Spring naar bijdragen

Heeft de Duivel koninkrijken op aarde?


Aanbevolen berichten

Als ik het over God heb dan is dat uiteraardhypotetisch, ik kan ook niet anders. Maar ik snap de gedachte niet zo dat men een God prijst die zoveel ellende toelaat, terwijl hij bij machte is om er zelf iets aan te doen. Ik heb nog nooit een christen horen zeggen dat hij die passieve God veroordeelt of op enige wijze een bevredigend antwoord gehoord op de vraag waarom God niet ingrijpt. Het enige wat je dan hoort is iets in de trant van: ja die persoon is dan wel gepest, in elkaar geslagen, bespuugd en vernederd zijn hele leven, maar God heeft iets moois voor hem in gedachte na zijn dood. Ik verbaas mij daar nogalover.

Dat mensen God daarover klagend aanspreken laat ook de Bijbel al zien. Zie b.v. Psalm 22:

2 Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?U blijft ver weg en redt mij niet, ook al schreeuw ik het uit. 3 'Mijn God!' roep ik overdag, en u antwoordt niet, 's nachts, en ik vind geen rust.

Die psalmen worden ook gezongen door christenen (en heel vaak redelijk bewust). Dus je waarneming dat je "nog nooit een christen hebt horen zeggen dat hij die passieve God veroordeelt" is té beperkt. Of hij klopt gewoon niet.

Maar: misschien is de "universele boodschap van God aan de mensheid" wel gewoon: "Bekeer u, want het koninkrijk der hemelen is ophanden"...

Zit het "probleem" meer in de passiviteit van de luisteraar dan van de Spreker?!! Dat zou je evt. nog steeds een "onbevredigend antwoord" kunnen vinden, maar het is wel een antwoord dat (algemeen gesteld) je tot "verandering" wil aanzetten: als je dan ongelukkig bent met deze wereld, doe er dan wat mee!!!

Ik heb het niet zozeer over klagen over God zoals in de psalmen die je noemt, maar eigenlijk stelling nemen tegen God, of zoals eerder gezegd, God veroordelen voor de dingen die hij niet doet. Namelijk het niet helpen van mensen die in eindeloze ellende leven. God doet het niet, maar kan het wel. Je kunt toch in God geloven, maar tegelijk zijn (gebrek aan) handelen veroordelen? Voor mij is het simpel. Als ik in de positie ben dat ik iemand kan helpen in nood, dan kan ik dat doen of niet doen. De aard van mijn handelen maakt of ik een goed, of minder goed mens ben. Van een mens kun je niet altijd verwachten dat hij het goede zal doen. Van een mens kun je ook niet verwachten dat hij alle ellende kan voorkomen. Van God wordt gesteld dat hij het kan, maar hij doet het niet. Stel dat God in de positie is om een verkrachting te voorkomen. Dan moet hij wel een extreem goede reden hebben om dat niet te doen. Kun jij een goede reden verzinnen? Ik niet namelijk. Je zult misschien aanvoeren dat wij als mens zondig zijn en dat wij het verdiend hebben. We leven in een gebroken wereld etcetera. Verdient er iemand een verkrachting? Verdient er iemand een leven lang te leven in ellende? Dat maakt God voor mij per definitie niet meer de liefhebbende God zoals hij wordt geschetst. Waarom? Ik kan simpelweg geen reden verzinnen, dat een betere optie is dan het voorkomen van de extreme ellende die sommige mensen moeten doormaken. Dat in contrast met het extreme geluk wat anderen hebben. Maar dan zeg jij, zit het probleem niet meer in de passiviteit van de luisteraar dan de spreker. Daarmee verleg je de verantwoordelijkheid. Sommige mensen hebben gewoon hulp nodig en kunnen hun eigen probleem niet oplossen, hoe graag zo ook zouden willen. Wat het probleem in ieder geval niet oplost, is de passieve opstelling van iemand die bij uitstek in de positie is om het probleem op te lossen.

Hoe denk jij daarover?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb het niet zozeer over klagen over God zoals in de psalmen die je noemt, maar eigenlijk stelling nemen tegen God, of zoals eerder gezegd, God veroordelen voor de dingen die hij niet doet. Namelijk het niet helpen van mensen die in eindeloze ellende leven. God doet het niet, maar kan het wel. Je kunt toch in God geloven, maar tegelijk zijn (gebrek aan) handelen veroordelen? Voor mij is het simpel. Als ik in de positie ben dat ik iemand kan helpen in nood, dan kan ik dat doen of niet doen. De aard van mijn handelen maakt of ik een goed, of minder goed mens ben. Van een mens kun je niet altijd verwachten dat hij het goede zal doen. Van een mens kun je ook niet verwachten dat hij alle ellende kan voorkomen. Van God wordt gesteld dat hij het kan, maar hij doet het niet. Stel dat God in de positie is om een verkrachting te voorkomen. Dan moet hij wel een extreem goede reden hebben om dat niet te doen. Kun jij een goede reden verzinnen? Ik niet namelijk. Je zult misschien aanvoeren dat wij als mens zondig zijn en dat wij het verdiend hebben. We leven in een gebroken wereld etcetera. Verdient er iemand een verkrachting? Verdient er iemand een leven lang te leven in ellende? Dat maakt God voor mij per definitie niet meer de liefhebbende God zoals hij wordt geschetst. Waarom? Ik kan simpelweg geen reden verzinnen, dat een betere optie is dan het voorkomen van de extreme ellende die sommige mensen moeten doormaken. Dat in contrast met het extreme geluk wat anderen hebben. Maar dan zeg jij, zit het probleem niet meer in de passiviteit van de luisteraar dan de spreker. Daarmee verleg je de verantwoordelijkheid. Sommige mensen hebben gewoon hulp nodig en kunnen hun eigen probleem niet oplossen, hoe graag zo ook zouden willen. Wat het probleem in ieder geval niet oplost, is de passieve opstelling van iemand die bij uitstek in de positie is om het probleem op te lossen.

Hoe denk jij daarover?

Ik gebruikte het woord "klagen". Maar die psalm 22 is een regelrechte aanklacht tegen God, zoals jij die voor ogen hebt: "God, zie mijn ellende. Waarom doet U niets?"

En dat is het raadsel dat in de lucht blijft zweven op Golgotha (waar "Gods geliefde Kind" zijn laatste adem uitblies met deze klacht op zijn lippen - Mat 27:46). Want géén van de Evangelisten geeft een antwoord op deze vraag.

Stél dat God in de positie is om een misdaad te voorkomen... Wat zijn dan de misdaden die Hij zou moeten voorkomen?? Over verkrachtingen zullen we het wel eens zijn... Alle vormen van misbruik. Uitbuiting.

Maar waar ligt de grens?? Welke mate van leed en onrecht is "nog" acceptabel? Of zou God altijd moeten ingrijpen als iets tegen zijn wil ingaat? Let wel: volgens de Schrift verdraagt God in het gehéél geen "ongerechtigheden"...!! In die zin, dat Hij ze verafschuwt en "de wereld uit wil hebben"...

God zou dus keer op keer op keer op keer moeten ingrijpen. Zelfs bij de kleinste overtreding... Maar: zou de mensheid dan ooit "beter" worden en zou dat Kwaad in de wereld ooit verdwijnen als de geschiedenis dit beloop zou gaan krijgen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Het zou steeds de kop weer op steken en men zou steeds de neiging houden "de grens van dat Kwaad op te zoeken". In de woorden van het topic: "de duivel zou dan écht koninkrijken hebben op aarde!"

In plaats van het volgen van de weg van "gewetensdwang" kiest God blijkbaar voor de weg van "bekering" (het zélf laten komen tot het inzicht om "het kwade te verwerpen en het goede te kiezen"). Opdat we dat Kwaad nooit meer willen... En het nooit meer de kop zal opsteken.

Maar dat alles neemt de ellende niet weg uit onze huidige wereld. En in die zin blijven we God klagend aanroepen. Niet begrijpend "waarom Hij zijn geliefde Zoon, zijn geliefde kinderen" opoffert. En blijft de klacht van Golgotha "in de lucht hangen".

Let wel: op de derde dag (op "Gods moment") was daar nieuw leven voor dat Kind van God. Maar die "nieuwe hoop die nu in de lucht hangt" gaat in het Evangelie gepaard met de klemmende oproep om toch vooral het eigen leven radicaal om te gooien. Je te bekeren... Het niet (enkel) van dat nieuwe leven af te laten hangen. Het was hier op aarde dat Jezus rond liep met de boodschap dat Gods Koninkrijk nu toch echt heel kort voor de deur stond...! En het is hier dat we al de eerste vruchten mogen plukken van dat nieuwe leven... Maar als we daar nog niet zo veel van merken, dan is het vooral een teken dat het met die bekering van ons nog niet zo'n vaart loopt!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is toch door meerdere posters aangehaald (uit de bijbel) dat de wereld zoals wij hem kennen een tijdelijke situatie is?

De bijbel toont toch duidelijk dat de mensheid zelf God als regeerder,en levengever, de rug toekeerde? (Adam had nog geen kinderen en wist wat hij deed)

1 Tim 2:14

We kunnen klagen maar er is gewaarschuwd. Nu is het ellende maar, God heeft vanaf het begin beloofd dat Hij het goed gaat maken. En dan goed voor eeuwig. Niet omdat hij ons iets verplicht is, maar omdat Hij graag een ieder gered ziet.

Regelmatig zeggen mensen me dat de zondvloed te gortig was. A|sof ze er zelf bij waren. Regelmatig hoor ik mensen(atheisten) zeggen dat God te streng is als ze lezen over de momenten dat hij ingreep.

Het is voor sommigen nooit goed. Treed God op, is hij te streng. Laat hij dingen z'n vastgestelde tijd uitlopen is hij passief.

Bespeur ik ongeloof dat er een Oordeelsdag, Armageddon komt? De bijbel is duidelijk over het einde van pijn, onrecht, honger, ziekte en dood. Openbaring 21:4 / Psalm 37:11

Is Gods belofte van opstanding in een perfekte wereld en eeuwig leven in vrede niet goed genoeg?

Als God bepaalt dat Hij de wereld en de vervreemde mensheid een paar duizend jaar laat gaan is dat dan niet zijn recht? Vergeet niet dat je als kind van degenen die God de rug toekeerden en de dood kozen al geen rechten had voor je was geboren. Ja, wij waren al "verkocht" voor we geboren waren. Romeinen 5:12-21

Als het ware zijn wij allen dood en zonder rechten geboren. In gevangenschap aan de dood en zonde. Je weet dit zeker omdat je ouder wordt en al je voorouders uiteindelijk zijn gestorven. Wees maar blij als je overgrootvader nog leeft.

Ik maak me geen illusies dat ik al Gods wegen kan beoordelen als mens. Wie weet het beter?

En wie is bij machte het beter te doen? Gaan wij de Schepper van het universum uitleggen hoe hij het moet doen? Is er 1 persoon hier die iets "simpels" als overbevissing, ontbossing, millieuvervuiling, Fukushima of de werkloosheid in (kies 'n land) kan oplossen? Jesaja 55:8, 9

Als je Gods plan voor de mensheid kan analyseren en beoordelen zijn bovengenoemde zaken kinderspel toch? Wel, tot nu toe stapelen dit soort simpele problemen zich op. En steeds sneller.

Wat ik wel weet is dat alle advies van God uit de bijbel, me nooit teleurstelt.

Niet dat ik het altijd leuk vindt, maar als ik het probeer heb ik nooit spijt.

Het is 2013 en toch werkt alle raad uit dat boek van duizenden jaren oud.

Spreuken 3:5, 6

Dat is voor mij een tastbaar bewijs dat Hij weet waar over Hij praat.

Wat betreft mensen en hun meningen en oplossingen...kijk eens naar het nieuws op een willekeurige dag. Het lijkt of de mensheid met de dag (vul maar in) wordt. Ik zal mijn vertrouwen, mijn hoop nooit op een menselijke regering vestigen.

Psalm 146:3, 4 Psalm 118:8, Jeremia 17:5

Het belangrijkste is dit, maak je keuze. Klaag en vraag om uitleg, schreeuw desnoods tot God als alles je werkelijk zo bedroeft. Maar maak je keuze.

Als je denkt dat God het niet kan/wil/weet, je bent vrij elders je heil te zoeken.

1 Koningen 18:21, Jozua 24:15, Romeinen 12:2, Hebreeën 10:38, 39

Liefde en Vrede

PS Geloof hoeven we niet te benijden. We mogen erom vragen: Lukas 17:5 /Filip. 2:13

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid