Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Nav een bericht vandaag in de krant en wetende dat hier enkele geschiedkundigen rondhangen een topic over Nederlands-Indië.

Het artikel van vandaag; http://www.nu.nl/politiek/4188955/d66-e ... nesie.html

En het artikel van enige tijd geleden wat mij als kleinkind van een KNIL militair behoorlijk nijdig maakte; http://javapost.nl/2015/11/03/eindelijk ... r-enkelen/

D66 en SP willen nu dus een hoorzitting over Nederlandse-Indië. Zoals gewoonlijk tamelijk laat en zal het maar half werk zijn vandaar dat ik wat meer informatie wil.

Ik zou bijvoorbeeld graag wat meer informatie willen op de genocide die plaats heeft gevonden op Indische Nederlanders kort na de bevrijding. Ik zou graag meer informatie willen over hoe de Nederlandse overheid om ging met terugkerende KNIL militairen (waaronder Molukkers). Kortom ik zoek nogal wat informatie die niet in de schoolboekjes terug te vinden zijn. Wie kan mij helpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb eens op een forum als deze contact gehad met een Molukse die als kind naar Nederland kwam.

Haar eerste onderkomen was in kamp Westerbork. Ik vroeg toen of het prikkeldraad wel weg was gehaald, maar dat was niet het geval. Dat moet toen wel een rare ervaring voor de Molukkers zijn geweest. Daarna snapte ik waarom er in Drenthe en rond Vught zoveel Molukkers wonen.

Maar veel meer weet ik niet meer van haar verhaal. Helaas is het forum uit de lucht.

Het is wellicht interessant om verder op te googlen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb eens op een forum als deze contact gehad met een Molukse die als kind naar Nederland kwam.

Haar eerste onderkomen was in kamp Westerbork. Ik vroeg toen of het prikkeldraad wel weg was gehaald, maar dat was niet het geval. Dat moet toen wel een rare ervaring voor de Molukkers zijn geweest. Daarna snapte ik waarom er in Drenthe en rond Vught zoveel Molukkers wonen.

Maar veel meer weet ik niet meer van haar verhaal. Helaas is het forum uit de lucht.

Het is wellicht interessant om verder op te googlen.

Het is ronduit ironisch dat de Molukkers daar kwamen te wonen ja.

Daarbij moet natuurlijk worden aangetekend dat Westerbork voor WO2 heel bewust was gemaakt door de Nderlandse overheid om politieke (Joodse) vluchtelingen op te vangen. Dat de Duitsers het voor heel andere doeleinden gebruikten, neemt niet weg dat het kamp op zich voldeed. In de überprachmatische houding na WO2 kwam het idee voort het kamp gewoon weer voor zijn oorspronkelijke doel te gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nav een bericht vandaag in de krant en wetende dat hier enkele geschiedkundigen rondhangen een topic over Nederlands-Indië.

Het artikel van vandaag; http://www.nu.nl/politiek/4188955/d66-e ... nesie.html

En het artikel van enige tijd geleden wat mij als kleinkind van een KNIL militair behoorlijk nijdig maakte; http://javapost.nl/2015/11/03/eindelijk ... r-enkelen/

D66 en SP willen nu dus een hoorzitting over Nederlandse-Indië. Zoals gewoonlijk tamelijk laat en zal het maar half werk zijn vandaar dat ik wat meer informatie wil.

Ik zou bijvoorbeeld graag wat meer informatie willen op de genocide die plaats heeft gevonden op Indische Nederlanders kort na de bevrijding. Ik zou graag meer informatie willen over hoe de Nederlandse overheid om ging met terugkerende KNIL militairen (waaronder Molukkers). Kortom ik zoek nogal wat informatie die niet in de schoolboekjes terug te vinden zijn. Wie kan mij helpen?

Het is wat mij betreft nogal mosterd na de maaltijd...nu al zolang geleden en de betrokken zijn bijna allemaal al overleden.

Kijk...wat we als Nederland moeten toegeven is, dat vanuit onze huidige normen en waarden bezien het hebben van kolonieën niet OK is. Maar destijds lagen die ideeën anders, dus daarom had Nederland wel kolonies, zoals elk Europees land, die ze maar kon krijgen.

Voor de rest heeft Nederland zich in Indonesië relatief goed gedragen...er zijn in elk geval geen excesses zoals in Congo of Namibië geweest. Bovendien maakte het voor de gemiddelde Indonesische boer natuurlijk geen klap uit of hij onderdrukt wordt door een lokale Radje, een Nederlandse regent of een corrupte lokale ambtenaar, de eerste 50 jaar onafhankelijkheid hebben het land dan ook niet echt vooruit geholpen...pas de laatste 15 jaar maakt Indonesië sprongen voorwaarts...hoewel de Islam die progressie wel kwetsbaar maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid