Spring naar bijdragen

"Stap niet zomaar over naar een andere gemeente"


Aanbevolen berichten

Wat doe je wanneer je je niet thuis voelt in je kerkelijke gemeente? Wat zegt de Bijbel over het overstappen naar een andere gemeente? Het antwoord op die vraag luidt volgens theoloog en schrijver Willem Ouweneel: "Niets. Helemaal niets." Want, zo vertelt hij, in de tijd dat het Nieuwe Testament geschreven werd, was er geen sprake van het 'overstappen' naar een andere gemeente. Nu is dat wel een actueel vraagstuk. Zijn devies: "Stap niet zomaar over naar een andere gemeente wanneer je je niet zo thuis voelt. Want de ideale gemeente die helemaal bij jou past, bestaat niet." Willem maakt zich dan ook zorgen over al de christelijke zwervers die van gemeente naar gemeente zwerven.

"De enige uitzondering die ik zie (in het overstappen naar een andere gemeente, red.) is wanneer het water tot aan je lippen stijgt, als je je door de prediking gekneveld voelt, als allerlei activiteiten die Bijbels zijn niet mogelijk zijn om dat de kerkenraad dat niet toestaat, als je ziet dat je gezin er enorm onder lijdt. Dus: alleen als er sprake is van een noodsituatie."

 

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rekenen met God

En attendant Godot

De aandacht van de teller

voor de knopen van ‘t geval,

miskent het wijzen van de noemer

naar de aard van het getal.

De aandacht van de teller

voor procenten en de kans,

miskent het wijzen van de noemer

naar de deler van de krans.

De aandacht van de teller

voor een deel dat is mislukt,

miskent het wijzen van de noemer

naar de termen van ‘t product.

De aandacht van de teller

voor factoren van rondom,

miskent het wijzen van de noemer

naar de delen van de som.

De aandacht van de teller

voor haalbaarheid en tijd,

miskent het wijzen van de noemer

naar de macht van zekerheid.

De aandacht van de teller

voor de lasten van de mens,

miskent het wijzen van de noemer

naar de sluitpost van de wens.

De aandacht van de teller

voor het wegen hoe het hoort,

miskent dat d’heer van dalen

moet wachten op antwoord.

De aandacht van de teller

voor het rekenen tot slot,

miskent het wijzen van de noemer

naar het rekenen met God.

De slotsom van de noemer

over voortgaan in de Geest,

is of niet bij het tellen

teveel voorkeur is geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Ik snap wel dat het niet handig is om steeds maar van gemeente/parochie te wisselen als het je niet uitkomt hoe het daar gaat. Beter probeer je op een positieve manier de verandering te zijn die je voorstaat.

Maar ik weet ook hoeveel het waard is als je een groep mensen hebt gevonden met wie je gezamlijk Kerk kunt zijn. Of dat nu een thuiskerk is of een gemeente/parochie. Als je dat bij je toevallig ergens binnenlopen mee mag maken dan krijg je mij daar ook niet meer weg :Y

Ik ken ook wel voorbeelden van mensen die Taize-vieringen zijn gaan meedoen en langzaam maar zeker de zondagsdiensten van de eigen parochie/gemeente over zijn gaan slaan (als vanzelf). Om vervolgens na een halfjaar op uitnodiging van iemand van een andere gezinte mee te gaan en diep geraakt te worden. En vervolgens daarheen te gaan.

'Het huis van God telt vele kamers,' zegt mijn oma dan altijd. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid