer als God een beeld kiest voor zichzelf, zegt hij ook iets over ons. Als de bruid in de kerk door het gangpad naar de bruidegom toe loopt, dan draagt ze de prachtigste kleren en juwelen, en als hij haar in het oog krijgt, verheugt die aanblik hem ten zeerste. En hij wil haar alles geven wat maar mogelijk is. Hoe waagt Jezus het om zo’n soort metafoor te gebruiken, die zo’n sterke menselijke ervaring oproept? Zou het kunnen dat Hij zoveel houdt van hem die van hem zijn? Ja dat is het. En hoe zou het je leven veranderen als je daar elk moment van de dag van bewust was?  Daar word je toch vrolijk van?

Mijn persoonlijke reactie is dat ik daarvan ga zingen en grappen ga maken. Als ik thuis ben dan. 

Temidden van alle vreugde van het bruiloftsfeest te Kana, terwijl anderen aan het drinken waren, proefde Jezus in wezen al iets van de bitterheid die voor hem nog moest komen. Maar dat hoeven wij niet te doen. Jezus proefde te midden van de feestvreugde van het bruiloftsfeest al iets van het verdriet dat nog moest komen zodat jij en ik die in hem geloven temidden van al het verdriet van de wereld al iets kunnen proeven van de vreugde die nog moest kome. We hebben heel vaste grond onder onze voeten vanwege de vreugde die nog komt,  het feest van het lam. Door zijn plaatsvervangend offer, niet slechts om je van schuld te bevrijden, maar om aan het einde van de tijden in zijn armen gesloten te worden, om zijn echtgenoot te zijn, zodat hij je kon liefhebben en vervolmaken.

 

 

 

bewerkt door Chris Walters
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid