Spring naar bijdragen

christelijke opvoeding


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben niet perse christelijk maar ik heb er veel over nagedacht door bepaalde dingen die ik heb meegemaakt. Toch heb ik moeite met bepaalde zaken.

Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat ik op geen manier wie dan ook wil beledigen, ik vind het christelijke geloof een ontzettend mooi geloof en zou willen dat ik heb blind kon geloven.

Ik vind alleen dat veel dingen niet kloppen aan het geloof, ik vind bijvoorbeeld de big bang en de evolutie theorie bijna sluitende verklaringen voor veel zaken. Toch wil ik graag geloven dat er meer is dan alleen de natuurwetten en logica.

Ik heb alleen een erg sterke afkeer tegen kerken, en dan bedoel ik niet de gebouwen omdat ik die prachtig vind, en ook niet het recente misbruik omdat dit iets is wat overal kan gebeuren, ik bedoel puur de gemeenschap. De meeste mensen die ik ken die sterk christelijk zijn, blijken vaak mensen te zijn die snel naar leugens grijpen om beter over te komen, of geen schande over hen af te roepen. Dit is iets wat ik erg vervelend vind, verder is het oordeel over andere gelovigen en anders geaarde mensen iets wat mij erg dwars zit.

Ik doe dit omdat ik in de komende jaren graag kinderen wil, en er druk is om deze christelijk op te gaan voeden. Iets waar ik totaal niet tegen ben, alleen ben ik pertinent tegen christelijke basisscholen en verplichte kerkgang.

Ik snap niet waarom het geloof bij een school zou moeten. Als ik mijn kinderen kritisch opvoed kunnen ze zelf kiezen of ze de wetenschap of de bijbel als verklaring willen voor de grote vragen van het leven, of misschien een combinatie van beiden.

Het zelfde geldt voor de kerk, als ze daar zijn en horen over hoe ze zouden moeten leven en alles naar een onredelijke maatstaf moeten ze wel liegen om niet buiten de groep te vallen. En als ze eenmaal kunnen lezen kunnen ze zelf de bijbel lezen en worden ze niet beïnvloed door mensen van buitenaf, totdat ze hier zelf voor kiezen.

Ook staat in de bijbel in Mattheüs 6:1-13 (ik weet niet precies hoe ik moet verwijzen sorry!) iets wat wanneer ik het lees stelt dat een kerk gang geen toevoeging is voor het "christen" zijn.

Zijn jullie christelijk opgevoed, naar een christelijke basisschool geweest en moesten jullie verplicht naar de kerk?

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo,

Ik ben niet perse christelijk maar ik heb er veel over nagedacht door bepaalde dingen die ik heb meegemaakt. Toch heb ik moeite met bepaalde zaken.

Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat ik op geen manier wie dan ook wil beledigen, ik vind het christelijke geloof een ontzettend mooi geloof en zou willen dat ik heb blind kon geloven.

Ik vind alleen dat veel dingen niet kloppen aan het geloof, ik vind bijvoorbeeld de big bang en de evolutie theorie bijna sluitende verklaringen voor veel zaken. Toch wil ik graag geloven dat er meer is dan alleen de natuurwetten en logica.

Ik heb alleen een erg sterke afkeer tegen kerken, en dan bedoel ik niet de gebouwen omdat ik die prachtig vind, en ook niet het recente misbruik omdat dit iets is wat overal kan gebeuren, ik bedoel puur de gemeenschap. De meeste mensen die ik ken die sterk christelijk zijn, blijken vaak mensen te zijn die snel naar leugens grijpen om beter over te komen, of geen schande over hen af te roepen. Dit is iets wat ik erg vervelend vind, verder is het oordeel over andere gelovigen en anders geaarde mensen iets wat mij erg dwars zit.

Ik doe dit omdat ik in de komende jaren graag kinderen wil, en er druk is om deze christelijk op te gaan voeden. Iets waar ik totaal niet tegen ben, alleen ben ik pertinent tegen christelijke basisscholen en verplichte kerkgang.

Ik snap niet waarom het geloof bij een school zou moeten. Als ik mijn kinderen kritisch opvoed kunnen ze zelf kiezen of ze de wetenschap of de bijbel als verklaring willen voor de grote vragen van het leven, of misschien een combinatie van beiden.

Het zelfde geldt voor de kerk, als ze daar zijn en horen over hoe ze zouden moeten leven en alles naar een onredelijke maatstaf moeten ze wel liegen om niet buiten de groep te vallen. En als ze eenmaal kunnen lezen kunnen ze zelf de bijbel lezen en worden ze niet beïnvloed door mensen van buitenaf, totdat ze hier zelf voor kiezen.

Ook staat in de bijbel in Mattheüs 6:1-13 (ik weet niet precies hoe ik moet verwijzen sorry!) iets wat wanneer ik het lees stelt dat een kerk gang geen toevoeging is voor het "christen" zijn.

Zijn jullie christelijk opgevoed, naar een christelijke basisschool geweest en moesten jullie verplicht naar de kerk?

Alvast bedankt voor de reacties!

Een geloof moet niet "blind" geloof zijn... Neem b.v. de allergrootste wetenschapper Newton, tevens een hele grote christen trouwens, die meer geschreven heeft over de profetieën uit de bijbel dan over de natuurwetten (oké, misschien een klein beetje kort door de bocht ;))

Het is ook niet zo dat de essentie van het geloof ligt in de bijbel als het onfeilbaar woord van God zien, inspiratie wordt namelijk op verschillende manieren uitgelegd, en dictaat is er maar één van, die meestal door exegeten en theologen geschuwd wordt, en waarvoor elke theologiestudent gewaarschuwd wordt omdat het vaak tot fundamentalisme leidt.

Zoals iemand anders in een andere post al aangaf: wordt door vele gelovigen de evolutietheorie niet verworpen... Maar de discussie over evolutietheorie ga ik niet aan, simpelweg omdat dit niet mijn field of expertise is... over het algemeen laat ik het in het midden, omdat het voor mij geen essentie van geloof/ongeloof is.

In een andere draad haalde ik al aan dat ik vind dat geloof als discipline goed kan plaatsvinden in een klaslokaal, net als wetenschappen, wiskunde of geschiedenis... Uiteindelijk zijn leerkrachten vaak meer uitgerust om die zaken te bespreken dan de ouders van de leerling.

Toen ik theologie ging studeren heb ik nauwkeurig het curriculum bekeken en wat mij toen opviel was de kwestie en ik citeer: "Uw geloof wordt niet bevraagd", met andere woorden een atheïst kan net zo goed de opleiding aanvangen als een christen. Zelf vind ik het net iets genuanceerd omdat je toch wel geïnitieerd wordt in het geloof van je richting (maar alle vormen van godsdienst komen aan bod, uiteraard: Islam, Nieuwe bewegingen, Hindoïsme...), en zoals ik het begrijp komen die aspecten in de lessen godsdienst ook vaak naar voren.

Ik ben niet opgevoed als christen... Mijn moeder was een uitgesloten JG, en verder werd er met geloof niets gedaan... Ik heb dan ook heel mijn schoolcarriëre op een gemeenschapsschool doorgebracht, en heb ook zedenleer gehad in plaats van godsdienst.

Ik kwam voor het eerst in aanraking met de katholieke kerk op zoek naar antwoorden toen ik zo'n twaalf was... Schandelijk ben ik er behandeld geweest. Het is pas toen ik al ver de twintig gepasseerd was dat ik opnieuw een eredienst heb bijgewoond en echt voor het geloof heb gekozen.

Ik heb met christenen niet dezelfde ervaringen als jij... Maar christenen blijven mensen, met fouten en tekortkomingen, daarom wordt er ook zo de nadruk op de genade van God gelegd. Ik heb uiteraard "onaangename" christenen tegen gekomen in mijn carrière maar ook heel aangename, sommige mensen heb ik ook echt zien veranderen door christen te worden, ikzelf ben er zelfs één van.

Ook het idee dat de eigen kerk de juiste is, is eerder iets fundamentalistisch dat we vaak als theologen proberen te bestrijden... Zo gelooft de Katholieke kerk in een inclusivistische leer...

Verder heb ik niet meer het idee dat het zo streng is in een "christelijke" school... Mijn neefjes gaan beiden naar een katholieke basisschool terwijl hun beide ouders ongelovig zijn, mijn oudste neefje heeft dan ook vorig jaar gewoon een lentefeest gedaan en heeft nog nooit de binnenkant van een misviering meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Over Isaac Newton heb ik veel gelezen en inderdaad was hij een toegewijd christen, maar ook een alchemist. Het is denk ik het makkelijkste te stellen dat deze man super intelligent was en er in zijn tijd teveel vragen onbeantwoord waren. De alchemie is later uitgesloten door Bohr en andere atoom aanhangers, en het geloof werd aangevallen door de evolutie theorie. Verder kloppen de theorieën van Newton niet volledig meer sinds de relativiteitstheorie van Einstein en de Kwantummechanica. Ik ben zelf een natuurkunde student op de universiteit en heb juist over de natuurkunde erg veel geleerd en daarom wil ik ook dat mijn kinderen later erg kritisch zullen kijken.

Het probleem is gewoon dat er vaak een gevecht lijkt te zijn tussen wetenschap en het geloof, en ik denk dat het los moet staan van elkaar. Er zijn simpelweg teveel aanwijzingen en bewijzen voor bepaalde zaken. In de bijbel wordt de maan bijvoorbeeld als lichtbron benoemd terwijl deze dat niet is, zo zijn er meer onjuistheden in de bijbel die ik logisch vind omdat ze in de tijd waarin de verschillende bijbel boeken werden geschreven een verklaring moesten geven voor observaties. En daarom is denk ik elk geloof een grote toevoeging voor de wetenschap, zolang ze maar kritisch blijven kijken.

Door de wetenschap zijn er ontzettend veel vragen niet beantwoord en ontzettend veel wel. En ik denk dat onderwijs alleen geleid moet worden door wetenschap en niet door een geloof. De kerk is ontzettend mooi en daarom zou ik er deel van willen kunnen uitmaken, maar er is zo weinig ruimte voor een kritische blik. Ik vind het erg moeilijk om te kijken hoe kinderen opgevoed zouden moeten worden. Ik wil ze christelijk opvoeden maar dan zonder de kerk en cultuur die ik daarmee vaak samen zie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de bijbel wordt de maan bijvoorbeeld als lichtbron benoemd terwijl deze dat niet is,

Dat is perceptie. De bijbel biedt veel meer inzicht dan je denkt. De bijbel biedt een belangrijke bron van wetenschap en kennis. Waarbij niet vreemd is, maar logisch en normatief gewenst, dat de bijbel spreekt vanuit een empirisch perspectief.

Licht is onzichtbaar. Licht kun je niet zien. Mee eens? Je kunt het pas zien als je een bron ziet die is gaan stralen door het licht. Licht is dus gewoon een straling die beroert waarop het valt. De zon is dus ook geen licht, kun je zeggen. Want het licht is datgene wat de zonmassa beroerde, en de beroering zie je doordat de zonmassa gaat opgloeien. Maar evengoed kun je zeggen - en met veel meer recht - dat de maan wel een lichtbron is, want immers de maan gaat gloeien door de zon die er met zijn onzichtbare straling beroering aanbrengt. En dat geldt algemeen. Alles wat je ziet is daarom een lichtbron. Men noemt het weerkaatsing, maar dat is niet zuiver. Dat wat wordt opgevangen, wordt niet uitgezonden. Je ziet niet het licht, maar de beroering van materie door het licht.

En dit geldt niet alleen voor de fysieke natuurwetten maar ook voor de geestelijke natuurwetten.

2 Cor.4:3-13

6 Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen,

is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting

der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid