Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • 3 weeks later...
Hallo,

Ik ben recentelijk begonnen met het gestructureerd doorlezen van de bijbel. Ik ben niet gelovig en weet nog niet goed wat ik er van moet denken. Als ik zo het scheppingsverhaal lees dan kan ik daar gewoonweg niet bij. Ik heb een aantal vragen, ik zou het leuk vinden als ik eens wat reacties/meningen van anderen hoor.

1. de schepping kan ik maar moeilijk bevatten en anders zien dan de evolutietheorie. Nu wil ik die discussie niet aangaan, maar ik zou graag eens horen hoe anderen tegen het scheppingsverhaal aankijken.

2. In Genesis lees ik dat de mensen mochten eten van de vruchten van de planten en de bomen. Zou iedere gelovige dan een veganistisch dieet moeten aanhouden ?

3. Op de zevende dag rustte God, en God heeft die dag gezegend en geheiligd. In mijn beleving is de zondag de rustdag, en dus de laatste dag van de week. In de jeugdbijbel die ik lees (naast de NIV Stydy Bible) lees ik dat de Christenen de eerste dag van de week hun rustdag houden. Dus dan is zondag de 1e dag van de week. Kan iemand mij dat uitleggen: waarom is de zondag zoals ik die ken, de eerste dag van de week en niet de laatste ?

4. In navolging op de vorige vraag zou ik kunne nbegrijpen dat Zondag de eerste dag van de week zou zijn, omdat God de eerste dag het licht schiep. Maar de zon schiep hij pas op de vierde dag. Welk licht schiep God dan op de eerste dag ?

Nou, tot zover maar eens. Ik hoop dat ik niet al te domme vragen stel en ben benieuwd naar reactie.

Hartelijke groet,

Arthur

Hoi Arthur, ik zal het proberen kort en gebonden te houden.

1: De Eeuwige creëerde alles in 7 scheppingsdagen waarbij Hij ruste op de 7e dag. Nu hoeft bij voorbaat de 7 scheppingsdagen niet letterlijk dagen te zijn geweest van 24 uur. Hoe en wat hij allemaal 'precies' schiep blijft een interpretatie. Wel kan ik mededelen dat ik Hebreeuws kan en dat ik genesis heb gelezen vanuit de grondtekst. Bijvoorbeeld in de eerste zin 'In het begin schiep God de hemel en de aarde'. Is in het Hebreeuws' b’re’shith bara’ ‘Elohim ‘et hashamayim w’eth ha’arets. Waarbij een niet hemel maar hemels staat en het woord 'et' niet vertaalbaar is. Het woord word aangegeven dat het iets aan elkaar linkt. Nu bestaat het word uit 2 letters. Alef (1e letter) en Tav (laatste letter). Dit is natuurlijk heel bijzonder en kun je interpreteren als 'In het begin schiep God 'alles/alpha en omega' hemels en aarde'. Verduidelijking van zijn schepping en liet achter dat hij creëerde en niet gecreëerd was. Dit komt 14 keer totaal in de bijbel voor bij bepaalde punten(verder een verhaal voor later). Dit gaat zo tot de 7e dag zoals je zelf gelezen hebt. Bij dit scheppingsverhaal zou dus kunnen dat er best veel tijd overheen ging voor aanpassingen e.d.

2: Zoals al een aantal hebben aangegeven mochten mensen rondom die periode alleen eten van zaaddragende planten en alle vruchtbomen. Voor de dieren waren groene planten hun voedsel. Dit was zo in balans. In het verhaal van Noach wordt verteld dat dieren als voedsel mogen dienen voor de mens. Maar vlees waarin nog leven is, waar bloed in zit mag je niet eten. (bloed is erg belangrijk en heeft een grote betekenis)

3: De eerste christenen die ook op de zaterdag naar de synagoge gingen hadden zaterdag als rustdag, net als de joden zoals dit bedoeld is. Nog steeds word zaterdag bedoeld en is zondag dus de eerste dag en zaterdag de laatste. Na de periode van Jesus zijn er diverse leiders en invloeden geweest van buitenaf (Romeinen, paganistische volkeren etc.)De Romeinen hadden van nature meerdere goden en zijn nog steeds van invloed zoals de dagen zoals ze nu benoemd zijn. Nu nog steeds zijn er vele mensen die op volle maan gaan dansen of de dag heiligen wanneer de zomertijd in gaat. Dit heeft een rol gespeeld bij 'Zon'dag. Vele christenen die ik spreek zijn ermee eens over de zaterdag maar de maatschappij is zo ingesteld dat zondag de dag van de kerk is.

4: Licht kan vele dingen betekenen en word in de bijbel vaak aangeduid als G'd, een wezen van G'd of als Jesus iets zegt. Dus op de eerste dag word licht geschapen, hemels en aarde. Wezens van G'd (Engelen, Keroevs) zijn geschapen en worden gezien als licht. Ook G'd is licht en scheid dit van duisternis. Wel is het zo dat in het Hebreeuws benadrukt word dat licht word geschapen op de eerste dag en pas op de vierde dag ook de nadruk ligt op dag en nacht en de verschillen hiertussen.

Bedankt Arthur voor je openheid. Ik kan alles wel uitgebreider antwoorden maar hopelijk heb ik het zo kort en gebonden te houden. Succes.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid