ikbenBen 0 Geplaatst 17 december 2014 Rapport Share Geplaatst 17 december 2014 Van een predikant kreeg ik schrijven over dat Jezus in het dodenrijk was. Hierbij zijn schrijven: Ef. 4 : 8 t/m 10: Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten ? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen. De zin "opgevaren naar den hoge" wijst op het feit dat Jezus na Zijn opstanding naar de Hemel is gegaan waar Hij zit aan de rechterhand van de Majesteit, waardoor het bewijs is geleverd dat Hij Gods Zoon is. Zoals in de geschiedenis grote overwinnaars hun voornaamste gevangenen in boeien met zich in hun triomfwagens meevoerden en geld en goederen uitdeelden aan soldaten en aan zegetocht-toeschouwers, zo heeft Christus, toen Hij naar de Hemel terugging, "de gevangenen rondgeleid". Hier is sprake van een uitdrukking die duidt op een overwinning van vijanden die vroeger zélf ánderen gevangen hadden genomen. Het woord "gevangenen" verwijst naar geestelijke vijanden die ons vroeger gevangen hielden. Jezus overwon deze vijanden op het Kruis, maar Zijn triomf werd maximaal toen Hij terugging naar de Hemel en HEER werd van allen en alles en de sleutels van dood en hel Hem in handen werden gegeven. De uitdrukking "de lagere, aardse gewesten" heeft betrekking op Jezus' menswording en dood; zie Ps. 139 : 15, Ps. 63 : 10 en Matth. 12 : 40. Lees ook 1 Petr. 3 : 19: In welke Hij (Jezus) ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis. Het woord "geesten" in dit vers heeft geen betrekking op mensen, maar op bóvenmenselijke "geestelijke" wezens zoals engelen en demonen (zie Luk. 10 : 20; Hebr. 1 : 14, 1 Petr. 3 : 22 en Openb. 1 : 4) van wie 1 Petr. 3 : 20 zegt dat ze ongehoorzaam zijn geweest (zie 2 Petr. 2 : 4 en Judas vers 6 + 7). Deze "geesten" bevonden zich in de "gevangenis"; het hier gebruikte Griekse grondtekst-woord voor "gevangenis" verwijst naar de verblijfplaats van boze geesten (zie Luk. 8 : 31; Rom. 10 : 7; Openb. 9 : 1, 2 + 11 en Openb. 20 : 1 + 7). Het Griekse grondtekst-woord voor "gepredikt" in 1 Petr. 3 : 19 betekent letterlijk: "bekendmaken". In 1 Petr. 3 vanaf vers 18 gaat het namelijk over de duidelijke proclamatie aan het gehele universum dat Christus de dood heeft overwonnen. Een andere predikant geeft weer aan dat Jezus het Evangelie verkondigde aan de mensen? Hoe zit dat nu precies? Link naar bericht Deel via andere websites
Dannyr 37 Geplaatst 18 december 2014 Rapport Share Geplaatst 18 december 2014 Van een predikant kreeg ik schrijven over dat Jezus in het dodenrijk was. Hierbij zijn schrijven:Ef. 4 : 8 t/m 10: Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten ? Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen. De zin "opgevaren naar den hoge" wijst op het feit dat Jezus na Zijn opstanding naar de Hemel is gegaan waar Hij zit aan de rechterhand van de Majesteit, waardoor het bewijs is geleverd dat Hij Gods Zoon is. Zoals in de geschiedenis grote overwinnaars hun voornaamste gevangenen in boeien met zich in hun triomfwagens meevoerden en geld en goederen uitdeelden aan soldaten en aan zegetocht-toeschouwers, zo heeft Christus, toen Hij naar de Hemel terugging, "de gevangenen rondgeleid". Hier is sprake van een uitdrukking die duidt op een overwinning van vijanden die vroeger zélf ánderen gevangen hadden genomen. Het woord "gevangenen" verwijst naar geestelijke vijanden die ons vroeger gevangen hielden. Jezus overwon deze vijanden op het Kruis, maar Zijn triomf werd maximaal toen Hij terugging naar de Hemel en HEER werd van allen en alles en de sleutels van dood en hel Hem in handen werden gegeven. De uitdrukking "de lagere, aardse gewesten" heeft betrekking op Jezus' menswording en dood; zie Ps. 139 : 15, Ps. 63 : 10 en Matth. 12 : 40. Lees ook 1 Petr. 3 : 19: In welke Hij (Jezus) ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis. Het woord "geesten" in dit vers heeft geen betrekking op mensen, maar op bóvenmenselijke "geestelijke" wezens zoals engelen en demonen (zie Luk. 10 : 20; Hebr. 1 : 14, 1 Petr. 3 : 22 en Openb. 1 : 4) van wie 1 Petr. 3 : 20 zegt dat ze ongehoorzaam zijn geweest (zie 2 Petr. 2 : 4 en Judas vers 6 + 7). Deze "geesten" bevonden zich in de "gevangenis"; het hier gebruikte Griekse grondtekst-woord voor "gevangenis" verwijst naar de verblijfplaats van boze geesten (zie Luk. 8 : 31; Rom. 10 : 7; Openb. 9 : 1, 2 + 11 en Openb. 20 : 1 + 7). Het Griekse grondtekst-woord voor "gepredikt" in 1 Petr. 3 : 19 betekent letterlijk: "bekendmaken". In 1 Petr. 3 vanaf vers 18 gaat het namelijk over de duidelijke proclamatie aan het gehele universum dat Christus de dood heeft overwonnen. Een andere predikant geeft weer aan dat Jezus het Evangelie verkondigde aan de mensen? Hoe zit dat nu precies? Mijn studiebijbel heeft een voetnoot waarin bij efeze 4:8 wordt verwezen naar psalm 68:19 Een overwinningspsalm over hoe God triomferend de tempel van Jeruzalem binnengaat als hoofd vh overwinningsleger. In Zijn gevolg een stoet gevangen genomen vijanden, en de schatten die de overwonnen volkeren hem moesten betalen. Ik zal ook andere studiebijbels en naslagwerken raadplegen naar mogelijke verklaringen. Dit is er 1 van. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten