Boah 0 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Hoe oud moet een boek,film,mp3 zijn om rechten vrij te worden, publiek domein. Is bijvoorbeeld de statenvertaling open bron en nbg en nbv niet Link naar bericht Deel via andere websites
Davy964 2 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Hoe oud moet een boek,film,mp3 zijn om rechten vrij te worden, publiek domein.Is bijvoorbeeld de statenvertaling open bron en nbg en nbv niet Verschilt, de een vraagt er copywright op voor 5 jaar, de ander 20. Als ik mij niet vergis natuurlijk Link naar bericht Deel via andere websites
PetrusV 0 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Copyrights blijven volgens mij altijd gelden. Link naar bericht Deel via andere websites
Davy964 2 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Is copywright niet hetzelfde als patent/octrooi? Link naar bericht Deel via andere websites
PetrusV 0 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Copyright is hetzelfde als auteursrecht. En volgens mij vervalt dat niet. Meestal moet je betalen voor het kopiëren van gepubliceerd materiaal, anders dan voor privégebruik, waarbij het zelfs niet uitmaakt of de auteur al is overleden (dan betaal je aan de erven, of aan de uitgever). Vaak staat het in het boek zelf: niet toegestaan te vermenigvuldigen, verspreiden, etc, zonder voorafgaande toestemming. De auteursrechten van de NBG-vertaling liggen, gok ik, bij het NBG. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 75 jaar na publicatie vervalt elk auteursrecht, zo had ik begrepen. Daarom mag je bijvoorbeeld met films uit de jaren '20 doen wat je wil en mag je ook naar believen hele hoofdstukken citeren uit de Statenvertaling. Link naar bericht Deel via andere websites
PetrusV 0 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Ik lees of kijk nooit dingen die zo oud zijn, dus je hebt ongetwijfeld gelijk. Link naar bericht Deel via andere websites
Aer 2 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 75 jaar na publicatie vervalt elk auteursrecht, zo had ik begrepen. Daarom mag je bijvoorbeeld met films uit de jaren '20 doen wat je wil en mag je ook naar believen hele hoofdstukken citeren uit de Statenvertaling. Klopt helemaal Robert Frans! Het auteursrecht op een werk eindigt 75 jaar na het overlijden van de maker (was 'vroeger' 70) . Het is goed opletten uit welk jaar de Bijbelvertaling komt en of er auteursrechten op zitten. Er zijn namelijk ook vertalingen die publiek domein zijn! Informatie over de vertalingen, staat ook informatie bij over de overname van de tekst : http://www.biblija.net/translations.nl.html Link naar bericht Deel via andere websites
dingo 166 Geplaatst 28 augustus 2014 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2014 Inderdaad 75 jaar met dank aan de lobby van o.a. de firma Walt Disney die bang was geen geld meer te kunnen verdienen met hun tekenfilms. Die overigens vaak genoeg op public domain verhalen zijn gebaseerd zoals de sprookjesfilms als Sneeuwwitje, Roodkapje etc. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten