Spring naar bijdragen

Gezegend Pinksteren


Aanbevolen berichten

Hoewel het afgelopen woensdag/donderdag al Pinksteren was ( Sjawoeoth - שבועות ),

wens ik iedereen (alsnog) een Gezegend Pinksteren.

Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten.

(Joël 2:28-29)

Link naar bericht
Deel via andere websites

God stortte Zijn Heilige Geest (Zijn wekzame kracht) uit op Christus' discipelen, het gebeurde in het jaar 33.

De ongeveer 120 discipelen die in een bovenvertrek (misschien in de buurt van de tempel) bijeenwaren, konden daardoor (spreken in verschillende talen) over „de grote daden van God†spreken in de talen van de joden en proselieten die van verre plaatsen naar Jeruzalem waren gekomen om het feest te vieren. Deze vervulling van Joëls profetie bewees dat God zich van de nieuwe christelijke gemeente bediende en niet langer van de joodse gemeente. Om de vrije gave van de heilige geest te ontvangen, moesten de joden en proselieten berouw hebben en in Jezus’ naam worden gedoopt. — Han 1:13-15; 2:1-47.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deze vervulling van Joëls profetie bewees dat God zich van de nieuwe christelijke gemeente bediende en niet langer van de joodse gemeente.

Wat een rare uitspraak. Die 120 waren echte joden, naar geboorte en geestelijk. Christen komt van Christos en betekent gezalfd, ze waren zo gezalfd dat ze later christenen genoemd werden. Dit waren joden die hun Messias hadden aangenomen. De heidenen die zich bekeerden kwamen er later pas bij.

Maar een gezegend Pinksteren in ieder geval.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God stortte Zijn Heilige Geest (Zijn wekzame kracht) uit op Christus' discipelen, het gebeurde in het jaar 33.

De ongeveer 120 discipelen die in een bovenvertrek (misschien in de buurt van de tempel) bijeenwaren, konden daardoor (spreken in verschillende talen) over „de grote daden van God†spreken in de talen van de joden en proselieten die van verre plaatsen naar Jeruzalem waren gekomen om het feest te vieren. Deze vervulling van Joëls profetie bewees dat God zich van de nieuwe christelijke gemeente bediende en niet langer van de joodse gemeente. Om de vrije gave van de heilige geest te ontvangen, moesten de joden en proselieten berouw hebben en in Jezus’ naam worden gedoopt. — Han 1:13-15; 2:1-47.

De H.Geest is nog altijd volgens Gods Woord een entiteit ( een persoonlijkheid of individu) die door God de Vader gezonden werd om het werk van Christus aan de mensen duidelijk en begrijpelijk te maken.

Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb

(Joh 14: 25-26)

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

(joh 16:7-15)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Coby,

Dat is toch niet raar!

Het volk Israël had zich zelf al gediskwalificeerd als Gods verbondsvolk, door hun goddeloze werken.

God had hen al verworpen omdat zij God hadden verworpen en Christus hebben gedood.

God zou Zijn goedkeuring geven aan een ander volk dat God wel trouw zou zijn, nou dat is de christelijke gemeente geworden en dat maakte hij kenbaar door de uitstorting van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is opmerkelijk dat de uitstorting van de Heilige Geest op de heidenen pas plaatsvond in Hand. 10.

In Hand. 2 vond de uitstorting van de Geest alleen plaats op de Joden. De hele Bijbel laat zien dat de Joden telkens de eerste mogelijkheid hebben om de zegen te ontvangen. Na de Joden hebben de heidenen de kans de zegen te ontvangen.

Hand. 10

44 Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. 45 En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, 46 want zij hoorden hen spreken in tongen en God grootmaken. Toen merkte Petrus op: 47 Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eulogia,

Daartussen kwam nog een 3de groep de Samaritanen die ook de Heilige Geest kregen, lees maar...........

(Handelingen 8:14-17) 14 Toen de apostelen in Jeruzalem vernamen dat Samaria (de Samaritanen) het woord van God had aangenomen, zonden zij Petrus en Johannes naar hen toe; 15 en dezen daalden af en baden voor hen dat zij heilige geest mochten ontvangen. 16 Want die was nog op niemand van hen gevallen, doch zij waren alleen in de naam van de Heer Jezus gedoopt. 17 Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen voorts heilige geest.

Jezus zei dat Petrus de sleutels van het koninkrijk zou ontvangen, het bleken er 3 te zijn, om Kennis te ontsluiten voor deze 3 groepen, eerst de Joden, dan de Samaritanen en dan de Heidenen (als 1ste heiden de legeroverste Cornelius).

have a nice day you all,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Coby,

Dat is toch niet raar!

Het volk Israël had zich zelf al gediskwalificeerd als Gods verbondsvolk, door hun goddeloze werken.

God had hen al verworpen omdat zij God hadden verworpen en Christus hebben gedood.

God zou Zijn goedkeuring geven aan een ander volk dat God wel trouw zou zijn, nou dat is de christelijke gemeente geworden en dat maakte hij kenbaar door de uitstorting van de Heilige Geest.

Hij heeft niemand verworpen. Het merendeel had Jezus verworpen, dat wel, maar niet allemaal. Er is altijd een rest overgebleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed punt.

Hand. 1:8

maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.

Geldt dat en de profetie van Joel alleen voor toen of ook voor nu?

Ik wil echt een gezegend pinksteren. Laten we allemaal in de bovenkamer gaan zitten en bidden tot Hij het opnieuw doet, de late regen uitstorten. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, omdat er kracht aan verleend wordt. Eenparig gebed vermag nog meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goed punt.

Hand. 1:8

maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt, en gij zult mijn getuigen zijn te Jeruzalem en in geheel Judea en Samaria en tot het uiterste der aarde.

Geldt dat en de profetie van Joel alleen voor toen of ook voor nu?

Ik wil echt een gezegend pinksteren. Laten we allemaal in de bovenkamer gaan zitten en bidden tot Hij het opnieuw doet, de late regen uitstorten. Ik heb een ongelovige die ervoor heeft gebeden in ieder geval. Laten we hem joinen. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, omdat er kracht aan verleend wordt. Eenparig gebed vermag nog meer.

Het geldt inderdaad voor nu. Dit is de tijd voor leken van tongentaal, profetie, dodenopwekkingen, genezingen, enz. De charismata (genadegaven van de Geest) zijn voor de meest onbetekenende christenen en voor hun leiders. Vandaag is het Pinksterfeest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid