Spring naar bijdragen

Mannen en vrouwen [deel 2 van 3]


Aanbevolen berichten

Mannen en vrouwen. Er zijn oneindig veel boeken geschreven over hun onderlinge verhouding. Laat ik ook mijn bijdrage leveren aan de eeuwenoude discussie door drie belangrijke Bijbelteksten die er iets over zeggen kort langs te gaan. Deze maand deel 2: Genesis 3

Genesis 3: 6,12
6 De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan.
12 De mens antwoordde: ‘De vrouw die u hebt gemaakt om mij terzijde te staan, heeft mij vruchten van de boom gegeven en toen heb ik ervan gegeten.

De uitbundige woorden uit het vorige hoofdstuk lijkt Adam al gauw vergeten als de slang de vrouw tot zonde verleidt en hijzelf ook van de vrucht eet. Opnieuw is deze tekst eeuwenlang verkeerd geïnterpreteerd. Dat de vrouw de man voorging in het kwaad en hem ook van de vrucht te eten gaf, heeft kerkvaders ertoe bewogen om de vrouw als verderfelijke verleidster te zien en zo op basis van de Bijbel de schuld van de zondeval af te schuiven op de vrouw in plaats van zelf verantwoordelijkheid te nemen.

En eigenlijk is het een herhaling van de geschiedenis, want in Genesis 3 gebeurde dit ook al. In vers 6 valt te lezen dat de vrouw de vruchten gaf aan haar man die bij haar was. Adam stond vlak naast haar en greep niet in toen de slang de vrouw verleidde. Waar de man is geschapen als “beschermer†van de vrouw, deed hij niets. Die zonde verergerde hij door de vrouw de schuld te geven, toen God hem erop aansprak. De vrouw die God voor hem had gemaakt, waar hij kort daarvoor nog zo enthousiast over was, gaf hij nu eenzijdig de schuld van zijn eigen gebrek aan verantwoordelijk optreden. En dit is door de eeuwen heen een tendens geworden. Mannen schoven de schuld af op de vrouw die zich had laten verleiden zonder naar hun eigen falen te kijken.

Door de zondeval moest de mens het paradijs verlaten en kwam de mens onder de oervloek terecht. En deze is dan ook weer door mannelijke theologen en kerkvaders misbruikt om de verhouding tussen man en vrouw te beschrijven. De vloek “Je zult je man begeren en hij zal over je heersen†die over de vrouw werd uitgesproken werd behandeld als zijnde de scheppingsorde. Door deze tekst is onderdrukking van de vrouw goedgepraat met Bijbelse “argumentenâ€.

Maar het heersen van de man over de vrouw is niet de scheppingsorde, het is een vloek. En als Jezus de vloek op zich heeft genomen, zouden wij christenen niet langer deze in stand moeten proberen te houden. Ja er is een bepaalde gezagsverhouding tussen man en vrouw, maar het is nooit Gods verlangen geweest dat de vrouw door de man werd overheerst en onderdrukt.

Timon

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi stuk.

Maar het heersen van de man over de vrouw is niet de scheppingsorde, het is een vloek. En als Jezus de vloek op zich heeft genomen, zouden wij christenen niet langer deze in stand moeten proberen te houden. Ja er is een bepaalde gezagsverhouding tussen man en vrouw, maar het is nooit Gods verlangen geweest dat de vrouw door de man werd overheerst en onderdrukt.

Die gezagsverhouding, is dat deze?

En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Die gezagsverhouding, is dat deze?

Deze: Efeze 5:22-27

22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, 23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. 24 Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.

Maar de bovenste kan niet uit de context gerukt worden als vrijbrief om te controleren, jezelf overgeven voor je vrouw zoals Christus is namelijk geen controle/ onderdrukking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij die gezagsverhouding kan je inderdaad denken aan 1 Kor 7. Ik moet vooral denken aan het stukje dat cobybriant plaatste uit Efeze 5. Maar aangezien ik daar in het stukje dat over een maand wordt geplaatst uitvoeriger op in ga, zal ik hier niet het gras voor mijn voeten wegmaaien :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij die gezagsverhouding kan je inderdaad denken aan 1 Kor 7. Ik moet vooral denken aan het stukje dat cobybriant plaatste uit Efeze 5. Maar aangezien ik daar in het stukje dat over een maand wordt geplaatst uitvoeriger op in ga, zal ik hier niet het gras voor mijn voeten wegmaaien :)

Ik heb nu deel 1 ook gelezen, ik had die gemist. Ik zie uit naar deel 3. Ik zie niet echt een gezagsverhouding tussen man en vrouw. Ik zie slechts gelijkwaardigheid, die ook uitgedrukt wordt in 1Kor 7. Afgeleid daarvan zie ik ook geen enkele reden om mannen en vrouwen in de gemeente te discrimineren. Maar goed, die discussie komt dan na deel 3.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die gezagsverhouding, is dat deze?

Deze: Efeze 5:22-27

22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, 23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. 24 Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet.

Maar de bovenste kan niet uit de context gerukt worden als vrijbrief om te controleren, jezelf overgeven voor je vrouw zoals Christus is namelijk geen controle/ onderdrukking.

Zo is dat! Een mooie aanvulling hierop is ook nog wat staat in de eerste brief van Petrus, namelijk in 1 Petrus 3:7. Daar staat dat als de man zijn vrouw niet goed behandeld, hij zijn verhouding met God in gevaar brengt. Zijn gebeden zullen belemmerd worden. Dat is nogal wat. En mannen moeten ook niet denken dat ze meer zijn dan een vrouw. Vrouwen zijn namelijk ook mede-erfgenamen van dezelfde belofte. Alleen de rolverdeling is dus anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid