Spring naar bijdragen

Welkom thuis Jezus


Aanbevolen berichten

De soldaat die na 6 maanden in Afghanistan gediend te hebben, terugkeert en herenigd wordt met zijn familie. André Kuipers die na 193 dagen weer op de aarde landt en zijn gezin in zijn armen sluit. Eindelijk weer thuis. Dat is hemelvaart. Jezus, die zo diep is afgedaald, komt thuis. Welkom thuis.

Welkom in ons midden

Welkom in dit huis

Nu je eindelijk weer hier bent

Welkom, jongen

Welkom thuis

Hemelvaartsdag een feestdag?
Je mag best weten dat ik hemelvaart lastig vind. Hemelvaart is een feestdag. Er schijnt iets te vieren te zijn. Jezus zei het zelf al, “het is beter dat ik weg gaâ€. Maar wat is er dan zo goed aan het feit dat Jezus ons heeft verlaten? Ik geloof niet dat de discipelen er in eerste instantie blij mee waren. Want waar zouden ze zijn zonder hun Jezus? Hun geestelijk leider. Hun Rabbi.

Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan. Handelingen 1:9-11

Vergelijk het met het Nederlands elftal dat door de grachten van Amsterdam vaart na winst van het Europees Kampioenschap. Vergelijk het met Barcelona dat de Champions League wint en een rondtocht maakt door de stad. Vergelijk het met een leger dat de overwinning heeft behaald en wordt toegejuicht. Vergelijk het met ons kroningsfeest van vorige week. Natuurlijk, deze vergelijkingen gaan mank. Maar het laat je misschien iets beseffen van Jezus triomftocht. Hij komt thuis. Bij zijn Vader. De vijand is verslagen. De overwinning is behaald. Iedereen gaat op zijn knieën. Jezus wordt gekroond. Hij krijgt een plaats aan Gods rechterhand.  Hij krijgt een naam die alle namen te boven gaat. Dat is hemelvaart.

Hemelvaartsdag is best een feestje waard
‘Maar wat heb ik daar aan?’, denk je. Jezus moest vertrekken want zijn werk was nog niet klaar. Het vertrek van Jezus liet een leegte achter. Jezus nam het risico vergeten te worden. Zijn lot lag in 12 mannelijke handen. Maar Jezus moest naar Zijn Vader toe. Om voor ons te bidden. Om Zijn Geest te sturen. Zodat Jezus IN ons kwam wonen. Daar is hemelvaart voor nodig. Jezus voer ten hemel zodat wij de tools krijgen om zijn plaats op aarde in te nemen. Dat is best een feestje waard.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De soldaat die na 6 maanden in Afghanistan gediend te hebben, terugkeert en herenigd wordt met zijn familie. André Kuipers die na 193 dagen weer op de aarde landt en zijn gezin in zijn armen sluit. Eindelijk weer thuis. Dat is hemelvaart. Jezus, die zo diep is afgedaald, komt thuis. Welkom thuis.Welkom in ons midden

Welkom in dit huis

Nu je eindelijk weer hier bent

Welkom, jongen

Welkom thuisHemelvaartsdag een feestdag?

Je mag best weten dat ik hemelvaart lastig vind. Hemelvaart is een feestdag. Er schijnt iets te vieren te zijn. Jezus zei het zelf al, “het is beter dat ik weg gaâ€. Maar wat is er dan zo goed aan het feit dat Jezus ons heeft verlaten? Ik geloof niet dat de discipelen er in eerste instantie blij mee waren. Want waar zouden ze zijn zonder hun Jezus? Hun geestelijk leider. Hun Rabbi.Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden: Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan. Handelingen 1:9-11Vergelijk het met het Nederlands elftal dat door de grachten van Amsterdam vaart na winst van het Europees Kampioenschap. Vergelijk het met Barcelona dat de Champions League wint en een rondtocht maakt door de stad. Vergelijk het met een leger dat de overwinning heeft behaald en wordt toegejuicht. Vergelijk het met ons kroningsfeest van vorige week. Natuurlijk, deze vergelijkingen gaan mank. Maar het laat je misschien iets beseffen van Jezus triomftocht. Hij komt thuis. Bij zijn Vader. De vijand is verslagen. De overwinning is behaald. Iedereen gaat op zijn knieën. Jezus wordt gekroond. Hij krijgt een plaats aan Gods rechterhand.  Hij krijgt een naam die alle namen te boven gaat. Dat is hemelvaart.Hemelvaartsdag is best een feestje waard

‘Maar wat heb ik daar aan?’, denk je. Jezus moest vertrekken want zijn werk was nog niet klaar. Het vertrek van Jezus liet een leegte achter. Jezus nam het risico vergeten te worden. Zijn lot lag in 12 mannelijke handen. Maar Jezus moest naar Zijn Vader toe. Om voor ons te bidden. Om Zijn Geest te sturen. Zodat Jezus IN ons kwam wonen. Daar is hemelvaart voor nodig. Jezus voer ten hemel zodat wij de tools krijgen om zijn plaats op aarde in te nemen. Dat is best een feestje waard.Terug naar blog

Zeer waarschijnlijk zal er veel vreugde geweest zijn op Hemelvaartsdag toen Jezus in de hemelse gewesten aankwam.

De vijand was virtueel verslagen maar het verlossingsplan was nog niet afgewerkt. Door zijn plaatsvervangend sterven had Christus nu wettelijk het recht verkregen om als Middelaar tussen God de Vader en de mensheid op te treden

Christus ging op dat moment niet naar de Hemel om zomaar op de troon te zitten want vlak voor zijn sterven had Jezus verklaard:

In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaanen u plaats bereid heb, ben kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben. (joh 14:2-3)

En wat het†plaats bereidend werk†van Christus betekent wordt ons geleerd in de heiligdomsdienst die door Christus aan Mozes werd gegeven op de berg Sinaï

Deze dienst is een illustratie hoe het gehele verlossingsplan in elkaar steekt en op welke manier vergiffenis van zonde en de redding van de mens kan bekomen worden.

In het kort verliep alles als volgt; het heiligdom bevatte drie afdelingen een voorhof het heilige en het heilige der heiligen:

1) De zondaar moest ( in het voorhof) met de handen op het lam schuldbelijdenis doen en het dier eigenhandig doden, Hierbij werd de schuld symbolisch overgedragen op een onschuldige die in plaats van de schuldige stierf.

2) Het bloed werd door de priester opgevangen en in het heilige gesprenkeld. Hierbij werd de zondelast zinnebeeldig overgebracht naar deze afdeling

3) Éénmaal per jaar , op de Grote Verzoendag, ging de Hogepriester in het heilige der heiligen om het heiligdom te “reinigen†van de totale zondelast. Waarbij uiteindelijk de zondelast (van de berouwvolle zondaars) werd verwijderd door deze op een bok (symbool voor Satan) over te dragen waarna deze in de woestijn werd weggebracht en de zondenlast voor altijd was verwijderd.

Al deze diensten werden door God zelf ingesteld als “een afbeelding van de hemelse dingenâ€

Want Paulus zegt hierover “ Christus is niet binnengegaan in een heiligdom met handen gemaakt, een afbeelding van het ware, maar in de hemel zelf, om thans, ons te goede, voor het aangezicht van God te verschijnen†(Hebreeën 9:24)

De priester op aarde moest dagelijks het bloed van het zondeoffer voor God brengen, daardoor verdween de zondelast niet maar werd overgedragen.

Dit is wat dan ook op Golgotha gebeurde, de zondenlast verdween ook daar niet op een mysterieuze wijze , deze werd gedragen door het lam Gods

In 1 petrus 2:24 maakt de apostel ons duidelijk dat Jezus de zondelast voor ons droeg:

24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt. (1 petrus 2:24)

Christus heeft onze zonden(last) niet vernietigd op Golgotha , Hij heeft ze gedragen

Uit deze door God gegeven zinnebeeldige lessen blijkt dus duidelijk dat, in tegenstelling tot hetgeen velen op vandaag aannemen, bij het vergeven van de zonde de zondelast niet zomaar verdwijnt maar opgetekend blijven tot het oordeel. (de Grote Verzoendag)

Wanneer Christus opgevaren is naar de hemel heeft Hij het wettelijk recht verkregen om als Middelaar op te treden waarbij zijn vergoten bloed pleitte voor de berouwvolle zonder, maar de zondelast bleef opgetekend tot het ogenblijk van de tijd van het oordeel en zal de uiteindelijke verlossing van de mensheid en de Kroning van Christus pas een feit zijn bij de uitvoering van het oordeel .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid