Spring naar bijdragen

werkstuk nieuw verbond


Aanbevolen berichten

In principe vind ik het een goed stuk.

Ik heb alleen enkele kanttekeningen.

Ik zou elk uitroepteken vervangen door een punt. Uitroeptekens roepen vaak irritatie op. Als traditionele christenen uitroeptekens zien, haken ze vaak snel af.

Verder zou ik de inhoud van het Nieuwe Verbond iets meer uitdiepen. Het Nieuwe Verbond houdt in: volmaakte gezondheid, (materiële/financiële) voorziening, rust, vrede, blijdschap, bescherming door God, enz. Dit blijft naar mijn idee iets te veel onzichtbaar in je betoog.

Tot slot: je bent algemeen gezien echt goed bezig, naar mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb een kort ''werkstuk'' gemaakt over de volgens mij belangrijkste themas uit het nieuwe testament: het nieuwe verbond.

ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

http://www.henkpieterbos.blogspot.com

koptekst: het nieuwe verbond

groeten hp :)

Henkpieter ik vind het bewonderenswaardig dat u tijd heeft genomen om een werkstuk te maken betreffende Gods Woord en de moed heeft om het hier aan een kritisch onderzoek te onderwerpen.

Dit getuigt voor mij van een open en eerlijke instelling te meer daar u in de inleiding het volgende schrijft .

Dit blog is n werkstuk compleet gebaseerd op de Bijbel. waarin ik een aantal Nieuw testamentische thema's uitdiep. Alles is terug te vinden in de Bijbel (zie ook tekstverwijzingen) .de leidraad en enige waarheid in dit leven.

Wat u hier in de laatste zin schrijft is ook de houding die ik persoonlijk steeds heb aangenomen. Wat anderen ook mogen beweren en met hoeveel ze ook mogen zijn, het is de Schrift die uiteindelijk het eerste en het laatste woord heeft.

Daarom zou ik willen dat u de hier onderstaande uitspraak, die te vinden is in het werkstuk, eens grondig zou toetsen aan hetgeen in Gods Woord geschreven staat en niet wat mensen (de zgn. Traditie of de meeste gemeenschappen) hieromtrent beweren .

U Schrijft:

Er heerst nogal wat verwarring over de opstanding en zogenaamde “zielenslaap’

Ik geloof dat wij gelovigen/volgelingen/christenen alleen ons lichaam afleggen. Onze ziel/geest zal de dood voorzeker niet proeven

Onze geest/ziel is meteen bij God in de hemel want wij zijn al ‘hemelburgers’ als we God/Jezus echt aannemen en volgen/bekeren. Hemelburgers op aarde.

Onze ziel is een blauwdruk waarop te zien is in hoeverre we de geest of de wereld gevolgd hebben!

De Geest maakt de ziel helder terwijl het lichaam/wereld de ziel vervuild

Bij de opstanding zullen de lichamen verenigd worden met de ziel, om naar hun eeuwige bestemming te gaan

Kan je mij met (meerdere) teksten uit de Schrift a.u.b. eens aantonen hoe u deze uitspraken onderbouwt.

Ik lees namelijk iets totaal anders in Gods Woord en dit op verschillende en verscheidene plaatsen.

Lees daarom eens Genesis 1:20-24 / 2:7 Ezechiël 18:4 Matt 10:28 Prediker 3: 19-21 / 9: 5-10 / 12:7 Job 14:12 Daniël 12:13 joh 5:28-29 / 11:11

Graag zie ik uw reactie tegemoet

Link naar bericht
Deel via andere websites
In principe vind ik het een goed stuk.

Ik heb alleen enkele kanttekeningen.

Ik zou elk uitroepteken vervangen door een punt. Uitroeptekens roepen vaak irritatie op. Als traditionele christenen uitroeptekens zien, haken ze vaak snel af.

Verder zou ik de inhoud van het Nieuwe Verbond iets meer uitdiepen. Het Nieuwe Verbond houdt in: volmaakte gezondheid, (materiële/financiële) voorziening, rust, vrede, blijdschap, bescherming door God, enz. Dit blijft naar mijn idee iets te veel onzichtbaar in je betoog.

Tot slot: je bent algemeen gezien echt goed bezig, naar mijn mening.

Traditionele christenen? :? Volgens mij ken ik niemand die het prettig vindt om constant uitroeptekens te moeten lezen, behalve in de Donald Duck dan (maar die mag dat ;) ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

bernard.

Hier een aantal tekstverwijzingen waarop ik mijn bevindingen doe:

johannes 6:47 wie in Mij (Jezus) gelooft heeft eeuwig leven

Johannes 8:52 ''indien iemand Mijn (Jezus)woord bewaard heeft, zal hij de dood in eeuwigheid niet smaken'

filipenzen 3:17-21 ''want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen''

efeziers 2:5-6 ''heeft ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten''

2kor 5:17 ''zo is dan wie in Christus is , een nieuwe schepping''

1 kor 15: 45-48 ''de eerste mens is uit de aarde, de tweede mens is uit de hemel'' - wedergeboorte (nicodumus)

"' zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen''

"zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen''

Matheus 22:32 ''Hij is geen God van doden, maar van Levenden'

1Johannes 3:14 '' wij weten dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven''

Johannes 3:18 ''wie in Hem gelooft, word niet geoordeeld''

Galaten 2:20 '' niet meer mijn ik leeft, maar Jezus in mij''

Lucas 23:43 '' heden zult u met Mij in het paradijs zijn''

Romeinen 8:1-2 '' wie in christus jezus zijn worden niet meer geoordeeld''

heeft u bevrijd van de wet van zonde en dood''

Romeinen 8: 3-20

Johannes 11:26 '' wie in Jezus gelooft zal leven, ook al is hij (lichamelijk) gestorven

Daarom zal wie in Jezus gelooft, in eeuwigheid niet sterven

1 kor 15:26 '

Ik geloof dat als wij herboren worden, wij een nieuwe schepping worden, gestorven aan het aardse, en opgestaan in het hemelse. Bij deze gebeurtenis word je geestelijk (weder)geboren. Niet meer uit de menselijke Adam, maar uit Jezus. Geestelijke mensen . Hemelsburgers op aarde. Reikhalzend kijkt de schepping uit naar het opstaan van de zonen Gods

Wij zijn gemaakt naar het beeld van God.- God is een drieëenheid. Wij zijn ook een drieéenheid: namelijk geest ziel en lichaam (1 thes 5:23)

Jezus heeft de dood overwonnen aan het kruis. dit betekent voor ons dat als wij Jezus aannemen als onze Heer en Verlosser wij niet meer geestelijk sterven! Wij leggen alleen ons lichaam af. En dat lichaam zal bij de terugkomst van Jezus bevrijd worden van de laatste vijand (persoon/geestelijke duistere macht/demon) genaamd de dood (zie openbaring 6:7-8).

U bevestigd het al met de tekstverwijzing van mat 10:28- weest niet bevreesd voor wie het lichaam kunnen doden.

en met de tekstverwijzing van johannes 5:28/29 (hier gaat het over de lichamen.)

Johannes 11:11 (lichamelijke dood)_

-lichaam dood- is de eerste dood.

-de tweede dood is wanneer het oordeel komt. Dan krijgen de gelovigen/volgelingen/christenen die dus niet (geestelijk) gestorven zijn , hun/een volmaakte lichaam terug.

Degene die niet geschreven zijn in het boek des levens. dus die niet Jezus hebben aangenomen. zijn dus ook nooit geestelijk geboren, zijn dus lichamelijk dood. en zullen dan opstaan om ook nog de geestelijke dood te sterven. (openbaringen 20:14-15)

Ook dit is een lang verhaal, heb het zo kort en krachtig mogelijk omschreven.

Het is belangrijk om te begrijpen dat wij Geest ziel en lichaam zijn ( is nu teveel om uit te leggen)(zijn goede verklaringen van te vinden)

OOk is het belangrijk bij het lezen van de Bijbel, om de Heilige Geest te vragen om inzichten en openbaringen.

Zonder de Heilige Geest lezen we de Bijbel met ons menselijke verstand, en zullen we de 'geheimenissen' niet kunnen zien. Het is nodig dat God ons de ogen opent. d.m.v de Heilige Geest.

hopende u zo mijn inzichten toegelicht te hebben

vriendelijke groet

Link naar bericht
Deel via andere websites
In principe vind ik het een goed stuk.

Ik heb alleen enkele kanttekeningen.

Ik zou elk uitroepteken vervangen door een punt. Uitroeptekens roepen vaak irritatie op. Als traditionele christenen uitroeptekens zien, haken ze vaak snel af.

Verder zou ik de inhoud van het Nieuwe Verbond iets meer uitdiepen. Het Nieuwe Verbond houdt in: volmaakte gezondheid, (materiële/financiële) voorziening, rust, vrede, blijdschap, bescherming door God, enz. Dit blijft naar mijn idee iets te veel onzichtbaar in je betoog.

Tot slot: je bent algemeen gezien echt goed bezig, naar mijn mening.

Traditionele christenen? :? Volgens mij ken ik niemand die het prettig vindt om constant uitroeptekens te moeten lezen, behalve in de Donald Duck dan (maar die mag dat ;) ).

Voor het geval het vervelend is overgekomen naar traditionele christenen: excuses. Zo heb ik de post niet bedoeld. Zelf ben ik in de loop van de jaren tot de mening gekomen dat uitroeptekens niet echt netjes staan. Zelf stoor ik me er niet aan, maar ik probeer zelf geen of zo min mogelijk uitroeptekens te gebruiken. Inderdaad is het meer een algemene regel/opvatting, dan dat het per se specifiek te maken heeft met een christelijke (sub)groep.

En inderdaad, Donald Duck mag dat ;) Sommige privileges gelden voor mensen, andere weer voor eenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
bernard.

Hier een aantal tekstverwijzingen waarop ik mijn bevindingen doe:

johannes 6:47 wie in Mij (Jezus) gelooft heeft eeuwig leven

Johannes 8:52 ''indien iemand Mijn (Jezus)woord bewaard heeft, zal hij de dood in eeuwigheid niet smaken'

filipenzen 3:17-21 ''want wij zijn burgers van een rijk in de hemelen''

efeziers 2:5-6 ''heeft ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten''

2kor 5:17 ''zo is dan wie in Christus is , een nieuwe schepping''

1 kor 15: 45-48 ''de eerste mens is uit de aarde, de tweede mens is uit de hemel'' - wedergeboorte (nicodumus)

"' zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen''

"zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen''

Matheus 22:32 ''Hij is geen God van doden, maar van Levenden'

1Johannes 3:14 '' wij weten dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven''

Johannes 3:18 ''wie in Hem gelooft, word niet geoordeeld''

Galaten 2:20 '' niet meer mijn ik leeft, maar Jezus in mij''

Lucas 23:43 '' heden zult u met Mij in het paradijs zijn''

Romeinen 8:1-2 '' wie in christus jezus zijn worden niet meer geoordeeld''

heeft u bevrijd van de wet van zonde en dood''

Romeinen 8: 3-20

Johannes 11:26 '' wie in Jezus gelooft zal leven, ook al is hij (lichamelijk) gestorven

Daarom zal wie in Jezus gelooft, in eeuwigheid niet sterven

1 kor 15:26 '

Ik geloof dat als wij herboren worden, wij een nieuwe schepping worden, gestorven aan het aardse, en opgestaan in het hemelse. Bij deze gebeurtenis word je geestelijk (weder)geboren. Niet meer uit de menselijke Adam, maar uit Jezus. Geestelijke mensen . Hemelsburgers op aarde. Reikhalzend kijkt de schepping uit naar het opstaan van de zonen Gods

Wij zijn gemaakt naar het beeld van God.- God is een drieëenheid. Wij zijn ook een drieéenheid: namelijk geest ziel en lichaam (1 thes 5:23)

Jezus heeft de dood overwonnen aan het kruis. dit betekent voor ons dat als wij Jezus aannemen als onze Heer en Verlosser wij niet meer geestelijk sterven! Wij leggen alleen ons lichaam af. En dat lichaam zal bij de terugkomst van Jezus bevrijd worden van de laatste vijand (persoon/geestelijke duistere macht/demon) genaamd de dood (zie openbaring 6:7-8).

U bevestigd het al met de tekstverwijzing van mat 10:28- weest niet bevreesd voor wie het lichaam kunnen doden.

en met de tekstverwijzing van johannes 5:28/29 (hier gaat het over de lichamen.)

Johannes 11:11 (lichamelijke dood)_

-lichaam dood- is de eerste dood.

-de tweede dood is wanneer het oordeel komt. Dan krijgen de gelovigen/volgelingen/christenen die dus niet (geestelijk) gestorven zijn , hun/een volmaakte lichaam terug.

Degene die niet geschreven zijn in het boek des levens. dus die niet Jezus hebben aangenomen. zijn dus ook nooit geestelijk geboren, zijn dus lichamelijk dood. en zullen dan opstaan om ook nog de geestelijke dood te sterven. (openbaringen 20:14-15)

Ook dit is een lang verhaal, heb het zo kort en krachtig mogelijk omschreven.

Het is belangrijk om te begrijpen dat wij Geest ziel en lichaam zijn ( is nu teveel om uit te leggen)(zijn goede verklaringen van te vinden)

OOk is het belangrijk bij het lezen van de Bijbel, om de Heilige Geest te vragen om inzichten en openbaringen.

Zonder de Heilige Geest lezen we de Bijbel met ons menselijke verstand, en zullen we de 'geheimenissen' niet kunnen zien. Het is nodig dat God ons de ogen opent. d.m.v de Heilige Geest.

hopende u zo mijn inzichten toegelicht te hebben

vriendelijke groet

Als je iets wil onderbouwen (in dit geval de toestand in de dood) is het belangrijk dat de Bijbelse context van de verzen die je gebruikt dan ook rechtstreeks betrekking heeft met het onderwerp dat je bespreekt.

Dat is echter niet het geval met het merendeel van alle verzen die je hierboven aangeeft .

Want de overgrote meerderheid van de door u aangehaalde verzen en hun context wijzen op een geestelijke toestand van de bekeerde mens HIER EN NU en houden een belofte in van iets dat LATER letterlijk zal gebeuren bij de terugkomst van Christus bij het herstel van hemel en aarde.

Een paar verzen hebben zijdelings betrekking op uw onderwerp zoals bijvoorbeeld het uit Matheus 22:32 ''Hij is geen God van doden, maar van Levenden'

Maar hierbij gaat gans de context ( verzen 23 t.e.m. 33) over het ongeloof van de Sadduceeën betreffende de opstanding uit de dood en niet hetgeen aan deze toestand voorafgaat namelijk het heden.

Jezus wijst hen op het feit dat alle doden uit het graf zullen opgewekt worden. Hij beweert niet dat deze opstanding reeds gebeurd is maar dat dit zeker eens zal gebeuren (zie daarvoor op andere plaatsen in Gods woord o.a.

“Verwondert u daar niet over, want de ure komt, in dewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding der verdoemenis. (Joh 5:28-29 Staten Vert)

En dat er doden nog in hun graven zijn en niet in de hemel zegt Petrus duidelijk in Handelingen 2:29-34

29 Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, dat hij èn gestorven èn begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag. 30 Daar hij nu een profeet was en wist, dat God hem onder ede gezworen had een uit de vrucht zijner lendenen op zijn troon te doen zitten, 31 heeft hij in de toekomst gezien en gesproken van de opstanding van de Christus, dat Hij niet aan het dodenrijk is overgelaten, noch zijn vlees ontbinding heeft gezien. 32 Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn. 33 Nu Hij dan door de rechterhand Gods verhoogd is en de belofte des heiligen Geestes van de Vader ontvangen heeft, heeft Hij dit uitgestort, wat gíj en ziet en hoort. 34 Want David is niet opgevaren naar de hemelen,

Een volgende vers die u aanhaalt komt uit Lucas 23:43 '' heden zult u met Mij in het paradijs zijn'

Welnu de dag dat Christus stierf (de vrijdag ) en ook de volgende dag was Christus niet in het paradijs of in de hemel(en), want als Hij na zijn opstanding Maria van Magdala toespreekt zegt Hij dat hij nog moet opvaren naar de Vader.

Joh. 20:17

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God

Hetgeen Christus hier zegt is de zekerheid die Hij geeft aan de man van een plaats te hebben met Hem in het paradijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is echter niet het geval met het merendeel van alle verzen die je hierboven aangeeft .

Want de overgrote meerderheid van de door u aangehaalde verzen en hun context wijzen op een geestelijke toestand van de bekeerde mens HIER EN NU en houden een belofte in van iets dat LATER letterlijk zal gebeuren bij de terugkomst van Christus bij het herstel van hemel en aarde.

Beste Bernard.

Aangezien ik geloof dat Het Koninkrijk van God hier al op aarde is gekomen. (Door de Overwinning aan het kruis, uitstorting Heilige Geest.) Zijn alle teksten die ik aanhaal zeer zeker in de juiste context.

Ik geloof dat wij hier op aarde al een voorsmaak hebben. Gods Koninkrijk is HIER EN NU! dus niet ALLEEN iets van LATER !

Als Jezus terugkomt ,dan zal het Koninkrijk zicht TEN VOLLE openbaren.

Daarom ook haalde ik aan, dat de bijbel gelezen dient te worden met de Heilige Geest, die geheimenissen openbaart. Dan word de bijbel niet alleen een boek die 'menselijk' te verklaren is, of juist niet. Maar dan word de bijbel een ''sprekend boek'' ! vol met openbaringen en waarheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Begrijpt u dat wij Geest Ziel en Lichaam zijn? Dit is een belangrijke wetenschap. dit kan ik ook niet zo snel even uitleggen. dat zult u zelf moeten onderzoeken.

Maar dit is essentieel om de kwestie te begrijpen aangaande 'dood'

bless.

even mijn mail aan u persoonlijk lezen

Link naar bericht
Deel via andere websites
geen mail ontvangen .. ?

Blijkbaar worden mijn persoonlijke berichten verzonden langs credible niet ontvangen

Is mijn methode verkeerd , hoe dient het te gebeuren?

Mijn mail bevatte de vraag of u een artikel van mij betreffende dit onderwerp persoonlijk wenste te ontvangen daar de inhoud ervan te uitgebreid is om hier te plaatsen.

Te antwoorden op bernard.decouttere@telenet.be

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid