Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje ben ik elke maand geld aan het sparen. Ik had al wel een spaarrekening, maar ik ben begonnen met een spaarrekening bij een andere bank tegen een betere rente. Mijn doel is om een 'startkapitaal' van 1000 euro bij elkaar te sparen (daar ben ik al bijna), en daar steeds deposito's op te nemen (dat je niet aan je geld kan komen en in ruil daarvoor een hogere rente krijgt dan op een normale spaarrekening). Ondertussen spaar ik dan maandelijks een bedrag van 100 euro, dus 1200 euro per jaar. Het klinkt nu btw of ik heel erg rijk ben, maar ik ben integendeel helemaal niet rijk, maar ik leef erg sober.

Maar nu komt het: ik heb dyscalculie ( -O- ) en ik vind het nogal ingewikkeld om te bepalen wat de makkelijkste weg is. Hoe lang vastzetten? Ik ben geneigd om op basis van onderstaand renteschema te denken dat lang vastzetten het voordeligst is.

Termijndeposito 3mnd 1.95%

Termijndeposito 6mnd 2.00%

Termijndeposito 9mnd 2.05%

Termijndeposito 1 jaar 2.15%

Termijndeposito 2 jaar 2.30%

Termijndeposito 3 jaar 2.40%

Termijndeposito 4 jaar 2.50%

Termijndeposito 5 jaar 2.60%

Maar ik heb natuurlijk ook nog die 1200 euro per jaar die ik van mijn inkomsten apart houd. Dat valt niet binnen dat deposito. Wie o wie is er goed in rekenen en heeft enig idee hoe ik dit het handigst kan aanpakken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je elke keer dat een termijn afloopt (3 maanden, 6 maanden, etc) gelijk een nieuwe deposito afsluit voor 1000 + rente + (aantal maanden x 100) dan zie dat je het rentepercentage pas interessant wordt bij 2 jaar. En dat 3 mnd meer oplevert dan 6, 9 en 12 maanden.

Vijf jaar is dan inderdaad de hoogste opbrengst maar dan staat het grootste deel van je geld na 5 jaar nog muurvast. Terwijl de verwachting is dat de rente gaat stijgen omdat veel lager dan nu eigenlijk nauwelijks mogelijk is.

Dus tenzij het de bedoeling is het voor echt lange tijd vast te zetten is twee jaar een goed compromis en anders is 3 maanden deposito's het meest flexibel (en vraagt het meeste werk en discpline).

Bijgaand tabelletje maakt het wat inzichtelijker.

post-6518-147282220748_thumb.png

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid