Spring naar bijdragen

Paus: Luthersen en rooms-katholieken moeten elkaar vergeven


Aanbevolen berichten

Volgens paus Franciscus moeten luthersen en rooms-katholieken elkaar vergeven vanwege de in het verleden ontstane verbittering en vanwege de schuld die jegens God is begaan.

De paus roept op tot een „eerlijke herwaardering†van de Reformatie en de gevolgen daarvan. Dat zei hij maandag tijdens een bezoek van een delegatie van de Lutherse Wereldfederatie in het Vaticaan. De rooms-katholieke nieuwsdienst Kathpress berichtte er maandag over.

De rooms-katholieke leider heeft zijn instemming betuigt aan de samensprekingen die de luthersen en rooms-katholieken al hebben voor de herdenking in 2017 van 500 jaar Reformatie. Deze samensprekingen betreffen niet alleen het benoemen van theologische geschilpunten maar ook „broederlijke samenwerking op veel pastorale vlakken†en „geestelijke oecumeneâ€. Volgens de paus is eenheid niet in de eerste plaats een gevolg van eigen inspanningen maar het werk van de Heilige Geest.

Bron: RD

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker een goede richting.

Is inderdaad vrij opzienbarend, het is beetje langs elkaar heen gaan leven deze twee grote stromingen.

Is de Lutherse kerk nog een beetje groot? Is de duitse evangelische lutherse kirche hetzelfde als wij in nederland kennen met lutherse kerk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker een goede richting.

Is inderdaad vrij opzienbarend, het is beetje langs elkaar heen gaan leven deze twee grote stromingen.

Is de Lutherse kerk nog een beetje groot? Is de duitse evangelische lutherse kirche hetzelfde als wij in nederland kennen met lutherse kerk?

Welke geloofsgemeenschap het hier precies betreft weet ik eigenlijk niet.

De lutherse kerk is niet groot vergeleken met de katholieke Kerk. Volgens mij is het voornamelijk aanwezig in de Scandinavische landen en Duitsland. In Nederland is de lutherse kerk opgegaan in de PKN.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker een goede richting.

Is inderdaad vrij opzienbarend, het is beetje langs elkaar heen gaan leven deze twee grote stromingen.

Is de Lutherse kerk nog een beetje groot? Is de duitse evangelische lutherse kirche hetzelfde als wij in nederland kennen met lutherse kerk?

Welke geloofsgemeenschap het hier precies betreft weet ik eigenlijk niet.

De lutherse kerk is niet groot vergeleken met de katholieke Kerk. Volgens mij is het voornamelijk aanwezig in de Scandinavische landen en Duitsland. In Nederland is de lutherse kerk opgegaan in de PKN.

Ik weet niet of je op die manier naar "grootte" moet kijken... Afgezet tegen een "wereldwijde kerk van Rome" vallen de Duitse en Scandinavische kerken natuurlijk "in het niet". Maar voor een land als Duitsland (ca. 25-26 miljoen leden van de EKD en ongeveer even veel Katholieken) heeft dit natuurlijk grote gevolgen. En ook voor de andere landen waarin de Lutherse Kerken een groot ledental heeft. 80 Miljoen Lutheranen, waarvan het grootste deel in Noord Europa woont, dat is toch "niet niks"...

NB: ik lees nu dat die EKD (Evangelische Kirche in Deutschland) een soort "omgekeerde PKN" is (een verbond van (vnl) "lutherischen, reformierten (gereformeerde, dus...) und unierten Landeskirchen")...

Deze ontwikkeling/dit proces zal grote invloed hebben op die EKD, maar waarschijnlijk ook op onze PKN...

bin gespantt!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker een goede richting.

Is inderdaad vrij opzienbarend, het is beetje langs elkaar heen gaan leven deze twee grote stromingen.

Is de Lutherse kerk nog een beetje groot? Is de duitse evangelische lutherse kirche hetzelfde als wij in nederland kennen met lutherse kerk?

Ja dat zijn dezelfde, waarbij opgemerkt dat de Evangelisch Lutherse Kerk Nederland in de PKN is opgegaan. Bij mijn weten met is het in Nederland ook niet heel groot geweest met iets van 14000 leden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze ontwikkeling/dit proces zal grote invloed hebben op die EKD, maar waarschijnlijk ook op onze PKN...

Misschien wel verder dan dat. Het is een hoopgevend bericht, maar er zal nog heel wat water door de Maas stromen voordat er merkbaar iets veranderd in opzichten naar elkaar toe. Kijk ook wat hier lokaal scheurt en na lange processen weer samen komt. Recent de uitspraak van deputaten van de GKv dat er niets in de weg staat om de NGK en GKv weer samen te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze ontwikkeling/dit proces zal grote invloed hebben op die EKD, maar waarschijnlijk ook op onze PKN...

Wat zullen de concrete gevolgen dan zijn?

De katholieke Kerk en de lutherse kerk zijn natuurlijk al langere tijd in gesprek en hebben ook eind vorige eeuw een gemeenschappelijke verklaring geschreven. Maar concreet zie ik geen verandering.

http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=338

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze ontwikkeling/dit proces zal grote invloed hebben op die EKD, maar waarschijnlijk ook op onze PKN...

Wat zullen de concrete gevolgen dan zijn?

De katholieke Kerk en de lutherse kerk zijn natuurlijk al langere tijd in gesprek en hebben ook eind vorige eeuw een gemeenschappelijke verklaring geschreven. Maar concreet zie ik geen verandering.

http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=338

Zowel die EKD als de PKN zijn samenwerkingsverbanden tussen Lutheranen, Hervormden en Gereformeerden. Er bestaat daarbinnen dus een band tussen Lutheranen "enerzijds" en Reformatorische gemeenten (als het goed is niet al té) "anderzijds"... Ook die laatsten worden dus (zo te bezien nog indirect) betrokken bij dat proces... Of die band zou niets waard blijken te zijn... Maar dat verwacht ik niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid