Spring naar bijdragen

'... zowel het willen als het werken ...'


Aanbevolen berichten

Filippenzen 2 (HSV):

12 Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,

13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.

Romeinen 9 (HSV):

15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.

16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.

17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.

18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Kan het - met deze verzen als uitgangspunt - zijn dat we denken/geloven onze eigen wil en daden uit te voeren terwijl het eigenlijk God is die onze wil beïnvloedt c.q. bewerkt? Of kom jij tot een andere conclusie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Bastiaan73:

Filippenzen 2 (HSV):

12 Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,

13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.

Romeinen 9 (HSV):

15 Want Hij zegt tegen Mozes: Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.

16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.

17 Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.

18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

Kan het - met deze verzen als uitgangspunt - zijn dat we denken/geloven onze eigen wil en daden uit te voeren terwijl het eigenlijk God is die onze wil beïnvloedt c.q. bewerkt? Of kom jij tot een andere conclusie?

Ik weet niet of je het tegen mij hebt « Of kom jij tot een andere conclusie? », maar ik antwoord toch maar. Romeinen gaat over een andere groep dan Fillipensen, dit is op zich een study. Romeinen 9 gaat over God's vrijmacht. God verkiest naar hoe Hij wil, niet omdat de ene groep beter is dan de andere, allen zijn zondaars.

Overigens verhard God niemand, dit doet het schepsel zelf al laat onze vertaling ons anders geloven. Ten slotte, als God iemand verhard en die doet dan naar zijn verharding, zondigt hij niet, hij doet wat God wil. Zonde is doel missing zoals je waarschijnlijk weet.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jij = elk individu die dit leest en er iets over te melden heeft ?

6 minuten geleden zei Aristarkos:

Overigens verhard God niemand, dit doet het schepsel zelf al laat onze vertaling ons anders geloven. Ten slotte, als God iemand verhard en die doet dan naar zijn verharding, zondigt hij niet, hij doet wat God wil.

:?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Bastiaan73:

Jij = elk individu die dit leest en er iets over te melden heeft ?

:?

Het gaat hier over de verharding van Farao, er staat in onze Bijbels dat God hem verharde, Rom. 9:17 is een aanhaling van Exo. 7:3 daar lezen we « Doch Ik zal Farao's hart verharden; en Ik zal Mijn tekenen en Mijn wonderheden in Egypteland vermenigvuldigen ». Dit citaat schijnt dit te zeggen, maar wat had Farao voor kans tegen God? Niets! Daar word dan heel Egypte voor gestraft. Geloof jij dit? Dan hebben we de tegenstrijding tussen Exo. 3:19 « Doch Ik weet, dat de koning van Egypte ulieden niet zal laten gaan, ook niet door een sterke hand » en Exo. 13:9 « En het zal u zijn tot een teken op uw hand, en tot een gedachtenis tussen uw ogen, opdat de wet des HEEREN in uw mond zij, omdat u de HEERE door een sterke hand uit Egypte uitgevoerd heeft ».

Farao verharde zichzelf, in die tijd was hij waarschijnlijk de machtigste koning die van niemand order aannam. In Exo. 5:2 zegt Farao « Maar Farao zeide: Wie is de HEERE, Wiens stem ik gehoorzamen zou, om Israel te laten trekken? Ik ken den HEERE niet, en ik zal ook Israel niet laten trekken ». Dus hij verharde zichzelf, hoogmoed.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid