Spring naar bijdragen

De Gemeente? kerk? of sekte?


Aanbevolen berichten

Ik besef dat ik met deze studie een deur in trap maar toch wil ik mijn mede gelovigen broeders en zusters duidelijk maken wat het verschil is tussen een kerk (gebouwd door mensen) en de Gemeente. En wat een sekte precies is. Alles is bijbels onderbouwt en schrift met schrift word vergeleken. Je kan alles rustig terug lezen in je eigen Bijbel.

Ik zeg niet dat het verkeerd is om naar een kerk te gaan maar lees gewoon is aandachtig deze studie door, misschien staan er eye openers tussen. Ik plaats de studie op verzoek steeds in korte stukken.

PS weet dat ik pas sinds 5 jaar bijbelstudie doe dus ik ben GEEN alles weter. Mochten er dingen zijn waar IK geen antwoord op heb of niet kan vinden in de Bijbel dan zeg ik dit ook netjes.

Groetjes Sarena

De woorden gemeente en gemeenten komen in het nieuwe testament 112 maal voor, altijd als vertaling van "ecclesia". Met de bijbelse kwalificaties lezen wij o.a. over "de gemeente Gods" en "de gemeente der eerstgeborenen", waarmee gezinspeeld wordt op de goddelijke Stichter en Eigenaar van de gemeente. Ook lezen wij over "de gemeente te Antiochië", "de gemeente Gods die te Korinthe is", "de gemeenten in Azië", "de gemeenten in Galatië", enz. Deze kwalificaties duiden op de verschillende geografische locaties van de gemeenten Gods. Maar wat is de betekenis van dit woord gemeente?

1. Wat is de Gemeente

Het gebruik van een bijbels woord buiten de bijbelse betekenis is immers een verkrachting van de Bijbel!

Bijbeltekst Kol. 1:27 "En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult." Ef. 1:22-23

Bijbeltekst Kol. 1:27 "En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn."

Kol. 1:18

Bijbeltekst Kol. 1:27 "Die mij nu verblijd in mijn lijden voor u, en vervulle in mijn vlees de overblijfselen van de verdrukkingen van Christus, voor Zijn lichaam, hetwelk is de Gemeente." Kol. 1:24

De gemeente is "het lichaam van Christus". En als lichaam van Christus omvat het vanzelfsprekend al zijn leden. Geen sekte of genootschap bevat alle leden van het lichaam van Christus en daarom is geen sekte of genootschap de gemeente Gods. Laten wij dan als oprechte gelovigen, die verwachten geoordeeld te worden door het Woord Gods, nooit iets de gemeente noemen dan alleen het lichaam van Christus; d.i. de geredden, de verlosten, hetzij universeel, of in een gegeven plaats.

Word vervolgd..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik plaats hier gewoon een studie over de Gemeente en dat deze wat lang is kan ik ook niets aan doen :) Sommige studies zijn lang en de andere wat kort.

Maar voor vandaag en morgen zal ik geen studies meer plaatsen

PS het is geen openingspost het is een complete Bijbelstudie

Groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Gemeente? Kerk? of sekte? deel 2

2. Wie is de stichter der gemeente

Ons wordt gezegd dat Abraham ..

Bijbeltekst Kol. 1:27 "..verwachtte de stad, die fondamenten heeft, welker Kunstenaar en Bouwmeester God is." Heb. 11:10

En in het volgende hoofdstuk schrijft de apostel aan de gelovigen:

Bijbeltekst Kol. 1:27 "Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen; Tot de algemene vergadering en (n.l.) de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen; En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel." Heb. 12:22-24

In onze tegenwoordige bedeling zijn wij als gelovigen gekomen tot die stad "welker Kunstenaar en Bouwmeester God is" en die wordt genoemd "de Gemeente der eerstgeborenen." Heb. 12:23

Christus, de Zoon Gods, is de Stichter, Bouwer en Maker van de gemeente.

Bijbeltekst Kol. 1:27 "Want Deze (Christus Jezus, vs.1) is zoveel meerder heerlijkheid waardig geacht dan Mozes, als degene, die het huis gebouwd heeft, meerder eer heeft, dan het huis. Want een ieder huis wordt van iemand gebouwd; maar Die dit alles gebouwd heeft, is God." Heb. 3:3-4

Bijbeltekst Kol. 1:27

"Zo hebt dan acht op uzelven en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed." Hand. 20:28

Bijbeltekst Kol. 1:27

"Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven; Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord; Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk." Ef. 5:25-27

Bijbeltekst Kol. 1:27

"Op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten der hel zullen dezelve niet overweldigen." Mat. 16:18

Deze schriftplaatsen uit vele demonstreren duidelijk dat Christus de gemeente kocht, stichtte en bouwde. En daaruit volgt dat een door mensen gesticht of gebouwd instituut onmogelijk de gemeente Gods kan zijn.

Klik op deze link om de studie helemaal te lezen! http://www.bijbels-panorama.nl/S13_geme ... sekte.html

Ik vind deze studie prima onderbouwt met Bijbelse Schriftplaatsen, en aangezien ik veel kritiek krijg op deze studie heb ik toch besloten om hier niet over in discussie te gaan.

Wat jullie zelf doen onderling moeten jullie zelf weten.

Fijne avond

Groetjes Sarena

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik besef dat ik met deze studie een deur in trap maar toch wil ik mijn mede gelovigen broeders en zusters duidelijk maken wat het verschil is tussen een kerk (gebouwd door mensen) en de Gemeente. En wat een sekte precies is. Alles is bijbels onderbouwt en schrift met schrift word vergeleken. Je kan alles rustig terug lezen in je eigen Bijbel.

Ik zeg niet dat het verkeerd is om naar een kerk te gaan maar lees gewoon is aandachtig deze studie door, misschien staan er eye openers tussen. Ik plaats de studie op verzoek steeds in korte stukken.

PS weet dat ik pas sinds 5 jaar bijbelstudie doe dus ik ben GEEN alles weter. Mochten er dingen zijn waar IK geen antwoord op heb of niet kan vinden in de Bijbel dan zeg ik dit ook netjes.

Groetjes Sarena

De woorden gemeente en gemeenten komen in het nieuwe testament 112 maal voor, altijd als vertaling van "ecclesia". Met de bijbelse kwalificaties lezen wij o.a. over "de gemeente Gods" en "de gemeente der eerstgeborenen", waarmee gezinspeeld wordt op de goddelijke Stichter en Eigenaar van de gemeente. Ook lezen wij over "de gemeente te Antiochië", "de gemeente Gods die te Korinthe is", "de gemeenten in Azië", "de gemeenten in Galatië", enz. Deze kwalificaties duiden op de verschillende geografische locaties van de gemeenten Gods. Maar wat is de betekenis van dit woord gemeente?

1. Wat is de Gemeente

Het gebruik van een bijbels woord buiten de bijbelse betekenis is immers een verkrachting van de Bijbel!

Dan kunnen we een groot deel van de spreekwoorden, gezegden en namen wel schrappen!]

Bijbeltekst Kol. 1:27 "En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult." Ef. 1:22-23

Bijbeltekst Kol. 1:27 "En Hij is het Hoofd des lichaams, namelijk der Gemeente, Hij, Die het Begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn."

Kol. 1:18

Bijbeltekst Kol. 1:27 "Die mij nu verblijd in mijn lijden voor u, en vervulle in mijn vlees de overblijfselen van de verdrukkingen van Christus, voor Zijn lichaam, hetwelk is de Gemeente." Kol. 1:24

De gemeente is "het lichaam van Christus". En als lichaam van Christus omvat het vanzelfsprekend al zijn leden. Geen sekte of genootschap bevat alle leden van het lichaam van Christus en daarom is geen sekte of genootschap de gemeente Gods. Laten wij dan als oprechte gelovigen, die verwachten geoordeeld te worden door het Woord Gods, nooit iets de gemeente noemen dan alleen het lichaam van Christus; d.i. de geredden, de verlosten, hetzij universeel, of in een gegeven plaats.

Word vervolgd..

- 'Geen genootschap bevat alle leden van het lichaam van Christus'- daar ben ik het mee eens, maar:

- 'daarom is geen sekte of genootschap de gemeente Gods' - Maar ook niet deel van?

Edit: de schrijver van deze studie beantwoord zijn eigen vragen nou ook niet bepaald mijns inziens...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid