Spring naar bijdragen

De Nephilim, het Boek van Henoch en de gevallen engelen


Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk heeft iedereen wel gehoord van het verhaal van Genesis 6: "6:1 En het geschiedde, wanneer menschen begonnen te vermenigvuldigen op het gezicht van de aarde, en tot hen dochters waren geboren, 6:2 Dat de zonen van God de dochters van menschen zagen dat zij schoon [waren]; en zij namen zich wijven van allen welke zij kozen. 6:3 En de HEER zeide, Mijn geest zal niet altijd met [den] mensch strijden, omdat hij ook vleesch [is]: doch zijne dagen zullen een honderd en twintig jaren zijn. 6:4 Er waren giganten in de aarde in die dagen; en ook daarna, wanneer de zonen van God tot de dochters van menschen inkwamen, en zij [kinderen] tot hen droegen, dezelfden [werden] machtige mannen welke van ouds [waren], mannen van faam. 6:5 En GOD zag dat de boosheid van [den] mensch groot [was] in de aarde, en [dat] elke imaginatie van de gedachten van zijn hart voortdurend alleenlijk euvel [was]." (Genesis 6:1-5, King James Version)

Wie waren nu deze zonen van God? En wie waren de giganten, of in het Hebreeuws, de Nephilim? Velen denken dat de zonen van God engelen waren. In sommige Bijbelvertalingen, bijvoorbeeld de New Internatial Version wordt het zelfs als "angels" vertaald. Maar wat zegt de Bijbel?

De Bijbel is er heel duidelijk over wie de zonen van God zijn. "Maar zoovelen als hem ontvingen, aan hen gaf hij kracht [om] te worden de zonen van God, [gelijk] aan hen die in zijnen naam gelooven:" (Johannes 1:12). Zij die geloven in Jezus Christus zijn dus de zonen van God, niet de engelen. "4:5 [Om] hen terug te koopen die onder de wet waren, [op]dat wij de adoptie van zonen mochten ontvangen. 4:6 En omdat gij zonen zijt, heeft God den Geest van zijnen Zonen in uwe harten voortgezonden, krijtende, Abba, Vader. 4:7 Waarvoor du niet meer een dienaar bist, maar een zoon; en indien een zoon, dan een erfgenaam van God door Christus." (Galaten 4:5-7) God heeft geen één engel ooit zijn zoon genoemd. "Want tot welken van de engelen zeide hij op eenigen tijd, Du bist mijn Zoon, dezen dag heb ik dij gewonnen? En wederom, Ik zal tot hem een Vader zijn, en hij zal tot mij een Zoon zijn?" (Hebreeën 1:5)

Dus wat gebeurde er in Genesis 6? Mannen die in Jezus Christus geloofden, trouwden met vrouwen die niet in Jezus Christus geloofden, waardoor hun kinderen door invloed van hun niet-gelovende moeder steeds slechter werden.

Maar, dan vraag je je misschien af, hoe zit het dan met de giganten, de Nephilim? Nou dan moet je goed lezen: "6:4 Er waren giganten in de aarde in die dagen; en ook daarna, wanneer de zonen van God tot de dochters van menschen inkwamen, en zij [kinderen] tot hen droegen, dezelfden [werden] machtige mannen welke van ouds [waren], mannen van faam." Er staat wanneer, niet omdat. In die tijd waren er giganten, en ook na de vloed, dat waren zeer lange mensen. Die ontstonden niet speciaal uit het huwelijk tussen de gelovige mannen en de gelovige vrouwen. De langste gigant in de Bijbel was trouwens ongeveer 4 meter (Deut. 3:11)

Genesis 6 komt niet overeen met het Boek van Henoch, omdat in de Bijbel niet staat dat engelen vrouwen zwanger maakten, en in het Boek van Henoch wel. Zie ook dit filmpje:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pas ten tijde van Handelingen werden zij die geloven in Jezus Christus "Christenen" genoemd (Handelingen 11:26). Natuurlijk had je echter in het Oude Testament ook mensen die geloofden in Jezus Christus, de Bijbel is hier heel duidelijk over. Het Evangelie staat reeds in Genesis 3:15. En kijk wat Jezus zei: "Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven." (Johannes 5:46 SV) Jezus is er immers al altijd geweest. (Jn. 1:1, Heb. 7:3)

Wat betreft het tweede punt, wat ik heb geschreven is reeds een korte samenvatting van wat er in dat filmpje ook staat. Genesis 6 komt niet overeen met het Boek van Henoch, omdat in de Bijbel niet staat dat engelen vrouwen zwanger maakten, en in het Boek van Henoch wel. Ik pas de tekst wel aan zodat dat duidelijker voor je is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid