Spring naar bijdragen

Joden vs Grieken (wonderen en wijsheid)


Aanbevolen berichten

In een ander topic ontstond de discussie over joden en grieken en die wil ik graag voortzetten.

Waar staat dat in de Bijbel dat dat het doel was?

God gaf geen show?

Het doel was redding:

‘And it shall come to pass in the last days, says God,

That I will pour out of My Spirit on all flesh;

19 I will show wonders in heaven above

And signs in the earth beneath:

21 And it shall come to pass

That whoever calls on the name of the Lord

Shall be saved.

Jezus zei tegen iemand: Indien gijlieden geen tekenen en wonderen ziet zult gij geenszins geloven.

Johannes 10:37-38 :)

In datzelfde evangelie naar Johannes staat dat Jezus kwam tot de zijnen (Joh 1,11 + 13,1) en Mattheus schreef nadrukkelijk dat Jezus uitsluitend was gezonden naar de verloren schapen (Mat 15,24) van het huis van Israël. Bovendien verwees Jezus naar de werken die hij deed in de eerste eeuw. Toen hij de wonderen en tekenen deed was jij er niet bij, dus als jouw geloof afhankelijk is van werken werken die je niet hebt gezien en nooit zal zien, dan heb je een behoorlijk probleem.

Johannes 10,37-38 is gericht aan joden die in tegenstelling tot grieken een teken verlangden. Helaas voor jou ben je te laat geboren en ook geen jood, dus zal je het dus met wijsheid moeten doen. Zo erg is dat overigens niet volgens de Prediker! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens zijn de verwijzingen naar Griekse wijsheid best interessant. Meestal verwijzen ze naar de sofisten die in die tijd - vooral in Klein-Azië en Griekenland - weer de kop opstaken met de tweede sofistiek. Vooral 2 Corinthiërs 1 wijst daarop met "toen ik bij u kwam om u het geheim van God te verkondigen, beschikte ook ik niet over uitzonderlijke welsprekendheid of wijsheid."

Met wijsheid wordt dus in veel gevallen in het NT, vooral als het in negatieve zin wordt gebruikt, een sofistische, en niet een filosofische wijsheid bedoelt. Een wijsheid in het overtuigen van mensen, een wijsheid in retorica. Het vermogen om recht te praten wat krom is en andersom. Dat wordt meestal aangeklaagd en de Grieken verweten.

Althans, dit zijn mijn 2 centen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is maar net in welke context het bedoeld wordt, want voor joden is wijsheid vergaren meer dan bewerkt goud. Het verlangen naar overtuigende tekenen is iets wat in de joodse ziel ingebakken zat, zodat zij minder snel door mensen bedachte afgoden zouden najagen. Dit verlangen was niet uitsluitend verkeerd - want anders had Jezus geen enkel wonder gedaan - maar de wonderen waren puur bedoeld om joden mee te overtuigen en niet de grieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid