Spring naar bijdragen

Exclusief geloven


Aanbevolen berichten

"Het geloof in de Heere Jezus als de enige weg tot God wordt aangevochten en als arrogant ervaren. Omdat ook christenjongeren hiermee te maken hebben, ga ik hierover graag met hen in gesprek," zegt dr. W. van Vlastuin, een bekende spreker binnen de gereformeerde gezindte. Binnenkort spreekt hij tijdens een studentenconferentie op uitnodiging van de Hersteld Hervormde Jongerenorganisatie (HHJO) over ‘Exclusief geloven’. Is het arrogant of uniek om te zeggen dat er buiten Christus geen leven is?

"Dit thema is uitgekozen omdat exclusief geloven steeds problematischer wordt," merkt de rector van het Hersteld Hervormd Seminarie aan de Vrije Universiteit Amsterdam op. "Zeggen dat we Christus als persoonlijke Verlosser ervaren is natuurlijk geen probleem. Maar eraan toevoegen dat Hij de ‘weg, waarheid en het leven’ is, klinkt als arrogant." Overigens heeft Van Vlastuin ook oog voor de toegenomen openheid voor religie. "In mijn jonge jaren was smaad en hoon een veel voorkomende reactie wanneer ik in een restaurant voor het eten bad. Dat is verdwenen. Er is duidelijk openheid en respect als het gaat over geloof in de publieke ruimte."

Hij maakt duidelijk dat iedere levensovertuiging iets exclusiefs in zich heeft. "Ook wanneer ik zou geloven dat alle godsdiensten gelijkwaardig zijn, heb ik een exclusieve opvatting. Dat geldt ook voor iemand die het seculiere gedachtegoed aanhangt. Er is namelijk niemand die zonder een bepaalde overtuiging in het leven staat. In die zin is bij wijze van spreke iedereen arrogant. Ten tweede meen ik dat het voor ons als christenen onmogelijk is om de Bijbel als enige waarheid te bewijzen. Uiteindelijk overtuigt de Heilige Geest ons mensen ervan. Dat lees ik in diezelfde Bijbel. Anderen overtuigen mogen we gelukkig aan Hem overlaten."

Vindt u dat niet stiekem vervelend? U wilt dolgraag dat ook anderen Christus leren kennen, maar blijft afhankelijk van de Heilige Geest.
"Gods koninkrijk is niet maakbaar," antwoordt de theoloog. "In ons mensen is vaak activisme aanwezig. Dat stukje activisme zal moeten afsterven in ons kerkelijk en persoonlijk leven. Het gaat erom dat we trouw zijn in het verkondigen van de boodschap van Jezus. Laten we geloven dat de Heilige Geest er veel beter in is om anderen te overtuigen dan wijzelf. We moeten voorkomen dat we zelf het werk van Christus in deze wereld gaan invullen."

Merkt u dat medegelovigen moeite hebben met de exclusiviteit van het christelijk geloof?
"Jazeker," antwoordt de spreker. "Christenen krijgen in het dagelijks leven de vraag: waarom is de Bijbel wel waar en de Koran niet? Daar loopt men tegenaan. Jongeren komen er in deze plurale samenleving nog intenser mee in aanraking. Dit heeft tot gevolg dat zij soms geneigd zijn om het christelijk geloof te relativeren. Tijdens de studentenconferentie hoop ik uit te leggen hoe we als christenen met religieus pluralisme omgaan en wat de rol van de Heilige Geest daarin is. Maar ook de vraag 'als Christus de enige weg is, hoe gaan we om met onze medestudent?', komt aan bod."

Hoe laten we het Evangelie zien zonder arrogant te wijzen op Christus  als enige Weg?
"Het allerbelangrijkste is volgens mij onze levensstijl. Wanneer we naar Zijn wil leven, zal een ander dat moeten opvallen met mogelijke interesse tot gevolg. Evangelisatie door middel van vriendschappen en contacten lijkt mij het beste middel. Vertellen over de Heere Jezus doen we als het goed is niet omdat we het beter denken te weten dan anderen, maar omdat de liefde van Christus ons daartoe oproept. Zijn liefde is een drijfveer om te benoemen dat er buiten Hem geen leven is."

Bron: CIP

Wil je meer weten? Kijk op de site.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe laten we het Evangelie zien zonder arrogant te wijzen op Christus als enige Weg?

"Het allerbelangrijkste is volgens mij onze levensstijl. Wanneer we naar Zijn wil leven, zal een ander dat moeten opvallen met mogelijke interesse tot gevolg.

Eigenlijk zit het hele 'probleem' hier. Er is nogal een verschil in denken bij christenen onderling over wat 'leven naar zijn wil' is.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid