Spring naar bijdragen

Dichter naar God groeien (of niet?)


Aanbevolen berichten

Ik las net een blog waarin gesteld wordt dat "dichter naar God groeien" slecht voor je is: http://www.phildrysdale.com/2013/09/war ... d-for-you/

De strekking is als volgt: wij zijn al in God door Jezus, zoals een wijnrank aan de wijnstok. In de blog wordt het beeld van een tak aan een boom gebruikt: alle takken zijn IN de boom, ze groeien er niet dichter naartoe maar groeien dikker en steviger om veel vrucht te kunnen dragen. Als we zeggen dat we dichter naar God willen groeien, hangt onze intimiteit met God af van wat wij doen, en niet van wat Jezus al heeft gedaan aan het kruis. Dankzij Jezus' offer is onze relatie met God al hersteld, en hoeven we geen moeite meer te doen om bij God te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft is dat een beetje een valse tegenstelling. Waarom zou dichter naar God toegroeien iets anders zijn dan meer vrucht dragen in je leven? Uiteraard moet er een balans zijn tussen het liefhebben van God en het liefhebben van de mensen om je heen. Maar om de vergelijking van de boom er weer bij te pakken, een boom groeit voortdurend in de hoogte en in de breedte. Dichter naar God toe groeien zou ik daarom zeker doen, maar de groei in de breedte moet je ook zeker niet vergeten. (heb de blog zelf overigens niet gelezen, ik ga af op jouw samenvatting)

Link naar bericht
Deel via andere websites

We moeten zeker in geestelijke opzicht blijven groeien, d.w.z. groeien in kennis van de ware God, Zijn zoon Jezus Christus en gods voornemen dat Hij zal verwezenlijken d.m.v. Zijn koninkrijk.

In het Hoogpriesterlijk gebed (Joh. hoofdstuk 17) wordt in vers 3 gezegd: "Dit betekent eeuwig leven, dat zij voortdurend kennis in zich opnemen van u, de enige ware God, en van hem die gij hebt uitgezonden, Jezus Christus."

"Vrucht dragen", echter, heeft te maken met de prediking van (het goede nieuws van) Gods Koninkrijk.

Jezus zegt daarover: (Johannes 15:8) . . .Hierin wordt mijn Vader verheerlijkt, dat GIJ veel vrucht blijft dragen en U mijn discipelen betoont.

Hieronder vind je het hele stuk over de wijngaardenier, de ware wijnstok en de ranken.

(Johannes 15:1-10) . . .Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijngaardenier. 2 Elke rank aan mij die geen vrucht draagt, neemt hij weg, en elke [rank] die wel vrucht draagt, reinigt hij, opdat ze meer vrucht mag dragen. 3 GIJ zijt reeds rein vanwege het woord dat ik tot U heb gesproken. 4 Blijft in eendracht met mij, en ik in eendracht met U. Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf indien ze niet aan de wijnstok blijft, zo ook GIJ niet, indien GIJ niet in eendracht met mij blijft. 5 Ik ben de wijnstok, GIJ zijt de ranken. Wie in eendracht met mij blijft, en ik in eendracht met hem, die draagt veel vrucht; want gescheiden van mij kunt GIJ in het geheel niets doen. 6 Indien iemand niet in eendracht met mij blijft, wordt hij als rank buitengeworpen en verdort; en men raapt die ranken bijeen en gooit ze in het vuur en ze worden verbrand. 7 Indien GIJ in eendracht met mij blijft en mijn woorden in U blijven, vraagt dan wat GIJ ook wenst en het zal voor U geschieden. 8 Hierin wordt mijn Vader verheerlijkt, dat GIJ veel vrucht blijft dragen en U mijn discipelen betoont. 9 Evenals de Vader mij heeft liefgehad en ik U heb liefgehad, zo blijft in mijn liefde. 10 Als GIJ mijn geboden onderhoudt, zult GIJ in mijn liefde blijven, evenals ik de geboden van de Vader heb onderhouden en in zijn liefde blijf.

Ware christenen bevinden zich zeker in een bevoorrechte positie. Maar we moeten niet te veel denken in eigen voordeel maar meer in de grote verantwoordelijkheden die we hebben. Daar behoort zeker het verbreiden van God levende Woord bij omdat daardoor mensen tot God kunnen groeien, Hem kunnen leren kennen en aanbidden.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Hallo mensen, mijn eerste reactie op dit forum. Nadat ik ontdekte dat 'Het goede nieuws'is opgehouden met bestaan, heb ik me hier aangemeld. Had ik misschien al eerder moeten doen, want het ziet er hier een stuk levendiger uit..

Maar hoe dan ook, nu naar het onderwerp van deze discussie:

Kunnen we dichter naar God groeien? Ik denk het niet. Des vraag is: wie is de 'ik' die naar God toe wil groeien? Paulus zegt het zo in rom 8:

5 Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees, en zij, die naar de Geest zijn, hebben de gezindheid van de Geest. 6 Want de gezindheid van het vlees is de dood, maar de gezindheid van de Geest is leven en vrede. 7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet: 8 zij, die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.

We beginnen allemaal met de gezindheid van het vlees, en zijn in die zijn 'dood' in de ogen van God. Er is NIETS wat 'het vlees' kan doen om God te behagen, of dichter bij God te komen.

Dat wat hier 'het vlees'geni=oemd wordt is eiogenlijk onze associatie met ons fysieke lichaam, en ook met het zintuiglijke en de gedachten die dat voortbrengt. Je bent geen van die dingen, maar datgene wat daaraan ten grondslag ligt.

Dat vlees moet dan ook 'sterven' in ons, zijn grip verliezen. En dan komt de geest aan het roer te staan.. en die geest IS God. Dichterbij kan niet.

Dus dan komen we tot de volgende conclusie:

-Datgene wat niet uit God geboren is (het vlees) kan niet dichterbij God komen

-Datgene wat uit God geboren is, is al 1 met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee je hebt helemaal gelijk. Als ik zo om me heen kijk zijn alle christenen echt PERFECTE mensen, één met God zo dichtbij. Die kunnen onmogelijk nog dichter bij Hem komen. Dat laatste is ook geen proces, maar een plotselinge omwenteling. Danwel tijdens je bekering danwel tijdens je doop. Vanaf dat moment heb je de Heilige Geest en ben je n perfect mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

haha.. dank voor je reactie mystic ;)

Er is niets mis met het lichaam. Alleen is het denk ik handig als je weet welke rol het vervult. Het is niet verwerpelijk, alleen heeft het beperkingen.

De problemen onstaan pas als je met dat beperkte lichaam met zijn beperkte verstand gaat proberen 'naar God toe te groeien'. Als het om God gaat, dan valt er voor dat lichaam en ons egootje niets te halen.

maar je hebt gelijk, veel mensen proberen dat toch. Men probeert zichzelf acceptabel te maken met allerlei do's en dont's, clubjes, kringen, gebeden, liedjes, belijdenissen en nog 10.000 andere hoepels waar je doorheen kan springen. Maar werkt het?

Dus we komen weer terug op wat Paulus de geest en het vlees noemt:

-Het vlees kan God niet kennen

-De geest is 1 met God

En dat is een stukje herkenning in jezelf, Dat kan inderdaad een proces zijn.. hoewel het voor sommige mensen ook een omslag van de ene op de andere seconde is.. maar andere mensen doen er idd langer over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus maakte duidelijk dat als Israël (natuurlijke tak) van de stam is afgebroken en wilde takken, mensen der natiën, op de ware stam zijn geënt zij door te zondigen weer afgebroken kunnen worden. Dus "eens gered altijd gered" gaat bij God en Christus niet op!

(Romeinen 11:17-21) 17 Indien echter sommige van de takken werden weggebroken, maar gij, ofschoon een wilde olijfboom, daartussen werd geënt en deel hebt gekregen aan de wortel der vetheid van de olijfboom, 18 juich dan niet in triomf over de takken. Indien gij echter wel in triomf over ze juicht, [bedenk dan, dat] niet gij de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Gij zult dan zeggen: „Er werden takken weggebroken opdat ik zou worden geënt.â€â€ƒ20 Heel juist! Om [hun] ongeloof werden zij weggebroken, maar gij staat door geloof. Heb niet langer hoge ideeën, maar koester vrees. 21 Want indien God de natuurlijke takken niet heeft gespaard, zal hij ook u niet sparen. 

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid