Spring naar bijdragen

Ik zing dit lied voor… wie?


Aanbevolen berichten

Via verschillende kanalen vernam ik dat het nieuwe liedboek gepresenteerd is aan het grote publiek. Inmiddels hebben, naar protestants gebruik, al diverse geledingen binnen de PKN aangekondigd dit resultaat van zes jaar geploeter niet te accepteren. Het aantal liederen is toegenomen van 491 naar 1016, maar nog steeds voelt niet iedereen zich voldoende bediend.

Ik snap het niet. Echt niet. Dit niet-snappen is niet zomaar een beetje onbegrip. Het is eerder een diepe verwarring.

Natuurlijk heeft iedereen lievelingsliederen en liederen die je liever niet zingt, maar moet nou echt voldaan worden aan alle persoonlijke voorkeuren? Ik meen me iets te herinneren over niet uit eigenbelang en eerbejag handelen, maar anderen in alle bescheidenheid belangrijker achten dan jezelf. Om nog maar niet te spreken over God belangrijker achten dan jezelf… Ik dacht altijd dat de eredienst met alle psalmen, gezangen en andere liederen uiteindelijk simpelweg bedoeld is om God te eren. Zou het God dan echt zoveel uitmaken of we ‘Gij geeft het uw beminden in de slaap’, ‘Abba, Vader’ of ‘Prijst des Heren machtig woord’ zingen? Volgens mij lacht God soms smakelijk om de drukte die wij maken om zoiets als een liedboek.

Dat ‘tot eer van God’ blijft voor mij trouwens sowieso wel een puntje. Die woorden klinken altijd erg mooi, maar in de praktijk bakken we er volgens mij vaak weinig van. Ik voel me bijvoorbeeld pijnlijk aangesproken door sommige stukken van het onderstaande filmpje.

De profeet Amos is duidelijk over wat God van ons vraagt wanneer het gaat om onze bijeenkomsten en de liedjes die we daarbij verkiezen te zingen:

Ik heb een afkeer van jullie feesten, ik wijs ze af, jullie samenkomsten verdraag ik niet. (…) Bespaar mij het geluid van jullie liederen; de klank van jullie harpen wil ik niet horen. Laat liever het recht stromen als water, en de gerechtigheid als een altijd voortvloeiende beek.

(Amos 5:21,23-24)

Heeft God dan überhaupt een hekel aan onze zang(pogingen)? Dat kan ik me niet voorstellen als ik in Psalmen lees. Volgens mij is het ook juist heel mooi en hoopgevend dat er zoveel mensen zijn die wel samenkwamen in Monnickendam om zingend God te eren.

Toch denk ik dat we best nog eens na kunnen denken over hoe onze prioriteiten zich verhouden tot de prioriteiten die God stelt; wie zetten wij op de eerste plaats? Zetten wij ons in voor recht en gerechtigheid, of zingen we er vooral mooi over (uit welke liedbundel dan ook)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De aversie tegen het liedboek kan ook komen, door de perceptie van mensen hoe ze bedenken dat ze God het beste kunnen dienen. Scherp schriftuurlijk, zoals deze week met het orgel, of qua teksten van psalmen. Het zingen is onderdeel van het dienen, daarnaast is de daden die we doen ook belangrijk. De inzet voor recht en gerechtigheid moeten wij wellicht meer doen en minder alleen over laten aan Open Doors.

In de huidige maatschappij worden Christenen steeds meer en meer weggelachen door de buitenwereld. Niets nieuws onder de zon, want Petrus schrijft daar ook al over in zijn brieven, dat Christenen worden uitgelachen. Het kan ons misschien sterken om toch uit te komen voor ons Christen zijn in de wetenschap dat de vroeg Christelijke gemeentes hetzelfde ondergingen, maar daarbij ook nog hard vervolgd werden. Wellicht door minder druk te maken over de details en ons meer in te zetten voor dat waar het om draait, recht en gerechtigheid bijvoorbeeld, kunnen we een straaltje van het licht van Christus kenbaar maken in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

en toch kan ik het begrijpen dat er ophef is.

Er zijn genoeg liederen die ik (gedeeltelijk) niet meezing omdat de tekst gewoon weg niet klopt.

Voorbeeldje:

Opwekking 237, Jezus wij vehogen U

Opwekking 468, Wij willen dat Jezus wordt verhoogd

Sorry maar dat heeft G-d al gedaan. (Filipenzen 2:9) denken wij echt dat wij dat moeten doen, dat kunnen we niet, dan zouden we machtiger moeten zijn dan G-d.

en zo zijn er nog wel maar voorbeelden te noemen, dus ja ergens snap ik het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en toch kan ik het begrijpen dat er ophef is.

Er zijn genoeg liederen die ik (gedeeltelijk) niet meezing omdat de tekst gewoon weg niet klopt.

Voorbeeldje:

Opwekking 237, Jezus wij vehogen U

Opwekking 468, Wij willen dat Jezus wordt verhoogd

Sorry maar dat heeft G-d al gedaan. (Filipenzen 2:9) denken wij echt dat wij dat moeten doen, dat kunnen we niet, dan zouden we machtiger moeten zijn dan G-d.

en zo zijn er nog wel maar voorbeelden te noemen, dus ja ergens snap ik het wel.

Wij kunnen Jezus inderdaad niet verhogen en grootmaken, want dat is Hij al. Maar door lofprijs maak je Hem groter in je gedachten voor jezelf, groter dan de omstandigheden, je gaat zien hoe groot Hij al is.

Wij willen dat iedereen dit gaat doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ eentje: ik denk dat in die opwekkingsliederen verhogen bedoeld wordt als prijzen/eren. Jij denkt dat het om kruisigen gaat?

Anyway, het gaat hier over het nieuwe liedboek, en niet over Opwekking. Ik heb er nog weinig van gehoord trouwens. Ik ben benieuwd of ze het ook in onze kerk gaan invoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat denk ik niet om voorkeur of smaak, maar om of de nieuwe liederen wel in de liturgie van de betreffende kerk passen en of ze theologisch wel correct zijn. Sommige protestantse kerkgemeenschappen zijn daar nu eenmaal heel strikt in en aanvaarden in een bundel geen liederen die niet met hun theologie stroken. En die kans wordt natuurlijk steeds groter naarmate er meer liederen in zo'n bundel staan. Daarnaast zijn er binnen de PKN ook gemeenten die heel bevindelijk zijn en dus vrijwel alleen psalmen en eventueel enkele kantieken zingen.

Overigens klinkt het mij als een nogal overdreven aantal liederen. 1016 liederen? Kom nou, in de gemiddelde kerkgemeente worden gemiddeld zo'n 20 á 30 liederen gezongen en dat zijn vaak dan liederen die men al heel lang kent. Met een paar honderd liederen en de psalmen (waarvan meestal ook nog niet eens de helft wordt gezongen), heb je volgens mij al meer dan voldoende bij de hand. Meer is niet altijd beter. Iedereen die bijvoorbeeld nieuwe spullen en bedrijven voor energie en internet heeft moeten uitzoeken bij een verhuizing weet dat maar al te goed. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
en toch kan ik het begrijpen dat er ophef is.

Er zijn genoeg liederen die ik (gedeeltelijk) niet meezing omdat de tekst gewoon weg niet klopt.

Voorbeeldje:

Opwekking 237, Jezus wij vehogen U

Opwekking 468, Wij willen dat Jezus wordt verhoogd

Sorry maar dat heeft G-d al gedaan. (Filipenzen 2:9) denken wij echt dat wij dat moeten doen, dat kunnen we niet, dan zouden we machtiger moeten zijn dan G-d.

en zo zijn er nog wel maar voorbeelden te noemen, dus ja ergens snap ik het wel.

Is dit dezelfde discussie als de kwestie of wij kunnen zeggen dat wij de HEER zegenen? (bijvoorbeeld Psalm 134) Of bedoel je iets anders, zoals wat Ursa suggereert?

@ eentje: ik denk dat in die opwekkingsliederen verhogen bedoeld wordt als prijzen/eren. Jij denkt dat het om kruisigen gaat?

Ik ben wel benieuwd welke andere voorbeelden er te noemen zijn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid