Spring naar bijdragen

Hulp nodig met Profielwerkstuk


Aanbevolen berichten

Hallo leden van credible,

ik heb een account op dit forum aangemaakt omdat ik mijn profielwerkstuk over het Christendom wil maken. Redenen hiervoor zijn: van mijn vader's kant waren ze katholiek, en ik heb altijd al een persoonlijke interesse voor ethiek, levensbeschouwing, filosofie en godsdienst gehad.

Misschien belangrijk om te weten: ik ben zelf NIET gelovig. Ik maak dit profielwerkstuk omdat het geloof me fascineert.

Nu, "het Christendom" is natuurlijk niet voldoende. Omdat ik ethiek boeiend vind, had ik de volgende hoofdvraag en deelvragen in mijn hoofd:

Hoofdvraag:

Wat is de essentie van de ethiek van het Christendom?

Deelvragen:

-Hoe/Waaruit is de Christelijke ethiek opgebouwd en wat zijn de belangrijkste waarden?

-Waarin verschillen/overeenstemmen het Christendom en andere religies met betrekking tot de ethiek? (moet nog even kijken welke andere religie ik daarvoor uitkies)

-Wat is mijn persoonlijke mening hierover. (niet echt een deel"vraag", maar mijn leraar heeft me gezegd dat je eigen mening ergens over geven ook telt als een soort deelvraag)

Dus, dat was het zo'n beetje. Ik zit nog in de brainstorm fase om het maar even zo te noemen. Ik hoopte erop om misschien wat feedback via dit forum te krijgen. Alvast bedankt!

blauwbaard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, laat ik je een handje helpen, waarbij je de details zelf mag uitzoeken. ;)

Wat is de essentie van de ethiek van het Christendom?

Behandel de ander zoals jezelf behandeld wil worden.

-Hoe/Waaruit is de Christelijke ethiek opgebouwd en wat zijn de belangrijkste waarden?

De belangrijkste waarden zijn onvoorwaardelijke respect voor het (ongeboren) leven, bescherming van het huwelijk en het gezin en onvoorwaardelijke liefde tot de ander, ook als die ander je vijand is. Daarbij is eerbied voor wat heilig en goed is en respect voor de schepping ook heel belangrijk. Voor het dagelijks leven kun je de ethiek samenvatten in zeven deugden: wijsheid, rechtvaardigheid, gematigdheid, moed, geloof, hoop en liefde. Waarbij de liefde het belangrijkst is.

De ethiek is door de eeuwen heen verder ontwikkeld op basis van de Schrift, in het bijzonder het Evangelie, de geloofstraditie, de rede en de culturele en maatschappelijke behoeften van de verschillende tijden en culturen. Hoewel de waarden hetzelfde blijven, leggen verschillende culturen op verschillende waarden meer nadruk en uit de leefwijze zich ook in eigen normen en tradities in het omgaan met deze waarden. In het persoonlijke leven ontwikkel je je eigen toepassing ervan in samenspraak met je geweten, gevormd door het gebed, de sacramenten en de naastenliefde.

-Waarin verschillen/overeenstemmen het Christendom en andere religies met betrekking tot de ethiek? (moet nog even kijken welke andere religie ik daarvoor uitkies)

Er zijn veel overeenkomsten in de ethiek van verschillende godsdiensten; alleen de bronnen en de toepassingen ervan verschillen vaak, evenals culturele verschillen die de godsdiensten onvermijdelijk beïnvloeden. Veel religies leggen samen met het christendom de nadruk op zelfbeheersing, naastenliefde en een vast geloof in het goede. Verschillen liggen vooral in hoe het huwelijk bezien wordt, hoe streng men het leven dient te beschermen en in hoeverre men oo fysiek mag strijden tegen het kwade. Die verschillen komen vooral voort uit de visie op God, mens, samenleving en schepping.

-Wat is mijn persoonlijke mening hierover. (niet echt een deel"vraag", maar mijn leraar heeft me gezegd dat je eigen mening ergens over geven ook telt als een soort deelvraag)

Zelf sta ik grotendeels achter de ethische waarden en normen van mijn kerk (de katholieke kerk), probeer daar zo goed mogelijk naar te leven en besef me ook steeds meer dat die waarden echt zin hebben en dat je daarmee inderdaad een goede, stabiele en vrije samenleving kunt opbouwen. Het vraagt echter wel een heel andere manier van denken, een omslag in je leefwijze, wat binnen het christendom "bekering" wordt genoemd, en er zijn weinig mensen, ook binnen de Kerk, die die omslag zomaar kunnen maken. Daardoor gaat er ook veel mis, ook binnen de Kerk, en moeten we ook vertrouwen op Gods vergeving en wijsheid om toch niet op te geven en door schade en schande te blijven groeien in zijn liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is de essentie van de ethiek van het Christendom?

Houd van God en je naaste als jezelf.
-Hoe/Waaruit is de Christelijke ethiek opgebouwd en wat zijn de belangrijkste waarden?
Geent op de lex talionis van de Joden (welke al een flinke stap was in de rechtvaardige richting) naar een 'keer de andere wang toe'. Een revolutionair model van kwaad NIET met kwaad vergelden, maar ALTIJD voor het goede kiezen. Houd zelfs van je vijanden.
-Waarin verschillen/overeenstemmen het Christendom en andere religies met betrekking tot de ethiek? (moet nog even kijken welke andere religie ik daarvoor uitkies)
Precies wat ik hierboven schrijf: altijd voor het goede kiezen. De andere religies zijn daar in varierende maten minder tot veel minder stellig in.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef antwoord op Ursa's vraag, maar je hebt gelijk. Het stond ook al in t OT, en nee, daar werden niet altijd mede-Joden mee bedoeld ;) Maar de boodschap van t OT wisselt in mijn ogen nogal, en was meer een rechtvaardige boodschap. In t NT vindt er n radicale verschuiving plaats van rechtvaardigheid naar vergiffenis en liefde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wat als die ander dat niet wil..?

Dan geldt hetzelfde. Als jij niet zou willen dat de ander jou behandeld zoals hij behandeld wil worden, dan zou je het toch op prijs stellen dat die ander dat dan ook niet doet. Dus dat doe je dan ook bij hem, door hem netjes niet te behandelen zoals jij behandeld wil worden. Ook als je echter zijn wens daarin niet wil respecteren, kun je hem alsnog blijven behandelen zoals jijzelf behandeld wil worden, want je hoeft hem dan immers niet te behandelen zoals jijzelf zou willen worden behandeld als jij in zijn schoenen staat, en kunt hem daarom dus rustig blijven behandelen zoals jij behandeld wil worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid