Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

De stoet is te lang.
In een lange zwarte colonne rijden de eerste veertig wagens over de lege snelwegen naar Hilversum, terwijl mensen hun respect betonen op en langs de weg.
Daarvóór worden de lichamen in een indrukwekkend waardige en bijna surrealistisch aandoende ceremonie uit de twee vliegtuigen gedragen.
Zo zullen hopelijk alle honderdachtennegentig lichamen thuis worden gebracht.

De stoet is te lang.
Elke kist is even groot en even sober, elke rouwauto is even zwart en ruim.
De man in de wagen weet niet wie hij vervoert. Een kind, een bejaarde, een jonge vrouw in de kracht van haar leven, een man die de wereld ging veroveren?
Langzaam maar zeker zullen de namen bekend worden, maar de onzekerheid knaagt.

De stoet is te lang.
Overal vlaggen halfstok, overal mensen die bijeenkomen in verdriet en verbijstering, om elkaar te steunen, te troosten.
Eén minuut staat alles stil in Nederland; zelfs het recht in de rechtszalen moet even wachten.
Maar na die minuut zal de stilte voortduren voor meer dan duizend nabestaanden, in vele plaatsen verspreid over Nederland.

De stoet is te lang.
Terwijl overal discussies losbarsten en het kabinet hard werkt om haar prioriteiten voor elkaar te krijgen, hangt er een serene stilte op vliegbasis Eindhoven.
In elk geval tot en met vrijdag zal deze ceremonie voortduren, lading na lading, vliegtuig na vliegtuig.
Zo zullen hopelijk alle honderdachtennegentig mensen thuis worden gebracht.

De stoet is te lang.
Deze column is te kort.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook hier in België lijkt het wat aan me voorbij te gaan. Toch hebben de beelden een diepe indruk op me achter gelaten. Laten we bidden voor de slachtoffers, de nabestaanden, de reddingswerkers, allen die meewerken om de identificatie correct te laten gebeuren én voor diegenen die dit leed op hun geweten hebben. Dat laatste klinkt misschien cru, maar was het Christus zelf niet die voor zijn beulen bad?

Ik hoop en bid dat iedereen de steun vind die hij nodig heeft, om deze gebeurtenis te verwerken. Als je nog moet gaan vliegen, hoop ik dat je de moed vind om boven de angst van deze terreurdaad te gaan staan: als we hier angstig van worden, is precies bereikt wat de daders wilden bereiken.

Pax

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid