Spring naar bijdragen

Geloven in een God die je niet begrijpt


Aanbevolen berichten

Ken, al je citaten staan in de toekomstige tijd. En zelfs dan zullen we de essentie van God nooit kunnen begrijpen.

Prima als jij dat wilt geloven, maar dan moet je ook bekennen dat Johannes zijn belofte heeft gebroken dat zijn eerste lezers gelijk aan God zouden zijn. Dat soort consequentheid zoek ik in een kerk en die kan de jouwe mij helaas ook al niet bieden.

Goed, ik zal jou de tekst uitleggen.

Er is zoiets als de Palamitische distinctie tussen essentie en energie. Dit werd in de 14e eeuw geformuleerd door Gregorius Palamas, maar gaat in feite veel verder terug. Basilius de Grote schreef er in de 4e eeuw al over. De Palamitische distinctie is dat er een verschil is tussen de essentie en de energieën van God. Beide zijn ze ongecreëerd, de essentie is onbegrijpelijk en met geen woord te beschrijven, de energieën zijn kenbaar. Voorbeelden van Gods energieën zijn goedheid en rechtvaardigheid. Deze energieën zijn ongecreëerd, er was dus geen moment dat God niet goed of rechtvaardig was.

In deze energieën kun je participeren, of, in Bijbels taalgebruik, "deel krijgen aan de Goddelijke natuur (2 Petrus 1:4)". Door deze theosis wordt je aan God gelijk in energieën, met de nadruk op worden, want je zal het nooit zijn. Het is een proces zonder einde. We zullen nooit in essentie gelijk worden aan God, want dan krijg je meergodendom. Maar in zijn energieën kunnen we God kennen. Zo wordt de tekst door mij geduid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 224
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op het moment dat Johannes zijn brief schreef nog niet, maar de belofte aan zijn lezers is duidelijk. Als volgens jou Jezus dan niet geopenbaard is en zij hem gelijk zijn geworden zoals Johannes zijn lezers beloofde, wees ook dan ook zo consequent om de noodzakelijke conclusies daaruit te trekken. Dat doen vrijzinnige christenen ook.

Is die 'Hij' in de tekst al geopenbaard?

Draai er niet omheen; een 'ja' of 'nee' volstaat.

... ik heb al duidelijk met ja geantwoord.

Prima. Kun je jouw duidelijke "ja, Christus is aan de apostelen en de eerste christenen die hen hoorden en geloofden geopenbaard" ook onderbouwen met goede (lees: redelijke en expliciete) argumenten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De apostelen en de eerste christenen die hen hoorden en geloofden.

Dat "uitverkoren geslacht zijn" geldt dus voor iedereen die het evangelie uit eerste hand (de apostelen) hoorde (of las) en geloofde?

Exact.

Nu werden de brieven van Johannes - en de andere brieven van de apostelen - voorgelezen aan mensen in gemeenten die de apostel nooit hadden ontmoet of zouden ontmoeten. Wat gold voor de mensen die na de dood van Johannes kennis namen van de inhoud van zijn brieven en tot geloof kwamen? Of na de dood van Paulus? Na die van Petrus? Na die van Jacobus? Hoorden die allemaal nog wel of niet bij dat "uitverkoren geslacht"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.' (1 Joh 3,2)

Wat voor hun geldt geldt niet voor ons, want wij zijn geen apostelen en ook geen uitverkoren geslacht.

Wie behoren volgens jou allemaal wel tot het uitverkoren geslacht?

De apostelen en de eerste christenen die hen hoorden en geloofden.

(Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.

12 Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ík ook door Christus Jezus gegrepen ben.

Die tekst slaat niet op Paulus, maar op ons. Kom mee naar de Holland Revival.

Ze hebben mooie beamers en schermen en toen ie aan het preken was zag ik Jezus lopen op het scherm op de plaats waar hij liep.

Ik leef niet meer, Christus leeft in mij.

totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Hebben de Efeziers dit bereikt of is die brief ook aan ons geschreven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De apostelen en de eerste christenen die hen hoorden en geloofden.

Dat "uitverkoren geslacht zijn" geldt dus voor iedereen die het evangelie uit eerste hand (de apostelen) hoorde (of las) en geloofde?

Exact.

Maar als zij het bereikt hadden, hoe kan het dan dat daarna de kerk helemaal in verval is geraakt? Dan had Zijn Koninkrijk op aarde gesticht moeten worden direct, maar dat kon niet, want Hij zei tegen Jeruzalem dat zij Hem pas weer zouden zien op de dag dat ze zouden zeggen: Gezegend Hij die komt in de Naam des Heren. De heidenen konden gered worden, omdat de joden Hem niet massaal aangenomen hebben destijds. Dan was Hij wel direct teruggekomen.

Handelingen was de vroege regen. De late regen is nog niet geweest. En er is nog geen land op een dag geboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie behoren volgens jou allemaal wel tot het uitverkoren geslacht?

De apostelen en de eerste christenen die hen hoorden en geloofden.

Ik leef niet meer, Christus leeft in mij... totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

Dit is precies waar het om gaat, Cobybryant, het punt is echter dat Ken een onbijbels onderscheid aanbrengt tussen de eerste christenen en ons. Een onderscheid dat Jezus zelf ontkent. Dezelfde Johannes als waar Ken het over heeft, noteert in zijn evangelie:

Johannes 17:13-26 "Maar nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf mogen hebben. Ik heb hun uw woord gegeven en de wereld heeft hen gehaat, omdat zij niet uit de wereld zijn, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart voor de boze. Zij zijn niet uit de wereld, gelijk Ik niet uit de wereld ben. Heilig hen in uw waarheid; uw woord is de waarheid. Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, heb ook Ik hen gezonden in de wereld; en Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid. En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, opdat zij allen een zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij een zijn, gelijk Wij een zijn: Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot een, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt. Vader, hetgeen Gij Mij gegeven hebt; Ik wil, dat, waar Ik ben, ook zij bij Mij zijn, om mijn heerlijkheid te aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt, want Gij hebt Mij liefgehad voor de grondlegging der wereld. Rechtvaardige Vader, de wereld kent U niet, maar Ik ken U, en dezen weten, dat Gij Mij gezonden hebt; en Ik heb hun uw naam bekend gemaakt en Ik zal hem bekend maken, opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij en Ik in hen."

Uit het bovenstaande citaat wordt duidelijk, dat er geen onderscheid is tussen hen die het woord uit eerste hand hoorden en zij die het vele jaren en eeuwen later, via via zouden horen. Zij zijn allen één Lichaam onder één Heer en één God, gedoopt (ondergedompeld) in één Geest. Dit gebed van Jezus rekent af met iedere gedachte, dat iemand meer heeft ontvangen of meer is dan een ander.

Dat betekent dus ook dat er maar één uitverkoren geslacht is: zij die door de Geest zijn verwekt en derhalve deel uitmaken van het Lichaam van Christus: de Gemeente. Van hun wordt geprofeteerd dat ze Christus gelijk zullen zijn op het moment dat Hij zich openbaart (2 Thessalonicen 1:10): "wanneer Hij komt, om op die dag verheerlijkt te worden in zijn heiligen en met verbazing aanschouwd te worden in allen, die tot geloof gekomen zijn; want ons getuigenis heeft geloof gevonden bij u." Opmerkelijk dat Paulus dit wel zegt tegen de gemeenten in zijn tijd, maar dat het gaat om hen die "zijn getuigenis geloven". Dat zijn ook de gelovigen die vandaag de dag zijn brieven lezen en het getuigenis - dat daarin is vastgelegd - geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allemaal prima hoor, maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is schreef Johannes. Kennelijk bedoelde hij zeker wanneer ze eenmaal dood waren. :+

Ja inderdaad, zij zijn bij die wolk van getuigen.

Johannes was bij de verheerlijking op de berg. Er waren maar 3 discipelen die dat aankonden. Hij lag aan de boezem van Jezus als enige.

Geloof je dat zij allen Hem gelijk waren dan destijds? Dat kan toch niet, dan was dat zo gebleven. De volgende generatie gooide weer wat water bij de wijn. Die hadden dan ook volmaakt moeten zijn als zij en Hij. Volmaakte christenen die nooit zondigen kunnen geen minder volmaakte geestelijke kinderen voortbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, dan heb je eindelijk je antwoord, degenen die God volledig kennen zijn Johannes en de degenen die hij beloofde dat ze God gelijk zouden zijn. :)

Wauw, goeie.

Maar je beloont hem ook met een bedankje. Of is dat óók ironisch bedoeld?

Het was niet ironisch bedoeld. Ik vatte 'm alleen iets anders op: Johannes en de eindtijdgelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof je dat zij allen Hem gelijk waren dan destijds? Dat kan toch niet, dan was dat zo gebleven. De volgende generatie gooide weer wat water bij de wijn. Die hadden dan ook volmaakt moeten zijn als zij en Hij. Volmaakte christenen die nooit zondigen kunnen geen minder volmaakte geestelijke kinderen voortbrengen.

Exact wie Hem allemaal gelijk werden weet ik niet, maar Johannes beloofde het zijn lezers, dat weet ik en dat weet jij ook.

'wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.'

Als dat niet gebeurd is hoe moeten Johannes zijn lezers zich dan gevoeld hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof je dat zij allen Hem gelijk waren dan destijds? Dat kan toch niet, dan was dat zo gebleven. De volgende generatie gooide weer wat water bij de wijn. Die hadden dan ook volmaakt moeten zijn als zij en Hij. Volmaakte christenen die nooit zondigen kunnen geen minder volmaakte geestelijke kinderen voortbrengen.

Exact wie Hem allemaal gelijk werden weet ik niet, maar Johannes beloofde het zijn lezers, dat weet ik en dat weet jij ook.

'wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.'

Als dat niet gebeurd is hoe moeten Johannes zijn lezers zich dan gevoeld hebben?

Ja, ik kan er wel inkomen dat je dat gelooft als je het op die manier leest. Maar ik blijf toch een wat meer futuristische blik houden met dit soort teksten. Back to the Future.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geloof je dat zij allen Hem gelijk waren dan destijds? Dat kan toch niet, dan was dat zo gebleven. De volgende generatie gooide weer wat water bij de wijn. Die hadden dan ook volmaakt moeten zijn als zij en Hij. Volmaakte christenen die nooit zondigen kunnen geen minder volmaakte geestelijke kinderen voortbrengen.

Exact wie Hem allemaal gelijk werden weet ik niet, maar Johannes beloofde het zijn lezers, dat weet ik en dat weet jij ook.

'wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.'

Als dat niet gebeurd is hoe moeten Johannes zijn lezers zich dan gevoeld hebben?

Ja, ik kan er wel inkomen dat je dat gelooft als je het op die manier leest. Maar ik blijf toch een wat meer futuristische blik houden met dit soort teksten. Back to the Future.

Ik waardeer je inlevingsvermogen Coby, maar nogmaals, Johannes beloofde zijn eerste lezers dat zij Jezus zouden zien zoals hij is. Dat is een hele duidelijke belofte waar je niet zomaar even tweeduizend jaar aan vast kan plakken omdat die tekst jou niet zint. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Exact wie Hem allemaal gelijk werden weet ik niet, maar Johannes beloofde het zijn lezers, dat weet ik en dat weet jij ook.

'wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.'

Als dat niet gebeurd is hoe moeten Johannes zijn lezers zich dan gevoeld hebben?

Ja, ik kan er wel inkomen dat je dat gelooft als je het op die manier leest. Maar ik blijf toch een wat meer futuristische blik houden met dit soort teksten. Back to the Future.

Ik waardeer je inlevingsvermogen Coby, maar nogmaals, Johannes beloofde zijn eerste lezers dat zij Jezus zouden zien zoals hij is. Dat is een hele duidelijke belofte waar je niet zomaar even tweeduizend jaar aan vast kan plakken omdat die tekst jou niet zint. :)

De tekst zint me wel, maar er staat als Hij geopenbaard zal worden, dan pas. Dat is allemaal nog niet gebeurd of je moet die haren zak als een zonsverduistering zien.

Jesaja 11 zie ik nog niet echt om me heen.

En er zal een rijsje voortkomen uit de tronk van Isaï en een scheut uit zijn wortelen zal vrucht dragen. 2 En op hem zal de Geest des HEREN rusten, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van raad en sterkte, de Geest van kennis en vreze des HEREN; 3 ja, zijn lust zal zijn in de vreze des HEREN. Hij zal niet richten naar hetgeen zijn ogen zien, noch rechtspreken naar hetgeen zijn oren horen; 4 want hij zal de geringen in gerechtigheid richten en over de ootmoedigen des lands in billijkheid rechtspreken, maar hij zal de aarde slaan met de roede zijns monds en met de adem zijner lippen de goddeloze doden. 5 Gerechtigheid zal de gordel zijner lendenen zijn en trouw de gordel zijner heupen.

6 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden; 7 de koe en de berin zullen samen weiden, haar jongen zullen zich tezamen nederleggen, en de leeuw zal stro eten als het rund; 8 dan zal een zuigeling bij het hol van een adder spelen en naar het nest van een giftige slang zal een gespeend kind zijn hand uitstrekken. 9 Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des HEREN, zoals de wateren de bodem der zee bedekken. 10 En het zal te dien dage geschieden, dat de volken de wortel van Isaï zullen zoeken, die zal staan als een banier der natiën, en zijn rustplaats zal heerlijk zijn.

Trouwens, joden verwachten ook nog steeds de Messias, omdat er dan deze situatie zal zijn.

http://www.emunah.nl/articles/10-noahid ... aarom.html het bovenste stuk

Een van de centrale thema's in de bijbelse profetieen is de belofte van een toekomende eeuw van perfectie die wordt gekarakteriseerd door wereldvrede en de erkenning van God. (Jesaja 2:1-4, 32:15-18, 60:15-18, Zefanja 3:9; Hosea 2:20-22; Amos 9:13-15; Micha 4:1-7; Zacharia 8:23, 14:0 en Jeremia 31: 33-34)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja jij begraaft Johannes zijn belofte onder tal van andere teksten, maar wat je feitelijk met veel gedraai probeert te zeggen is dat het niet gegaan is zoals de apostel het zich voorstelde. Om jou interpretatie overeind te houden moet je elke keer als Johannes in de wij-vorm spreekt bekennen dat hij een beetje liegt, want het gaat volgens jou niet over hem en zijn tijd.

'Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.' (1 Joh 3,2)

Link naar bericht
Deel via andere websites

6 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren

EN GA ME NIET VERTELLEN DAT DIT AL GEBEURD IS, OF MAAK ANDERS GEEN JACHT MEER OP WOLVEN IN SCHAAPSKLEREN ;)

Wolven zullen er altijd zijn Coby ook onder de nieuwe hemel en aarde en zodra zij zich in schaapkleding hullen maak ik jacht op ze. Ik zal mijn wapens aanpassen want kennelijk is mijn zwaard nog niet scherp genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja jij begraaft Johannes zijn belofte onder tal van andere teksten, maar wat je feitelijk met veel gedraai probeert te zeggen is dat het niet gegaan is zoals de apostel het zich voorstelde. Om jou interpretatie overeind te houden moet je elke keer als Johannes in de wij-vorm spreekt bekennen dat hij een beetje liegt, want het gaat volgens jou niet over hem en zijn tijd.

'Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.' (1 Joh 3,2)

Pot verwijt ketel? Ik zie je steeds met één tekst terugkomen terwijl je interpretatie daarvan twijfelachtig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laten we er even vanuit gaan, dat je gelijk hebt. Waar sta jij dan zelf? Wat geloof je eigenlijk? Wat is jouw verwachting als het gaat om "de openbaring van Christus"?
Probeer nu eens chronologisch te antwoorden op deze vragen. Ik kan ze helaas niet stuk voor stuk stellen, want dan wordt het allemaal veel te traag.
Als je voortdurend weigert op de vragen in te gaan en je alleen maar arrogant en vanuit de hoogte opstelt, ben ik met je klaar. Je hebt jezelf dan als een zeer ongeloofwaardig persoon neergezet en vind ik het zonde van mijn tijd en energie om nog enige moeite te doen om jouw visie te begrijpen.

Stel liever de vragen die tot een akkoord leiden dan te redeneren vanuit een assumptie. Probeer nou eens niet de boodschapper te schieten en laten we met een schone lei beginnen. Wij kijken naar de geschriften met tweeduizend jaar geschiedenis in de boekenkasten, op internet en in het hoofd, maar doen we daar de oorspronkelijke betekenis wel recht mee? Probeer je eens te verplaatsen in de eerste mensen die de brief van Johannes lazen en beschouw in dat licht 1 Joh 3,2 nogmaals.

Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Wat zullen de eerste christenen die deze brief lazen gedacht hebben na het lezen van die tekst? Ik geloof precies hetzelfde als waar ik hier in dit topic steeds maar weer op hamer, waarna ik bestookt wordt met vragen en bedolven onder teksten. Hoe zou jij je voelen als er een belofte aan je neus voorbij waar je naar uitkeek? Dat zou elk mens teleurstellen en als je dan als reden van opgaaf krijgt dat er een generatie in de verre toekomst bedoeld wordt zou men wel door het lint kunnen gaan. Zo lust ik er nog wel een paar! Wij gaan met elkaar op vakantie naar Zuid-Afrika laten wij onze koffers pakken. Uiteraard bedoel ik dan twee mensen in de verre toekomst als de vakantie niet doorgaat, dus dan moet je ook niet boos zijn maar gewoon geloven als een kind dat die belofte wel uitkomt alleen niet voor jou!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik naar de context kijk van de verzen die jij aanhaalt dat gaat het over de wederkomst. 2:28 spreekt bijvoorbeeld over 'wanneer Hij verschijnt'. Volgens mij is Jezus nog niet verschenen. Misschien dat Johannes dat dat redelijk snel zou gebeuren, maar dat is niet het geval. Johannes spoort in ieder geval de gelovigen aan hun leven te heiligen met het oog op Jezus' komst. Of Jezus in hun levenstijd zou terugkren of ze zouden zelf voor Zijn troon verschijnen, in alle gevallen een goed advies.

Ik geloof niet in iets mystieks ofzo, dat Jezus 'geestelijk' is teruggekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja jij begraaft Johannes zijn belofte onder tal van andere teksten, maar wat je feitelijk met veel gedraai probeert te zeggen is dat het niet gegaan is zoals de apostel het zich voorstelde. Om jou interpretatie overeind te houden moet je elke keer als Johannes in de wij-vorm spreekt bekennen dat hij een beetje liegt, want het gaat volgens jou niet over hem en zijn tijd.

'Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.' (1 Joh 3,2)

Pot verwijt ketel? Ik zie je steeds met één tekst terugkomen terwijl je interpretatie daarvan twijfelachtig is.

Deze tekst bedoel je?

Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Is het een twijfelachtige interpretatie om aan te nemen dat wanneer Johannes in de wij-vorm sprak hij ook de wij-vorm bedoelde? Is het soms twijfelachtig om op basis van dit vers te concluderen dat Johannes zijn eerste lezers een concrete belofte deed? Als dat volgens jou allemaal twijfelachtig is, dan is mijn interpretatie dat zeer zeker! De jouwe daarentegen benoem je niet, dus die is raadselachtig! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De tekst zelf is niet twijfelachtig, slechts jouw uitleg. Er zit een 'als' in de tekst: 'als Hij geopenbaard zal worden'. Wat versta jij daar dan onder en is dat al gebeurd denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien dat Johannes dat dat redelijk snel zou gebeuren, maar dat is niet het geval.

Kijk, dit is een duidelijke stelling. Volgens jou is de belofte die Johannes deed aan zijn eerste lezers niet uitgekomen en dat is ook wat vrijzinnige christenen roepen. Op een ander forum zitten een paar die zelfs geloven dat Jezus en de apostelen zich allemaal hebben vergist in hun tijdsbepalingen. Ze erkennen dus de tijdsbepalingen en dat vind ik wel zo eerlijk, want daar kan je gewoon niet onderuit.

Vergelijk 1 Joh 3,2 eens met deze tekst afkomstig uit dezelfde brief van Johannes:

'Kinderen, het is het laatste uur; en zoals u gehoord hebt dat de antichrist eraan komt, zijn er ook nu al veel antichristen gekomen, waaruit wij weten dat het het laatste uur is.' (1 Joh 2,18)

'Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.' (1 Joh 3,2)

Case closed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De tekst zelf is niet twijfelachtig, slechts jouw uitleg. Er zit een 'als' in de tekst: 'als Hij geopenbaard zal worden'. Wat versta jij daar dan onder en is dat al gebeurd denk je?

Het zal voor een buitenstaander nogal warrig overkomen als hij leest dat ik beschuldigd wordt van een twijfelachtige interpretatie terwijl de jouwe nog steeds raadselachtig is. Wat staat er dan wél? En hoe verhoudt zich dat tot de eerste lezers van Johannes? Waarom voelden die zich niet bekocht als de belofte niet is uitgekomen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Kinderen, het is het laatste uur; en zoals u gehoord hebt dat de antichrist eraan komt, zijn er ook nu al veel antichristen gekomen, waaruit wij weten dat het het laatste uur is.' (1 Joh 2,18)

Ik mag toch hopen dat die vrijzinnige christenen 'het laatste uur' niet al te letterlijk interpreteerde toen ze claimden dat de tijdsberekening verkeerd was. Anders heeft het ook vrij weinig zin om nog een brief te versturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid