Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dit had ik niet verwacht:

Veel religieuze ouders denken dat hun kind meer gevoel voor rechtvaardigheid en medeleven heeft dan niet-gelovige kinderen. Amerikaanse wetenschappers stellen deze week dat het precies andersom zit: niet-gelovige kinderen zijn juist vrijgeviger. Volgens hen onderbouwt dit onderzoek de gedachte dat ontkerkelijking mensen juist aardiger maakt. Zij publiceren hierover in Current Biology. - See more at: http://npowetenschap.nl/site/artikel/Ki ... O8fWe.dpuf

Meer:

http://npowetenschap.nl/site/artikel/Ki ... uders/7663

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dat "meer" lees ik o.a.

"Wel is het volgens van Saane zo dat gelovige mensen zich eerder bewust zijn van dat egoïsme: ‘Zeker als ze volwassen zijn en zich gecommitteerd hebben aan het geloof.’ In veel onderzoek zie je dat mensen die bijvoorbeeld naar de kerk gaan ook meer tijd besteden aan vrijwilligerswerk en meer geld geven aan goede doelen. Oftewel, op latere leeftijd passen veel gelovigen zich aan.

en eerder:

Van Saane heeft ook een verklaring voor het gedrag van de religieuze kinderen: ‘Uit onderzoek naar geloofsontwikkeling weten we dat kinderen pas vanaf een jaar of 14 zich gaan identificeren met de levensbeschouwing, voor die tijd doen ze vooral na wat anderen in hun omgeving doen’. Volgens haar hebben jonge kinderen eigenlijk nog geen echt inzicht in geloof: ‘Geloof op jonge leeftijd betekent vooral tot welke groep je behoort, dat je heldere richtlijnen rond gedrag hebt gehad en toegang hebt tot identificatiefiguren uit de religieuze traditie.’ Al wil dit niet zeggen dat de kinderen zich al volledig toegewijd hebben.

In dat onderzoek onderzocht men kinderen van 5-12 jaar... Je kan je dus afvragen of het verschil in gedrag verklaard kan worden door religie.

Een tweede gedachte die bij me opkomt, als ik dat artikel uit Current Biology scan en lees over de achtergrond van die kinderen:

To examine the influence of religion on the expression of altruism, we used a resource allocation task, the dictator game, in a large, diverse, and cross-cultural sample of children (n = 1,170, ages 5–12) from Chicago (USA), Toronto (Canada), Amman (Jordan), Izmir and Istanbul (Turkey), Cape Town (South Africa), and Guangzhou (China).

In our sample, 23.9% of households identified as Christian (n = 280), 43% as Muslim (n = 510), 27.6% as not religious (n = 323), etc

Wat demografie van die steden:

Chicago USA: Christianity is predominant among the city's population who worship (71%)

(https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago#Religion)

Toronto Can: In 2011, the most commonly reported religion in Toronto was Christianity, adhered to by 54.1% of the population. Other religions significantly practised in the city are Islam (8.2%). Those with no religious affiliation made up 24.2% of Toronto's population.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Toronto#Demographics)

Amman: Amman has a mostly Sunni Muslim population.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Amman#Religion)

Izmir: The population of the city is predominantly Muslim

(https://en.wikipedia.org/wiki/%C4%B0zmir#Demographics)

Istanbul: The vast majority of people across Turkey, and in Istanbul, consider themselves Muslim

(https://en.wikipedia.org/wiki/Istanbul#Religious_and_ethnic_groups)

Cape Town: schatting grofweg: 70% christelijk (maar zie de "versnippering"!), 10% moslim, 10% areligieus

(https://www.capetown.gov.za/en/stats/2001census/Documents/Religious_Afiliation.mht)

Die tweede gedachte: men onderzoekt de mate van altruïsme afgezet tegen de religieuze achtergrond. Maar die religieuze gemeenschappen leven verspreid over de continenten, in waarschijnlijk heel verschillende samenlevingen. De moslims wonen hoofdzakelijk in het Midden Oosten. Christenen hoofdzakelijk in het Westen en in Kaapstad.

Maar de enige stad die nog een beetje in de buurt komt van een "eerlijke mix van de verschillende onderzochte religies in een vergelijkbare sociale context" is Toronto. En dan nog zal je eerst moeten onderzoeken of de sociale achtergrond van al die kinderen wel vergelijkbaar is! Anders zou je nog kunnen veronderstellen dat je eigenlijk niet het effect meet van "religie", maar van sociale en/of maatschappelijke achtergrond...

Wat betreft dat onderzoek:

"Results from a linear regression with number of stickers shared as the dependent variable and age (1-year bins), country of origin, socioeconomic status (SES), and religious identification of the household (dummy coded) suggest that age (bstandardized = 0.39, p < 0.001), SES (bstandardized = 0.16, p < 0.001), country (bstandardized = 0.1, p < 0.01), and religious identification (bstandardized =.132, p < 0.001) are significant predictors of sharing...

Wie zegt me dat "country" en "religious identification" hier feitelijk niet één en dezelfde variabele is, nu de verschillende onderzoekspopulaties zo religieus homogeen zijn?!!

Men zou het onderzoek nog eens moeten herhalen, maar dan alleen met kinderen uit Toronto...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid