Spring naar bijdragen

Eenvoudig goed doen


Aanbevolen berichten

Kerstreclame Jumbo

Commotie over de nieuwe kerstactie van supermarktketen Jumbo. In haar winkels kun je gerechtcoupons doneren, die dan worden uitgereikt aan behoeftigen die wel een warme maaltijd kunnen gebruiken. Dit wordt aangekondigd met deze uitgebreide reclame vol zingende BN'ers.
Op vooral het internet (waar anders?) was er veel verontwaardiging over deze dure spot. Want met al dat geld hadden toch nog véél meer mensen gevoed kunnen worden?
Veel van die klagers hebben de reclame waarschijnlijk gezien op een grote breedbeeldtelevisie waar je qua kosten wel een heel weeshuis mee zou kunnen voeden. Die Jumbospot kan mensen er echter nog toe bewegen iets goeds te doen. Hoeveel mensen heb jij geïnspireerd met jouw aanschaf van die televisie?

Moeder Theresa is een belangrijk voorbeeld van goedheid voor vele mensen, ook niet-gelovigen. Toch zijn er ook kritische geluiden te horen op vooral het internet (waar anders?). Want Moeder Theresa bleek helemaal niet zo heilig te zijn als beweerd.
Ze zou het lijden meer huldigen dan echt wegnemen, controversiële ideeën hebben over bepaalde onderwerpen en politiek zou ze niet helemaal schone handen hebben. Ook haar tehuizen hadden er wel beter en schoner uit mogen zien, gezien het vele geld dat ze gedoneerd kreeg.
Veel van die klagers typen hun grieven op een dikke PC of laptop met een supersnelle internetverbinding, terwijl ze nog eens een extra donut of drankje nemen. Theresa inspireerde vele mensen om iets goeds te doen en hoop te houden. Hoeveel mensen heb jij geïnspireerd met jouw leefwijze?

Afgelopen jaren heb ik in mijn kerstcolumn over de Kerstman geschreven en hem eens als een goedaard neergezet die niet zelden véél meer voor zowel kinderen als volwassene doet dan de gemiddelde klager. Ook nu noem ik hem daarom weer.
In feite doet die man niets verkeerds: hij geeft geschenken aan kinderen en ook volwassenen en zo een beetje warmte en vreugde op kerstavond. Zonder dure pretenties, maar gewoon om een glimlach op het gezicht te brengen.
Zou hij het beter kunnen doen? Misschien. Misschien als jij hem helpt daarmee en aanvult wat nog ontbreekt, misschien dan wel.

Zo eenvoudig kan goeddoen zijn. Het bereiden van een lekkere maaltijd voor iemand. Het laten lachen van iemand die somber is. Zomaar een biertje drinken met een dakloze, gewoon, omdat hij ook naar zulke gewone mensendingetjes verlangt.
Efficiëntie, verstandig beleid, een kritische blik, het zijn allemaal belangrijke zaken. Maar zelfs in het meest efficiënte bejaardentehuis kan een arm om de schouder voor een eenzame vrouw oneindig meer betekenen dan de beste zorg. Hoe belangrijk die zorg ook.
Want je kunt nog zoveel willen, maar als je de liefde niet hebt, die eenvoudige, pretentieloze manier van denken en doen, dan heeft het uiteindelijk geen betekenis.
Uiteindelijk is niemand volmaakt, kan niemand de hele wereld redden. Laten we elkaar daarom eens meer inspireren en waarderen in plaats van alleen maar te bekritiseren.

Wie weet hoeveel mensen, of misschien gewoon één iemand, je dan niet alleen een zalig kerstfeest kunt wensen, maar ook kunt geven.
 

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Qua marketing een zeer geslaagde reclame, want iedereen bespreekt de reclame, dus Jumbo. Het initiatief is gewoon een goed idee en op een redelijk zichtbare manier vraagt Jumbo aandacht voor hen die het niet zo goed hebben in deze maatschappij. De aanpak en daaraan gerelateerde kosten kan je een vraagteken bij plaatsen, maar het doel is nobel en goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moeder Theresa zal best mensen hebben geinspireerd. Maar dat neemt niet weg dat ze willens en wetens mensen heeft laten lijden en creperen in haar homes of the dying. Nauwelijks medische behandeling, slechte hygiene. Mensen die keihard medische hulp nodig hadden werden geholpen met een dekentje en een gebed. Een heilige? Niet bepaald. Of zoals ze zelf zei: "er is iets moois in het zien van armen die hun lot accepteren, om ze te zien lijden als Christus."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze documentaire onder andere.

Kijk ook vooral even naar het stukje 4.35 - 7.37 waarin een voormalig vrijwilligster verslag doet van één van die sterfhuizen.

Fun fact uit een van de brieven van moeder Teresa:

‘Waar is mijn geloof? Als er een God is – vergeef me. Maar telkens als ik mijn gedachten naar de hemel wil verheffen, vind ik daar zo’n indringende leegte, dat mijn gedachten terugkeren als scherpe messen die mijn ziel verwonden. Ik heb geen geloof.’

Nog een interessant artikeltje uit de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoekers-moeder-teresa-was-helemaal-niet-zo-heilig~a3404819/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fun fact uit een van de brieven van moeder Teresa:

‘Waar is mijn geloof? Als er een God is – vergeef me. Maar telkens als ik mijn gedachten naar de hemel wil verheffen, vind ik daar zo’n indringende leegte, dat mijn gedachten terugkeren als scherpe messen die mijn ziel verwonden. Ik heb geen geloof.’

Joh, ze twijfelde wel eens...

Dit artikel ken ik. Ik lees vooral een onsamenhangende samenvatting die wat willekeurige kritiek bij elkaar harkt. Denk je dat als je 519 sterhuizen runt, je daar echt alle touwtjes in handen hebt? Was de hele organisatie onvolwassenheid te verwijten of was haar boegbeeld een feeks die met ontzettend veel organisatorische moeite er alles aan deed om een bepaald niveau van leed te garanderen in haar sterfhuizen? En als je op sterven ligt en men brengt je naar eoa ziekenhuis heb je da kracht om te protesteren?

Ik heb wel eens gelezen dat vooral de Kerk veel van t geld opslokte en dat haar niet echt veel te verwijten was.

Ik zal je docuutje misschien later bekijken

Link naar bericht
Deel via andere websites
Was de hele organisatie onvolwassenheid te verwijten of was haar boegbeeld een feeks die met ontzettend veel organisatorische moeite er alles aan deed om een bepaald niveau van leed te garanderen in haar sterfhuizen?
Het gaat niet om onvolwassenheid van de organisatie. Mensen werden bewust ontzien van medische hulp want daar waren die huizen niet voor. Terminale kankerpatienten werden niet naar een ziekenhuis gebracht, maar kregen aspirine tegen de pijn. Jonge kinderen die met een simpele operatie gered konden worden, hielden ze bewust in die huizen waar ze doodgingen. Maar moeder Teresa ging het erom dat de armen een kans kregen om te lijden als Jezus als een gift van God. Niet dat ze medisch geholpen werden. Als je kijkt naar de enorme hoeveelheden donatiegeld die ze met haar organisatie bij elkaar geharkt heeft, oa van dictators, dan hadden die sterfhuizen moderne ziekenhuizen kunnen en moeten zijn waar al die arme mensen écht genezen werden. Maar dat was het haar helaas helemaal niet om te doen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat niet om onvolwassenheid van de organisatie. Mensen werden bewust ontzien van medische hulp want daar waren die huizen niet voor. Terminale kankerpatienten werden niet naar een ziekenhuis gebracht, maar kregen aspirine tegen de pijn. Jonge kinderen die met een simpele operatie gered konden worden, hielden ze bewust in die huizen waar ze doodgingen. Maar moeder Teresa ging het erom dat de armen een kans kregen om te lijden als Jezus als een gift van God. Niet dat ze medisch geholpen werden.
Wat zijn je bronnen hiervoor? Worden die duidelijk in je docu?
Als je kijkt naar de enorme hoeveelheden donatiegeld die ze met haar organisatie bij elkaar geharkt heeft, oa van dictators, dan hadden die sterfhuizen moderne ziekenhuizen kunnen en moeten zijn waar al die arme mensen écht genezen werden. Maar dat was het haar helaas helemaal niet om te doen.
Wie zegt dat? Ik geloof niet dat zij miljoenen had. Volgens mij ging zij helemaal niet over de financien?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat niet om onvolwassenheid van de organisatie. Mensen werden bewust ontzien van medische hulp want daar waren die huizen niet voor. Terminale kankerpatienten werden niet naar een ziekenhuis gebracht, maar kregen aspirine tegen de pijn. Jonge kinderen die met een simpele operatie gered konden worden, hielden ze bewust in die huizen waar ze doodgingen. Maar moeder Teresa ging het erom dat de armen een kans kregen om te lijden als Jezus als een gift van God. Niet dat ze medisch geholpen werden.
Wat zijn je bronnen hiervoor? Worden die duidelijk in je docu?
De docu inderdaad. Daarnaast ben ik veel meer bronnen tegengekomen, voornamelijk artsen en vrijwillgers die in Calcutta zijn geweest die allemaal dit soort verhalen vertellen. Hier is nog een ooggetuigenverslag op 3.13 en vooral 4.48 (Benjamin Zephaniah). Moeder Teresa had het geld en de middelen om de armen en zieken te helpen in Calcutta, deed dat niet, maar maakte zelf wel gebruik van de moderne ziekenhuizen toen ze zelf ziek was.

Als je kijkt naar de enorme hoeveelheden donatiegeld die ze met haar organisatie bij elkaar geharkt heeft, oa van dictators, dan hadden die sterfhuizen moderne ziekenhuizen kunnen en moeten zijn waar al die arme mensen écht genezen werden. Maar dat was het haar helaas helemaal niet om te doen.
Wie zegt dat? Ik geloof niet dat zij miljoenen had. Volgens mij ging zij helemaal niet over de financien?
De organisatie die ze heeft opgericht 'the Missionaries of Charity' kreeg miljoenen dollars. Dat is wat ik in nagenoeg elk artikel of discussie terug zie komen. Waar al dat geld gebleven is is een beetje schimmig. Het is in ieder geval niet gebruikt voor de arme zieke mensen in Calcutta. Het bestond voor een deel uit donaties van een dictator in Haiti die geld had gestolen van de armen.

In dit artikel wordt het ook benoemd.

Quote:"At the time of her death, Mother Teresa had opened 517 missions welcoming the poor and sick in more than 100 countries. The missions have been described as "homes for the dying" by doctors visiting several of these establishments in Calcutta. Two-thirds of the people coming to these missions hoped to a find a doctor to treat them, while the other third lay dying without receiving appropriate care. The doctors observed a significant lack of hygiene, even unfit conditions, as well as a shortage of actual care, inadequate food, and no painkillers. The problem is not a lack of money—the Foundation created by Mother Teresa has raised hundreds of millions of dollars but rather a particular conception of suffering and death..."

Link http://www.nouvelles.umontreal.ca/udem-news/news/20130301-mother-teresa-anything-but-a-saint.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zal ongetwijfeld veel van de kritiek waar zijn. Het is niet de eerste keer dat ik t hoor :( Alhoewel ik de kritiek over de Haitiaanse dictator een beetje vergezocht vind klinken. Alsof je van iedere donateur een AFM level check uitvoert...

En het is me nog steeds niet duidelijk of moeder Theresa nu het geld verdonkeremaande of de Kerk of de organisatie of...

Verder, wat de openingspost zegt... :)

En Hitchens is natuurlijk zo bevooroordeeld als wat. Grote relifoob dat ie is. Ik kan hem niet serieus nemen, hij zal alles verkleuren, filteren en selecteren om religie in n kwaad daglicht te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid